سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری
این مطلب شامل حل تستهای مهم و چالش برانگیز روانشناسی، مطابق با آزمون 21 بهمن است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 منطقه 3 و دانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهیه شده است.
1- علی در گوشۀ اتاقی نشسته است و به طور ناخودآگاه به خیال پردازی دربارۀ آیندۀ خویش میپردازد، آیا این کار او تفکر تلقی میشود؟ و بخش دوم کدام گزینه تفکر محسوب نمیشود؟ (کانون 97)
1) بلی - در کنار هم قرار دادن اطلاعات حافظه 2) خیر - تفسیر کردن
3) بلی - قضاوت کردن 4) خیر - تحریک گیرندهها
پاسخ: گزینۀ 4 - از آنجایی که تفکر کاملاً آگاهانه است، پس عمل علی تفکر محسوب نمیشود. به فعالیتهایی از قبیل در کنار هم گذاشتن اطلاعات حافظه، قضاوت، حل مسئله و تفسیر، تفکر میگویند.
2- چرا با وجود تضمین بیشتر در تحقق اهداف با استفاده از روش های تحلیلی، برخی تمایل دارند تا از روشهای شهودی جهت حل مسائل خود استفاده کنند؟ (کانون 96)
1) به دلیل محدودیتهای زیاد روشهای تحلیلی و زمان بر بودن روشهای اکتشافی
2) به دلیل نیازسنجی واقعی و دقیق روش های اکتشافی و شهودی
3) به جهت اینکه مورد قبول همه میباشد.
4) به دلیل عدم محدودیت زمانی روشهای اکتشافی
پاسخ: گزینۀ 4 - به دلیل محدودیتهای زمانی، برخی تمایل دارند از روشهای اکتشافی حل مسئله استفاده کنند.
3- اگر دانشآموزی برای حل یک مسئله از روش تحلیلی استفاده کند، کدام مورد درست است؟ (سراسری 99)
1) در حداقل زمان به راهحل میرسد. 2) به طور تضمینی به راهحل دست پیدا میکند.
3) بدون پردازش عمیق اطلاعات به راهحل میرسد. 4) با گذشت زمان اعتبار راهحل زیر سؤال میرود.
پاسخ: گزینۀ 2 - استفاده از روشهای تحلیلی، دستیابی به راهحل مسئله را تضمین میکند.
4- به ترتیب، اگر هنگام حل مسئله از تجارب گذشتۀ خود استفاده کنیم، کدام مورد میتواند کمک حال ما باشد و منظور از بنبست در حل مسئله چیست؟ (کانون 98)
1) اثر انتقال - ناتوانی شخص در ارائه راهحل فوری برای حل مسئله 2) اثر انتقال - ناتوانی شخص در حل مسئله با نگاه فعلی
3) اثر نهفتگی - ناتوانی شخص در ارائه راهحل فوری برای حل مسئله 4) اثر نهفتگی - ناتوانی شخص در حل مسئله با نگاه فعلی
پاسخ: گزینۀ 2 - تاثیر یادگیریهای گذشته بر حل مسئله را «انتقال» میگویند.
در حل مسئله، بن بست، زمانی ایجاد میشود که حلکنندۀ مسئله با نگاه فعلی قادر به حل آن نباشد.
5- عدم توجه به کدامیک از ویژگیهای مسئله باعث استفاده از راهحلهای غیر منطقی میشود؟ (کانون 98)
1) هدفمند بودن مسئله 2) تحت کنترل بودن حل مسئله
3) محدود بودن توانمندیهای ما در جریان حل مسئله 4) مشخص بودن موقعیت فعلی یا مبدأ در جریان حل مسئله
پاسخ: گزینۀ 3 - عدم شناسایی دقیق توانمندیها، باعث استفاده از راهحلهای غیر منطقی میشود.
6- «مونا دانشآموزی است که استعداد بسیار زیادی در حل مسائل ریاضی دارد، ولی حفظ کردن مطالب برایش مشکل است. دوست مونا، تصمیم گرفته که رشتۀ انسانی را انتخاب کند و مونا به خاطر علاقۀ زیاد به دوستش، رشتۀ انسانی را برای تحصیل در دورۀ دبیرستان انتخاب میکند ولی بعد از گذشت یک سال، مونا از ادامۀ تحصیل در این رشته منصرف میشود و رشتۀ ریاضی را انتخای میکند.»، به نظر شما سبک تصمیمگیری مونا کدام است؟ (کانون 97)
1) سبک اجتنابی 2) سبک تکانشی 3) سبک احساسی 4) سبک وابسته
پاسخ: گزینۀ 4 - سبک تصمیمگیری مونا از نوع وابسته است. یعنی مونا به جای فکر کردن، از دیگران کورکورانه اطاعت کرده است. در این روش دلیل انتخاب فرد این است که دیگران چنین تصمیمی گرفتهاند، در حالی که انتخاب دیگران ممکن است برای ما انتخاب درستی نباشد.
7- کدام گزینه مربوط به تعارض گرایش - اجتناب میباشد؟ (کانون 98)
1) انتخاب یکی از رشتههای ورزشی مورد علاقه، فرد را از رشتۀ دیگر محروم میسازد.
2) کودک میخواهد سالم باشد، اما در عین حال از خوردن داروی تلخ بیزار است.
3) فرد بیکاری آزارش میدهد، ولی صبح زود بیدار شدن را هم دوست ندارد.
4) در تعطیلات آخر هفته فرد تنها میتواند به یکی از شهرهای مورد علاقهاش سفر کند.
پاسخ: گزینۀ 2 - در تعارض گرایش - اجتناب، فرد بایستی برای رسیدن به یک هدف که جنبههای خواستنی و ناخواستنی دارد، دست به انتخاب زند.
تشریح گزینههای دیگر:
گزینههای «1» و «4»: تعارض گرایش - گرایش است.
گزینۀ «3»: تعارض اجتناب - اجتناب است.
8- به ترتیب عالیترین و پیچیدهترین فعالیت شناختی انسان چیست و آخرین مرحلۀ آن کدام است؟ (کانون 97)
1) حل مسئله - بازبینی و اصلاح راهحلها 2) حل مسئله - انتخاب راهحلهای جایگزین
3) تصمیمگیری - بررسی پیامدها و نتایج اجرای اولویت مورد نظر 4) تصمیمگیری - تعهد و پایبندی به اجرای اولویت مورد نظر
پاسخ: گزینۀ 3 - تصمیمگیری، عالی ترین و پیچیدهترین فعالیت شناختی انسان است.
مرحلۀ آخر تصمیمگیری، بررسی پیامدها و نتایج اجرای اولویت مورد نظر میباشد.
9- در «سوگیری تأييد» کدام اطلاعات مورد توجه فرد قرار میگیرند و کدام اطلاعات از دید او پنهان میمانند؟ (کانون 99)
1) اطلاعات مؤيد دیدگاه شخص - اطلاعات مرتبط با جنبههای هیجانی مسئله
2) اطلاعات مخالف دیدگاه شخص - اطلاعات مرتبط با جنبههای هیجانی مسئله
3) اطلاعات مؤيد دیدگاه شخص - اطلاعات مخالف دیدگاه شخص
4) اطلاعات مخالف دیدگاه شخص - اطلاعات مؤيد دیدگاه شخص
پاسخ: گزینۀ 3 - «سوگیری تأييد» یکی از موانع تصمیمگیری است که فرد از اطلاعاتی که دیدگاهش را تأييد کند، استفاده میکند و طبیعتاً به اطلاعات مخالف با دیدگاهش توجهی نمیکند.
10- اگر قصد داشته باشیم رشتۀ تحصیلی خود را انتخاب کنیم، «بررسی امنیت شغلی این رشته» و «بررسی علایق تحصیلی خود» به ترتیب در کدام مرحلۀ تصمیمگیری انجام میشوند؟ (کانون 98)
1) مرحلۀ دوم - مرحلۀ سوم 2) مرحلۀ چهارم - مرحلۀ دوم
3) مرحلۀ سوم - مرحلۀ چهارم 4) مرحلۀ چهارم - مرحلۀ چهارم
پاسخ: گزینۀ 4 - بررسی امنیت شغلی رشتۀ موردنظر و بررسی علایق تحصیلی فرد، هردو در مرحلۀ چهارم تصمیمگیری که «ارزیابی پیامدهای هر انتخاب یا اولویت» است، انجام میشوند.
برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.
مطالب مرتبط:
