حل تست‌های مهم روانشناسی-روانشناسی یازدهم-یاسین مهدیان

حل تست‌های مهم و چالش برانگیز روانشناسی توسط یاسین مهدیان

حل تست‌های مهم روانشناسی-روانشناسی یازدهم-یاسین مهدیان

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل حل تست‌های مهم و چالش برانگیز روانشناسی، مطابق با آزمون 21 بهمن است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 منطقه 3 و دانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهیه شده است.


1- علی در گوشۀ اتاقی نشسته است و به طور ناخودآگاه به خیال پردازی دربارۀ آیندۀ خویش می­پردازد، آیا این کار او تفکر تلقی می­شود؟ و بخش دوم کدام گزینه تفکر محسوب نمی­شود؟ (کانون 97)

1) بلی - در کنار هم قرار دادن اطلاعات حافظه                                             2) خیر - تفسیر کردن

3) بلی - قضاوت کردن                                                                                        4) خیر - تحریک گیرنده­ها

 

پاسخ: گزینۀ 4 - از آنجایی که تفکر کاملاً آگاهانه است، پس عمل علی تفکر محسوب نمی­شود. به فعالیت­هایی از قبیل در کنار هم گذاشتن اطلاعات حافظه، قضاوت، حل مسئله و تفسیر، تفکر می­گویند.

 

2- چرا با وجود تضمین بیشتر در تحقق اهداف با استفاده از روش های تحلیلی، برخی تمایل دارند تا از روش­های شهودی جهت حل مسائل خود استفاده کنند؟ (کانون 96)

1) به دلیل محدودیت­های زیاد روش­های تحلیلی و زمان بر بودن روش­های اکتشافی

2) به دلیل نیازسنجی واقعی و دقیق روش های اکتشافی و شهودی

3) به جهت اینکه مورد قبول همه می­باشد.

4) به دلیل عدم محدودیت زمانی روش­های اکتشافی

 

پاسخ: گزینۀ 4 - به دلیل محدودیت­های زمانی، برخی تمایل دارند از روش­های اکتشافی حل مسئله استفاده کنند.

 

3- اگر دانش­آموزی برای حل یک مسئله از روش تحلیلی استفاده کند، کدام مورد درست است؟ (سراسری 99)

1) در حداقل زمان به راه­حل می­رسد.                                                   2) به طور تضمینی به راه­حل دست پیدا می­کند.

3) بدون پردازش عمیق اطلاعات به راه­حل می­رسد.                         4) با گذشت زمان اعتبار راه­حل زیر سؤال می­رود.

 

پاسخ: گزینۀ 2 - استفاده از روش­های تحلیلی، دستیابی به راه­حل مسئله را تضمین می­کند.

 

4- به ترتیب، اگر هنگام حل مسئله از تجارب گذشتۀ خود استفاده کنیم، کدام مورد می­تواند کمک حال ما باشد و منظور از بن­بست در حل مسئله چیست؟ (کانون 98)

1) اثر انتقال - ناتوانی شخص در ارائه راه­حل فوری برای حل مسئله        2) اثر انتقال - ناتوانی شخص در حل مسئله با نگاه فعلی

3) اثر نهفتگی - ناتوانی شخص در ارائه راه­حل فوری برای حل مسئله        4) اثر نهفتگی - ناتوانی شخص در حل مسئله با نگاه فعلی

 

پاسخ: گزینۀ 2 - تاثیر یادگیری­های گذشته بر حل مسئله را «انتقال» می­گویند.

در حل مسئله، بن بست، زمانی ایجاد می­شود که حل­کنندۀ مسئله با نگاه فعلی قادر به حل آن نباشد.

 

5- عدم توجه به کدام­یک از ویژگی­های مسئله باعث استفاده از راه­حل­های غیر منطقی می­شود؟ (کانون 98)

1) هدفمند بودن مسئله                                                                                   2) تحت کنترل بودن حل مسئله

3) محدود بودن توانمندی­های ما در جریان حل مسئله                            4) مشخص بودن موقعیت فعلی یا مبدأ در جریان حل مسئله

 

پاسخ: گزینۀ 3 - عدم شناسایی دقیق توانمندی­ها، باعث استفاده از راه­حل­های غیر منطقی می­شود.

 

6- «مونا دانش­آموزی است که استعداد بسیار زیادی در حل مسائل ریاضی دارد، ولی حفظ کردن مطالب برایش مشکل است. دوست مونا، تصمیم گرفته که رشتۀ انسانی را انتخاب کند و مونا به خاطر علاقۀ زیاد به دوستش، رشتۀ انسانی را برای تحصیل در دورۀ دبیرستان انتخاب می­کند ولی بعد از گذشت یک سال، مونا از ادامۀ تحصیل در این رشته منصرف می­شود و رشتۀ ریاضی را انتخای می­کند.»، به نظر شما سبک تصمیم­گیری مونا کدام است؟ (کانون 97)

1) سبک اجتنابی                  2) سبک تکانشی                  3) سبک احساسی                4) سبک وابسته

 

پاسخ: گزینۀ 4 - سبک تصمیم­گیری مونا از نوع وابسته است. یعنی مونا به جای فکر کردن، از دیگران کورکورانه اطاعت کرده است. در این روش دلیل انتخاب فرد این است که دیگران چنین تصمیمی گرفته­اند، در حالی که انتخاب دیگران ممکن است برای ما انتخاب درستی نباشد.

 

7- کدام گزینه مربوط به تعارض گرایش - اجتناب می­باشد؟ (کانون 98)

1) انتخاب یکی از رشته­های ورزشی مورد علاقه، فرد را از رشتۀ دیگر محروم می­سازد.

2) کودک می­خواهد سالم باشد، اما در عین حال از خوردن داروی تلخ بیزار است.

3) فرد بیکاری آزارش می­دهد، ولی صبح زود بیدار شدن را هم دوست ندارد.

4) در تعطیلات آخر هفته فرد تنها می­تواند به یکی از شهرهای مورد علاقه­اش سفر کند.

 

پاسخ: گزینۀ 2 - در تعارض گرایش - اجتناب، فرد بایستی برای رسیدن به یک هدف که جنبه­های خواستنی و ناخواستنی دارد، دست به انتخاب زند.

تشریح گزینه­های دیگر:

گزینه­های «1» و «4»: تعارض گرایش - گرایش است.

گزینۀ «3»: تعارض اجتناب - اجتناب است.

 

8- به ترتیب عالی­ترین و پیچیده­ترین فعالیت شناختی انسان چیست و آخرین مرحلۀ آن کدام است؟ (کانون 97)

1) حل مسئله - بازبینی و اصلاح راه­حل­ها                                                       2) حل مسئله - انتخاب راه­حل­های جایگزین

3) تصمیم­گیری - بررسی پیامدها و نتایج اجرای اولویت مورد نظر              4) تصمیم­گیری - تعهد و پایبندی به اجرای اولویت مورد نظر

 

پاسخ: گزینۀ 3 - تصمیم­گیری، عالی ترین و پیچیده­ترین فعالیت شناختی انسان است.

مرحلۀ آخر تصمیم­گیری، بررسی پیامدها و نتایج اجرای اولویت مورد نظر می­باشد.

 

9- در «سوگیری تأييد» کدام اطلاعات مورد توجه فرد قرار می­گیرند و کدام اطلاعات از دید او پنهان می­مانند؟ (کانون 99)

1) اطلاعات مؤيد دیدگاه شخص - اطلاعات مرتبط با جنبه­های هیجانی مسئله

2) اطلاعات مخالف دیدگاه شخص - اطلاعات مرتبط با جنبه­های هیجانی مسئله

3) اطلاعات مؤيد دیدگاه شخص - اطلاعات مخالف دیدگاه شخص

4) اطلاعات مخالف دیدگاه شخص - اطلاعات مؤيد دیدگاه شخص

 

پاسخ: گزینۀ 3 - «سوگیری تأييد» یکی از موانع تصمیم­گیری است که فرد از اطلاعاتی که دیدگاهش را تأييد کند، استفاده می­کند و طبیعتاً به اطلاعات مخالف با دیدگاهش توجهی نمی­کند.

 

10- اگر قصد داشته باشیم رشتۀ تحصیلی خود را انتخاب کنیم، «بررسی امنیت شغلی این رشته» و «بررسی علایق تحصیلی خود» به ترتیب در کدام مرحلۀ تصمیم­گیری انجام می­شوند؟ (کانون 98)

1) مرحلۀ دوم - مرحلۀ سوم                                                  2) مرحلۀ چهارم - مرحلۀ دوم

3) مرحلۀ سوم - مرحلۀ چهارم                                             4) مرحلۀ چهارم - مرحلۀ چهارم

پاسخ: گزینۀ 4 - بررسی امنیت شغلی رشتۀ موردنظر و بررسی علایق تحصیلی فرد، هردو در مرحلۀ چهارم تصمیم­گیری که «ارزیابی پیامدهای هر انتخاب یا اولویت» است، انجام می­شوند. 

 


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

آزمونک جامع عربی_عربی دوازدهم_یاسین مهدیان

 عروض سماعی - یاسین مهدیان

روش مطالعه مهم‌ترین درس عمومی؛ادبیات

Menu