نام و نام خانوادگی: امیرحسین حسین زاده
نام شهر: تبریز
رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 6830
تحصیلات پدر: کارشناسی اتاق عمل
شغل پدر: کارشناس و سرپرستار اتاق عمل
تحصیلات مادر: دیپلم
شغل مادر: خانه دار
اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:
ادبیات 70- عربی 90- دینی 95- زبان 90- زمین 90- ریاضی 90- شیمی 80- فیزیک 85- زیست 70
برنامه راهبردی باعث نظم بخشی به مطالعه، برنامه ریزی و عدم گمراهی دانشآموز میشود....
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
از سال نهم وارد کانون شدم و در پایههای دهم، و امسال هم به عنوان پشت کنکوری، (مجموعا 4 سال) در آزمونهای کانون شرکت کردهام. علت اصلی ورود به آزمونهای کانون سنجش پیشرفت و یافتن نقاط قوت و ضعف و آشنایی با شرایط آزمون دادن به شکل کنکوری بود.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
برای اینکه از روش مطالعه، نحوه تست زنی و یافتن منابع درست اطلاع پیدا کنم و در صورت نیاز آنها را اصلاح کنم. همواره سعی میکنم در آزمون ها حضور مستمر داشته باشم، تا اگر از مباحث بودجه بندی برنامه راهبردی عقب افتادم، استمرار مطالعاتی خود را حفظ کنم.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
آزمون دیدگاهم را نسبت به طرح سوالات، تناسب مطالعاتی و تست زنی تغییر میدهد و منعطف میکند و باعث میشود نسبت به همه ابعاد دروس توجه داشته باشم.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
بله اما نه در حد زیاد، اوایل مقداری طاقت فرسا به نظر میرسید اما من سعی میکنم در هیچ شرایطی خودم را نبازم.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
تراز و رتبه دیگران در سنجش من هیچ اثری ندارد، زیرا زمانیکه به دلیل تقلب دیگران نگران میشوم، والدینم میگویند باید به درصدهای خودت توجه کنی نه دیگران. من به بیشتر به رشد درصدهایم یا ثابت نگهداشتن آنها توجه میکنم.
6-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
آزمونهای هدفگذاری را معمولا جمعه قبل آزمون میدهم، بستگی به شرایط مطالعه در هفته اول دارد اما معمولا شنبه عمومیها و یکشنبه اختصاصیهای آزمون مشابه پارسال را طبق زمان آزمون اصلی میدهم.
7- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
تابستان زمان بسیار مهمی برای شروع آزمون و افزایش تراز است. من تراز و پیشرفتم را مدیون شروع از تابستان امسال هستم.
8-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین ترازم 5600 بود که مربوط به 4سال پیش است. امسال با تراز 6852 شروع کردم و به تراز 7675 رسیدم. دلیل پیشرفتم استمرار در مطالعه و تست زنی است.
9-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
نقطه قوت من دروس عمومی، ریاضی، فیزیک، زیستشناسی و زمین شناسی است. کتاب درسی برایم خیلی مهم است، مثلا خواندن کتاب درسی زیست برایم از خواندن کتابهای تستی بسیار مهمتر است. سوالات تستی روتین و سوالات تثبیتی را پاسخ میدهم، و سعی میکنم به اندازه کافی برای هر درس تست بزنم.
10-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
بله، با والدینم و رتبههای برتر سالهای قبل مشورت کردم.
11- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده است؟
در کل در مدرسه پیشرفت داشتم، چون تستی کار کردن روی روش تشریحی هم تاثیر میگذارد و زمان کمتری صرف میکنم.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
برنامه راهبردی باعث نظم بخشی به مطالعه، برنامه ریزی و عدم گمراهی دانش آموز به دلیل حجم زیاد مطالب و توانایی مدیریت زمان و برنامه ریزی هفتگی مطابق با برنامه راهبردی میشود.
2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
مدرسه گاهی جلوتر و گاهی عقب میافتد و ممکن است با برنامه همخوانی نداشته باشد که در اینصورت بهتر است با بودجه بندی کانون پیش برویم و دروس مدرسه را نیز به همراه آن مرور کنیم.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
صد درصد، چون حجم زیاد مطالب اوایل مرا اذیت می کرد و نمی توانستم سامان دهی کنم، بعدا با برنامه ریزی دقیق و مرور منظم و تحلیل اصولی توانستم روش مطالعه ام رو عوض کنم.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
میزان توجه به حواشی و ابزار تکنولوژی (موبایل، تلویزیون و...) را کم کردم و مهم تر این که ساعت مطالعه ام رو بالا بردم و به تبع تست زیاد می زنم.
5-به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنی؟
میانگین ساعت مطالع در هفته 70 ساعت و تعداد تست میانگین : 3000حدودا در هفته
6-از کدام یک از کتاب آبی، سه سطحی، تابستان، نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
کتاب نوروز و سه سطحی رو استفاده کردهام و میکنم. در کتاب سه سطحی سوالات براساس میزان پاسخ دهی طبقه بندی شده و سوالات سخت هم دارد. کتاب نوروز سوالاتی جدید دارد و برای جمع بندی مناسب است.
7-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
بله، دفتربرنامه ریزی باعث پیشرفت من شد، زیرا مرا وادار میکند تا از لحاظ سرعت در مطالعه و تعداد تست هایی که در روز پاسخ میدهم با خودم رقابت کنم.
8-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
در فارسی، زبان و عربی، به صورت روزانه تست آرایه و قرابت، درک مطلب عربی و درک مطلب زبان میزنم.
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
دریافت پاسخ نامه، کارنامه اشتاباهات، کارنامه 5 نوع درس و کارنامه هدفگذاری.
2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟
چند بار استفاده کرده ام، از درسنامه های هر آزمون استفاده میکنم.
3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
بین ساعت 2 و نیم تا 3 و نیم، به درصد ها بیشتر توجه میکنم و از هدفگذاری های قبل از ازمون هم برای مقایسه و تحلیل استفاده میکنم.
4-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
کارنامه آزمون: برای اطلاع از وضعیت آزمون
کارنامه اشتباهات: برای بهره گیری از اشتباهات و نزده ها
کارنامه 5 نوع درس: برای نقاط قوت و ضعف هایم.
5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
هفته اول به مطالعه دروس دوازدهم و کمی هم دروس پایه میپردازم، هفته دوم هم دروس پایه را مرور میکنم، تعداد زیادی تست میزنم (آزمون محور میخوانم). همواره در پردازش های اول بودهام و آزمون را ساعت 8 شروع میکنم. یک ربع قبل سوالات را چاپ میکنم و راس ساعت 8 در خانه آزمون را شروع می کنم.
6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود؟
اول سراغ اشتاباهات و نزدههایم می روم و به دنبال آن چند تست از کتاب درسی انتخاب می کنم و پاسخ میدهم، سپس مشخص می شود که اشتباهات و نزده ها از کجا نشات گرفته است و هفته های بعد در زمان اضافی به سراغ آن مباحث میروم. همچنین پاسخ سوالات درست را هم میخوانم، زیرا ممکن است نکات بیشتر یا راه حلهای کوتاهتری را بیاموزم.
7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
سال دهم و یازدهم خیلی درست با نحوه مطالعه و تست زنی آشنا نبودم و ترازهایم نوسان داشت. انگیزه من استمرار و اصلاح روش مطالعه است.
مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
بازیابی. من از دوباره خوانی خوشم نمیآید زیرا سرعت عمل را میگیرد. ابتدا آزمون کوتاهی از خودم میگیرم سپس درس میخوانم اما هوشمندانه و اصولی با توجه به شرایط هر درس.
2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
بله ، بنده با رده بندی مطالب فرار و مهم(مثلا اسم های سخت یا فرمول های پیچیده) که با رمز گذاری و مطالعه هفتگی آن هارا یاد می گیرم. مطالب مهم که هر سه ماه مطالعه میکنم و مطالب سخت و فرار با ارزش کمتر که آنهارا برای وقت های خالی مثل نوروز گذاشته ام.
3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند؟
خلاصه نویسی دارم اما به شکل نکته محور. من خلاصه نویسی ها را به شکل نکات، شاخه درخت گونه و کلیدواژهای در یک صفحه مینویسم.
4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
کمتر سراغ لپتاپ یا موبایل می روم تا کمتر از اینترنت استفاده کنم.
5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟
افت داشتم و این به خاطر غرور کاذب بود که باعث می شد کم بخوانم و کم تست بزنم. با مشاهده نتایج متوجه میشدم روش غلطی را پیش گرفتهام، پس به خود آمدم و با قدرت به مسیر ادامه دادم.
6-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
ایجاد فضای مناسب، آرام و کمک به برنامه ریزی دقیق و گوشزد کردن به عدم کمکاری و ادامه دادن به مسیر.
روش های مدیریت زمان
1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟
با روش ضربدر، منفی و دایره و زمان های نقصانی و عادت کردن به ترتیب خاصی که برای پاسخ دهی به سوالات دارم.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
دروس شیمی و فارسی، زیرا نیاز به تست زدن زیاد و ترکیبی از هر سه پایه را دارم.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
روش مطالعه ام ثابت خواهد بود.
3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم آن را برطرف کنید؟
مرورباتست زیاد جهت تسلط وعدم فراموشی ام.
4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
با مرور و بازیابی این چالش قابل حل خواهد بود.
5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
عقب افتادگی هایم را جبران و جمع بندی دروس سه سال را شروع خواهم کرد.
-------------------------------------------------------------------------
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

