نام و نام خانوادگی: مطهره ناصریان
نام شهر: مشهد
رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 6777
تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد آمار
شغل پدر: فرهنگی
تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
شغل مادر: فرهنگی
اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:
ادبیات 70 - عربی 90 - دینی 85 - زبان 80 - ریاضی 65 - شیمی 75 - فیزیک80 - زیست 75
شرکت در آزمون ها و مشاهده سوالات با ایده طراحان مختلف فضای ذهنی مرا برای حل مسائل بازتر کرد...
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
من از سال یازدهم در آزمونهای کانون شرکت میکنم. دلیل آن جامعتر بودن آزمون های کانون نسبت به سایر آزمون های آزمایشی، شرکت کردن دانش آموزان سطح بالا و برنامه راهبردی است.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
اهمیت دادن به همه مباحث و بررسی روند پیشرفت دلیل حضور مداوم من میباشد.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
آزمونهای کانون کیفیت خوبی دارد و حس رقابت را ایجاد می کند. آزمونهای هدف گذاری نیز برای سنجش عملکرد دانش آموز در هفته اول و انگیزهای برای اتمام منابع آموزشی تا پایان هفته، بسیار مناسب است و دیدگاه خوبی برای رفع نقاط ضعف در هفته دوم و زدن تستهای سنجشی به ما میدهد. آزمون مشابه پارسال نیز ایدههای مطرح سال گذشته را ارائه می کند و آمادگی را برای آزمون آخر هفته افزایش می دهد.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
این شرایط قطعاً بر کیفیت آزمون تاثیر می گذرد ولی سعی کرده ام که در خانه شرایط یک آزمون حضوری را اجرا کنم. آزمون را روی صندلی به صورت زمان دار و همراه با پاسخبرگ انجام می دهم.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
از دیدگاه من کسی که تقلب کردن می کند، بیشتر از تخریب روحیه ی دانش آموزان پرتلاش و کوشا به خودش ظلم کرده است، زیرا از درس خواندن شانه خالی کرده، آینده اش برایش مهم نیست و حتی باعث می شود رقبای خود را بیشتر تلاش کنند تا به تراز او دست پیدا کنند. بنابراین من سعی میکنم با کم توجهی به این موضوع بیشتر درصدهای خود را مد نظر قرار دهم تا به میزان قابل قبولی برسد و با استفاده از سوالات آزمون و توجه به نقاط ضعف و قوت از آن به عنوان پله ای برای پیشرفت استفاده کنم.
6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟
سنجش مطالب مطالعه شده طی هفته و ارائه نقشه راه برای هفته دوم.
7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
من آزمون هدف گذاری را در جمعه هفته اول و همه درس ها را همزمان با هم پاسخ میدهم. دروس اختصاصی یا دروس عمومی و اختصاصی آزمون مشابه پارسال را هم در روزهای دوشنبه و سهشنبه تحلیل میکنم.
8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
از سال دهم به دلیل شرکت در المپیاد و عقب بودن از سایر دانش آموزان تابستان را جدی گرفتم و سال دهم را پیش بردم. من تابستان را به صورت خودخوان مطالعه میکنم.
9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین تراز من در ۷ شهریور سال یازدهم ۶۹۹۴ بوده است و به دلیل تقلب ها به طور کلی تغییر چندانی نداشته است.
10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
دروس ریاضی و فیزیک، حل تست زیاد علاوه بر آموزش مفهومی در این دو درس کمک کننده است.
11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
از پدرم، مشاورین مدرسه و خارج از مدرسه، دوستان و دانش آموزان سال گذشته کمک گرفتهام. همچنین برای انتخاب منابع از دبیرانم مشورت گرفتهام و صمیمانه از تمامی افراد متشکرم.
12- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده است؟
بله شرکت در آزمون ها و مشاهده سوالات با ایده طراحان مختلف فضای ذهنی مرا برای حل مسائل بازتر کرد و سرعت عملم را در آزمون ها حتی آزمون های مدرسه افزایش داد.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
جهت دادن به برنامه های مطالعاتی هر فرد و وجود ایستگاه های جبرانی مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی است.
2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
برنامه مدرسه به طور کلی از برنامه کانون جلوتر است. بر اساس هر کدام از برنامه ها که جلوتر است برنامه ریزی می کنم تا دیگری را هم برای بعد پوشش دهد.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
بله، با جدیت بیشتری به مطالعه می پردازم و به صورت جمع بندی دروس سال های دیگر را هم مطالعه میکنم.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
افزایش تعداد تست و سرعت حل تست، مداومت و پیوستگی در ساعت مطالعه تغییراتی هستند که ایجاد کردم.
5-ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
من در سال یازدهم از تمامی کتاب های سه سطحی و در سال دوازدهم به دلیل ضیق وقت از دو کتاب ریاضی و فیزیک سه سطحی استفاده کرده ام. این منبع از تست های سطح بالاتری برخوردار است و دام های رایج آزمون های گذشته کانون را نیز معرفی میکند.
6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
بله، نوشتن ساعت مطالعه و تعداد تست، انگیزه برای افزایش و رقابت با خود را زیادتر می کند و نگاه واقع بینانه تری به ما می دهد.
7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
دروس ادبیات را به صورت موضوعی و درس به درس همزمان مطالعه میکنم و برای درک مطلب عربی و زبان از کتاب های کمک آموزشی استفاده میکنم.
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
از آزمون های مبحثی، تحلیل کارنامه ها، بخش پرسش و پاسخ و همچنین در بازه دی ماه از کارنامه اشتباهات
2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
من کارنامه را در ساعت دو و نیم دریافت می کنم. به درصد و ترازهای هر درس توجه کرده و تعداد اشتباهات خود را بررسی می کنم.
3-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
کارنامه اصلی آزمون، کارنامه هدف گذاری و کارنامه بازیابی سوال محور
4-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
من بیشتر در هفته اول بعد از آزمون، منابع آموزشی را مطالعه میکنم و در هفته دوم برای تسلط روی مباحث تست حل میکنم. روزهای جمعه آزمون را در ساعت ۸ شروع کرده و در پردازش اول کارنامه را دریافت می کنم.
5-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
ابتدا غلطها و نزده های خود را در دفترچه آزمون مشخص میکنم. سپس به حل دوباره آنها پرداخته، به پاسخنامه رجوع و علت پاسخ ندان یا غلط زدن سوالات را بررسی میکنم. نکات آزمون را نیز به کتاب یا دفتر تحلیل آزمون که به صورت موضوعی و درس به درس طبقه بندی شده اضافه می شود.
6-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
در سال دهم در المپیاد شرکت کردم و سال یازدهم با جدیت بیشتر برای کنکور مطالعه کردم. تراز من در سال یازدهم حدود 6800 بود.
7-آیا تاکنون در تالار گفت و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟
بله من گاهی سوال های درسی خود را پرسیده و به سوالات دیگران نیز پاسخ میدهم.
مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خود را راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
برای دروس دوازدهم ابتدا مطالعه کرده و سپس آزمون میدهم اما برای دروس پایه ابتدا به حل تست پرداخته و سپس نقاط ضعف خود را در اولویت مطالعه قرار میدهم.
2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
بله، برای من بسیار مفید است. خلاصه نویسی به هیچ عنوان نباید همه مطالب را پوشش بدهد. من با این شیوه در تابستان سال دهم برای زیست شناسی خلاصه نویسی می کردم و کمک خاصی به من نکرد و عملا یکبار کتاب را با نوشتن دوره کردم. خلاصه نویسی شیوه خاص خودش را دارد که اگر درست انجام شود به عقیده من در حد یک معجزه کمک خواهد کرد. در خلاصه نویسی نقاط ضعف و مواردی که راحت فراموش می شوند، مواردی که مرحله به مرحله هستند مانند فرمول های ریاضی، فیزیک و حتی شیمی (بخصوص واکنش ها و نیم واکنش های فصل الکتروشیمی دوازدهم)، چرخه های فصل 5 و 6 زیست دوازدهم، الگوی جریان فشاری ارنست مونش و ... ، یا مواردی که به دلیل حجم زیاد نیاز به دسته بندی دارند را می توان یادداشت کرد. دفتری را انتخاب کنید و آن را همراه خود داشته باشید تا در هر کجا که لازم شد آن را مرور کرده یا مواردی را به آن اضافه کنید.
3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
از فضای اخبار تلویزیون و فضای مجازی دوری میکنم و بیشتر به مطالعه می پردازم تا درگیر این مسائل نشوم.
روش های مدیریت زمان
1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟
از قبل برنامه ریزی کرده و در 75 درصد زمان اصلی هر درس سوالات آن درس را حل میکنم، در زمان باقیمانده و دور دوم به سوالات زمان بر و مشکل می پردازم.
2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟
ضربدر منها و زمان های نقصانی
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
دروس عمومی زیرا کمتر به مطالعه آنها پرداخته ام.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
در درس ریاضی زیرا در نیمسال اول به حل تست کافی نپرداخته ام.
3-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
هر هفته یک آزمون از مباحث نیمسال اول را به صورت تک درس آزمون میدهم تا بازیابی شود.
4-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
مطابق با برنامه آزمون پیش میروم و هنگام آزمون جمع بندی مباحث نیمسال اول، با حل تست و آزمون نقاط ضعف را بررسی کرده و بیشتر به مطالعه این بخش ها می پردازم.
--------------------------------------------
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

