گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) مهسا عبدالملکی

در اینجا گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) مهسا عبدالملکی را داریم.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) مهسا عبدالملکی

نام و نام خانوادگی: مهسا عبدالملکی

شهر: کرج

رشته: تجربی

میانگین تراز: 6816

تحصیلات پدر : لیسانس 

تحصیلات مادر : فوق دیپلم

شغل پدر: راننده تاکسی

شغل مادر : خانه دار


میانگین درصد ها : 

ادبیات 60 / عربی 80 / دینی 80 / زبان 90/ ریاضی 90/ زمین 20/ شیمی 90/ فیزیک 73/ زیست 60


پیوستگی در هر کاری موجب پیشرفت در آن کار می شود...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

من از تابستان سال دوازدهم وارد آزمون های کانون شدم و دلیل من برای شرکت در آزمون ها نظم و آمادگی ای بود که این آزمون ها به من می داد.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

بدیهی است که پیوستگی در هر کاری موجب پیشرفت در آن کار می شود من نیز برای آمادگی هر چه بیشتر برای کنکور سراسری سعی کردم که پیوستگی خود را در آزمون ها حفظ کنم تا نتیجه بهتری بگیرم.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

مهم ترین ویژگی آزمون ها نظم دادن به دانش آموز است همچنین با توجه به سخت شدن کنکور سال های اخیر ازمون ها بروز ترین سوالات را در اختیار ما می گذارند.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

شرایط کمی سخت تر شده اما من سعی می کنم که در هنگام آزمون تا جایی که می توانم شرایط سر جلسه را برای خود فراهم کنم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

تراز ورتبه دیگران تا حدودی برایم مهم است اما با توجه به شرایط کنونی سعی می کنم خیلی درگیر آن نشوم و بیشتر تمرکزم روی پیشرفت درصدهایم باشد.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون های هدف گذاری باعث می شود که از اشتباهات برنامه ریزی در هفته اول و همچین از اشتباهات سر جلسه آزمون کاسته شود.و من هر موقع که آزمون های هدف گذاری را شرکت کردم دید بهتری از وضعیت خود پیدا کردم و با توجه به آن بهتر توانستم هفته دوم را برنامه ریزی کنم و در این هفته نقاط ضعف خود را پوشش دهم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟ 

در   هفته ی قبل از آزمون اصلی آزمون هدف گذاری و روز قبل از آزمون اصلی آزمون مشابه پارسال را شرکت می کنم و هدفم از شرکت در این آزمون ها آمادگی بیشتر و مدیریت زمان است و بیشتر اوقات به همه ی دروس این آزمون ها در یک زمان پاسخ می دهم.


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من از تابستان سال دوازدهم درس خواندن به صورت جدی را شروع کردم و در همین زمان   نیز در آزمون ها شرکت کردم و این به من کمک کرد که تا موقع شروع سال تحصیلی به درس خواندن عادت کرده باشم و پایه ی خوبی را برای خود ساخته باشم.

 

9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟  

اولین تراز من در کانون ۵ هزار  و خرده ای بود و بالاترین ترازم ۷۶۰۰ و دلیل پیشرفت من این بود که روش برنامه ریزی ،مطالعه و تست زنی مناسب خود را پیدا کردم و با تحلیل دقیق هر آزمون اشکالات کارم را پیدا کردم.

 

10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

نقطه قوت من درس ریاضی می باشد .ریاضی درسی کاملا مفهومی ست و نیاز به یادگیری عمیق دارد به همین دلیل من سر کلاس به خوبی به درس گوش می دهم و پس از آن شروع به تست زنی می کنم و سعی می کنم تا روش های سریع تر و راه حل های بهتر را از پاسخنامه یاد بگیرم و تک تک تست ها را خیلی دقیق بررسی می کنم.

 

11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

برای پیشرفت کردن از دوستان دیگرم و همچنین پشتیبانم در بعضی موارد کمک گرفتم.

 

12-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله برنامه منظم آزمون ها به درس خواندن من نظم داد و باعث پیوستگی من در مطالعه شد و این پیوستگی به پیشرفتم در مدرسه نیز کمک کرد.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که می دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

برنامه راهبردی به ما نشان می دهد که در هر برهه زمانی تا کجا باید مطالعه کرده باشیم و دانش آموزانی که با برنامه راهبردی پیش می روند این اطمینان خاطر را دارند که هر کدام از دروس را به موقع می رسانند.

 

2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

برنامه مدرسه و برنامه راهبردی تفاوت چندانی برای من ندارد اما اولویت اول من برنامه راهبردی و همراهی با آزمون هاست.

 

3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

بله در سال های پایه نسبت به درس ها بی تفاوت تر بودم و مطالعه من بیشتر به صورت تشریحی بود و تستی کار نمی کردم که همین باعث عدم پیشرفت من شده بود.

 

4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

بالابردن تعداد تست ها و افزایش ساعت مطالعه برای من بسیار موثر بود.

 

5-به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنی؟

میانگین مطالعه روزانه من ۱۰ ساعت است و به طور میانگین ۱۵۰۰ تست در هفته میزنم.


6-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

از کتاب های سه سطحی برای بعضی از دروس اختصاصی استفاده کرده ام این کتاب ها در روزهای قبل آزمون بسیار به من کمک کردند و باعث شدند سوالات آشنا در ازمون بیشتر به چشم من بخورند.


7-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله از دفتر برنامه ریزی کانون استفاده کردم و به نظرم مهم ترین ویژگی آن این است که می توان عملکرد خود را در آن ثبت کرد و پیشرفت یا پسرفت خود را دید تا بتوان بهتر برای آینده برنامه ریزی کرد.


8-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در درس دینی در ابتدا  به آیات توجه زیادی نداشتم و مرورم کم بود اما با زیاد کردن تعداد دفعات مرور متن کتاب و آیات پیشرفت کردم.

 

 کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟ 

برای آزمون ها و کارنامه بیشتر از سایت استفاده کردم همچنین از نمونه سوالات تشریحی ان در طی امتحانات دی ماه نیز استفاده کردم.

 

2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

معمولا کارنامه را ساعت ۳ دریافت می کنم و بیشتر به درصد های دروس و اینکه چقدر در آنها پیشرفت یا پسرفت کرده ام دقت می کنم.


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات و بعضی اوقات از کارنامه پروژه ای استفاده می کنم.


4-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

در هفته اول بیشتر وقتم را روی یادگیری عمیق مباحث جدید پیش رو می گذارم و در هفته دوم مطالعه ام بیشتر به صورت تست محور است و از خودم آزمون می گیرم تا تسلطم بیشتر شود. همچنین همیشه آزمون خود را در ساعت یک ربع به هشت شروع می کنم و کارنامه ام را در پردازش اول می گیرم .زیرا ما خود را برای کنکور آماده می کنیم پس باید سعی کنیم شرایط ازمون تا حدی مانند شرایط کنکور باشد.


5-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

پس از بررسی کارنامه و درصد ها در اولویت اول به سراغ تست های غلط و نزده ام می رفتم و در اولویت دوم به سراغ سوال های شک دار که در آزمون درست زده بودم می رفتم و پس از آن باقی سوال ها را تحلیل می کردم و نکات آن ها را برای خود می نوشتم.


6-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال های دهم یازدهم در آزمون ها شرکت نمی کردم. عملکرد نسبتا خوبی در آزمون های تشریحی داشتم ولی وضعیتم در تست زنی تعریف چندانی نداشت زیرا اطلاعات کافی از تست زنی و نحوه صحیح مطالعه درس ها نداشتم که به مرور نسبت به خود شناخت پیدا کردم و روش های مناسب خودم را پیدا کردم.


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت 

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

بله بیشتر اوقات این هدفگذاری را با توجه به آزمون قبلی و آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال انجام می دادم.


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

در اوایل شروع مطالعه جدی ام از روش دوباره خوانی استفاده می کردم که این باعث درجا زدن من و اتلاف وقتم شده بود که با توصیه پشتیبانم و مشاور از روش بازیابی استفاده کردم و نتیجه آن را در آزمون های جمع بندی دیدم.


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

 برای برخی دروس به روش نموداری و برای برخی دروس دیگر با نکته برداری و حاشیه نویسی این کار را انجام می دهم.


4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

فکر نمی کنم زیرا در خلاصه نویسی ها نکات کلیدی و رمزگذاری برخی موارد وجود دارد که ممکن است برای دیگران مفهومی نداشته باشدو متوجه آن نشوند.


5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

سعی می کنم از دنبال کردن اخبار منفی و اخباری که صحتی در این موارد ندارند و صرفا شایعات هستند دوری کنم.


6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

پایین آمدن ساعت مطالعه و خستگی و همچنین به اختلاف خوردن برنامه مدرسه و آزمون باعث این افت تراز شد که با برنامه ریزی صحیح و بالابردن دوباره ساعت مطالعه این مشکل حل شد.


7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان من در تماس های هر هفته بین ازمون نکاتی را که اهمیت دارند و من به آنها بی توجه هستم را به من گوش زد می کند و راهنمایی های مفیدی در نحوه مطالعه برخی دروس و مواردی که در آنها اشکال داشتم به من کرده است. پشتیبانی که دلسوز و به فکر دانش آموز باشد کمک بسیاری می تواند به او بکند. 


8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

همیشه سعی می کنند محیطی آرام را برای مطالعه ام بسازند و امکانات آموزشی موردنیاز را برایم فراهم کنند و گاهی اوقات برنامه های کوتاهی برای تفریح برایم فراهم می کنند تا از درس خواندن خسته نشوم و روحیه بگیرم.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

سعی می کنم سوالاتی که به چشمم آشنا تر هستند و می دانم که بلدم را زودتر پاسخ دهم و روی هر سوال خیلی وسواس به خرج ندهم که زمانم از دست برود.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از تکنیک ضربدر منها استفاده می کنم.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای میکنید؟ چرا؟

با توجه به اینکه در دروس عمومی ضعیف تر هستم سعی می کنم که در این دروس خودم را بالاتر بکشم.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟ 

فعلا با روش های مطالعه ام مشکلی ندارم اما سعی می کنم در نیمسال دوم در تمامی درس ها تست محور تر کار کنم.


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟ 

در نیمسال اول وقت کمتری برای دروس عمومی می گذاشتم و میزان پیشرفتم در این دروس کمتر بود به همین دلیل برای نیمسال دوم قصد دارم که زمان بیشتری روی این دروس بگذارم.


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

اسفند ماه و دوران عید زمان خوبی برای مرور و بازیابی مطالب است .


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟  

در نوروز بیشتر هدفم جمعبندی و تسلط کامل رو پایه می باشد هر چند که برنامه دقیقی هنوز برای آن نچیده ام.

*******************************

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها  دنبال کنید.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) مهسا عبدالملکی


*******************************

Menu