گفتگو ملیکا کلانتری با قهرمان پیوستگی نیمسال اول مهسا عیوضلو

مهسا عیوضلو : اولین ترازم 6500 بود و از آن موقع تا الان سعی کردم هر آزمون عملکرد بهتری داشته باشم. دلیل پیشرفتم این بود که همیشه تا آخرین توان تلاشم میکنم بدون اینکه تمرکز اصلیم روی نتیجه آزمون باشد

گفتگو ملیکا کلانتری با قهرمان پیوستگی نیمسال اول مهسا عیوضلو

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: مهسا عیوضلو - رشته‌ تحصیلی: دوازدهم تجربی - میانگین تراز:  7182        

تحصیلات پدر: لیسانس - شغل پدر: مهندس الکترونیک

تحصیلات مادر: لیسانس - شغل مادر: پرستار

نام شهر: خوی (استان آذربایجان غربی)

 

 میانگین درصد هر درس در آزمون ها: 

ادبیات80       عربی95        دینی87         زبان90         زمین70         ریاضی87       فیزیک88       زیست93     شیمی90

 

 

مهسا عیوضلو : اولین ترازم 6500 بود و از آن موقع تا الان سعی کردم  هر آزمون عملکرد بهتری داشته باشم.  دلیل پیشرفتم این بود که همیشه تا آخرین توان تلاشم میکنم بدون اینکه تمرکز اصلیم روی نتیجه آزمون باشد و مهم تر از آن همیشه  انگیزه و علاقه زیادی به آزمون دادن و کسب بازده مطالعه داشتم که به مراتب در پیشرفتم موثر بود.


آزمون‌: 

  1.  

    1-               از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

  2.   از  پایه هشتم تا  دوازدهم به مدت 5 سال در آزمون های کانون به طور پیوسته شرکت میکنم. علت شرکتم در آزمون ها آشنایی با نحوه تست زنی  و مدیریت آزمون بود و اینکه بتوانم با پایبندی به یک برنامه منسجم و دقیق از همان دوران نحوه مطالعه صحیح و کاربردی دروس مختلف را پیدا کنم و برنامه ریزی بهتری برای دوران کنکور داشته باشم.

    2-              دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

  3. کانون همیشه مسبب انگیزه و تلاش بیشتر من برای بهتر شدن و مطالعه عمیق تر بود با هر بار شرکت در آزمون ها  شناخت بیشتری از وضعیت و عملکردم کسب میکنم.  

    3-             مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

  4. برنامه راهبردی منسجم و منظم کانون را یکی از مهم ترین ویژگی های آن ارزیابی میکنم. همیشه در طول این پنج سال به برنامه رهبردی اطمینان داشتم و باعث شد تا باعلاقه بیشتری  مباحث را پا به پای آن دنبال و در ایستگاه های جبرانی مباحث عقب افتاده را جبران کنم.آزمون ها همیشه فواصل زمانی مناسبی برای مرور مطالب قبلی داشته است و این امر خیلی در تثبیت آموخته هایم موثر بود.

    4-             چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟

  5.  با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟ اوایل کرونا که آزمون های آنلاین به تازگی شروع شده بودند خیلی بر روی تراز و رتبه تاکید داشتم و از آنجایی که تقلب ها زیاد شده بود نمی توانستم مثل قبل نتیجه مطلوب خود را کسب کنم اما رفته رفته سعی کردم این  موضوع را نادیده بگیرم  و تمرکز اصلیم بر روی درصد ها و اشتباهات و یادگیری های ناقصم باشد. چون با فکر کردن به این مسایل انرژی و وقت مان را تلف میکنیم و جز درگیری ذهن هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. تقلب ها   در هر زمینه ای به چشم میخورد مهم این است ما با طرز فکر صحیح خود این گونه موارد را نادیده گرفته و فقط بر روی مسیر و تلاش روز افزون خودمان تمرکز کنیم.

    5-               از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

  6.  همیشه در طول تحصیلم سعی میکردم از اوقات تابستان به نحو احسن استفاده کنم . به این صورت که همیشه دروس سال قبل را مرور میکردم و کمی هم از سال بعد پیش خوانی داشتم اما این موارد را از تابستان سال یازدهم بسیار جدی تر دنبال کردم و همیشه نتیجه خیلی خوبی در عمکرد و پیشرفت من در طول سال آینده داشت. 

    6-              اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

  7.  اولین ترازم 6500 بود و از آن موقع تا الان سعی کردم  هر آزمون عملکرد بهتری داشته باشم.  دلیل پیشرفتم این بود که همیشه تا آخرین توان تلاشم میکنم بدون اینکه تمرکز اصلیم روی نتیجه آزمون باشد و مهم تر از آن همیشه  انگیزه و علاقه زیادی به آزمون دادن و کسب بازده مطالعه داشتم که به مراتب در پیشرفتم موثر بود.

    7-             کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

  8.  تقریبا  همه دروسم از ثبات و پایداری مطلوبی برخوردار هست اما از بین انها دروس زیست و عربی نقاط قوتم محسوب می شوند در درس شیمی قبلا  درصد های کمتری داشتم اما با مطالعه صحیح این درس را نیز به نقطه قوتم تبدیل کردم. در درس زیست پیشرفت اصلی من از زمانی بود که با نحوه مطالعه صحیح کتاب درسی آشنا شدم. این درس را همیشه به صورت جز به کل مطالعه میکنم .تیتر ها، شکل ها و همه مطالب کتاب درسی را به دقت مطالعه میکنم. مرور پیوسته مطالب خیلی در پیشرفت من موثر بود.   تا رسیدن به تسلط لازم تست های آموزشی کار میکنم. بعد از حل هر تست آموزشی به کتاب درسی رجوع میکنم تا با نحوه طراحی سوالات از قسمت های مختلف کتاب آشنا شوم برای تست های آموزشی بیشتر اجازه میدهم کتاب درسی به سوال پاسخ دهد این کار به مرور زمان باعث شد که وقتی به ابهاماتی برخورد میکنم  بدانم که چگونه از کتاب درسی برای رفع ابهام کمک بگیرم . اگر سوالی از حیطه کتاب خارج بود انرا کنار می گذارم.  بعد از تست های آموزشی به بررسی سوالات کنکور آن مبحث می پردازم و نکات  مهم را سعی میکنم شبیه سازی کنم. بعداز این مراحل و چندین بار تکرار و مرور سراغ تست های زماندار و ترکیبی میروم. در درس عربی نیز بعد از مطلاعه دقیق کتاب به درسنامه ها رجوع میکنم و تست زیادی کار میکنم. از همان دوران متوسطه اول این درس را دقیق مطالعه میکردم که این پایه خوب باعث شد در دبیرستان هم عملکرد خوبی داشته باشم. نکات ترجمه و بیشتر قواعد هر سه پایه را در سال دهم یاد گرفته بودم که تاثیر خیلی زیادی در پیشرفت من داشت.

     

    برنامه و کتاب:

    8-              همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

  9.  مهم ترین ویژگی برنامه   راهبردی این هست که مسیر مطالعاتی طول سال به طور واضح و دقیق و متناسب با نیاز ها و دغدغه های دانش آموزان تنظیم شده به طوری که میتوانیم با پایبندی به آن یک مسیر درست و قابل اطمینان در پیش بگیریم.

    9-             چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟

    برنامه مدرسه ما تقریبا با برنامه راهبردی هماهنگ هست با مطالعه مفهومی مباحث برای آزمون ها خودبه خود آمادگی لازم برای امتحانات مدرسه نیز تامین می شود و نباید اینها را جدا از هم بدانیم.

    10-            آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

  10.  تمام سعی من در طول این چند سال این بود که عادت های مطالعاتی خوب و مفیدی کسب کنم تا در سال کنکور از این لحاظ با مشکل مواجه نشوم به نظرم امسال سالی است که باید از همه تجارب قبلی برای ادامه مسیر استفاده کرد و سعی کردم تا همان روش های قبلی در سال های پایه را اصولی تر به کار بگیرم و با افزایش ساعت مطالعه با جدیت بیشتری عمل کنم.

    11-           برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

  11.  سعی کردم با انگیزه و تلاش بیشتر درس ها را مفهومی تر بخوانم و روز به روز پیشرفت کنم و توازن مطالعاتی بین دروس مختلف را بیشتر حفظ کنم.

    12-           آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

  12.  بله، برای ارزیابی عملکردم در طول هفته یا در طول یک ماه خیلی موثر هست و باعث می شود تعادل بین دروس مختلف را حفظ کنم.

    13-           در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

  13.  در درش شیمی. امسال نسبت به سال های قبل این درس را خیلی مفهومی تر مطالعه میکنم. قبلا در تست های محاسباتی مشکل زیادی داشتم و فکر میکردم که این مشکل به خاطر کند بودن در محاسبات یا اشتباهات محساباتی حین حل سوال باشد اما تنها مشکل من این بود که به جای درک مفهومی مباحث ، سریع به حل تست می پرداختم و از کتاب درسی غافل می شدم اما بعدا با مطالعه مفمهومی تست های محاسباتی مشکلم برطرف شد و دقتم افزایش چشمگیری داشت چون با خواندن روی سوال مسیر حل سوال برایم تداعی می شد.

     

    کارنامه وسایت:

    14-            از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

  14.  از مصاحبه با نفرات برتر کنکور، نمونه سوالات امتحانی  و بعضی مقاله های آموزشی  بهره می گیرم همچنین در صفحه شخصی از کارنامه های مختلف به خصوص کارنامه آزمون ها وکارنامه  اشتباهات.

    15-           هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟

  15.  هفته اول بیشتر به پیشروی و بازخوانی مباحثی که ضعف دارم می پردازم و   بیشتر تست های آموزشی کار میکنم اما در هفته دوم تمرکز اصلیم بر روی تست و بازیابی دروسی است که تسلط نسبتا خوبی دارم. معمولا پنجشنه و چهارشنه هفته دوم را به مرور و تثبیت مطالب و آموخته های این دو هفته میپردازم. آزمون ها را از ساعت 8 صبح شروع میکنم و همیشه در پردازش اول کارنامه میگریم.

  16. 16-            روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

  17.  بعد از قرارگیری پاسخنامه تشریحی در سایت ابتدا به سراغ سوالات اشتباه، نزده و شک دار میروم و بعد بقیه سوالات درست را سریع بررسی میکنم و اگر نکته جدید یا راه حل جالبی بود یادداشت کنم. سوالات شک دار را حین آزمون با علامتی مشخص میکنم تا بعدا هنگام تحلیل آزمون بتوانم  سهم سوالات درست یا نادرست  را تعیین کنم و  بعدا حین مواجه با سوالات شک دار با احتیاط بیشتری عمل کنم.

  18. 17-            در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟در آزمون ها چه ترازی داشتید؟


  19. سال دهم تقریبا با نحوه صحیح دروس و روش های مطالعاتی که الان با چندین بار آزمون و خطا کسب کرده ام آشنا نبودم و مدتی طول کشید تا به این فراشناخت دست یابم. طول این مدت با آزمون های برنامه ای روش های مطالعه خاص خود و عیب ها و نواقصم را پیدا کردم و حدامکان آنها را برطرف کردم. به اشتباهاتم خیلی اهمیت میدهم همین اشتباهات و لغزش ها تلنگری ست که ما هر دفعه با انگیزه بیشتری برخیزیم و به سوی پیشرفت گام برداریم.
     

     
    مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت :

    18-           شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟

  20.  امسال نهایت تلاش من سعی بر بازخوانی بود اما سعی میکردم این فرایند نسبت به قبل سریع تر انجام شود چون با بازخوانی کیفیت یادگیری و تثبیت آموخته ها چند برابر می شود اما در دروسی که تسلط زیادی دارم ابتدا از روش بازیابی استفاده میکنم که این کار در صرفه جویی زمان بسیار موثر هست.


  21. 19-           براي اين كه از حاشيه های کنکور  و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟ 

  22. طبیعتا سال کنکور حواشی بیشتر می شود و تنها راه مقابله آشنایی با این لغزش ها و دوری از آنهاست. هر موقع ذهنم با این گونه مسایل درگیر شود در اسرع وقت با والدین یا دوستانم راجع به انها صحبت میکنم وقتی آنها را بازگو کردم خود به خود ذهنم آرام می شود.


  23. 20-           اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟ 

  24. بی شک خانواده ام در این مسیر همواره پابه پای من بودند و همیشه باعث دلگرمی من هستند. هر موقع دچار استرس یا نگرانی می شوم خانواده ام تاکید می کنند که تلاش و سخت کوشی من مهم ترین چیز در مسیر من هست و تنها باید با توکل به خدا تا آخرین لحظه تلاش کرد. بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که با آرامش و علاقه مسیرمان را دنبال کنیم و خودمان را هرگونه که هستیم بپذیریم و روز به روز برای بهتر شدن تلاش کنیم.



  25. روش های مدیریت زمان:
     
    21-           زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

  26.  ابتدا به سوالاتی که از صحت شان اطمینان دارم پاسخ میدهم و سوالاتی که پرش میکنم با دو علامت جداگانه مشخص میکنم.دسته اول. سوالاتی که مسیر حلشان برایم مشخص هست اما احتمالا زمان زیادی صرف خواهد کرد و دسته دوم سوالاتی است که مسیر حل نامشخص بوده و دشوار هستند. بعد از پاسخگویی به همه سوالات ابتدا سراغ دسته اول و اگر زمان اجازه داد، سراغ دسته دوم هم می روم. با چند بار آزمون دادن سعی میکنم تعدادپرش های احتمالی هر درس را شناسایی کنم تا با سرعت بیشتری عمل کنم.
     


 

Menu