گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول مصطفی دژبرد

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول مصطفی دژبرد را داریم.

گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول مصطفی دژبرد

نام و نام خانوادگی: مصطفی دژبرد

نام شهر: اردبیل

رشته تحصیلی: تجربی

میانگین تراز: 6617

تحصیلات پدر: لیسانس ریاضی

تحصیلات مادر: دیپلم تجربی

شغل پدر: بازنشسته فرهنگی

شغل مادر: خانه دار

میانگین درصد هر درس در آزمون ها:

فارسی 70 / دینی 80 / زبان 90 / عربی 80 / ریاضی  80 / زیست 60 / فیزیک 70 / شیمی 60 

 

دلیل حضور متوالی من در آزمونها، آزمون های استاندارد و برنامه راهبردی است که کمک کننده اصلی در راه موفقیت  کنکور هستند...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از سال سوم ابتدایی وارد کانون شدم زیرا می‌خواستم وارد مدارس تیزهوشان شوم، و سه ونیم سال برای آمادگی آزمون تیزهوشان مناسب بود. حتی برای کنکور هم آمادگی نسبی ایجاد می‌شد.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

آزمون های استاندارد و برنامه راهبردی که کمک کننده اصلی در راه موفقیت   کنکور هستند. 

 

3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

آزمون های اصلی استاندارد هستند و بخاطر تعداد بالای افراد شرکت کننده در آزمون می توان تصور نسبتا خوبی راجع به کنکور داشت. آزمون هدفگذاری ما را با ایده های جدید تر آشنا می‌کند و آزمون های مشابه پارسال حتی باعث مقایسه ما با افراد بیشتری می شود.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

حتما اینگونه شرایط باعث افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود و شاید وسوسه هایی برای دانش آموزان ایجاد کند که به تقلب روی بیاورند اما مهم این است که دانش آموزان  بر آموخته های خود تسلط داشته باشند و اعتماد به نفس داشته باشند. من هم با توجه به این قانونی که برای خود دارم در آزمون های آمادگی کنکور تقلب نمی کنم. 


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

حقیقتا وضعیت آزمون های آنلاین به گونه ای شده است که زیاد نمی توان به نتایج اطمینان داشت به همین دلیل من تنها روی درصد های خودم و پیشرفت درصدهایم نسبت به آزمون گذشته متمرکز شده ام و مثل قبل در فکر مقایسه و نمره تراز یا درصد های دیگران نیستم.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

تا جایی که توانسته ام در آزمون های هدفگذاری شرکت می کنم اما برخی مواقع با توجه به حجم درس نمی توان در آن شرکت کرد اما شرکت کردن درآزمون هدفگذاری همواره مرا با ایده های جدید در سوالات آشنا می کند و باعث رفع نواقص مطالعه ام در هفته منتهی به آزمون می شود.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

سعی می کنم در پنجشنبه هفته قبل آزمون در آزمون هدفگذاری و روز چهارشنبه قبل آزمون در آزمون مشابه پارسال شرکت کنم. با توجه به وضعیت تایم کم فقط در دروس مهم تر در این آزمون ها شرکت کنم که اکثر اوقات دو درس شیمی و زیست شناسی است.


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

در سال منتهی به آزمون تیز هوشان و در سه سال اخیر در دوره منتهی به کنکور تابستان را جدی گرفته ام و در تایستان ها سعی کرده ام دروس سال قبل و بخشی از دروس سال آینده را کاملا مرور و جمع بندی کنم. اینکه قبل از تدریس کامل توسط معلم در مدرسه  از دروس آشنایی نسبی داشته باشی، بسیار آرامش بخش است.

 

9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

خوش بختانه از سال سوم ابتدایی تا الان که کانونی هستم هیچگاه تراز زیر 6000 نداشته ام و در سال های پایانی دوره ابتدایی که که حتی پرفشار تر درس می خواندم میانگین ترازی نزدیک 7000 داشتم. درس خواندن با کیفیت همراه کمیت بالا و فهم عمیق دروس در نگه داشتن این عدد برای من مهم بوده است.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

در حالت کلی دروس عمومی و ریاضی نقاط قوت پایدار من هستند. حس می کنم به دلیل تعداد بالای تست ها در این دروس تبدیل به نقطه قوت من شده اند.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

تا کنون هیچ مشاور تحصیلی ای نداشتم و در زمینه تحصیل و نوع درس خواندن تنها با توجه به تجارب خودم در سال های گذشته جلو رفته ام. اما اگر بخواهم کلی تر ببینم؛ صحبت های برادرم نه تنها در زمینه درس بلکه در هر زمینه و کلا در زندگیم بسیار سودمنده بوده است.


12-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟

با توجه به اینکه هم آزمون ها و هم مدرسه برنامه نسبتا یکسانی دارند، وقتی در درسی عقب می‌افتیم یا بهتر می خوانیم تاثیر آن هم در مدرسه و هم درآزمون دیده می شود. 


برنامه و کتاب

1-همانگونه که می دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

اینکه هم فشار اینگونه نیست که کلا بیخیال آزمون شویم و هم اینکه به گونه ای نیست که کم باشد تا انگیزه نداشته باشیم عالی است. هم چنین انطباق با برنامه مدرسه نیز حس راحت تری به دانش آموز می دهد.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

خوشبختانه برنامه مدرسه وآزمون تقریبا یکی است اما برخی اوقات که ناهماهنگی وجود دارد خود را با برنامه آزمون هماهنگ می کنم زیرا حداقل امسال اهمیت آزمون بسیار بیشتر است.

 

3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

می توان گفت تغییر چندانی در کیفیت مطالعه نداشته ام جز اینکه کمیت مطالعه هم بر اساس ساعات مطالعه و هم تعداد تست افزایش قابل توجهی داشته است.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

کاهش زمان های به هدر رفته و افزایش حجم مطالعه مهم ترین تغییرات بوده است.


5-به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنی؟

در هفته بصورت میانگین حداقل 8 ساعت مطالعه دارم. تعداد تست های را نمی شمارم ولی سعی می کنم اگر درس خاصی را می خوانم تست های آن بخش را در تمامی منابع در کوتاه ترین زمان ممکن مطالعه کنم.


6-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

کتاب های سه سطحی با توجه به سطح سوالاتش واقعا سطح واقعی دانش آموز را نشان می دهد و باعث می شود تا  با افزایش مطالعه وضعیت را بهبود ببخشیم.


7-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

همواره نظرم این بوده است که پس از آزمون ها بهترین محصول کانون دفتر برنامه ریزی است چون شناختی که با آن نسبت به خودمان پیدا می کنیم نه تنها در مسیر کنکور بلکه در مسیر زندگی و بهره وری بیشتر فعالیت هایمان کمک کننده است.


8-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

می توان گفت بیشترین تغییر در دروس عمومی بوده است که به جای تکیه بیشتر به کتاب درسی، روی تست های بیشتر متمرکز شده ام.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

در ایام کرونا مهمترین کمک سایت، پدیدآوردن یک بستر تقریبا بدون قطعی بخصوص در تایم آزمون است، علاوه بر آن اطلاع رسانی ها و انواع کارنامه ها که سایت در اختیارمان می گذارد بهترین محل برای آگاهی از پیشرفت مان است.

 

2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال بیشترین استفاده من در سایت از جنبه مرور و جمع بندی بوده است.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

در اولین فرصت کارنامه را دریافت می کنم. کم بودن تعداد غلط ها و پیشرفت درصدها نسبت به آزمون های قبلی اولویت من است.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

کارنامه اشتباهات و 5 نوع درس پس از کارنامه آزمون مهمترین و بهترین نوع کارنامه ها هستند زیرا نشان می دهد که کدام درس و نوع مطالعه برایت بهتر است، همچنین جمع شدن تمام اشتباهات در یک جا دید بهتری نسبت به اشتباهات به من می دهد و همچنین باعث صرفه‌جویی در وقت دارد.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

سعی می کنم در حدود 11 تا 12 روز و نهایت تا چهارشنبه قبل آزمون مطالعه را کامل کنم و پنجشنبه مرور در برنامه ام دارم. سعی میکنم 60 درصد برنامه را در هفته اول تمام کنم. مخصوصا پنجشنبه و جمعه هفته اول مهمترین تایم برای جلو افتادن بیشتر یا جبران عقب ماندگی های هفته است. آزمون را دیرتر از 8.15 صبح آغاز نمی کنم و در همان پردازش اول کارنامه را دریافت می کنم.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

تمام سوالات را دوباره در فاز تحلیل آزمون حل می کنم تا  ببینم سوالی را شانسی زدم یا واقعا بلدم و یا در مورد غلط ها و نزده ها  این سوال   را واقعا بلد نیستم یا بخاطر جو آزمون یا تایم کم غلط زده ام یا خالی گذاشته ام.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

خوشبختانه در سال های گذشته نیز اوضاع درسی من خوب بوده است و میانگین ترازم در تمام این سال ها بالای 6000 و  در اکثر موارد بالای 6500 بوده است. اینکه توانسته ام در طی چندین سال سطح بالایی از خودم نشان بدهم حتما بدون کمک عواملی مثل آرامشی که از خانواده می‌آید یا آزمون ها و برنامه ریزی دقیق که بر اساس برنامه راهبردی صورت می گرفت؛ برایم امکان پذیر نبود.


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

هدفگذاری چند از 10 را بر اساس آزمون های قبلی و برای تمام دروس انجام می دهم. به گونه ای هدفگذاری می کنم که واقع گرایانه باشد.


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

بعد از آزمون درس خواندن به نظرم برای من کار نمی کند و وقت گیر است. سعی می کنم قبل آزمون بر تمام مطالب آن مباحث مسلط شوم.


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

خلاصه نویسی من فقط در درس زیست است. در سایر دروس از کتاب هایی که در بازار است استفاده می کنم. اما در درس زیست باید خودت بنویسی تا یادت بماند.


4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

به نظرم نوع نوشتن هر فرد با دیگری فرق دارد و شاید هیچ جزوه یا خلاصه نویسی دیگری نتواند آن کمکی را به من کند که خلاصه نویسی خودم می تواند به من کمک کند.


5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

سعی کرده ام در این سال کنکور از اخبار دور باشم. متاسفانه نمیتوان گوشی را کنار گذاشت و تقریبا باید اکثر اوقات در دسترس باشد. البته در تایم های درس خواندن باید گوشی را کنار گذاشت، اما در سایر تایم ها از اخبار مختلف به دورم.


6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

مهم ترین افت تحصیلی در طول دوازده سال تحصیلم می توان گفت مربوط به سال یازدهم است زیرا ناگهان کل روش درس خواندن همه تغییر کرد و تصورم این است که این اتفاق فقط برای من یا اطرافیان من نیست بلکه کل کشور متاسفانه با این مشکل مواجه شدند. سازگار شدن با این اوضاع شاید یک نیمسال تایم برد اما از زمان آغاز نوبت دوم سال تحصیلی قبل به این گونه درس خواندن عادت کردیم.

 

7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به نظرم پشتیبان خوب نباید در کار دانش آموز دخالت بیش از حد داشته باشد و اجازه بدهد دانش آموز در مسیر خود جلو برود. اگر دانش آموز واقعا هدفش پیشرفت باشد و متوجه شود که به تنهایی نمی تواند برنامه  ریزی خوبی داشته باشد حتما به پشتیبان مراجعه خواهد کرد.


8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خوشبختانه خانواده بیشترین همراهی را با من داشته اند و هیچ فشاری از سوی خانواده نمی بینم و این آرامش بخش است.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

در دروس عمومی مشکلی از نظر تایم ندارم. در دروس اختصاصی تنها مشکل خستگی است که به همین دلیل همیشه شیمی را در ابتدا حل می کردم اما الان با توجه به سخنان سنجش که قرار است دو دفترچه اختصاصی ارائه شود بایستی هر درس را باتوجه به زمان خود و با توجه به ترتیب دفترچه جواب بدهم.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

مهم ترین تکنیکی که دارم این است که تایم هیچ درسی از 4 درس اصلی اختصاصی را به درس دیگر اختصاص نمی دهم تا زمانیکه آن درس را کامل کرده باشم و تایم اضافه داشته باشم.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

مهمترین درس اختصاصی برایم در نوبت دوم شیمی و در دروس عمومی دینی است. زیرا فکر میکنم برای این دو درس در نوبت اول تایم کافی را اختصاص ندادم.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

روش مطالعه را تغییر نخواهم داد فقط مدت تست زنی افزایش بیشتری خواهد داشت.


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم آن را برطرف کنید؟

مدیریت خستگی در آزمون چیزی بود که در هر آزمون نسبت به قبل بهتر شد و سعی می کنم این موضوع را بهبود بخشم.


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

خوشبختانه دوران جمع بندی نهایت تا یکی دو ماه دیگر شروع و تکمیل می‌شود و باتوجه به اینکه تست های کافی و زیادی داشته ام این نگرانی را زیاد ندارم.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

کامل کردن نقص های دهم و نوبت اول دوازدهم و یازدهم ،همچنین یک سری درس هایی را که توجه بیشتری نیاز دارند، مهمترین برنامه ام است. 


=================================

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

 گفتگو الهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول مصطفی دژبرد

=================================

Menu