سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری
این مطلب شامل آزمونک روانشناسی مطابق با آزمون 8 بهمن به همراه پاسخنامه است که توسط نگار غلامی؛ رتبه۳۸انسانی و۳۵۶زبان، دانشجوی رشته آموزش علوم اجتماعی فرهنگیان تهیه شده است.
۱- به ترتیب «علاقه کودکان به بازی در کنار هم ولی مستقل در چه سنی دیده میشود و نحوه ظهور هیجان های مرکب در کودکان تحت تأثیر چیست؟
۱) دوره دبستان - پردازش های فردی
۲) چهار یا پنج سالگی - واکنش اطرافیان
۳) دوره دبستان - واکنش کودک
۴) چهار یا پنج سالگی به نوع ارزیابی کودک
۲- اگر پانزده تیله را در یک بطری شیشه ای استوانهای بلند و پانزده تیله دیگر را در یک بطری پهن تر بریزیم؛ چرا کودک پنج ساله تصور می کند که بطری استوانهای بلند، حاوی تعداد بیشتری تیله است؟
۱) تفکر احتمال گرا و فرضیه سازی هنوز در او شکل نگرفته است
۲) پردازش او مبتنی بر واقعیات محسوس و ظاهری است.
۳) نمی تواند بر اطلاعات مرتبط و ضرورت های تکلیف موردنظر متمرکز شود
۴) رشد شناختی کودک مشروط بر آگاهی فرد از مهارت فراحافظه است.
۳- هر کدام از عبارات زیر به ترتیب، متناسب با موارد مذکور در کدام گزینه اند؟
- وجه تمایز مواجهه دانشمندان و افراد عادی با پدیده ها - علت محدودیت روش علمی در روان شناسی - اولین مرحله شناخت پایه
۱) ابهام زدایی - پیچیدگی موضوع - توجه
۲) قاعده مندی - مسائل اخلاقی - احساس
۳) منظم بودن به مسائل اخلاقی - احساس
۴) قاعده مندی - پیچیدگی موضوع - توجه
۴- مریم ساعت مچی خود را در خانه گم کرده است و هنگامی که از مادرش می پرسد که آیا ساعت من را ندیدهای؟ بلافاصله خودش جواب می دهد که آهان! یادم آمد كجا گذاشته ام» در فرض حاضر، کدام یک از فنون بهسازی حافظه در به خاطر آوردن جای ساعت گمشده به مریم کمک کرده است؟
۱) استفاده از رمزگردانی معنادار
۲) روش پس خبا
۳) مرور کار آمد
۴) استفاده از چند روش حرکتی
۵- به ترتیب، علت واکنش دقیق تر نوجوان نسبت به مسائل اخلاقی و ارزشی» و بهره بردن نوجوانان از احتمال های مختلف در پیش بینی یک موقعیته
کدام است؟
۱) دستیابی و شکل گیری هویت - فراگیری مهارت فراحافظه توسط نوجوانان
۲) رشد سریع شناختی در دوره نوجوانی به توانایی تغییر جهت تفکر لحظه به لحظه
۳) رشد سریع شناختی در دوره نوجوانی به شکل گیری تفکر فرضی در نوجوانان
۴) دستیابی و شکل گیری هویت - شکل گیری تفکر احتمال گرا در دوره نوجوان
۶- اگر سحر کودکی نوپا و در حال سپری کردن دوران طفولیت خود باشد، احتمال بروز کدام مهارت در دامنه سنی او بیشتر است؟
۱) ایستادن با کمک
۳) بلند شدن از وضعیت نشسته
۳) راه رفتن مستقل
۴) راه رفتن با کمک
۷- کدام مورد در ساماندهی توجه نقشی ندارد؟
۱) آگاهی بیشتر از موضوع
۲) استفاده همزمان از چند حس
۳) انجام فعالیت با استراحت
۴) انجام دادن همزمان چند فعالیت
۸- در ارتباط با روشهای جمعآوری اطلاعات. موارد کدام گزینه با یکدیگر هماهنگ نیست؟
۱) ابزاری برای کمّی کردن ویژگیهای روانشناختی - نتیجة یکسان يا تقریباً یکسان در دفعات متعدد اجرا
۲) ضرورت استفادة با احتیاط از نتایج آنها - لزوم ثبت دقیق و دوری از پیشداوریها
۳) امکان اخذ اطلاعات بیشتر - استفاده در همهپرسیها
۴) استفاده برای اخذ اطلاعات عمیق - وقتگیر بودن و نیازمندی به آموزشهای ویژه
۹- بهترتیب در حافظه, چه چیزی تعیینکننده در دسترس بودن يا نبودن اطلاعات است و این امر اشاره به کدام حافظه دارد؟
۱) میزان استفاده از اطلاعات - حافظه کاری
۲)زمان به خاطرسپاری اطلاعات - حافظه بلندمدت
۳)شخصی بودن یا نبودن اطلاعات - حافظه معنایی
۴) اهمیت اطلاعات برای شخص - حافظة رویدادی
۱٠- سهیل برای تحقیقی در درس فلسفه و منطق مدرسهاش, به یافتهها و کتب ارسطو مراجعه کرد و دانست ارسطو «دانش علمی را, مجموعهای از آگاهیهای قابل اتکا میداند که از لحاظ منطقی و عقلاتی قابل توضیح باشند» در اين تحقیق, سهیل از کدامیک از منابع کسب شناخت استفاده کرده و ویژگی این روش کدام است؟
۱) شیوههای مبتنی بر سیر و سلوک - شخصی و غیرقابل تعمیم بودن
۲) شیوههای خردگرایانه - مبتنی بودن بر منطق
۳) استناد به نظر صاحبنظران و مقام صلاحیتدار - روش مورد استفادة اندیشمندان اسلامی
۴) روش علمی - عینی و قابل تکرار بودن
1 - گزينه«4
- بازيهاي موازي در 4 يا 5 سالگي شكل ميگيرند. در اين بازيها كودكـان علاقه دارند در كنار هم باشند ولي به تنهايي بازي كنند.
- بروز هيجانهاي مركب پيچيدهتر از هيجانهاي ساده است و بـا توجـه بـه نوع ارزيابي، ظهور متفاوتي مييابند.
------------------------------------------
2 - گزينه 2
كودكان از پردازش ادراكي استفاده ميكننـد، بنـابراين تحـت تـأثير ويژگـي ظاهري اشياء، اجسام بزرگ را بر اجسام كوچك ترجيح ميدهند.
------------------------------------------
3-گزینه 4
مواجهة دانشمند بـا مسـائل و پديـدههـا، بـرخلاف فـرد عـادي، مـنظم وقاعدهمند است.
- به دليل رعايت مسائل اخلاقي و نيز پيچيدگي پژوهشهاي مربوط به انسان(موضوع روانشناسي)، روش علمي همواره با محدوديتهايي مواجه است.
- شناخت پايه به فرايندهاي توجه، ادراك و حافظه اطلاق ميشود.
------------------------------------------
4 - گزينه2
حافظه هميشه آمادة پاسخگويي به سؤال است. تا زمـاني كـه سـؤال مطـرح نشود، حافظه از ما ميپرسد كه «من بايد چه چيزي را بازيابي كنم؟» طـرح سؤال كه يكي از فنهاي روش پسخبا است، يكي از مهـمتـرين نشـانههـاي
بازيابي است. در فرض صورت سؤال، طرح سـؤال در بـهخـاطر آوردن جـاي ساعت گمشده به مريم كمك كرده است.
------------------------------------------
5 - گزينه3
- رشد سريع شناختي در دورة نوجواني و جواني باعث ميشود كه فرد بهتـربتواند دربارة مسائل اخلاقي، ارزشي و ديني قضاوت كند و واكنش دقيقتري نشان دهد.
- براي اولين بار، در دورة نوجواني، تفكر فرضي شكل ميگيرد؛ به ايـن معنـا كـه نوجوانـان فرضـيهسـازي مـيكننـد و در پـيشبينـي يـك موقعيـت ازاحتمالهاي مختلف بهره ميبرند.
------------------------------------------
6 - گزينه3
طفوليت دو سال اول زندگي فرد را شامل ميشود و كـودك 1 تـا 3 سـاله را كه تازه راه ميافتد، نوپا مينامند؛ بازة زماني مشترك بين اين دو دوره، 1 تـا2 سالگي است كه كودك در اين دوره ميتواند بهصورت مستقل راه برود.
------------------------------------------
7 - گزينه 4
انجام دادن چند تكليف همزمان، كارايي توجه را كاهش مـيدهـد؛ بنـابراين براي ساماندهي توجه بايد از انجام همزمان چند فعاليت پرهيز شود.
------------------------------------------
8 - گزينه 2
تشريح گزينه ها:
گزينه «1 :آزمونها - آزمونها
گزينه «2 :پرسشنامه - مشاهده
گزينه«3 :مصاحبه ساختاريافته - مصاحبه ساختاريافته
گزينه«4 :مصاحبه بدون ساختار - مصاحبه بدون ساختار
------------------------------------------
9 - گزينه1
مفهوم حافظة كاري نشـاندهنـدة ايـن موضـوع اسـت كـه انـواع حافظـه را نميتوانيم صرفاً بر اساس اثرپذيري از زمان، تقسيمبندي كنيم؛ بلكـه ميـزان استفادة ما از اطلاعات، تعيينكنندة در دسترس بودن يا عـدم دسترسـي بـه آن اطلاعات است.
------------------------------------------
10 - گزينه3
در اين روش (استناد به نظر صاحبنظران و مقام صـلاحيتدار) شـخص بـه افراد متخصص و باتجربه مراجعه ميكند؛ همانگونه كه سهيل نيز به كتب ويافته هاي ارسطو مراجعه كرده است.
برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.
مطالب مرتبط:
