حل4 تست از فلسفه دوازدهم درس عقل در فلسفه2
متینا عروجی رتبه147انسانی1400 و دانشجوی مشاوره فرهنگیان
درصد منطق فلسفه کنکور53
1.اگر مسلمانی نظرات دیوید هیوم را به دلیل غربی بودن رد کند جزو کدام دسته قرار میگیرد؟(ازمون کانون99)
1.عقل گرایان
2.مخالفان فلسفه به عنوان دستاوردی غیر اسلامی
3.معتقدان به تنگ بودن محدوده اعتبار عقل
4.گروهی که تجربه گرایی را رد میکنند
پاسخ :گزینه2.یکی از شکل های مخالفت با عقل،مخالفت گروهی با دستاورد های فلسفی به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست و اگر کسی به دلیل غربی بودن نظریات هیوم یا دکارت یا کانت و یا هرفرد دیگری را رد کند درواقع با فلسفه به دلیل غیراسلامی بودن آن مخالفت کرده است
2.کدام گزینه با نظر جریان های فکری مخالف عقل در تاریخ اسلام مطابقت ندارد؟(ازمون کانون99)
1.آنها معتقد بودند روش های عقلی مطلقا در مسائل دینی کاربرد ندارد
2.ارتکاب خطا را نتیجه استفاده از برخی روش های عقلی در مسائل دینی میدانستند.
3.آرای فلسفه غیراسلامی را با عقاید اسلامی سازگار نمیدانستند.
4.مخالفت آنها با فلسفه نتیجه غیراسلامی دانستن دستاورد های دیگران بود
پاسخ :در شکل اول جریان های مخالفت با عقل که همان محدود کردن دایره اعتبار و کارآمدی عقل است میکوشیدند تا نشان دهند برخی روش های عقلی در مسائل دینی کاربرد ندارد.نه آنکه روش های عقلی تماما در مسائل دینی کاربرد نداشته باشند.
3.کدام گزینه به عقل به عنوان وجودی برتر اشاره ندارد؟(ازمون کانون99)
1.غیر این عقل تو،حق را عقل هاست که بدان تدبیر آیات خداست
2.نی که اول دست یزدان مجید از دو عالم پیش تر عقل آفرید
3.آزمودم عقل دوراندیش را بعد از این دیوانه سازم خویش را
4.اول آفریده ها عقل است برترین برگزیده ها عقل است
پاسخ :در بیت گزینه3 عقل به عنوان دستگاه تفکر و استدلال است.در گزینه2و4 به ویژگی اول مخلوق خدا بودن عقل نزد فلاسفه اشاره شده است و در بیت گزینه3و1 به واسطه ی فیض بودن و تدبیر امور توسط عقول اشاره شده است.
4.از دیدگاه فیلسوفان مسلمان،شرط حصول نتیجه واحد از طریق ابزار های مختلف معرفت چیست؟(ازمون کانون99)
1.کثرت روش
2.وحدت موضوع و روش
3.کثرت موضوع و روش
4.وحدت موضوع
پاسخ :گزینه4.فیلسوفان مسلمان قائل هستند که ابزارهای مختلف معرفت(استدلال عقلی شهود و وحی)ما را به حقیقت میرسانند و لذا در موضوعات مشترک حتما به یک نتیجه خواهند رسید
حل4 تست از فلسفه یازدهم درس 7و8
متینا عروجی رتبه147انسانی 1400 و دانشجوی مشاوره فرهنگیان
درصد منطق فلسفه کنکور53
1.کدام یک از گزینه ها را نمیتوان از ویژگی های قدرت شناخت در انسان دانست؟(ازمون کانون98)
1.امری تدریجی است و گام به گام است
2.به انسان امکان ارتباط با جهان پیرامون را میدهد
3.از طریق ان میتوان همه حقایق را اموخت
4.امکان خطا و اشتباه در ان وجود دارد
پاسخ :گزینه3.شناخت انسان محدود است یعنی در کنار دانسته ها قطعا مطالبی هست که نمیدانیم.بنابراین نمیتوانیم بگوییم به وسیله قدرت شناخت همه حقایق را میتوان اموخت
2.کدام گزینه در رابطه با معرفت صحیح نیست؟(ازمون کانون98)
1.اگرابهامی در مفهوم شناخت وجود داشته باشد با بیان تعریف، ابهام برطرف خواهد شد.
2.معرفت و شناخت همان دانستن و اگاهی نسبت به چیزی است
3.ما به ازای اگاهی افراد از یک مفهوم،وجود ان مفهوم در عالم استپ
4.در گذشته برخی از مباحث معرفت شناسی در ضمن مباحث فلسفی طرح میشد.
پاسخ :گزینه1.معنا و مفهوم معرفت و شناخت روشن است و نیاز به تعریف ندارد
3.کدام گزینه بیانگر تفاوت معرفت شهودی و معرفت وحیانی است؟(ازمون کانون98)
1.معرفت شهودی از طریق تقویت ایمان حاصل میشود
2.معرفت وحیانی به واسطه پیامبران در اختیار بشر قرار میگیرد
3.معرفت شهودی همراه با عبادت خالصانه و به تدریج حاصل میشود
4.برای دریافت معرفت شهودی سیر و سلوک و تهذیب نفس ضروری است
پاسخ :گزینه2.گزینه های1و3و4 به توصیف معرفت شهودی و وحیانی میپردازد اما در گزینه2 تفاوت مطرح شده است.معرفت شهودی بی واسطه است اما معرفت وحیانی به واسطه پیامبران به بشر میرسد.
نکته :دقت کنید انچه مخصوص پیامبران است و بالاترین مرتبه شهود است،(وحی)است نه (معارف وحیانی).معارف وحیانی از طریق پیامبران در اختیار انسان ها قرار میگیرد.
4.صحیح یا غلط بودن هریک از عبارات های زیر در کدام گزینه به ترتیب به درستی مشخص شده است؟(ازمون کانون98)
الف:عقل توانایی این را دارد که با تدبر در کتاب الهی با همه حقایق جهان اشنا شود
ب:شهود عارفانه از جانب خدا نازل شده است و از طریق وحی در اختیار بشر قرار میگیرد
پ:بهتر درک کردن و پی بردن به حقایق و زوایای وحی ،مستلزم رعایت بیشتر قواعد تدبر و اندیشه ورزی در آن است
ت:کتاب وحی یا شعور مرموز اثری از علامه طباطبائی است
1.ص-ص-غ-غ
2.غ-غ-ص-ص
3.غ-ص-غ-ص
4.ص-غ-ص-غ
پاسخ :گزینه2.بررسی عبارات نادرست:الف:با تامل در کلام الهی و به میزان توانایی و همت خود میتوانیم از بسیاری از حقایق اگاه شویم نه همه حقایق جهان
ب:شهود عارفانه،مشاهده قلبی خود عارف است و ان وحی است که از جانب خدا نازل میشود.
حل4 تست از منطق درس 9
متینا عروجی رتبه147انسانی1400 و دانشجوی مشاوره فرهنگیان
درصد منطق فلسفه کنکور53
1.کدام گزینه قضیه شرطی متصل نیست؟(ازمون کانون97)
1.گر مرد رهی میان خون باید رفت
2.هرکه در این حلقه نیست،فارغ از این ماجراست
3.گر در طلبت رنجی ما را برسد شاید
4.من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم
پاسخ:گزینه4.میدانیم به قضایایی که در آن به پیوستگی و اتصال و ملازمه دو نسبت حکم شود شرطی متصل میگویند.در گزینه4یک نسبت وجود دارد و قضیه ی حملی است.
2.به ترتیب در کدام گزینه قضیه شرطی متصلی آورده شده که ترتیب اجزای آن به صورت تالی-مقدم و مقدم-تالی است؟(ازمون کانون98)
1.گر تن بدهی دل ندهی کارخراب است-توانا بود هرکه دانا بود
2.گر بروی عدم شوی-درصورتی که پست را بپذیرید مسئولیت تمام خطا ها با شما خواهد
3.فلزات را حرارت بدهیم منبسط میشوند-اگر عشق باشد زمان حرف احمقانه ای ست
4.تیم ملی موفق میشد،اگر طارمی هم بازی میکر د-گویند اگر می بخوری عرش بلرزد
پاسخ:گزینه4
گزینه1:مقدم،تالی-تالی،مقدم
گزینه2:مقدم،تالی-مقدم،تالی
گزینه3:مقدم،تالی-مقدم،تالی
3.در قضیه ی (الف،ب یا ج است)اگر (یا)حذف شود ......(کنکور92)
1.یک قضیه ی حملی با محمول(ب،ج)باقی می ماند
2.دو قضیه ی حملی باقی می ماند
3.یک قضیه ی حملی با موضوع (الف)باقی میماند
4.قضیه ای باقی نمیماند
پاسخ:گزینه2.قضیه ی شرطی منفصل در واقع دو قضیه ی حملی است که با (یا)به یکدیگر مرتبط شده اند.بدین صورت(الف ب است یا الف ج است)بنابراین با حذف(یا) دو قضیه حملی باقی میماند
4.(مقدم)در شرطی متصل جمله ای است که.....(کنکورخارج93)
1.در ابتدای عبارت بیاید
2.قبل از تالی امده باشد
3.با (اگر)یا(هرگاه)آغاز شود
4.در ابتدای معنای آن(اگر)باشد
پاسخ : گزینه4.مقدم در قضایای شرطی قضیه ای است که در معنای شرط باشد.یعنی در ابتدای معنای آن (اگر) باشد.اما لزومی ندارد که از لحاظ لفظی در ابتدا بیاید
