گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد آموزگار

در این مطلب گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد آموزگار را می‌خوانیم.

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد آموزگار
نام و نام خانوادگی: محمد آموزگارنام شهر: خرم آبادرشته‌ تحصیلی: تجربیمیانگین تراز: ۶۸۳۰تحصیلات پدر: کارشناسی ارشدشغل پدر:  مدیر امداد شرکت آب و فاضلابتحصیلات مادر: کارشناسیشغل مادر: خانه دار


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 70عربی 79دینی 75زبان 93ریاضی 87شیمی 83فیزیک83زیست 85


اگر حضور در آزمون ها تداوم نداشته باشد، روحیه درس خواندن و انگیزه تضعیف می شود....


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از مهرماه کلاس دهم با تشخیص دبیرها و بررسی استانداردهای آزمون،ثبت نام کردم.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

اگر حضور در آزمون ها تداوم نداشته باشد،روحیه درس خواندن و انگیزه تضعیف می شود.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

طرح سوالات در سطحی بالاتر از کنکور و درنتیجه تقویت توانایی تست زنی دانش آموز.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

من تلاش کردم که حدالامکان آزمون ها را در شرایطی مشابه آزمون های حضوری برگزار کنم. هرچند تفاوت هایی جزئی بوده است. 


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

رتبه و تراز در حال حاضر ملاک نیستند و درصدِ دانش آموز در هر درس با توجه به سطح سوالاتِ همون درس باید ملاک قرار بگیرد. به علت تقلب ممکن است بخاطر رتبه های نجومی کمی دلسرد بشم ولی در کل ملاک نیست. 


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون هدف گذاری به طور کلی بهانه ای برای تمام کردن بودجه آزمون در کمتر از یک هفته یا همان یک هفته است و به گونه ای برای من در یادگیری و تثبیت اطلاعات مفید واقع شده است.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

این آزمون ها برای من بیشتر جنبه تثبیتی دارند. و رتبه و ترازشون اهمیتی برایم ندارند،مهم این است که قبل از آزمون اصلی مشکلاتم را پیدا کنم.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من از تابستان کلاس دهم هم کلاس می رفتم و به طور جدی ،نه کنکوری، مطاله داشتم. آزمون های تابستانه برای یادگیری اولیه و مرور واقعا مفید واقع شدند.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین ترازم زیاد جالب نبود، شاید حدود ۶۴۰۰،در طی این ۳سال ترازم را خیلی افزایش دادم،هرچند جاهایی هم افت داشتم،بالاترین ترازم در کل این سه سال ۷۸۰۰بود.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درس زیست را نقطه قوتم می دانم. چون علیرغم دشوار شدن سوالات آزمون ها هنوز هم درصدبالایی کسب می کنم.برای مطالعه این درس،کتاب درسی مهم ترین منبع و مرجع من است.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

مشاورِ بخصوصی نداشتم،ولی سوالاتم را از رتبه های برتر سال های گذشته گاها می پرسیدم.


12- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

آزمون ها باعث می شد یک نمای کلی در هر درس برایم بوجود بیاید و این گونه، موقع امتحانات دیگر نیازی نبود که شب زنده داری کنم.یک دوره کافی بود.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

پیشروی صحیح و متناسب با توان دانش آموز و دوره چندین باره مطالب در طول سال تا قبل از کنکور.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

برنامه مدرسه ما تقریبا مطابق با برنامه راهبردی است،از این جهت مشکلی نداشتم.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

به علت زیاد بودن مطالب،باید مطالب پایه را به نحوی در طول هفته جای بدهم که نه در مطالعه دوازدهم کم کاری کنم.نه پایه را فراموش کنم.پس قطعا تغییرات در سال کنکور نیاز است.


4-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

کتاب های آبی،سه سطحی،زرد،تابستان و نوروز را داشتم و دارم و بنظرم برای دوره جمع بندی واقعا مفید هستند.مخصوصا کتب آبی که تست های متنوعی را ارائه می دهند.


5-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

اوایل دهم با درس زیست شناسی مشکل داشتم،چون از راهنمایی به دبیرستان امده بودم و نحوه کنکوری خواندنِ این درس رو نمیدونستم.با گذر زمان چگونه خواندنِ این درس دستم اومد و خوشبختانه هنوز هم در این درس قوی هستم.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

از انواع کارنامه ها،ازمون های مبحثی،دفترچه های کار درخانه، آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال و صفحه مقطع پایه خودم نهایت استفاده رو می برم.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

از درسنامه هایی که بارگذاری می شد استفاده می کردم،به عنوان بک نگاه کلی به مباحث آزمون مفید بود.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

به محض آپلود شدن کارنامه اون را دریافت می کنم و درصد هایم را با بعضی از دوستان مقایسه و بررسی می کنم.توجهم بیشتر روی پاسخ های غلطه تا اینکه بر روی درصدم باشد.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از تمام انواع کارنامه ها استفاده می کنم و بنظرم یکی از نقاط تمایز کانون با سایر آزمون های ازمایشی،کارنامه جامع و کاملش است.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

هفته اول بیشتر روی رسیدن به بودجه و هفته دوم بیشتر بر تثبیت مطالب متمرکز می شوم. هرچند ممکن است بعضی وقت ها هفته دوم هم نیاز است برای رسیدن به بودجه.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

من قبل از اینکه فایل پاسخنامه منتشر بشود، سعی می کنم پاسخ هرسوال را از متن کتاب مرتبط با خودش استخراج کنم، ساعت۴ که پاسخنامه منتشر می شود ،جواب های احتمالی خودم را با پاسخ اصلی سوالات تطابق می دهم و اینجوری بهتر جواب سوالات را بخاطر می سپرم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

وضعیت تحصیلی ام در سال های پایه خیلی خوب بود. میانگین تراز دهم و یازدهمم هردو بالای ۷۲۰۰بودن. امسال به نسبت، میانگین ترازم افت کرده ولی فکر نمی کنم علتش افت تحصیلی ام باشد.

 

 مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

من در سال های گذشته به تسلط بالایی روی مطالب پایه رسیدم و حتی مباحثی از دوازدهم را هم پیش خوانی کردم، امسال هم با یک مرور ساده، مطالب غالبا به ذهنم برمی گردند و این کارم را راحت تر می کند.درمواقع نیاز اول آزمون می دادم و با جواب های آزمون،در مباحث دروس به تسلط می رسیدم.


2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

برای بعضی دروس مثل دینی خلاصه نویسی دارم، اون هم نه اینکه لزوما برای تمام بخش هاش خلاصه نویسی کنم. بعضی از مباحثش نیاز به خلاصه نویسی دارند.


3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

برای درس زیست یک دفترچه دارم که خلاصه نکات مهم و تست های دام را داخلش برای خودم به زبان ساده توضیح دادم، ولی اینکه چقدر به درد باقی دانش آموزان بخورد یک بحث دیگه است.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

اخبار را دنبال می کنم، ولی کاملا مطلعم که بسیاری از اخبار مربوط به کنکور بی پایه و اساس اند و نیازی نیست که با هر خبر ضد و نقیضی ناخوش بشم.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

طی ۶ماه گذشته به علت برخی بیماری ها اندکی افت تراز داشتم، ولی نمی گذارم تاثیر زیادی روی عملکرد کلی ام بگذارد و الان که کمی بهترم، تمام تلاشم را می کنم که تراز را دوباره بالا ببرم.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبانم منظم است و پس از هر آزمون درباره درصدم و نقاط ضعف و قوتم بحث می کند و با همین کار به من انگیزه پیشرفت می دهد.کار اصلی پشتیبان نیز همینه و باید حامی دانش آموز باشد.

 

 7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

اعضای خانواده ام برایم از هیچ کاری دریغ نکردن و نخواهند کرد. محیط مناسب و امکانات مورد نیاز را برام فراهم کردن و همواره پشتیبانم بودند.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

با استفاده از گوشی ام،تایم آزمون را بر روی تایمر گوشی قرار می دهم و زنگ گوشی را تنظیم می کنم. وقتی زمانم تموم بشود،گوشی خود به خود زنگ می زند و می فهمم که زمان استاندارد تمام شده است.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

برای دروس ادبیات و شیمی برنامه ویژه ای دارم و به دلیل ضعف نسبی در ساعات مطالعه انحصار یافته به این دو درس در برنامه ترم اولم،جایگاه ویژه ای در برنامه این ترمم دارند.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

نحوه خوانش دروس ادبیات و دینی را تغییر می دهم، چون با روش فعلی نمی تونم پاسخگوی سوالات طرح جدید باشم.


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

ضعف در مدیریت زمان برای مسائل شیمی و سوالات قرابت ادبیات داشتم که با اصلاح چند رفتار مطالعاتی امیدوارم برطرف بشوند.


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

کتاب هایی برای یادآوری این مباحث دارم. خود کانون هم کتاب هایی را برای این موضوع اختصاص داده که می شود از آنها در این بازه استفاده کرد.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

جمع بندی کلی مباحث پایه و به پایان رساندن مباحث پایه دوازدهم را در نظر دارم.اگر هم نشود نهایتا یک یا دو هفته از برنامه عقب می افتم.


********************************

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد آموزگار

********************************

Menu