| نام و نام خانوادگی: یلدا بهرامی | نام شهر: اراک | رشته تحصیلی: تجربی | میانگین تراز: ۶۸۶۰ | تحصیلات پدر: لیسانس | شغل پدر: مدیریت کیلینیک بیمارستان ولیعصر اراک | تحصیلات مادر: فوق لیسانس | شغل مادر: دبیر شیمی |
اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:
| ادبیات 60 | عربی 70 | دینی 80 | زبان 80 | ریاضی 90 | شیمی 80 | فیزیک70 | زیست 65 |
مهمترین ویژگی آزمون های هدف گذاری سنجش میزان کیفیت مطالعه خودمون در هفته اول هست...
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
از سال نهم و به مدت ۴ سال در آزمون های کانون شرکت کرده ام و بزرگترین دلیل شرکت در آزمون ها سنجیدن خودم و عملکردم بود.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
به این دلیل که دو هفته طبق برنامه آزمون پیش میروم و برنامه مطالعه خودم رو جلو می برم در پایان دو هفته با شرکت در آزمون به نقاط قوت و ضعف خودم پی میبرم و آن ها رو اصلاح می کنم.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
مهمترین ویژگی آزمون های هدف گذاری سنجش میزان کیفیت مطالعه خودمون در هفته اول هست و شرکت در آزمون های غیر حضوری قبل از آزمون اصلی می تواند در میزان عملکرد و آرامش در جلسه آزمون اصلی تاثیر گذار باشد.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
من همیشه سعی می کردم شرایط آزمون را برای خودم ایجاد کنم. در اتاقم یک صندلی مخصوص آزمون هست که روی آن آزمون می دهم و بعضی اوقات با لباس رسمی و ماسک در آزمون شرکت می کنم.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
اوایل تایم آنلاین برگزار شدن آزمون ها همیشه خودم را درگیر نفرات برتر و تراز اطرافیانم می کردم ولی با توجه به امکان تقلب متوجه شدم که باید تمرکزم روی درصد های خودم بزارم و راهکار های افزایش درصد را عملی کنم و توجه ام به اطرافیان کمتر باشد.
6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟
درصد های آزمون هدف گذاری باعث میشد که متوجه بشم در هفته دوم روی چه درسی باید زمان بیشتری بزارم و تعداد تست بیشتری کار کنم و در نهایت باعث افزایش نقاط قوت و درصد در آزمون اصلی میشد.
7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
آزمون هدف گذاری را جمعه هفته اول و مشابه پارسال را در روز قبل از آزمون ، همه درس ها را به صورت زماندار و پشت سر هم حل می کردم چون هدف من تمرین برای کنکور است.
8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
از پایه دهم در آزمون های تابستان شرکت می کردم و طبق بودجه بندی آزمون ها برای شروع سال تحصیلی در حد امکان پیش خوانی انجام می دادم.
9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین و پایین ترین ترازی که داشتم ۵۰۰۰ بوده و در آزمون قبل ترازم به ۷۳۰۰ رسیده. و بزرگترین دلایل پیشرفت خودم را جلو رفتن با برنامه و کمک گرفتن از مشاور و نظم مطالعاتی می دانم.
10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
درس ریاضی و شیمی نقطه قوت من هستند. در درس ریاضی با استفاده مطالب تستی که استاد ریاضی ام گفته بودند و با زدن تعداد تست بالا از منابع مختلف مانند کتاب های سه سطحی توانستم به درصد بالایی در درس ریاضی برسم.
11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
برای پیشرفت کردن از اوایل پارسال از مشاور تحصیلی کمک گرفتم و با برنامه پیش رفتم و بیشترین پیشرفتم را مدیون ایشان هستم.
12- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
چون در مدرسه فرزانگان درس می خواندم. همیشه اغلب آزمون ها و امتحان های ما تستی بود و قاعدتا تسلط روی مطالب آزمون های قلمچی تسلط روی امتحانات تستی مدرسه را در پی داشت.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
یکی از بهترین و مهمترین ویژگی بودجه بندی آزمون های کانون داشتن مرور و جمع بندی است. به طور مثال در آزمون ۲۴ دی که جمع بندی نیم سال اول دوازدهم را داشتیم مطالعه پیوسته و با بودجه بندی باعث میشد که با خیال راحت تری به شروع نیم سال دوم بپردازیم.
2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
در اغلب اوقات برنامه آزمون ها با برنامه دبیران و مدرسه یکسان بود هنگامی که تداخل داشتند سعی می کردم هر دو را با هم پیش ببرم ولی تمرکز اصلی ام روی مطالب مطالعه نشده برای آزمون بود.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
بله بسیار تفاوت کرد، تمرکز اصلی خودم را روی مطالعه به صورت تستی و یادگیری نکات کنکوری گذاشتم و ساعت مطالعه و تعداد تست را افزایش دادم و سعی کردم آزمون هایی با زمان مشخص از خودم بگیرم.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
برای رسیدن به این تراز ، ساعت مطالعه را بالا بردم تست های متنوع تری کار کردم و از منابع جامع و قوی تر و سخت تری استفاده کردم و تمرکزم را روی افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف در هر درس گذاشتم.
5-ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده می کنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
من برای دروس شیمی ، ریاضی و زیست از کتاب های سه سطحی استفاده می کنم. یکی از خوبی های این کتاب ها آشنا شدن با تست های سطح بالا و نقاط ضعف رقیب های دیگر هست که یادگیری آن ها باعث رشد درصد میشود. کتاب زرد عمومی هم برای جمع بندی عمومی های کتاب مناسبی هست مخصوصا اگر در تایم بندی شبیه کنکور زده شود.
6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
من از دفتر برنامه ریزی استفاده نمی کنم ولی همیشه تایم مطالعاتی خودم را یادداشت می کنم و سعی در ثابت نگه داشتن و افزایش اون دارم.
7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
تقریبا در تمام دروس روش مطالعه خودم را تغییر دادم و همیشه سعی کردم از روش های افرادی که نتیجه گرفته بودند استفاده کنم و از راه هایی که مشاورم پیشنهاد می دادند استفاده کنم. اگر بخواهم مثال بزنم در درس زیست که همیشه در درصدم نوسان داشتم. سعی کردم تایم های مرور زیست در برنامه را قوی تر انجام بدهم ، تست های نشان دار را چند دور دیگر کار کنم ، نکات فرار را در برگه ای جدا یادداشت کردم و آن ها را هر شب دوره می کردم و در کل تعداد تست را بالا بردم و از تست های سطح بالاتری استفاده کردم.
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
موقع امتحانات از نمونه سوال های سایت کانون استفاده می کردم. همچنین کارنامه اشتباهات در تحلیل آزمون به من کمک می کرد.
2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟
بعضی اوقات از درسنامه های عمومی که در سایت کانون قرار می گرفت استفاده می کردم و تحلیل و بررسی آزمون های گذشته برای مرور و جمع بندی گزینه خوبی بود.
3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
روز جمعه کارنامه بین ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر دریافت می کنم و بیشترین توجه ام روی درصد هر درس و تعداد درست ، نزده و غلط هاست.
4-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
از کارنامه اصلی ، هدف گذاری و اشتباهات استفاده می کنم که هنگام تحلیل سوالات به من کمک زیادی میکند.
5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
در طی دو هفته سعی می کنم به میزان تسلط خوبی از مطالب برسم ، ولی در هفته دوم سعی می کنم تعداد تست بیشتری را به صورت زمان دار و در تایم آزمون کار کنم ، که در آزمون اصلی بتوانم شرایط را کنترل کنم.
6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
سعی می کنم جمعه های آزمون بعد از استراحت ، آزمون را تحلیل کنم و دلیل تست هایی که نزدم و یا غلط پاسخ دادم را متوجه شوم و در کلیه سوال ها حتی آن هایی که درست پاسخ دادم نکات مهم را یادداشت کنم. در مورد نقاط ضعف ، درصد پایین تر از حد انتظارم و اشتباهاتم با مشاورم صحبت می کردم و از ایشان کمک میگرفتم و سعی میکردم که رفع شان کنم.
7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
در سال های دهم و یازدهم در سطح متوسطی قرار داشتم و تمرکز بیشتری روی دروس مدرسه داشتم تا آزمون ها و ترازم پایین ۶۰۰۰ بود، دلیل پیشرفتم با برنامه پیش رفتن و داشتن نظم و کمک گرفتن از اساتید و مشاور بود. منظم درس خواندن باعث شد که خودم را بیشتر باور کنم و در نتیجه برای رویای بزرگ تری تلاش کنم و همین باعث انگیزه من شد.
مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
در بعضی دروس از روش بازیابی و در بعضی دیگر از روش بازخوانی.مثلا برای خواندن درس زیست به صورت کنکوری و دوره برای آزمون ها استفاده از روش بازیابی به شدت موثر است و با طرح سوال و به چالش کشیدن ذهن ، ربط دادن مطالب به یکدیگر و ترکیبی خواندن مطالب سه پایه می توانیم به تسلط بالایی برسیم. من معمولا ابتدا مطالب رو دوره میکردم و سپس به صورت ترکیبی تست می زدم و آزمون می دادم.
2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
بله من برای اغلب دروس خلاصه نویسی دارم ، از نظر من روش خلاصه نویسی هر درس متفاوت است به طور مثال برای دروسی مثل زیست که تک تک نکات مهم است باید خیلی در خلاصه نویسی دقت کنیم و سعی کنیم مطالب به صورت جدول بندی ، نکات کلیدی و پر تکرار در آزمون ها و نکات فرار باشد روش انجام خلاصه نویسی اهمیت زیادی دارد و اگر درست انجام نشود میتواند به دانش آموز آسیب بزند و فقط وقتش را بگیرد.
3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟
بله، من در دروس ریاضی و شیمی خلاصه نویسی های خوبی دارم که مورد تایید اساتیدم است و در اختیار دوستانم هم قرار می دهم.
4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
همه ی ما در اطرافیان خود افرادی داریم که منفی باف هستند و همیشه فکر میکنند با دست کم گرفتن و تخریب دیگران میتوانند سطح خود را بالا ببرند و متاسفانه در فضای کنکور و مدارس برتر این موضوع بیشتر به چشم می خورد ؛ بهترین راهکار دوری از این دسته افراد و این دست از موضاعات هست و من به شخصه ارتباط داشتن با افرادی که باعث پیشرفت و انگیزه ام میشوند را ترجیح می دهم.
5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟
من در بیشتر زمان ها افزایش و کاهش تراز دارم و همیشه ترازم در نوسان بوده است علت افت را میتوان به کم کاری ، اختلال در روحیه و انگیزه و خیلی عوامل دیگر دانست. همیشه سعی می کردم اگر ناراحت هستم و یا خوشحال هستم و هر گونه حسی پس از آزمون دارم به آن حس تا آخرین ساعات جمعه پایان ببخشم که هفته بعد را با حس عادی شروع کنم نه با هیجان خیلی زیاد که باعث خستگی بعد از چند روز شود. و نه با ناراحتی و تاسف که باعث از دست دادن تمرکز میشود.
6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟
پشتیبان من به طور مداوم با من در ارتباط هستند و مطالب مهم را یادآوری میکنند مثل آزمون های غیر اصلی ، کتاب های جمع بندی ، و اطلاعیه های متفاوت. به دلیل اینکه من خودم خیلی مطالب را چک نمی کنم ، اگر پیگیری ایشان نبود خیلی جاها ممکن بود من ضربه ببینم و همچنین با دادن راهکار های موثر و تشویق همیشه به من کمک میکنند.
7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
اعضای خانواده همیشه با تشویق و صحبت های مفید و حمایت های همیشگی باعث اطمینان قلبی من از مسیرم میشوند و با پیگیری های به جا و منطقی همیشه باعث پیشرفت من شدند.
روش های مدیریت زمان
1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟
همیشه درس ها را در زمان پیشنهادی دفترچه پاسخ می دهم.
2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟
از تکنیک زمان نقصانی در تمامی آزمون های استفاده می کنم و این روش را مخصوصا برای دروس عمومی مفید می دانم.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
با توجه به اهمیت برخی دروس در کنکور در نیم سال دوم روی دروس زیست و ادبیات برای رسیدن به ثبات درصدی هدف گذاری ویژه ای می کنم.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
احتمالا در برخی دروس عمومی روش مطالعه خود را تغییر می دهم و سعی می کنم با توجه به نزدیک شدن به کنکور تمرکز بیشتری روی نکات حفظی داشته باشم.
3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم آن را برطرف کنید؟
در نیم سال اول و جمع بندی پایانی نقاط ضعف و اشتباهات را در هر درس پیدا کرده و سعی می کنم در نیم سال دوم آن ها را تکرار نکنم. در شروع نیم سال دوم جدا از مطالب درسی سعی ام را بر کنترل کردن احساسات در شرایط آزمون می گذارم.
4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
به خودم اطمینان می دهم که در دوران طلایی نوروز و شروع سال جدید فرصت مناسبی برای دوره نیم سال اول هست و تمرکزم را روی نیم سال دوم قرار می دهم.
5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
برای دوران طلایی نوروز برنامه ام این است که تمرکز بیشتری روی دروس عمومی و دوره دروس اختصاصی بگذارم و در نهایت با برنامه راهبردی پیش بروم.
*****************************
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.
*****************************

