| نام و نام خانوادگی: محمدحسین منظری توکلی | نام شهر: بافت | رشته تحصیلی: تجربی | میانگین تراز: ۷۲۰۰ | تحصیلات پدر: دیپلم | شغل پدر: برق کار | تحصیلات مادر: دیپلم | شغل مادر: خانه دار |
اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:
| ادبیات 90 | عربی 85 | دینی 100 | زبان 87 | زمین90 | ریاضی 85 | شیمی 80 | فیزیک90 | زیست 80 |
آزمون های تابستان در مرور مطالب قبلی و خواندن درس های نگاه به آینده به من کمک کرد...
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
۴ سال، من یک بار سال ششم در آزمون های کانون شرکت کردم. بعد از آن با یک فاصله میان مدت مجددا برای دهم و یازدهم و دوازدهم شرکت کردم. دلیل آن جامعه آماری و کیفیت بالا و سطح خیلی خوب سوالات آزمون است.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
نظر من بر این است که پیوستگی و تداوم باعث تقویت اراده داوطلب می شود. غیبت کردن در یک یا دو آزمون از اراده شخص می کاهد و وجود حس رقابت بین دانش آموزان هم دوره خودم انگیزه بالایی به من می داد که پیوسته ادامه دهم.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
مهم ترین ویژگی شناخت نقات قوت و ضعف فردی و کوشش برای عملکردی مناسب در طی دو هفته است.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
در اوایل تأثیر بسزایی روی من داشت به طوری که من تازه با شیوه آزمون آنلاین آشنا شده بودم، اما رفته رفته با روش های ویژه این مورد را تقویت کردم و با گرفتن دفترچه آزمون از نمایندگی و شرکت در آزمون حضوری برایم راه گشا شد.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟
طبیعتاً اغلب هم رده هایم به رتبه توجه می کنند اما من تمرکزم بر روی درصد ها و هدف گذاری پیش از آزمون است.
6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟
هدف گذاری پیش از آزمون باعث پیشبرد بهتر برنامه مطالعاتی من و پیوستگی برای مرور مداوم دروس و پیشرفت در آزمون ها می شد.
7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
در آزمون هدف گذاری در پنجشنبه هفته اول لغایت صبح جمعه و در آزمون مشابه پارسال سه شنبه یا چهار شنبه شرکت می کنم و آنها را به صورت یک زمان پاسخ می دهم.شناخت نقات قوت و ضعف خود و پیشبرد بهتر هدف و برنامه مطالعاتی برایم در اولویت است.
8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
من از همان اوایل پیشرفت در آزمون ها را جدی می گرفتم.و آزمون های تابستان امسال هم به گونه ای در مرور مطالب قبلی و خواندن درس های نگاه به آینده به من کمک بسزایی کرد.به طوری که من در اوایل شروع سال تحصیلی تمام مباحث نیم سال اول را مطالعه کرده بودم و فقط رفع اشکال می کردم.
9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
اولین تراز من در سال اول شرکتم در آزمون ها ۵۸۰۰ بود.شاید به دلیل کم تجربگی من در شروع آن بود.یکی از دلایل دیگری که من پیوسته ادامه می دادم کسب تجربه و حس رقابت برای بهتر شدن بود.به طوری که ترازم را به ۷۳۰۰ رساندم.
10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟
دروس شیمی و زیست شناسی نقات قوت من محسوب می شوند. به طوری که من در همان اوایل مطالعه اصولی آنها را جدی گرفتم. زیست شناسی را به صورت خواندن یکپارچه متن و توجه به اشکال و نکات کلیدی و در هنگام مرور فصل با جزوه و کتاب سه سطحی زیست شناسی به تسلط می رساندم.برای شیمی هم توجه من بیشتر به مسائل و مفاهیم بود.و به حفظیات آن کمتر توجه می کردم.و هنگام مرور فصل و جمع بندی مفاهیم و تئوری ها از کتاب سه سطحی شیمی برای مرور آموخته ها و تثبیت درصد هایم استفاده می کردم.
11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
من از همان اوایل به صورت تنهایی برنامه هایم را انجام می دادم و کمتر از کسی مشورت گرفتم.اما گاهی اوقات با افراد با تجربه مشورت می کنم.
12- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟
آزمون های کانون و امتحانات مدرسه هر دو در یک مسیر هستند.به همین دلیل با شرکت در آزمون های کانون و مرور آموخته ها و تسلط بر دروس خوانده شده حتی باعث رشد در مدرسه نیز می شود.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
هر دانش آموزی نیازمند معیار و سنجشی برای برنامه ریزی و پیشبرد اهداف است اینکه یک مبحث را در چه مدت و چگونه باید به اتمام رساند و چه موقع می توان مطالب خوانده شده را مرور کرد از مهمترین ویژگی های برنامه راهبردی هست.
2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟
من برای پیشبرد بهتر و مداوم دروس از همان اوایل با برنامه راهبردی و مطالعه خودم پیش می رفتم.و با برنامه مدرسه نیز هماهنگ بودم و مشکلی نداشتم.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟
در سال های پایه بیشتر تمرکزم جهت یادگیری مطلب بود اما در سال کنکور تمرکز و دغدغه ام بیشتر بر روی تست زنی و تثبیت خوانده های مباحث است.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
آزمون های کانون باعث آشکار شدن چندین نقات ضعف در من شد که من توانستم به خوبی آنها را رفع بنمایم.مثلا در مبحث قرابت معنایی ادبیات در اوایل مشکلاتی در مفاهیم و انتخاب صحیح گزینه داشتم. بعد با بررسی سوالات و کتاب تست قرابت معنایی آن را به خوبی رفع کردم.از دید من که ۹ تا ۱۱ سوال ادبیات کنکور را قرابت معنایی شامل می شود.نقش بزرگ و مهمی در کسب نتیجه دارد.
5-ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟
من برای دروس تخصصی ام از کتاب سه سطحی برای مرور آموخته ها و جمع بندی استفاده می کردم.و استفاده از کتاب آزمون کنکور های پیشین که نشر خود کانون است برای بعد از عید نوروز استفاده خواهم کرد.
6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟
من برای پیشبرد مطالعه ام از برنامه راهبردی قلم چی و برنامه هفتگی با کیفیت استفاده می کنم.و نیازی به دفتر برنامه ریزی نداشتم.اما از دیدگاه من آن طور که من در یک دوره ای از آن استفاده کردم.مهم ترین ویژگی آن ایجاد یک بستره مداوم و انگیزه کافی برای ادامه مسیر است.
7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟
در درس فیزیک مطالعه را ابتدا با مفاهیم شروع می کنم و پس از آن سراغ تست های آن درس می روم اینکار موجب شد که بتوانم درس فیزیک را که توی پایه مشکل داشتم.رفع کنم و داخل دوازدهم به ۹ از ۱۰ برسونم.
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟
در سایت کانون و صفحه شخصی از کارنامه ۵ نوع درس،کارنامه اشتباهات و کارنامه پروژهای استفاده می کنم.وبعد از آزمون با تحلیل اساتید و رتبه برتر ها تحلیل آن آزمون را جداگانه انجام می دهم.
2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟
بله
3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
حدود ساعت ۳ لغایت ۳ و نیم بعد از ظهر کارنامه من توی سایت کانون قرار می گیرد و بیشتر به درصد های کسب شده در دروس توجه می کنم.
4-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
من از کارنامه اصلی آزمون، کارنامه ۵ نوع درس، کارنامه پروژهای و کارنامه نردبانی استفاده می کنم.
5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟
در هفته اول مباحث پیش رو و جدید آزمون را مطالعه می کنم و هفته دوم را جهت تست زدن برای تسلط بیشتر و مطالعه دروس عمومی اختصاص می دهم و عموما در پردازش اول قرار می گرفتم.
6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟
بررسی کارنامه بر اساس هدف گذاری قبل از آزمون صورت می گیرد و نتیجه را نسبت به هدفگذاری قبل از آزمون مورد مقایسه و توجه قرار می دهم.
7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟
سال دهم نیم سال اول را با جدیت شروع و به خوبی انجام دادم اما در ادامه به خاطر شیوع کرونا از میزان عملکردم کاسته شد که سعی کردم قبل از شروع پایه یازدهم عملکردم را بیشتر و بهتر بکنم.
مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت
1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی ؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟
بله من بیشتر برای دروس تخصصی ام این کار را انجام می دادم و از کارنامه هدف گذاری نیز استفاده به خصوصی می کردم.
2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟
من ابتدا روی مباحث مسلط می شوم و بعد از آن در آزمون شرکت می کنم.
3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟
در درس زیست شناسی خلاصه برداری و جزوه مرور فصل دارم مخصوصا بر روی دروس پایه.
4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟
خلاصه نویسی از مطلب مختص فردی هست که خلاصه برداری می کند زیرا با توجه به شناخت و نگاه فردی که از خود دارد خلاصه برداری می کند بنابر این خلاصه برداری هر شخصی فقط برای خودش مفید است.
5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟
مطمئنا بدترین مسئله برای یک دانش آموز درگیری حاشیه بودن است که تلفن همراه اصلی ترین عامل کشیده شدن دانش آموز به حاشیه می باشد من سعی می کنم در طول روز از تلفن به جز در موارد ضروری و در حد امکان استفاده نکنم.
6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟
در سال یازدهم به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس افت تراز داشتم در این مدت سعی کردم به خودم متکی باشم و امورم را به خوبی به جلو ببرم.
7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟
من قبل از آزمون با پشتیبان خودم در مورد میزان آمادگی و عملکرد در آزمون آینده صحبت می کنم.و از دید من پشتیبان خوب کسی هست که شناخت کافی نسبت به دانش اموزانش داشته باشد..
8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
من بعد از هر آزمون با مادرم در مورد چگونگی پیشبرد بهتر برنامه ریزی می کنم.
روش های مدیریت زمان
1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟
در مدیریت زمان آزمون من از هر دو روش ضربدر منها و زمان های نقصانی استفاده می کنم اما گاهی اوقات پیش می آید که در مدیریت زمان دچار مشکل می شوم.اما سعی می کنم که آن را به خوبی رفع کنم.
2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟
از تکنیک ضربدر منها و زمان های نقصانی استفاده می کنم.
هدفگذاری و شروع نیم سال دوم
1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟
در دروس زیست شناسی و ادبیات،از آنجایی که از مهم ترین دروس من شامل می شوند.و از لحاظ رتبه آور بودن توجه ویژه ای به آنها دارم.
2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟
سعی می کنم که تا حد امکان مشکلات خودم را رفع کنم و اگر احیانا خواستم روش مطالعه درسی را تغییر بدهم ابتدا مشورت بکنم..
3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم آن را برطرف کنید؟
مهم ترین مشکل از دید من مدیریت آزمون است که سعی می کنم در آن مسلط باشم و تداوم و استمرار برای پیشرفت کردن را بیشتر در خودم پرورش دهم.
4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
سعی می کنم که با مرور آموخته ها و تست پوششی آن را رفع کنم.
5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
مرور دروس و تثبیت آموخته ها برایم در اولویت است.
**********************************
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.
**********************************

