گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ابوالفضل جبرئیلی

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ابوالفضل جبرئیلی.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ابوالفضل جبرئیلی

نام و نام خانوادگی: ابوالفضل جبرئیلی جلودار

نام شهر: بابل

 میانگین تراز: 6937

رشته تحصیلی: تجربی

تحصیلات مادر: کارشناسی الهیات

تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد گیاه شناسی

شغل مادر: دبیری دین و زندگی

شغل پدر: دبیری زیست شناسی

 

میانگین درصد:

فارسی 60 / عربی 90 / دین و زندگی 90 / زبان انگلیسی 80 / زمین 50 / ریاضی 70 / زیست شناسی 70 / فیزیک 80 / شیمی 80


برنامه کانون یک برنامه حساب شده و منظم بوده و راه ایمن برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کنکور هست...

 

آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

من کلاس چهارم و از دهم تا دوازدهم،  در واقع 4 سال،  کانونی بودم. علت ورودم به کانون در کلاس چهارم آمادگی برای ورود به مدرسه ی تیزهوشان بود که خوشبختانه کانون کمک موثری داشت.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

بنده معتقدم برنامه کانون یک برنامه حساب شده و منظم بوده و راه ایمن برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کنکور هست لذا  لازمه اجرای این برنامه پیوستگی در آزمون هاست و همین امر باعث می شود تا با سوالات بیشتری آشنا شده  و ارزیابی خود در حیطه های مختلفی می شود و در در واقع یک آزمون ارزش مهمی دارد در ایجاد حال و هوای کنکور و سبب آشنایی بیشتر  من با محیط کنکور می شود .


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

آزمون های قلم از طراحان زیادی برای طرح سوال استفاده می شود و همین امر باعث می شود تا تنوع فوق العاده ای در سوال داشته و یک دید همه جانبه و وسیع در بررسی سوال در اختیارم قرار گیرد و از طرف دیگر آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال میزان تسلطم را بر هر مبحث درسی را ارتقا داده و باعث می شود تا نقاط ضعفم را در هر مبحث درسی بشناسم وبه موقع آنها را به نقاط قوت  تبدیل نمایم تا در آزمون اصلی با دست پر شرکت کنم.

 

 4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

از آنجائیکه آزمون های کانون در راستای برنامه تنظیمی من قرار داشته و کامل کننده برنامه مطالعاتی من بود لذا شرایط کرونایی نتوانست مانع شرکت من در آزمون ها شده و در زمانی که آزمون ها غیر حضوری برگزار می شد ؛ من دفترچه را یا دانلود می کردم یا دفترچه را از نمایندگی دریافت می نمودم و در شرایط مشابه سازی شده شکل حضوری، در منزل مثلا روی تک صندلی و زمان مشخص شده هر آزمون ، آزمونم را برگزار می کردم  و لذا اثرگذاری شرایط کرونایی را برای خودم به حداقل رساندم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چه‌قدر این موضوع برایتان مهم است؟

تراز و رتبه دیگران نباید اثر چندانی روی فرد داشته باشد اما باز می توان گفت بستگی به وضعیت فرد دارد و قطعاً یکی از اهداف آزمون مقایسه هست اگر فرد در رقابت با افراد باشد و بخواهد که جایگاه واقعی خود را بسنجد در آن صورت تراز و رتبه دیگران مهم خواهد بود و وجود دانش آموزانی که به بیراهه رفته و به صورت های مختلف تقلب می نماید گاهی باعث دلسردی شده اما در مجموع من با این که در اوایل تقلب دیگران و کسب تراز بالاتر متقلبین آزارم می داد الان توانستم خودم را با افزایش مطالعه به جایگاه بهتر برسانم و به این اعتقاد پیدا کردم حتی اگر هم تقلب بشود می تواند تقلب دیگران باعث افزایش تلاش من برای قوی تر شدنم و تثبیت تراز و رتبه خودم در کانون شود .


6-آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

یکی از کار های خوب کانون آزمون هدف گذاری هست و با شرکت در این آزمون من می توانستم از میزان تسلطم در هر درس آگاه بشوم ونقاط ضعف و قوتم را بشناسم و بتوانم در برنامه ریزی مطالعاتی در هفته ی پیشرو ،برای هر آزمون برنامه را متعادل کرده و دامنه توانایی های خود را ارتقا دهم یعنی  با توجه به آن برنامه ریزی کنم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

من معمولاً در آزمون هدف گذاری جمعه هفته اول ، به صورت درس به درس شرکت می کنم.و هدف من از شرکت در این آزمون مشخص کردن نقاط ضعف مطالعه و برنامه ریزی در هفته اول است و در هفته ی پیشرو با توجه به آن برنامه ریزی کنم. اما برای آزمون مشابه ی پارسال معمولاً در سه شنبه  قبل آزمون اصلی ، دفترچه ی اختصاصی مشابه ی پارسال و در یکی از روز های چهارشنبه و پنجشنبه دفترچه ی عمومی این آزمون را می دهم. هدف من در این آزمون سنجش آمادگی خودم قبل از آزمون اصلی هست و اگر هم در مبحثی آمادگی کافی را نداشته باشم مجددا در فرصت کوتاه باقی مانده آن را مطالعه نمایم.

 

8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من از همان تابستان قبل از ورود به پایه ی دهم با توجه به توصیه خانواده ام به طور نسبتاً جدی برای کنکور مطالعه می کردم و بررسی آزمون های تابستان موجب می شد تا مرور و جمع بندی از مطالعه ام در سال قبل داشته باشم و گامی رو به جلو بردارم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین آزمون تراز من  حوالی 6500 ولی اما الان حوالی 7000 می باشد و در پیشرفتم عواملی فراوانی درگیر بودند و به طور مختصر می توان گفت پیشرفتم در مقام اول ثمره ی دعای خیر والدینم و دبیران و کمک و راهنمایی دلسوزانه مشاور و دوستان و...  و البته برنامه ریزی و برنامه دقیق و حساب شده کانون و پیگیری پشتیبان می دانم که باعث شده تا  شیوه ی مطالعاتی را  اصلاح کنم و بهتر از فرصت های خود استفاده نمایم .


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

برای رسیدن به نتیجه مطلوب نگاهم به همه درس ها یکسان است و در همه درس ها ثبات نسبی دارم اما می توانم نقاط قوتم را در دروس اختصاصی درس زیست و شیمی و در دروس عمومی درس دین وزندگی بدانم. در درس زیست قبل از هر چیز باید بگویم که شکل گیری روش درست مطالعه هر درس از دبیر و کلاس درس شروع می شود لذا تدریس خوب دبیران در مدرسه کمک بسیار موثری بوده سپس کتاب درسی را به همراه توجه به شکل ها ،قید ها به دقت بررسی و مطالعه می کردم و سعی می کردم ضمن مطالعه آنها را با مطالب درس های قبلی و کتاب های دیگر زیست ارتباط دهم  ودر نهایت نکات مهم استخراجی از کتاب تست را در حاشیه کتاب وارد و به یک جمع بندی می رسیدم و در بررسی کتاب تست هم ابتدا تست ها را آموزشی بررسی می کردم و از بررسی سوالات هدف گذاری شده و آزمون سال قبل به شکل زمان دار استفاده می کردم.

 در درسی مثل شیمی که حالت دو گانه داشتند در بخش  محاسباتی پس از مطالعه کتاب درسی و جزوه دبیر و درسنامه به سراغ تست ها می رفتم و با حل کردن تست ها به یک مهارت می رسیدم و در بخشی که جنبه حفظی داشت با همان روش درس زیست بررسی را انجام می دادم تا به یک تسلط برسم 

اما برای درس ریاضی و فیزیک بعد از حفظ کردن فرمول ها و یادگیری روش های تستی به حل سوالات آموزشی جزوه ی دبیر یا درسنامه ی کتاب تست می روم. اما برای تست زدن معمولاً تست ها را مضربی می زنم تا بدون خسته شدن بتوانم تمامی تست های مبحث مربوطه را بزنم در حین تمرین تستی به نکاتی که بر می خورم آنها را با ذکر منبعش در کتاب درسی   حاشیه نویسی می کنم. اما برای تقویت سرعت در تست زدن سراغ تست های زمان دار مطابق زمان پاسخگویی در کنکور می روم.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

با راهنمایی خانواده و  کمک مشاور و یکی از دوستان شیوه ی مطالعه ام را اصلاح کردم و توانستم پیشرفت محسوسی داشنه باشم.

 

12-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟

شرکت در آزمون باعث جدیت بیشتر من در درس شده بود که باعث پیشرفت من در مدرسه شد 


برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

انسجام کانون در زمینه برنامه راهبردی واقعاً تحسین برانگیز هست چون دانش آموز با پیشروی حساب شده در برنامه به تسلط کافی در درس می رسد حتی اگر هم نتواند به برنامه برسد با توجه به ایستگاه های جبرانی به موقع می تواند آن عقب ماندگی را جبران کند


2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

به دلیل عرف آزمون های کانون خوشبختانه برنامه مدرسه تطابق کاملی با برنامه کانون دارد.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه تفاوتی کرده‌است؟ چه تفاوتی؟ 

تغییرات بخصوصی نکرده است فقط مطالعات دروس پایه اضافه شده است.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

یکی از تغییرات مطالعه ی روزانه درس هایی هست که به طور نسبی ضعف دارم که خوش بختانه مثمر الثمر بود.


5-ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

کتاب های سه سطحی فارسی و زیست شناسی استفاده می کنم کتاب های سه سطحی با توجه به درجه سختی مطلوبشان و حجم کم می توانند  یک منبع مکمل برای دانش آموزان قوی باشند.


6-آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

دفتر برنامه ریزی باعث می شود تا برنامه های خود را به شکل مقایسه ای در کنار هم داشته باشم وو بتوانم در یک نگاه اشکالات برنامه ریزی خود را برطرف نمایم.

 

7-در کدام درس‌ها روش مطالعه‌ خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟ چگونه؟

در درس های زیست شناسی و دین و زندگی قبلاً اهمیت چندانی به مطالعه کتاب درسی نمی دادم که سبب کسب درصد های پائین می شد اما با توصیه ی پدر و مادرم با مطالعه ی دقیق کتاب درسی توانستم پیشرفت محسوسی داشته باشم.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

استفاده از کارنامه ها آزمون های غیر حضوری و ساخت آزمون مبحثی و مطالعه ی اطلاع رسانی های کانونی


2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي‌گيري؟ و چگونه و به كدام قسمت‌ها بيشتر توجه مي‌كني؟

معمولاً ساعت 3 بعد از ظهر و به درصد ها و تراز و رتبه توجه ی ویژه ایی می کنم.


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

من از کارنامه های اصلی برای اطلاع از نحوه ی عملکرد و آشنایی با نقاط قوت و ضعف و پروژه ای برای اطلاع از تراز های کسب کرده ام در کانون استفاده می کنم.


4-هفته‌ی اول و دوم برنامه‌تان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه قرار می‌گرفتید يا در پردازش‌هاي بعدي؟ چرا؟

هفته ی اول بیشتر مطالعه مباحثی هست که کانون در آن پیشروی دارد اما هفته ی دوم برای تمرینات تستی هست. من در هفته های اخیر آزمون ها را حضوری می دهم و راس ساعت 8 آزمون شروع می شود لذا در پردازش اول قرار می گیرم.


5-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

به نظرم تحلیل آزمون  مهم تر از خود آزمون هست لذا پس باید جدی گرفته شود. من یک ساعت بعد از اتمام آزمون کانون ؛ سوالاتی را سر جلسه نزده گذاشتم را بررسی می کنم اما بررسی اصلی آزمون بعد از ساعت 4 که پاسخ تشریحی می آید هست . بعد از تحلیلی که خودم کردم نکاتی که از سوالات آزمون یاد گرفتم را در کتاب های درسی حاشیه نویسی می کنم اما سوالاتی که جای بحث و گفتگو دارد در مدرسه با دوستانم بررسی می کنم چون معتقدم این شیوه سبب یادگیری فعال می شود.

 

6-در سال‌های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون‌ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال‌های پایه پیشرفت داشته‌اید، دلیل و انگیزه‌ی این پیشرفت چه بود؟

در سال دهم ضعف نسبی داشتم به دلیلی از دهم به کمک مشاور و دوستانم توانستم ضعف خود را شناسایی نموده و برطرف نمایم ، در سال یازدهم توانستم پیشرفت محسوسی داشته باشم.


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟

یکی از کار های خوب کانون آزمون هدف گذاری هست و با شرکت در این آزمون من می توانستم از میزان تسلطم در هر درس آگاه بشوم و در هفته ی پیشرو با توجه به آن برنامه ریزی کنم. من معمولاً در درس های زیست شناسی ، ریاضی و شیمی و به صورت درس به درس پاسخ می دهم


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي‌خوانديد بعد آزمون مي داديد؟

در پیشروی ها من اول مبحث مربوطه را می خوانم بعد آزمون می دهم اما در ازمون های جامع معمولاً روش بازیابی که روش کاملاً موثری برای این حیطه هست را به کار می گیرم.


3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

یکی از بهترین راه ها ترک فضای مجازی هست که بحمدالله توانستم.


4-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

خوشبختانه بازه ی تراز من معمولاً ثابت هست


5-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بدون شک پشتیبان من با اطلاع رسانی های به موقع و پیگیری وضعیت درسی من نقشی موثر در نتیجه  ی آزمون ها داشت. از خصیصه های پشتیبان خوب می توان به پیگیری وضعیت تحصیلی ، توصیه های آموزشی در صورت نیاز و اطلاع رسانی های دقیق آزمونی اشاره کرد.

 

6-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خوشبختانه خانواده ی من با ایجاد فضایی آرام در کاهش استرس ناشی از کنکور و آزمون ها شدند. البته در شرایطی که کمی تراز آزمون هایم نوسان داشت با توصیه و ابزار محبت به من دلگرمی می دادند. با توجه به  اینکه هم پدر و هم مادرم دبیر هستند توصیه های لازمه در درس های دین و زندگی  و زیست شناسی را به من می دادند و باعث پیشرفت نسبی من در این دو درس شدند.


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

با توجه به اینکه مدتی هست که آزمون ها در شهر من حضوری شده هست ؛ لازم بود کنترل زمان آزمون را به طور جدی دنبال کنم. برای این کار من آزمون مشابه ی پارسال در زمان کنکوری حل می کردم. و در سر جلسه ی آزمون اصلی ابتدا از حل سوالات وقت گیر اجتناب می کردم و در آخر جلسه که زمانی حدوداً نیم ساعت داشتم به حل آنها می پرداختم که این کار از استرس سر جلسه کم می کرد.


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟

من از هر سه تکنیک معروف تقریباً در سر جلسه ی آزمون استفاده می کردم و در درس ریاضی و زیست شناسی و شیمی و زمین شناسی حدود 5-10 دقیقه از زمان کنکوری اش کم می کردم و از حل سوالات وقت گیر اجتناب می کردم و در آخر جلسه که زمانی حدوداً نیم ساعت اضافه داشتم به حل آنها می پرداختم.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

فارسی و زیست شناسی چون در این دو درس کمی درصدم پائین هست باید با اختصاص وقت بیشتر به آن ها این ضعف را جبران کنم.


2-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

معمولاً چون سوالات ریاضی و فیزیک فرم محاسباتی سنگین گرفته ؛ لازم هست که توجه ی جدی به این مطلب داشته باشم. لذا روزانه از تمرین هایی از این قبیل استفاده می کنم.


3-یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

به نظرم هیچ مبحثی را نباید کنار گذاشت . من برای جلوگیری از فراموشی مطالب پایه دهم و نیم سال اول دوازدهم معمولاً در چند روز یک بار با چند تست در حجم کم مرور می کنم. این کار نسبتاً ساده باعث می شود که د ر دوران جمع بندی زمانم ذخیره شود.


4-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

برنامه ی راهبردی کانون جامع و بسیار عالی است  در پی مشورتی که با مشاور انجام دادم سعی می کنم در این دوران همراه با کانون دروس پایه و نیم سال اول خود را جمع بندی کنم. در این زمان من از سوالاتی که قبلاً نشاندار کردم و منابع ویژه ی جمع بندی استفاده کنم.


***************************************

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) ابوالفضل جبرئیلی


***************************************

Menu