گفت و گو مهدیه امین باقهرمان پیوستگی نیم سال اول مهلا حیدرزاده

هدفمندی برنامه‌های مطالعاتی و وجود ایستگاه‌های جبرانی مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی است...

گفت و گو مهدیه امین باقهرمان پیوستگی نیم سال اول مهلا حیدرزاده

نام و نام خانوادگی:مهلا حیدرزاده

نام شهر: تبریز

رشته‌ تحصیلی: تجربی

میانگین تراز: 6851

تحصیلات پدر: کارشناسی حقوق

شغل پدر:  مدیر آموزشگاه رانندگی

تحصیلات مادر: کارشناسی مامایی

شغل مادر: ماما

 

اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 63- عربی 83- دینی 80- زبان 95- ریاضی 80- شیمی 34- فیزیک74- زیست 62

 

هدفمندی برنامه‌های مطالعاتی و وجود ایستگاه‌های جبرانی مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی است...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

من از سال یازدهم وارد کانون شدم، البته قرار بود از سال دهم وارد کانون شوم ولی به دلایلی نشد. به خاطر برنامه‌ی منسجم و آزمون‌های دوهفته یکبار آن و جامع‌تر بودن آزمون های کانون نسبت به سایر آزمون های آزمایشی، شرکت کردن دانش آموزان سطح بالا و برنامه راهبردی آن در آزمون‌های کانون شرکت کردم. آشنایی من با کانون از طریق مدرسه بود و به دلیل اینکه دانش آموزان مدرسه نتیجه‌ی خوبی گرفته بودند، من هم در آزمون‌ها شرکت کردم.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

اهمیت دادن به همه مباحث و بررسی روند پیشرفت دلیل حضور مداوم من می‌باشد.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

آزمون‌های کانون کیفیت خوبی دارد و حس رقابت را ایجاد می کند. آزمون‌های هدف گذاری نیز برای سنجش عملکرد دانش آموز در هفته اول و انگیزه‌ای برای اتمام منابع آموزشی تا پایان هفته، بسیار مناسب است و دیدگاه خوبی برای رفع نقاط ضعف در هفته دوم به من میدهد. آزمون مشابه پارسال نیز آمادگی برای آزمون اصلی را افزایش می دهد.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

این شرایط قطعاً بر کیفیت آزمون تاثیر می‌گذرد ولی من سعی کرده ام که در خانه شرایط یک آزمون حضوری را ایجاد کنم. آزمون را روی صندلی به صورت زمان دار و همراه با پاسخبرگ انجام می دهم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

از دیدگاه من کسی که تقلب می‌کند، بیشتر به خودش ظلم کرده است، زیرا از درس خواندن شانه خالی کرده، آینده اش برایش مهم نیست و حتی باعث می شود رقبایش بیشتر تلاش کنند تا به تراز او دست پیدا کنند. بنابراین من سعی میکنم با کم توجهی به این موضوع، درصدهای خود را افزایش دهم تا به درصدهایم میزان قابل قبولی برسند. 

 

6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

سنجش مطالب مطالعه شده طی هفته و ارائه نقشه راهبردی مناسب برای هفته دوم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

من آزمون هدف گذاری را در جمعه هفته اول و همه درس ها را همزمان با هم پاسخ میدهم. دروس عمومی و اختصاصی آزمون مشابه پارسال را هم در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه تحلیل میکنم.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من تابستان را به صورت خودخوان مطالعه می‌کنم، از تابستان دهم آغاز به مطالعه نمودم و تابستان یازدهم را هم به صورت منسجم تر مطالعه کردم. شرکت در آزمون های تابستان برای پی بردن به نقاط ضعف و قوتم و پیشرفت در درس ها کمکم کرد. 


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین تراز من در 27 تیر سال 99 پایه یازدهم ۶487 بود و به دلیل تقلب ها به طور کلی تغییر چندانی نداشته است ولی با تلاش زیاد توانستم به تراز 7271 در سال دوازدهم برسم، دلیل پیشرفتم برنامه‌ریزی مشاورم و حمایت خانواده و مشاورم برای رسیدن به هدفم با قدرت بیشتر از قبل بود.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

دروس ریاضی، فیزیک، عربی و ادبیات نقاط قوت من هستند. حل تست‌های زیاد علاوه بر آموزش مفهومی در این درس‌ها کمک کننده است.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

از مادرم، مشاورم همچنین برای انتخاب منابع از دبیرانم مشورت گرفته‌ام و صمیمانه از تمامی افراد متشکرم.

            

برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

هدفمندی برنامه‌های مطالعاتی و وجود ایستگاه‌های جبرانی مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی است.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

برنامه مدرسه به طور کلی از برنامه کانون عقب‌تر یا در بعضی دروس با برنامه آزمون یکسان است. بر اساس هر کدام از برنامه ها که جلوتر است برنامه ریزی می کنم تا دیگری را هم برای بعد پوشش دهد.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله، با جدیت بیشتری به مطالعه می پردازم و از فرصتی که دارم بهینه استفاده می کنم و سعی می کنم  به صورت جمع بندی دروس سال های دیگر را هم مطالعه کنم.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

افزایش تعداد تست و سرعت حل تست، پیوستگی در ساعت مطالعه و افزایش ساعت مطالعه تغییراتی هستند که ایجاد کردم.


5-از کدام یک  از کتاب آبی، سه سطحی، تابستان، نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

من در سال یازدهم از تمامی کتاب های آبی، فیزیک سه سطحی به همراه کتاب نوروز و زرد، 10مجموعه سوال عمومی دهم یازدهم و در سال دوازدهم از کتاب های کانون زرد ویژه کنکور استفاده کرده ام. این منبع از تست‌های سطح بالاتری برخوردار است و دام های رایج آزمون های گذشته کانون را نیز معرفی می‌کند.


6-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

درس ادبیات را به صورت موضوعی و درس به درس همزمان مطالعه می‌کنم، برای درک مطلب عربی و زبان از کتاب های کمک آموزشی استفاده میکنم و برای دروس شیمی و فیزیک تمرین و تست بیشتری دارم.

 

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای؟

از آزمون‌های غیرحضوری، تحلیل کارنامه ها، بخش نفرات برتر کانون برای اینکه انگیزه ای برای پیشرفتم می‌شود و همچنین از کارنامه اشتباهات برای اصلاح اشتباهات و کارنامه 5 نوع درس برای دیدن نقاط ضعف و قوت استفاده کرده‌ام.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

چند بار استفاده کرده ام، از درسنامه های هر آزمون استفاده میکنم.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

معمولا کارنامه را ساعت پنج و نیم دریافت می کنم. به درصد و ترازهای هر درس توجه کرده و تعداد اشتباهات خود را بررسی می کنم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

کارنامه اصلی آزمون، کارنامه هدف گذاری و کارنامه بازیابی سوال محور. 


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي؟ چرا؟

بیشتر در هفته اول، منابع آموزشی را مطالعه می‌کنم و در هفته دوم برای تسلط بیشتر روی مباحث تست حل میکنم. روزهای جمعه آزمون را در ساعت ۸ شروع کرده و در پردازش اول کارنامه را دریافت می‌کنم.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود؟

ابتدا غلط‌ها و نزده های خود را در دفترچه آزمون مشخص می‌کنم. سپس به حل دوباره آنها پرداخته، به پاسخنامه رجوع و سوالات را بررسی میکنم. نکات آزمون را نیز به کتاب یا دفتر تحلیل آزمونم که به صورت موضوعی و درس به درس طبقه بندی کرده‌ام، اضافه می‌کنم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال دهم نتوانستم در آزمون ها شرکت کنم و سال یازدهم با جدیت بیشتری برای کنکور مطالعه کردم. تراز من در سال یازدهم به دلیل ناآشنایی با روند آزمون‌ها خیلی خوب نبود ولی در سال دوازدهم چون از تابستان یازدهم عزمم را جزم کرده بودم با کمک مشاورم تونستم ترازم را افزایش دهم.


8- آیا تاکنون در تالار گفت و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟

بله من گاهی سوال های درسی خود را می‌پرسم و به سوالات دیگران نیز تا جایی که اطلاع دارم پاسخ می‌دهم.

 

مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

برای دروس دوازدهم ابتدا مطالعه کرده و سپس آزمون می‌دهم اما برای دروس پایه ابتدا به حل تست پرداخته و سپس نقاط ضعف خود را در اولویت مطالعه قرار می‌دهم و روش دوباره خوانی را بیشتر رعایت می کنم .


2-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

از فضای مجازی دوری میکنم و بعد از کلاس‌های مدرسه کمتر سراغ فضای مجازی می‌روم و بیشتر به مطالعه می پردازم.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

از قبل برنامه ریزی می کنم و در زمان اصلی هر درس سوالات آن درس را حل میکنم، در زمان باقیمانده و دور دوم به سوالات زمان بر و نزده‌هایم یا سوالاتی که شک دارم می پردازم.


2-از کدام یک از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟

از قبل برنامه ریزی می کنم و در زمان اصلی هر درس سوالات آن درس را حل میکنم، در زمان باقیمانده و دور دوم به سوالات زمان بر و نزده‌هایم یا سوالاتی که شک دارم می پردازم.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

دروس عمومی، زیرا کمتر به مطالعه آن‌ها پرداخته ام و بعد از آن‌ها به ریاضی و فیزیک.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

در درس شیمی و فیزیک، زیرا در نیمسال اول به حل تست کافی در این دروس نپرداخته‌ام.


3-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

سعی می کنم به کمک مشاورم و برنامه ریزی در درس‌ها، مرور مباحث نیم سال اول رو حتما داشته باشم.


4-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

مطابق با برنامه آزمون پیش می‌روم. برای جمع بندی مباحث نیمسال اول، با حل تست و آزمون نقاط ضعفم را بررسی کرده و برای رفع اشتباهاتم و ریشه کن کردن آن‌ها تلاش بیشتری خواهم کرد.

--------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

گفت و گو مهدیه امین باقهرمان پیوستگی نیم سال اول مهلا حیدرزاده


Menu