گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) سارا اباذریان

در این مطلب گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) سارا اباذریان را می‌خوانیم.

گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) سارا اباذریان
نام و نام خانوادگی: سارا اباذریاننام شهر: تهران      رشته‌ تحصیلی: تجربیمیانگین تراز: 6911تحصیلات پدر: لیسانسشغل پدر:  بازنشته وزارت دفاعتحصیلات مادر: دیپلمشغل مادر: خانه دار


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 60عربی 80زمین 90زبان 95ریاضی 90شیمی 89فیزیک85زیست 70



از دست دادن یک آزمون برابر است با از دست دادن فرصت سنجیدن خودم...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از سال مهر 1398 وارد کانون شدم و سال های دهم ، یازدهم و امسال دوازدهم در ازمون های کانون شرکت کردم ( 3 سال ) . دلیل آن محک زدن توانایی و افزایش قدرت تست زنی و آشنا شدن با فضای کنکور بود. 


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

علاوه بر اینکه شرکت تمام آزمون ها برای خانواده من مهم است ، از دست دادن یک آزمون برابر است با از دست دادن فرصت سنجیدن خودم و حتی اگر بعدا خودم سوالات را حل کنم چون ترازی نخواهم داشت نمی توانم نتیجه را در مقایسه با بقیه ببینم. 


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

به نظرم اینکه دارای سوال هایی است که دام آموزشی دارند و ذهن شرکت کننده و دقت اش رو به چالش می کشند.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

خب قطعا کرونا شرایط را برای همه سخت تر کرده علاوه بر آن باعث شده تنبلی یک مقدار بیشتر بشود و خب این قطعا به ضرر همه ماست من سعی کردم تا جایی که می تونم با شرایط کنار بیام.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

قاعدتا زمانی که ببینی تا وجود تمام تلاش هایی که انجام میدی هنوز هم بسیاری از تو جلو تر هستند بسیار استرس زاست ولی سعی می کنم که این استرس و نگرانی را کنترل کنم. نگران تقلب نیستم چون حتما دلیلی برای تقلب خود داشته اند و خودشان هم می دانند که در آزمون کنکور قرار نیست تقلبی صورت بگیرد و آن جا نتایج واقعی مشخص می شود . 


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

باعث نظم بیشتر و شکل گیری یک مسیر مشخص در برنامه و ذهن می شود که بسیار مفید است.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

تقریبا ماهی یک بار . هدفم قطعا دیدن نتایج تلاشم و پیدا کردن ضعف هایم در هر درس است . به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهم.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

سال دهم تابستان در آزمون قلم چی شرکت نمی کردم و سال یازدهم هم جدی نبودم ما دوازدهم به اهمیت آن پی بردم . کمک می کرد تا بتوانیم متوجه شویم چقدر معلومات خود را پیش بردیم و در تابستان چه قدر درس خوانده ایم و در دوران مدرسه باعث آرامش خاطر بیشتر شد.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین تراز فکر می کنم حدود 4500 بود و تراز الانم حدود 7000 است . دلیل پیشرفت جدی گرفتن درس ها و تلاش بی وقفه و ناامیدنشدن است.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

به نظر خودم در درس زیست خوب هستم چون علاوه بر فهمیدن درس متن درس را خیلی خوب بار ها و بارها می خوانم .


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

فقط مشاور قلم چی در آزمون ها کمکم می کرد و در کل من با برنامه ریزی هایی که خودم انجام می دهم راحت ترم و بیشتر سعی می کنم خودم کارهایم را پیش ببرم.


12- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

در آزمون های مدرسه هیچ وقت مشکلی نداشتم و الان برایم راحت تر هم شده اند .


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهم ترین ویژگی این است که توقع بی جا از دانش آموز در برنامه گنجانده نشده و خیلی خوب جمع بندی ها و تمام نکات در آن رعایت شده است.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

برنامه راهبردی از برنامه مدرسه کمی عقب تر است و مشکلی ندارد . با مرور بیشتر روی درس ها .


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله امسال سعی می کنم که تمرکز خودم خیلی بیشتر بالا ببرم و این باعث پیشرفت شده است.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

سعی کردم خیلی سر هر درس وسواس خرج ندهم تا بتوانم به برنامه ریزی ام برسم.


5-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در درس عربی ، سعی کردم بیشتر از نکات تستی استفاده کنم.

  

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

بیشتر برای دیدن کارنامه و وضعیت درسیمان و مخصوصا نمونه سوال ها که بسیار مفیدند.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله یک بار برای درس زیست.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

حدالامکان هممان ساعت 4 روز جمعه کارنامه را می گیرم و بیشتر به اشتباهاتم توجه می کنم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

معمولا از کارنامه اصلی آزمون و کارنامه ی 5 نوع درس و کارنامه اشتباهات استفاده می کنم . چون کارنامه اصلی بسیار دقیق است و تمام نکات ریز را بازگو می کند و تحلیل اشتباهات هم بسیار مهم است همچنین کارنامه 5 نوع درس باعث می شود متوجه شویم که برای چه درس هایی باید بیشتر وقت بگذاریم یا روش مطالعه خود را عوض کنیم.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

معمولا هفته اول مطالعه و آخرای هفته دوم بیشتر وقت را برای مرور می گذارم . معمولا ساعت 8 صبح . در پردازش اول چون برایم مهم تر است و به نظرم واقعی تر است.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

بررسی نقاط ضعف و سوالات دام دار و دوباره حل کردنشان و در آخر چک کردن با پاسخ نامه و حل نمونه سوال های بیشتر برای برطرف کردن ضعف.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

ضعیف تر بودم چون هنوز درس را جدی نگرفته بودم با این حال نمرات مدرسه ام خوب بود . دهم معمولا 5000 و یازدهم به 6000 رسیدم. دلیل افزایش تمرکز بود و انگیزه هم فکر کردن به آینده .

 

مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

روش بازیابی ، چون باعث می شود که کمتر مطالب را فراموش کنم و در یادگیری خیلی تاثیر دارد . اول میخوانم بعد آزمون می دهم.


2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

بله ، کلیدی ترین نکات را یادداشت می کنم که با نگاه کردن همه جزئیات آن مطلب یادم بیاید و مخصوصا با استفاده از روش های درخت حافظه و شبکه مغزی.


3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

چون خلاصه های خاصی دارم و کدگذاری می کنم و هرکدام برای خودم معنی می دهد فکر نمیکنم به درد بقیه بخورد.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

سعی می کنم از فضای مجازی دور باشم و تمرکزم را روی درس قرار دهم.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

علت افت معمولا عدم علاقه به این درس و در پی آن مطالعه کم و عدم تسلط روی درس هست و همچنین عدم تمرکز و در پی آن بی دقتی و کمبود وقت بود که همه آن ها با داشتن انگیزه و افزایش تمرکز قابل حل شدن است.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

هردفعه که زنگ می زنند نکات خیلی خوبی را بازگو می کنند و قطعا کسی که واقعا دلسوز باشد و توجه کند و کار خود را درست انجام دهد بسیار می تواند منم دهنده باشد.


7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

اعضای خانواده در هر زمینه ای پشتوانه بودند و انگیزه اصلی هستند.

 

 

روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

کنترل زمان برای من هم بسیار سخت است اما سعی می کنم روی هر سوال زیاد وسواس خرج ندهم و یک بار ولی با دقت بالا سوالات را بخوانم و پاسخ دهم.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از تکنیک ضربدر و منها چون هم باعث مدیریت زمان می شود و هم باعث کاهش اشتباهات می شود و آرامش را هم افزایش می دهد چون می توانیم سوالات را طبقه بندی کنیم و بعدا پشیمانی ای نداشته باشیم.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

سعی می کنم به درس های عمومی هم توجه ویژه ای کنم تا فراموششان نکنم.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

تقریبا از دروسم راضی هستم ولی سعی می کنم روش مطالعه فیزیک را بهبود بخشم چون کمی در این درس ضعف دارم.


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

اینکه حتما نباید به همه سوالات پاسخ داد و اینکه استرس خود را کنترل کنم تا دچار بی دقتی و کمبود وقت نشوم.


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

با مرور مداوم . قطعا مرور خلاصه نویسی ها و گذاشتن این درس ها در برنامه و انجام تست از آن ها باعث جلوگیری از فراموشی ان ها می شود.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

با تابلوی نوروزی کانون برنامه را پیش ببرم و سعی کنم روی همه درس ها تقریبا تسلط پیدا کنم.

 

 

************************

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) سارا اباذریان

************************

Menu