نام و نام خانوادگی: محمد رجبی
نام شهر: زنجان
رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 6721
تحصیلات پدر: فوق لیسانس جغرافیا
تحصیلات مادر: لیسانس آموزش ابتدایی
شغل پدر: کارمند اموزش و پرورش
شغل مادر: معاون مدرسه
اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:
ادبیات 50 / عربی 80 / دینی 95 / زبان 95 / ریاضی 60 / شیمی 95 / فیزیک95 / زیست 50
هیچ دلیلی برای غیبت وجود ندارد حتی اگر یک نفر مباحث آزمونی را نرساند...
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
من سال های پنجم و ششم برای آزمون تیزهوشان و هر سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم برای کنکور ثبت نام کردم در کانون.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
همین که یک نفر سر جلسه آزمون حاضر شود خیلی مهم است و میتواند کمکش کند و اگر استرس دارد حل بشود. و درکل هیچ دلیلی برای غیبت وجود ندارد حتی اگر یک نفر مباحث آزمونی را نرساند ، می تواند تست های ادبیات و عربی را بزند و نیازی به غیبت نیست هیچوقت.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
اینکه سطح سوالات آزمون از سطح کنکور بالاتر است کمک می کند آماده بشویم برای سوالات سخت و سر جلسه کنکور سورپرایز نشویم.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
من اوایل کرونا که دهم بودم به این امید که کرونا بزودی از بین می رود نه تنها آزمون ها را دیگه ندادم بلکه از اسفند ماه دهم تا تقریبا آبان ماه کلاس یازدهم دقیقا هیچی درس نخواندم. اما وقتی فهمیدم همه چی این طوری ادامه پیدا می کند باز مثل قبل شروع به ادامه دادن کردم بدون اینکه استرس بگیرم که ۹ ماه است که درس نخواندم.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
حتی یک درصد این موضوع برام مهم نیست که خودم را مقایسه کنم و چه خوب باشم و چه بد راضی ام از خودم. درمورد تقلب هم من بعد از کلاس دهم فقط درصد هایم را ملاک مقایسه قرار داده ام. نه تراز و خیلی مهم نیست بریام.
6- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
تابستان نهم به دهم بیشتر داشتم آشنا می شدم با درس ها. تابستان دهم به یازدهم هم کلی برنامه داشتم اما همان طور که گفتم هیچی نخواندم بخاطر کرونا. اما تابستون یازدهم به دوازدهم تمرکزم روی درس بود و مطالب را تقریبا رساندم.
7-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
من تراز کلاس پنجم و ششم را اصلا به یادم ندارم اما یادم هست که اولین ترازم در پایه دهم ۶۶۰۰ بود که در سومین آزمون به ۷۰۰۰ رسید. دلیل پیشرفت هم فقط اعتماد به خودم بود و اینکه خودم را درگیر چیزی نکردم. در آغاز سال دهم می دانستم بزودی به ۷۰۰۰ می رسم و همین طور شد.
8-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
دروس عمومی خیلی تاثیری ندارند حتی اگر صد بزنیم ولی در دروس اختصاصی, شیمی و فیزیک همیشه نقطه قوت من بودند و همیشه کمتر از بقیه دروس آنها را می خوانم. روش خاصی هم استفاده نمی کنم فقط چون با علاقه می خوانم برایم خیلی راحته است و همیشه وقتی حوصله درس ندارم اول شیمی می خوانم.
9-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
من سال دهم که خیلی درگیر درس بودم هرشب ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب یک ساعت مصاحبه نفرات برتر را می خواندم و سعی می کردم مثل آن ها بشوم و یکی از دلایل موفقیتم هم همین است که تقریبا کل مسیر درست را یک بار با بقیه طی کردم.
10- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
من کلا از دهم به بعد هیچ فعالیتی در مدرسه نداشتم تقریبا چون حداقل به نظر من جلوی درس خواندن را می گیرد و اگر یک نفر خودش بخواند درسی را بهتر یاد می گیرد. درنتیجه من خیلی درگیر مدرسه نبودم و اکثر کلاس ها غایب بودم.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
برنامه راهبردی که همه ی مواردش خوب است و منظم و دقیق است.همه درس ها دوره می شود چندبار و تمام مطالب را می توان تمام کرد و واقعا عالی است.
2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
همان طور که گفتم نمره و مدرسه هیچ اهمیتی برای من از دهم به بعد نداشته و تمرکزم روی کانون و برنامه خودم بوده است.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
من از همان اول کنکوری شروع کردم و تقریبا همه چی ثابت مانده است.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
برنامه ام را دقیق تر کردم تا مطمئن بشوم همه چی را به برنامه می رسانم.
5- به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنید؟
من از هر ۱۳ روز آزمون تقریبا ۴ روز را هیچی نمی خوانم اما بقیه روزها هر روز حدود ۱۲ ساعت می خوانم. تعداد تست هم حدودا هر روزی که درس می خوانم ۵۰۰ تست را حداقل می زنم.
6-ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
من از کتاب تابستان قلمچی استفاده کردم درسال قبل که واقعا کتاب خوبی بود.
7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
در اوایل دهم ادبیاتم را تغییر دادم و موضوعی خواندم که روش بهتری است.
کارنامه و سایت
1-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
ساعت ۳ کارنامه را می بینم و بیشتر کارنامه اصلی .
2-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
از کارنامه اصلی استفاده می کنم و کارنامه اشتباهات را گاهی اوقات مرور کنم.
3-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
پردازش اول. و همچنین آزمون را راس ۸ شروع می کنم.
4-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
بعد آزمون و استراحت کل پاسخ نامه را یک دور تقریبا می خواندم تا همه چی رفع ابهام بشود.
5-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
سال یازدهم که سال عادی ای بود و اکثرا ترازام ۶۵۰۰ بود. سال دهم اما ۵ ماهی که تمام تمرکزم درس بود تراز زیر ۷۲۰۰ نداشتم و دلیلش هم گفتم اعتماد به نفس و تمرکز بالا و خواندن مصاحبه نفرات برتر کنکور بود.
مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
من همیشه اول درس می خواندم بعد آزمون می دادم و چون نتیجه داشت خیلی پیگیر روش دیگری نبودم .هدفگذاری را هم برای همه درس ها انجام می دادم.
2-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
کار خاصی نمی کنم چون اصلا برایم مهم نیست و به آنها فکر نمی کنم.
3-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟
همان طور که گفتم من از شروع کرونا تا آبان ماه هیچ درسی را نخواندم اما آبان وقتی فهمیدم همه چیز این طوری ادامه دارد، خیلی آرام و بدون استرس شروع کردم دوباره به روال درس خواندن برگشتم و همه چیز اوکی شد.
4-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
هرچیزی که در راستای تحصیل بوده همیشه برایم فراهم کردند.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
باید زیست و ریاضی را هم مثل شیمی و فیزیک کنم و تلاشم این است.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
هیچ کدام چون روش مطالعه به نظر من مهم نیست خیلی. اینکه با کدام روش بیشتر عادت کنی بهترین روش است.
3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟
آن روز هایی که درس نمی خوانم را می خواهم کمتر کنم.
4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
نگرانی ای ندارم چون وقت هست برای مرور بعد عید و همه چی را به موقع تمام می کنم.
5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
در نوروز تمام پایه دهم و یازدهم را تمام می کنم و برنامه ام این است.
=========================
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.
=========================

