نام و نام خانوادگی: نگین شاهی
نام شهر: بندرعباس
رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 6658
تحصیلات پدر: دکتری مدیریت اطلاعات سلامت
شغل پدر: استاد دانشگاه
تحصیلات مادر: دکتری مدیریت اطلاعات سلامت
شغل مادر: استاد دانشگاه
اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:
ادبیات 60- عربی 70- دینی 85- زبان 95- زمین 80- ریاضی 70- شیمی 80- فیزیک 60- زیست 70
برای مطالعه دروس و رسیدن به هدف نیز باید برنامه ریزی با دقتی داشت که این ویژگی در برنامه راهبردی دیده میشود...
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
از سال ششم وارد کانون شدم و در آزمونهای برنامه ریزی شده کانون شرکت میکردم. بعد از آن از سال نهم تا امسال به طور پیوسته در آزمونهای کانون شرکت می کنم. هدفم از شرکت در آزمونها سنجش سطح مطالعهام، بهبود و ارتقای یادگیری مطالب درسی بوده است.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
چون برنامه مطالعاتی من با برنامه ریزیهای کانون منطبق بود و نمی خواستم از هیچکدام از برنامه ها عقب بیفتم، همه آزمونها را شرکت می کردم.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
به نظر من آزمونهای کانون باعث ایجاد نظم و برنامه ریزی در مطالعه من شده است.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
کرونا را به عنوان فرصتی می دیدم که باعث شد ساعات مطالعه من بیشتر شود و در روند شرکت من در آزمونها تاثیری نداشت و سعی می کردم در هر شرایطی در آزمونها حاضر شوم، حتی اگر به دلیل برنامه مدرسه از مبحث آزمون هم عقب بودم اما باز هم در آزمون شرکت می کردم.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
معمولا به درصدهای نفرات برتر شهر توجه میکنم. با توجه به آنلاین بودن آزمونها ممکن است برخی دانش آموزان در آزمونها تقلب کنند اما برایم اهمیت خاصی ندارد چون آزمون اصلی کنکور است و در آن امکان تقلب وجود ندارد، پس باید بدون تقلب از آنها جلوتر باشم.
8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
از تابستان سال یازدهم به دوازدهم خیلی جدی شروع به مطالعه کردم. شرکت در آزمونهای تابستان باعث شده که مطالب در طول سال تحصیلی دوازدهم تکرار شده و آنها را سریعتر و راحتتر درک کرده و بیشتر وقتم را صرف تست زدن کنم.
9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین تراز من در سال نهم 5335 بود و ترازم در 21 بهمن 1400 به 6859 رسید. به نظرم پیوستگی و بالا بردن ساعت مطالعه باعث ارتقای کیفیت مطالعه و یادگیری در من شده است.
10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
درس دینی و زبان نقطه قوت من است. در این دروس با مطالعه دقیق کتاب، استخراج نکات مهم و کلیدی، مطالعه و مرور آنها و در نهایت پاسخ به تستهای مرتبط و متنوع توانستم به میانگین 8 یا 10 از 10 برسم.
12- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده است؟
بله، از آنجایی که ساعت و کیفیت مطالعهام افزایش یافته در نتیجه برای پاسخگویی به آزمونهای مدرسه هم کمک کننده میباشد.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
میدانیم که برنامه ریزی در تمامی مسائل زندگی ضروری است، لذا برای مطالعه دروس و رسیدن به هدف نیز باید برنامه ریزی با دقتی داشت که این ویژگی در برنامه راهبردی دیده میشود.
2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
در سال دوازدهم برنامه مدرسه از برنامهریزیهای کانون عقب تر است، بنابراین سعی می کنم مطالب را مطالعه کرده و با دیدن فیلمهای آموزشی آنها را تثبیت کنم.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
بله، امسال به نکات جزئیتر دروس توجه بیشتری دارم و سعی می کنم آنها را با تکرار و مرور به ذهن بسپارم.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
یک برنامه جامع و کامل برای مطالعه کلیه دروس آماده کردم، ساعات مطالعه مفید را افزایش دادم و در کنار آن سرعت تست زنی را نیز تقویت نمودم.
5-به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنی؟
با توجه به اینکه در طول سال تحصیلی صبحها در کلاس درس حضور دارم، در طول هفته 40 تا 60 ساعت مطالعه مفید دارم. تعداد تستهایی که پاسخ میدهم متغیر است اما بین 600 تا 700 تست در هفته میزنم.
6-از کدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
از کتاب سه سطحی استفاده کردهام. مهمترین ویژگی این کتاب این است که برگزیده سوالات کنکور چند سال اخیر است و سطح بندی شده است.
8-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
در دروس تخصصی با توجه به نیازی که احساس کردم، سعی کردم درس فیزیک را بیشتر مطالعه کنم. روی مسائل درس فیزیک تمرکز کردم و اکنون با علاقه بیشتری درس فیزیک را مطالعه میکنم.
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
از سایت کانون برای دیدن کارنامهها و تحلیل آزمونها و کلاسور ارزیابی استفاده میکنم.
2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
ساعت 16، در هر درس به اینکه در آن درس چند سوال را از ده سوال پاسخ داده ام و یا چند سوال را غلط جواب داده ام تمرکز می کنم. البته به اینکه رتبه کسب شده در منطقه هم توجه دارم و برای برنامه ریزیهای آینده از آن استفاده می کنم.
3-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
از کارنامه اصلی آزمون، پروژه ای و 5 نوع درس استفاده می کنم. زیرا عملکرد خود را در دروس مختلف ارزیابی کرده و پیشرفت ترازم را به طور پیوسته دنبال می کنم.
4-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
هفته اول بیشتر روی مطالعه دروس اختصاصی تمرکز دارم و سعی می کنم اگر عقب افتادگی در مطالعه مطالب داشته ام آن را جبران کنم. هفته دوم به مطالعه دروس عمومی و مرور دروس تخصصی می پردازم. روزهای آزمون از ساعت 8:30 آزمون را شروع می کنم و در پردازش اول آزمون شرکت می کنم زیرا به نظر من اینگونه ترازها واقعی تر هستند و به شرایط آزمون سراسری نزدیکتر است!
5-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود؟
وقتی کارنامه را گرفتم ابتدا غلطهای خود را بررسی می کنم. سپس آزمون را تحلیل می کنم، سعی می کنم سوالهای درست را دوباره حل کرده و روی سوالهای نزده نیز تمرین بیشتری داشته باشم.
6-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
من در سالهای دهم و یازدهم در سطح متوسط بودم. میانگین تراز در سال دهم 5500 و در سال یازدهم به 5800 رسید. چون به هدف خود بیشتر و عمیقتر فکر می کنم، لذا برای رسیدن به هدفم تلاش بیشتری دارم.
مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
در بازه امتحانات ترم، مطالب سال دوازدهم را دوباره خوانی کردم. اما برای دروس پایه از روش بازیابی استفاده میکنم. برای دروس پایه ابتدا آزمون را حل کرده و سپس اشتباهات و اشکالات خود را یافته و آنها را تمرین و تکرار میکنم.
2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
من معمولا نکات مهم و برجسته تستها را استخراج کرده و در کتاب درسی در مبحث مربوطه حاشیه نویسی میکنم.
3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
با توجه به مطالعه در ساعات مختلف روز اصلا فرصتی برای پیگیری حاشیههای مختلف از جمله کرونا را ندارم، فقط سعی می کنم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی، خودم و خانواده ام درگیر کرونا نشویم.
4-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
پدر و مادرم در بهبود یادگیری من نقش مهمی دارند و در همه مسائل و مشکلات همراه من هستند. آنها سعی می کنند محیط خانه را امن و آرام نگه دارند و اگر دچار مشکلی شده باشم سریعا آن را رفع مینمایند. بندرعباس در فصل زمستان هوای خیلی خوبی دارد و مادر و پدرم هر چند وقت یکبار برای رفع خستگی من، در فضای باز برای داشتن دورهمی کوچک خانوادگی و ورزشها و بازیهای سالم برنامه ریزی میکنند.
روش های مدیریت زمان
1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟
ابتدا با یک نگاه سریع و به صورت روزنامه وار کل سوالات را بررسی می کنم. سوالاتی که به زمان بیشتری برای پاسخ نیاز دارند را با یک نقطه و آن دسته از سوالاتی که قادر به پاسخگویی آنها نیستم با دو نقطه علامتگذاری میکنم و با این کار تا حدی زمان آزمون را مدیریت میکنم.
2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟
از زمانهای نقصانی برای مدیریت زمان خود استفاده می کنم.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
برای کسب رتبه بالاتر در درس ریاضی و ادبیات هدف گذاری میکنم.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
سعی میکنم در زمان باقیمانده روش مطالعهام را تغییر ندهم اما کیفیت مطالعهام را بیشتر میکنم.
3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟
معمولا غلطهای من برای درست نخواندن سوالات و بی دقتی در محاسبات است که در شروع نیمسال دوم سعی دارم این بی دقتی ها را به حداقل ممکن برسانم.
4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
در کنار درسهای نیمسال دوم ، درسهای نیمسال اول را نیز مطالعه و مرور می کنم.
5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
تعطیلی مدارس در ایام نوروز فرصت مناسبی برای افزایش ساعت مطالعه است. همچنین قصد دارم و مطالب مربوط سالهای گذشته را مرور کنم.
--------------------------------------------
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

