
نام و نام خانوادگی: پروا بهزاد نظیف
نام شهر: رشت
رشته تحصیلی: تجربی
میانگین تراز:6834
تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد عمران سازه
شغل پدر: مدیر عامل شرکت مهندسی
تحصیلات مادر: دکترای تربیت بدنی فیزیولوژی قلب و عروق
شغل مادر:مدرس دانشگاه
میانگین درصد هر درس در آزمون ها:
ادبیات 65 عربی 85 دینی 85 زبان 85 ریاضی 65 زیست 75 فیزیک 70 شیمی 70
رقابت را دوست دارم، به همین دلیل تا حدی به نتایج دیگران نیز اهمیت میدهم و سعی میکنم با آن ها رقابت کنم.
آزمون
۱. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
از پایه دهم وارد آزمون های کانون شدم، به مدت 3 سال، برای حضور در آزمون ها چند دلیل داشتم، اولین دلیلم جامعه آماری بالای آزمون ها، دلیل دوم نتایج خوب کانون در سال های گذشته بود، اینکه همیشه از 10 نفر اول کنکور حداقل 9 نفر کانونی بودند و دلیل سوم اینکه برادرم 8 سال قبل در آزمون های کانون شرکت کرد و این آزمون ها نتایج مطلوبی در روند تحصیلی او داشت، بنا بر این تصمیم گرفتم خودم هم هر چه زودتر آزمون ها را شروع کنم.
۲. دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
تمامی دانش آموزان در آزمون هایی که برای آن اماده هستند شرکت میکندد، به نظر من تفاوت دانش آموزان برتر با سایر دانش آموزان در شرکت در آزمون هایی است که برای آن امادگی کامل ندارند، من در هر شرایطی در آزمون شرکت میکنم، این آزمون ها به من اعتماد به نفس می دهد که حتی در صورت عدم آمادگی نتایجم از یک حدی بدتر نمی شود، پس در روز کنکور راحتتر میتوانم خودم را کنترل کنم، همچنین میدانم اگر غیبت کنم نمیتوانم در دوران جمعبندی از کارنامه اشتباهات یا برخی امکانات دیگر کانون حداکثر استفاده را داشته باشم
۳.مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدفگذاری و مشابه پارسال)
سوالات آزمون های کانون استاندارد است، به نظر من این آزمون ها پیشبینی خوبی برای سوالات کنکور هستند.
۴.شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
اوایل دوران کرونا(هنگامی که در پایه دهم بودم) آزمون های آنلاین را جدی نمیگرفتم، اما به مرور زمان و با توجه به اینکه کرونا بخش ثابتی از زندگی شده بود، کم کم خودم را با شرایط سازگار کردم و سعی کردم شرایط آزمون را در خانه بازسازی کنم، خوشبختانه از مهر ماه آزمون ها در رشت حضوری شده و من میتوانم به صورت حضوری در آزمون ها شرکت کنم.
۵.چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
رقابت را دوست دارم، به همین دلیل تا حدی به نتایج دیگران نیز اهمیت میدهم و سعی میکنم با آن ها رقابت کنم، این کار انگیزه ام را بالا میبرد، اما در زمینه تقلب، این افراد خودشان را گول میزنند، به قول آقای قلمچی در دوران کرونا اختلاف سطح دانش آموزان بیشتر شده است، من سعی میکنم حتی با متقلبان نیز رقابت کنم و نتیجه آزمونم از نتیجه آزمون آن ها با تقلب نیز بهتر شود. این کار هیچگاه من را نا امید نکرده و تنها انگیزه بخش من بوده.
۶.آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این ازمون پاسخ دهید)
آزمون های هدف گذاری باعث می شود بتوانم زمان مطالعاتی خود را متعادل کنم، به این صورت که بیشتر بر نقاط ضعفم توجه میکنم، همچنین توجه به نتایج آزمون هدف گذاری باعث می شود انگیزه و ساعت مطالعه ام در هفته دوم بیشتر شود.
۷.چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
در جمعه هفته اول به آزمون هدف گذاری پاسخ میدهم و چهارشنبه هفته دوم به آزمون مشابه پارسال، من آزمون ها را دوست دارم و به نظرم یادگیری از طریق آزمون موثرترین نوع یادگیری است، همچنین باعث می شود نقاط ضعفم را زودتر بشناسم و تا آزمون اصلی آن ها را برطرف کنم، اگر به مباحث آزمون رسیده باشم سوالات را در یک نوبت پاسخ میدهم، اما اگر نرسیده باشم آن ها را به صورت جدا جدا و آموزشی حل میکنم.
۸. از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
از تابستان دهم به یازدهم، تابستان را جدی گرفتم، در آن سال تعدادی از فصول زیست را نیز علاوه بر مرور دهم انجام دادم، این کار کمک بزرگی به من در طول سال کرد، به طوری که درس زیست از ضعیفترین درسم در طول تابستان، به یکی از قوی ترین درس هایم در طول سال تحصیلی تبدیل شد، با مشاهده نتیجه مثبت این کار تصمیم گرفتم در تابستان سال یازدهم به دوازدهم نیز تابستان را جدی بگیرم اما در عین حال خودم را بیش از حد خسته نکنم.
۹. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین آزمونم در پایه دهم بود که تراز 6600 را کسب کردم، البته در آن دوران سقف تراز بالاتر بود و تقلب نیز خیلی کمتر بود، امسال در طول سال به تراز 7300 هم رسیده ام، هر چند در چند آزمون اخیر افت کردم، اما در کل پیدا کردن روش های مطالعه و افزایش ساعت مطالعه را از دلایل پیشرفتم نسبت به سال های گذشته میدانم.
10.کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
در دروس اختصاصی درس زیست نقطه قوت من است، این درس در ابتدای مطالعه من برای کنکور جزو نقاط ضعف اصلی من بود به طوری که در اولین آزمون تابستان 11 ام این درس را 12 درصد زده بودم، اما با توجه بیشتر به کتاب درسی، افزایش تنوع تست ها، و یادگیری بیشتر در کلاس توانستم در این درس پیشرفت چشمگیری داشته باشم به طوری که در آزمون 24 دی در این درس رتبه 2 کشور شدم، و به این باور رسیدم می توان حتی نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد.
۱۱.برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
بله به نظر من بدون مشورت نمیتوان به نتیجه خوبی رسید، من با چند تن از رتبه های سال های قبل از جمله آقای کوشا جافریان رتبه 3 کنکور 95،و همچنین پشتیبان ویژه ام خانم سایرا آقچه لی رتبه 161 منطقه مشورت میکنم، همچنین همواره از راهنمایی های مشاورین مدرسه و آموزشگاه و کانون و دوستانم استفاده میکنم، به نظرم باید به نظر همه گوش داد و در نهایت بهترین شیوه برای خود را انتخاب کرد.
12.بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
بله،پیش از شرکت در آزمون های کانون در مدرسه دانش آموز متوسطی بودم، اما با حضور در آزمون های کانون توانستم پیشرفت کنم و جایگاه بهتری در مدرسه پیدا کنم. دلیل این اتفاق افزایش انگیزه و همچنین بهبود توانایی برنامه ریزی ام با کمک برنامه راهبردی بود.
برنامه و کتاب
۱۳.همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
بنظرم مهمترین ویژگی برنامه این است که دانش آموز می داند با این برنامه می تواند دروس را کامل و چندین بار مطالعه کند این یعنی همان هدف اصلی هر دانش آموزی همچینن وجود ایستگاه جبرانی متعدد این اطمینان را می دهد که اگر هم مباحثی را نرسید چندین بار دیگر می تواند آن را مطالعه کنید.
۱۴.چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟
مدرسه در عموم دروس با کانون همراه است، در صورت مغایرت با کانون همراه می شوم.
۱۵. آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
سعی کردم با برنامه تر عمل کنم و بی گدار به آب نزنم، همچنین تنوع تست را در برنامه ام و توجه ام به کتاب درسی را بالا بردم.
۱۶.برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
متوجه شدم برنامه ریزی حجمی زمانی بهترین نوع برنامه ریزی برای من است، و با این روش پیش میروم.
۱۷. ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
به صورت میانگین 50 ساعت مطالعه میکنم، البته به مقدار کلاس و مدرسه ام نیز بستگی دارد، در هفته اول بیشتر بر آموزش توجه دارم و به تعداد تست اهمیت زیادی نمیدهم، در هفته دوم معمولا حدود 1000 تست را پاسخ میدهم.
۱۸.آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
- از کتاب های سه سطحی در دروس ریاضی وفیزیک استفاده میکنم، مهم ترین ویژگی این کتاب ها داشتن سوالات سخت و سطحبندی مناسب آن هاست، همچنین از کتاب زرد عمومی در عید سال گذشته استفاده کردم که باعث شد با سوالات کنکور در دروس عمومی آشنا شوم.
- 19.در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
بله دارم،به تازگی پر کردن این دفتر را به پیشنهاد دیگران شروع کرده ام، و هنوز نتیجه آن را مشاهده نکردم، امیدوارم به نظم من کمک کند.
کارنامه وسایت:
- ۲0. از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
به درس زیست در سوال های قبل اشاره کردم، علاوه بر این درس در درس عربی نیز پیشرفت زیادی داشتم، در پایه دهم درصد عربیم همیشه 20 30 درصد بود و پیشرفت در این درس برایم تبدیل به رویا شده بود، پایه یازدهم سعی در تقویت ترجمه کردم، پاسخنامه سوالات ترجمه را دقیق بررسی میکردم و جملات کتاب درسی را نیز ترجمه میکردم، با این کار علاوه بر ترجمه در درک مطلب و حتی قواعد نیز پیشرفت کردم، در تابستان 12 ام نیز بر روی قواعد تمرکز کردم و به کمک دبیرم توانستم پیشرفت خوبی در این درس داشته باشم و حتی در بعضی آزمون ها از این درس نمره کامل را کسب میکنم.
- 21.آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟
تقریبا از تمام بخش های سایت استفاده میکنم، از مطالب آموزشی و کارنامه ها تا شوخی های کامنتی، به نظرم بهترین فضا برای فعالیت در سال کنکور سایت کانون است.
- ۲۲. روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
- مطالب را مشاهده میکنم و دوست دارم که از آن ها استفاده کنم، اما به دلیل فشردگی کارم در روز های آخر متاسفانه وقت نمیکنم از آن ها به نحو احسن استفاده کنم.
- 23.از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
به محض آمدن کارنامه آن را دریافت میکنم، ابتدا درصد ها و سپس به رتبه و ترازم توجه میکنم.
- 24.هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
- از همه کارنامه ها استفاده میکنم، زیرا هر یک از آن ها کاربرد خودشان را دارند و در برنامه ریزی و آموزش به من کمک میکنند، کارنامه 5 نوع درس و کارنامه اشتباهات مفیدترین کارنامه ها برای من هستند به من در برنامه ریزی و سنجش خودم خیلی کمک میکنند.
- 25.روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
هفته اول به مطالعه مباحث جدید و تست آموزشی از مباحث دوازدهم میپردازم، در هفته دوم به زدن تست های سنجشی از مباحث دوازدهم و پایه میپردازم، البته این برنامه گاها به دلیل حجم مباحث و نقاط ضعف و قوتم متفاوت خواهد شد.
- 26. در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
تمامی سوال هارا بررسی میکنم اما تمرکزم بیشتر بر روی غلط و نزده هایم است. سعی میکنم علاوه بر مشکلات فنی، هنر آزمون دادن و جنبه روانی را نیز در تحلیل آزمون بررسی کنم. و سعی میکنم اشتباهاتی که در آزمون داشتم را در آزمون بعد تکرار نکنم.
- 27.آیا تاکنون در تالار گفت و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟
در سال های پایه نیز سطح درسی مناسبی داشتم، اما به مرور زمان و با نزدیکتر شدن به کنکور سعی میکنم سطح خود را بالا ببرم، امیدوارم بتوانم در روز کنکور به بیشترین آمادگی خود برسم. علت اصلی پیشرفت را خودشناسی میدانم، صرفا زیاد خواندن و تست زیاد برای موفقیت کافی نیست(هرچند که اهمیت زیادی دارند) بلکه باید منابع و ساعت مطالعه مناسب خود را پیدا کرد و مطابق آن پیش رفت.
مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت :
28.آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟
بله گاها در صحبت ها شرکت میکنم و سوال های خود را در آنجا میپرسم و از اطلاعات دیگران استفاده میکنم.
- ۲۹.شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد
- بیشتر با روش بازیابی درس میخوانم، به نظرم این روش بسیار موثر تر است، زیرا به جای اینکه روی همه مباحث به یک اندازه وقت بگذاریم، با شناخت نقاط ضعف و قوت میتوانیم بر روی هر مبحثی به اندازه نیاز وقت بگذاریم و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم، همچنین تلاش برای به یاد آوردن مطالب در آزمون دادن تاثیر زیادی در یادگیری مطالب برای من دارد
- 30. آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
- زیاد به خلاصه نویسی معتقد نیستم، اما در درس زیست و دینی نکات را در گوشه کتابم مینویسم، همچنین در ریاضی و فیزیک فرمول های فرار را در دفتر برای خودم مینویسم، همچنین برنامه دارم از مباحث شیمی آلی نیز خلاصه ای تهیه کنم.
- 31.آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟
- زیاد به خلاصه نویسی معتقد نیستم، اما در درس زیست و دینی نکات را در گوشه کتابم مینویسم، همچنین در ریاضی و فیزیک فرمول های فرار را در دفتر برای خودم مینویسم، همچنین برنامه دارم از مباحث شیمی آلی نیز خلاصه ای تهیه کنم.
- 32.براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟
- معمولا زیاد حاشیه ها بر روی من اثر نمیگذارد، تنها سعی میکنم بر درس هایم تمرکز کنم، معتقدم کسی که تلاش کند هر اتفاقی هم بیفتد در نتیجه به حقش خواهد رسید
- 33.در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟
- در آذر ماه افت فاحشی داشتم، اما روحیه ام را از دست ندادم و با بررسی اشکال هایم سعی کردم ضعف هایم را جبران کنم، همچنین در آزمون 10 بهمن نیز نتیجه خوبی نداشتم، متوجه شدم در بعضی مباحث دهم ضعف شدیدی دارم، برنامه دارم در ایستگاه های جبرانی اشکال هایم را برطرف کنم.
- 34.پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟
- پشتیبان عادی ام معمولا بیشتر در زمینه اطلاع دادن درباره آزمون فعالیت میکند، گاها نیز درباره آزمون با من صحبت میکند و سعی میکند مرا راهنمایی کند، اما پشتیبان ویژه ام بسیار برای من مفید بوده و درباره همه مسایل سعی میکنم با او مشورت کنم. به نظرم بسیاری از پشتیبان های کانون در حال حاضر فعالیت خود را کامل انجام نمیدهند و تنها به خبر دادن زمان آزمون ها کفایت میکنند، بهتر است که این عزیزان سعی کنند در همه زمینه های درسی در کنار دانش آموزان باشند و آن ها را همراهی کنند.
- 35.اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
- پدر و مادرم آرامش را برقرار می کنند حتی وقتی من خودم از نتایجم ناراحت هستم به من آرامش می دهند و من را از لحاظ روحی روانی برای آزمون های بعد آماده می کنند و صحبت هایشان بسیار روی من اثرگذار است و هر وقت چالشی وجود داشته باشد با آن ها گفت و گو میکنم.
- 36.زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟
- تا کنون زیاد در زمینه مدیریت زمان آزمون موفق نبوده ام، فعلا برنامه ام در آزمون ها این است که زمان بیشتری را برای نقاط قوتم ذخیره کنم، امیدوارم در آزمون های بعد بتوانم عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشم.
- 37.از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده میکنید؟
- هر دو روش را شنیده ام، اما در اجرای آن همچنان ناموفقم، هر آزمون قول میدهم که در این آزمون این تکنیک هارا اجرا کنم، اما در جلسه آزمون استرس باعث عوض شدن تصمیم من میشود، برنامه ریزی ام به این صورت است که با تقویت هوش هیجانی و حل آزمون های زیاد در خانه این مهارت را در خود تقویت کنم.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
- 38.در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای میکنید؟ چرا؟
- هر دو روش را شنیده ام، اما در اجرای آن همچنان ناموفقم، هر آزمون قول میدهم که در این آزمون این تکنیک هارا اجرا کنم، اما در جلسه آزمون استرس باعث عوض شدن تصمیم من میشود، برنامه ریزی ام به این صورت است که با تقویت هوش هیجانی و حل آزمون های زیاد در خانه این مهارت را در خود تقویت کنم.
- 39.در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر میدهید؟ چرا؟
- عملکردم در درس ادبیات بسیار سینوسی است. برنامه ام این است در نیمسال دوم با مطالعه بیشتر لغت و املا هیچ سوالی از این بخش را از دست ندهم، همچنین در آزمون 8 بهمن متوجه شدم بخشی از دستور را فراموش کرده ام، برنامه دارم مرور این بخش را انجام دهم، همچنین میخواهم قرابت خود را تقویت کنم زیرا با تقویت این بخش تقریبا تمامی بخش های ادبیات تقویت میشود.
- 40.در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟
- در مبحث حرکت شناسی و دینامیک در فیزیک ضعف دارم، همچنین مساعل شیمی برای من بسیار وقتگیر است، همچنین زیست 10 ام از بخش هایی است که توانستم در آن پیشرفت کنم اما هنوز به سطح دلخواه نرسیده ام، میخواهم در ایستگاه های جبرای این مباحث را مرور کنم.
- 41.یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
- طبق تجربه فهمیده ام این حس بیشتر توهم است، در سال های پایه قبل از هر آزمون این استرس را داشتم که مباحث را فراموش کرده ام اما با دیدن سوال ها میدیدم که قادر به پاسخگویی هستم، باور دارم که با مرور مناسب میتوانم مباحث خوانده شده در نیمسال اول را بازیابی کنم.
- 42.برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
- در سال گذشته در عید موفق نبودم، به همین دلیل به این نتیجه رسیده ام امسال در خانه نمانم و در اردو های نوروزی شرکت کنم تا انگیزه بیشتری برای درس خواندن داشته باشم، درمورد مباحث با توجه به اینکه در دی ماه بیشتر تمرکزم بر روی نیمسال اول 12 ام بوده، و همچنین در دوران امتحانات خرداد ماه نیز آن را مرور خواهم کرد، در عید ماه احتمالا بیشتر تمرکزم بر مباحث پایه و حدود 20 درصد تمرکزم بر روی ضعف های نیمسال اول دوازدهم خواهد بود.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

