نام و نام خانوادگی دانشآموز: مهدی کفایت
نام شهر: اهواز
رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 6700
تحصیلات پدر: لیسانس
تحصیلات مادر: لیسانس
شغل پدر: بازار
شغل مادر: خانه دار
میانگین درصد هر درس در آزمون ها:
ادبیات 70 / عربی 75 / دینی 85 / زبان 90 / زمین شناسی 50 / ریاضی 70 / زیست شناسی60 / فیزیک 77 / شیمی80
آزمون های کانون برنامه دقیق و پیوسته ای دارند....
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
من دو سال هست که در کانون ثبت نام کردم. آزمون های کانون باعث پیشرفت من شدند و من به علت سطح سوالات آزمون ها و برنامه دقیق و جامع آنها و همچنین جامعه آماری بالا آزمون ها در آزمون های قلم چی برای سنجش میزان یادگیری و تسلط خودم برای کنکور تجربی ثبت نام کردم.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
آزمون های کانون برنامه دقیق و پیوسته ای دارند درحالی که در آن ایستگاه های جبرانی هم در نظر گرفته شده اما به نظر من برای گرفتن نتیجه بهتر باید در همه آزمون ها شرکت کرد چرا که هر چه دانش آموزان در آزمون های بیشتری شرکت کننند می توانند به نتیجه بهتری برسند و آمار دقیق تری از وضعیت درسی ، نقاط ضعف و قوت خود به دست بیاورند.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
در آزمون های هدف گذاری می توان با شناسایی نقاط ضعف و قوت مسیر درسی بهتری را برای هفته دوم تجسم کرد و در نتیجه در آزمون اصلی شاهد افزایش تسلط باشیم که این موضوع با آزمون مشابه پارسال که بهتر است چند روز قبل از آزمون اصلی حل شود هم تقویت می شود. ما با استفاده از آزمون مشابه پارسال می توانیم دید درستی از آزمون اصلی به دست بیاوریم.
4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
در اوایل برگزاری آزمون ها به صورت آنلاین این نوع آزمون دادن برایم ناآشنا و کمی سخت بود اما به مرور با فراهم کردن شرایطی مشابه آزمون حضوری در خانه توانستم که با این شرایط سازگار بشوم.
5- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
متاسفانه به دلیل آنلاین بودن آزمون ها میزان تقلب افزایش زیادی داشته اما من بدون توجه به این موضوع و مقایسه خودم با دیگران به مقایسه نتیجه آزمون خودم با نتیجه آزمون های قبلی خودم می پردازم.
6- آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟
در آزمون های هدف گذاری به دنبال مشکلات خودم در هر درس می گردم تا بتوانم در هفته قبل از آزمون اصلی این مشکلات را حل کنم که در این مسیر آزمون مشابه پارسال هم کمک زیادی می کند.
7- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
آزمون هدف گذاری را معمولا پنجشنبه یا جمعه قبل از آزمون اصلی و آزمون مشابه پارسال را عموما چهارشنبه و یا پنجشنبه قبل از آزمون اصلی حل می کنم و سعی می کنم که هر دو این آزمون ها را در زمان معین خودشان و به صورت پیوسته و نه درس به درس حل کنم تا شرایطی مشابه آزمون اصلی و کنکور شبیه سازی شود.
8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
من در آزمون ها تابستان هم شرکت کردم این آزمون ها باعث شدند تا قبل از شروع مهر و در اصل شروع مباحث دوازدهم بتوانم در کنار پیش خوانی مطالب دوازدهم دروس پایه کنکور را هم تقویت کنم.
9- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین تراز من 5900 بود و الان به 6900 رسیدم و از نظر من دلیل این پیشرفت پیوستگی و آزمون های مدوام هست.
10- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
دروس زبان و شیمی را نقاط قوت خودم می دانم و روش مطالعه من در درس شیمی به این صورت است که پس از مطالعه کتاب و جزوه به سراغ کتاب تست و تست های آموزشی می روم و آن ها را حل می کنم و سپس با توجه به پاسخنامه همه تست ها چه درست یا غلط و یا نزده را تحلیل و برسی خواهم کرد و هر بار سعی می کنم مطالب قبلی را هم مروری کوتاه داشته باشم و بعد از آن از مطالب تازه تر تست حل می کنم.
11- برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
در خانواده و دوستان افرادی بودند که مسیر کنکور را طی کرده بودند من هم از کمک و تجربه آنها استفاده کردم تا نتیجه بهتری بگیرم و همچنین از پشتیبان و مشاور هم بهره می برم.
12- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
گاهی اوقات برنامه آزمون ها با برنامه مدرسه هماهنگ نیست و هماهنگ کردن این دو با هم در بعضی اوقات دشوار می شود اما در مجموع حضور در آزمون های کانون باعث رشد تحصیلی و افزایش یادگیری در من بود که همراه با افزایش نمرات در مدرسه هم شد.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
مهمترین ویژگی برنامه راهبردی کانون پیوسته بودن و وجود ایستگاه های جمع بندی ومرور است و همچنین مشخص شدن مسیر درسی ای که باید از ابتدای سال تحصیلی تا روز کنکور دنبال کنیم تا بتوانیم همه درس ها را به موقع تمام کنیم و مرور های متعددی داشته باشیم.
2- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
گاهی اوقات برنامه آزمون ها با برنامه مدرسه هماهنگ نیست و هماهنگ کردن این دو با هم در بعضی اوقات بسیار دشوار می شود اما من با توجه بیشتر به مسیر کنکوری خودم توانستم این دو برنامه را تا حدودی به هم نزدیک کنم البته برنامه مدرسه و کلاس های آموزشی هم بسیار نزدیک به برنامه راهبردی کانون هستند و در اکثر اوقات رسیدن به هر دو برنامه کانون و مدرسه چندان پیچیده نیست.
3- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
در سال های پایه برخلاف کنکور تمرکز کمتری روی تست داشتم و بیشتر به مطالعه تشریحی و آمادگی بیشتر برای امتحانات مدرسه می پرداختم در حالی که در سال کنکور تمرکز ویژه ای را روی حل تست گذاشتم.
4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
با شناسایی نقاط ضعف و قوت خودم توانستم درصد خودم را در آزمون های کانون به مرور افزایش بدهم که این امر خود باعث افزیش ترازم شد.
5- به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنید؟
در هفته بیش از 70 ساعت مطالعه می کنم و در حدود 2000 تست درهفته حل و تحلیل می کنم.
6- ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
کتاب تابستان ، کتاب های سه سطحی ، نوروز و چندی دیگر از کتاب های کانون را دارم. این کتاب ها برا دوران جمع بندی بسیار مناسب هسند و تاثیر قابل قبولی در نتیجه دارند و باعث افزایش درصد می شوند.
7- آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
دفترچه برنامه ریزی به من نشان می دهد که در کدام درس ها نیاز به مطالعه بیشتر دارم و از این طریق می توانم تعهد خودم را نسبت به برنامه راهبردی بسنجم تا نقاط ضعف و قدرت خودم را شناسایی کنم.
8-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
در درس ادبیات پس از اینکه به جای مطلعه درس به درس سراغ روش مطالعه موضوعی ادبیات کردم شاهد افزایش درصد قابل توجه ای شدم که به افزایش تراز کل هم کمک زیادی کرد.
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
امکانات سایت کانون زیاد هستند و شاید بعضی از دانش آموزان ندانند اما حتی برای آنهایی که کانونی هم نیستند مطالب مفید زیادی در سایت گنجانده شده. اما خود من از علاوه بر آزمون دادن و مشاهده کارنامه اصلی و حل آژمون هدف گذاری و مشابه پارسال از کارنامه 5 نوع درس و کارنامه اشتباهات و کارنامه پروژه ای هم استفاده می کنم.
2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟
از سایت کانون برای مرور و جمع بندی قبل از آزمون اصلی با حل آزمون مشابه پارسال استفاده می کنم.
3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
از حدود ساعت 4 بعد از ظهر کارنامه را دریافت می کنم و بیشتر به درصد خودم در دروس مختلف توجه می کنم و تراز و رتبه با توجه به تقلب ها تا حدودی کمتر از آن چیزی است که باید باشد و این موضوع را درک کرده ام. پس از دریافت کارنامه به سراغ سوالات غلط و نزده و درست های شک دار می روم و همه آنها را با استفاده از پاسخ نامه برسی می کنم.
4-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
من از کارنامه اصلی، کارنامه ی هدف گذاری، کارنامه 5 نوع درس و کارنامه اشتباهات و همچنین کارنامه پروژه ای استفاده می کنم و البته از کارنامه آزمون مشابه پارسال.
5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
در هفته اول مطالب دوازدهم سپس در آزمون هدف گذاری شرکت می کنم و در هفته دوم مطالب پایه را مطالعه می کنم و آزمون مشابه پارساال را حل می کنم و روز قبل از آزمون اصلی را به مرور بیشتر مطالب می پردازم.
6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
پس از دریافت کارنامه به سراغ سوالات غلط و نزده و درست های شک دار می روم و همه آنها را با استفاده از پاسخنامه برسی می کنم سپس علت و دلیلی که سوالی را اشتباه زدم و یا نزده ام را مشخص کرده تا تلاش کنم در آزمون های بعدی اشتباهاتم را تکرار نکنم.
7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
در سال های پایه وضعیت درسی خوبی داشتم و معدل نمرات مدرسه ام هم خیلی خوب بود.
مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
من امسال ترکیبی از این دو روش را انجام می دهم در بعضی درس ها که نیاز به دوباره خوانی است دوباره خوانی می کنم و جایی که احساس می کنم نیازی به این کار ندارم از رو بازیابی استفاده می کنم در واقع ابتدا درس می خوانم و تست حل می کنم سپس آزمون می دهم.
2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
خلاصه نویسی راه بسیار خوبی برا صرفه جویی در زمان و از بهترین راه ها برای استفاده در طول سال است که نتیجه نهایی آن در دوران جمع بندی خودش را نشان می دهد جایی که به جای مطالعه یک مطلب طولانی با استفاده از خلاصه ها می توان خیلی سریع تر مطالب را یادآوری کرد و بعد از به زدن تست پرداخت این موضوع باعث می شود زمان بیشتری برای حل تست داشته باشیم که خود باعث پیشرفت هر چه بیشتر در دوران جمعبندی خواهد بود.
3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟
به نظر من هر شخصی با توجه به روش درس خواندن خودش و این که مطالب را چگونه بهتر می فهمد و به یاد می سپرد باید خودش برای خودش خلاصه نویسی کند اما استفاده از خلاصه های آماده که در بعضی کتاب های تست هم وجود دارد می تواند منبع خوبی برای مرور سریع تر باشد.
4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
بیشتر سعی می کنم در خانه بمانم و حضور فعالی هم در شبکه های مجازی ندارم و تمرکز بیشتری روی درس خودم دارم تا از حاشیه به دور باشم چون دیده ام که این حاشیه ها گاهی یک دانش آموز توان مند را از درس دور کرده اند و باعث شده آن فرد نتیجه لازم را نگیرد.
5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟
گاهی افت تراز رخ می دهد اما نباید زیاد نگران شد البته موضوع بی اهمیتی نیست اما اگر این افت خیلی زیاد نباشد اشکالی ندارد بلکه باید دنبال علت گشت و دید که چه موضوعی باعث این افت شده است. می تواند دلایل زیادی داشته باشد برای مثال ممکن است در درسی خاص که تراز پایین گرفته ایم نیاز به مطالعه و تست دوباره باشد البته گاهی هم عقب افتادن از برنامه و نرسیدن به بودجه بندی آزمون دلیل افت تراز می شود که این موضوع در ایستگاه های جبرانی و جمع بندی قابل جبران است اما این افت تراز نباید طولانی باشد و سریعا باید مشکل پیدا و حل شود.
6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟
پشتیبان من آقای موسوی فرد کمک ویژه ای در مسیر کنکور به من کرده اند به نظر من یک پشتیبان خوب باید در واقع دانش آموز را پشتیبانی و راهنمایی کند تا بتوانیم مسیر کنکور را بهتر بشناسیم و با آزمون های کانون و امکانات دیگر کانون ما را آشنا کند تا فواید آنها را متوجه شویم و در مسیر صحیح حرکت کنیم.
7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
برای یک کنکوری روحیه بسیار مهم است و تقویت آن بیش از هر جای دیگر در محیط خانه صورت می گیرد خانواده در این مسیر نقشی اساسی دارد و با فراهم کردن شرایط مناسب برای درس خواندن در خاننه و کنترل و مراقبت از وضعیت درسی دانش آموزان می توانند باعث رشد بهتر برای دانش آموزان و در نهایت کمک کردن به آنها برای گرفتن نتیجه مورد نظر بشوند اما در وضعیتی که خانواده نتوانند پشتیبانی لازم را انجام دهند و دانش آموزان را در مسیر سخت و دشوار کنکور حمایت نکنند و محیط خانه و شرایط مناسب را به درستی فراهم نکنند نه تنها به پیشرفت دانش آموزان کمکی نمی شود بلکه تحت شرایطی باعث افت هم می توانند بشوند.
روش های مدیریت زمان
1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟
مدیریت زمان موضوع بسیار مهمی در کنکور است گاهی مجبور می شویم از سوالی که حتی ممکن است خیلی سخت هم نباشد به علت طولانی بودن عبور کنیم من برای هر درس با توجه به تعداد تست ها زمان معینی را در نظر می گیرم و در حین حل سوالات از سوالی که به نظرم زمان طولانی تری لازم دارد عبور می کنم و در انتها به سراغ آن سوال در صورت باقی ماندن وقت خواهم رفت و در صورتی که زمان برای آن درس به پایان برسد بدون فوت وقت به سراغ درس بعدی خواهم رفت اما اگر در انتهای آزمون زمانی باقی ماند سراغ این سوالات مشخص شده خواهم رفت.
2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟
تکنیک های ضربدر منها و زمان های نقصانی تکنیک های خوبی هستند البته من برای خودم علامت های خاص تری در نظر می گیرم و در حین حل سوالات سوال هایی که شک دار هستند سوالاتی که وقت گیرند و یا سوالاتی که جوابشان را فراموش کردم و... را علامت گذاری می کنم که هم در انتهای آزمون و هم در زمان تحلیل آزمون از این سوالا استفاده خواهم کرد.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
در درس های اختصاصی تمرکز ویژه تری خواهم داشت به خصوص در درس زیست شناسی که به نوعی مهم ترین درس کنکور برای رشته تجربی است.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
روش مطالعه هر درس متفاوت است پس حتما در درسی مثل فیزیک یازدهم روشی تقریبا متفاوت با فیزیک دهم خواهم داشت البته که این تغییرات تغییر های کمی خواهند بود.
3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم آن را برطرف کنید؟
نقاط ضعف و قوت زیادی هستند که نقاط ضعف باید حل بشوند و در نظر دارم تا نقاط قوت را هم تقویت کنم.
4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
همواره برای جلوگیری از فراموشی راه های زیادی پیشنهاد می شود اما یکی از بهترین راه ها که خود من هم آن را انجام می دهم این است که در زمانی که می خواهم تست از مباحث جدید حل کنم چند تست هم به صورت تصادفی از مطالب قبل حل می کنم تا آن مطالب هم مروری کوتاه بشوند و البته مرور اصلی در دوران جمع بندی صورت می گیرد.
5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
نوروز زمان بسیار مناسسبی است تا مطالب مرور شوند بسیاری از افراد تلاش می کنند تا مطالب را تا قبل از نوروز تمام کند اما اگر در بعضی دروس مثل زیست و بعضی دروس عمومی فرصت نشد که مطالب تموم شود به جای اینکه اینها را سریع تر و سطحی بخوانیم تا فقط تمام شوند بهتر است که وقت بیشتری به آنها اختصاص دهیم و مثلا در اردیبهشت آن ها را تمام کنیم اما عمیق تر و بهتر این کار را انجام بدهیم و در دوره نوروز به مرور و جمع بندی به خصوص مطالب نیم سال اول بپردازیم تا در ذهن تثبیت شوند.
--------------------------------------------
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.
--------------------------------------------

