گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول علیرضا موسوی

در این مطلب گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول علیرضا موسوی را می‌خوانید.

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول علیرضا موسوی
نام و نام خانوادگی: علیرضا موسوینام شهر: ساریرشته‌ تحصیلی: تجربیمیانگین تراز: 7089تحصیلات پدر: دکتری حقوق بین الملل شغل پدر: قاضی سازمان تعزیرات حکومتیتحصیلات مادر: کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی شغل مادر: دبیر ادبیات


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 90عربی 90دینی 90زبان 100ریاضی 80شیمی 70فیزیک90زیست 80



آزمون همانند بازی های مقدماتی هست که دانش آموزان را آماده برای شرکت در مسابقه و ماراتن اصلی یعنی کنکور سراسری می نمایند...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از کلاس پنجم دبستان و برای آمادگی جهت شرکت در آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و خاص در آزمون های برنامه ای کانون فرهنگی آموزش نام نویسی کرده و امسال هشتمین سالیست که به طور پیوسته در این آزمون ها شرکت می کنم. آشنایی من با کانون به واسطه جو موجود در سال های نزدیک به آزمون تیزهوشان و تبلیغات مستمر این موسسه در موارد آموزشی بود و البته شرکت مادرم در دوران تحصیل خودش در آزمون های کانون بی تاثیر نبود 


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

به نظر من پیوستگی در شرکت در آزمون های برنامه ای از اهمیتی بسیار بالایی برخوردار است زیرا این آزمون ها همانند بازی های مقدماتی هستند که دانش آموزان را آماده برای شرکت در مسابقه و ماراتن اصلی خویش یعنی کنکور سراسری می نمایند. از همین جهت در طی این هشت سال به هر حالتی و حتی در شرایطی که خود را آماده آزمون دادن نمی دیدم، در آزمون شرکت می کردم تا از ریتم منظم آزمون ها جا نمانم و از آزمون فراری نباشم. در طی این هشت سال تعداد غیبت هایم به شمار انگشتان دست نیز نمی رسد و قسمتی از موفقیت خود را مدیون این موضوع می دانم. همچنین پس از همه گیری کرونا و غیرحضوری و آنلاین شدن آزمون ها سعی می کنم در تمام آزمون های فرعی من جمله آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت کنم تا همیشه در فضای آزمون باشم. 

 

3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

آشنایی با فضای آزمون دادن


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

پس از همه گیری کرونا در همه آزمون های قلم چی از جمله آزمون های اصلی، هدف گذاری، مشابه پارسال و حتی آزمون هایی که قابلیت شرکت در آنان برای دانش آموزان مقطع ما فراهم شده بود شرکت کردم. در برگزاری آزمون همیشه سعی می کنم نزدیک ترین شرایط به آزمون را برای خود فراهم کنم. هم از لحاظ زمان و تنظیم آن و هم از لحاظ سایر شرایط آزمون. نکته دیگر آنکه در همه آزمون ها در پردازش اول شرکت کرده ام و معتقدم که رقابت اصلی روز های جمعه در پردازش اول صورت می گیرد.   


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

موضوع تقلب که متاسفانه گریز ناپذیر است در ابتدا (به ویژه در همین سال تحصیلی جاری) من را نگران می کرد. اما مدتی است که یادگرفته ام رتبه محور نباشم و خودم را با خودم مقایسه کنم. 


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون هدف گذاری محک خوبی است برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت حاصل از مطالعه هفته اول. از همین جهت همیشه پس از آزمون هدف گذاری جدولی از ایرادات کار خودم در هفته اول ترسیم کرده و برای رفع آنها در هفته ی دوم می کوشم. 


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

آزمون هدف گذاری را در پنج شنبه ی هفته اول و مشابه پارسال را در پنج شنبه ی هفته دوم. هدفم از شرکت در آزمون هدف گذاری پیدا کردن نقاط ضعف احتمالی در مطالعه ام و هدفم از شرکت در آزمون مشابه پارسال تمرین آزمون دادن قبل از شرکت در آزمون اصلی است. همه درس ها را در یک نوبت و به صورت یک مجموعه پاسخ می دهم. 


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟ 

در تمام سال های حضورم در قلم چی در آزمون های تابستان شرکت کرده ام. از همان سال اول یعنی پنجم دبستان. خوب به یاد دارم مطالعه و مرور دروس چهارم دبستان که با عنوان "نگاه به گذشته" شناخته می شد و پیشخوانی دروس کلاس پنجم دبستان که با عنوان "نگاه به آینده" مشهور بود شور و شوقی خاص به من می بخشید و لذتی مضاعف می بردم. همان طور که نزدیک به دو سال پیش هم در مصاحبه ای با مجله آزمون گفتم "دوست دارم همیشه در فضای درس باشم" و حضور در آزمون های تابستان را پلی برای مرور و پیش خوانی و بسیار حائز اهمیت می دانم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

دقیقش را یادم نیست اما کلاس پنجم دبستان بودم و اینقدر را می دانم که بالای 6250 بود چون پشتیبانم به من گفته به دلیل اینکه تراز بالای 6250 دارم باید در بخش سوالات تیزهوشانی آزمون ها هم شرکت کنم. 


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

ادبیات، عربی،زبان، ریاضی و فیزیک را نقاط قوت پایدار خودم می دانم.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

در طی سال های تحصیلم از معلمان و مشاوران زیادی استفاده کرده ام اما پشتیبانان و مشاوران همیشگی و ثابتم پدر و مادرم هستند. 


12-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟

خیر. چون پیش از آزمون های قلم چی در مدرسه نمراتم عالی بودند و بعد از آن هم عالی ماندند.

 

برنامه و کتاب

1-همانگونه که می دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

تصور می کنم برنامه ریزان برنامه راهبردی افراد دقیق و مجربی هستند چون وقتی به برنامه راهبردی نگاه می کنیم می بینیم که این برنامه شتابزده عمل نمی کند و در عین حال دانش آموز را به درسی به مقصد راهنمایی می کند.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

تقریبا برنامه مدرسه و برنامه راهبردی آزمون ها در طول سال تحصیلی مطابق با هم بود و احیانا اگر در زمانی مدرسه عقب تر از برنامه می ماند با پیشخوانی به آن مبحث می رسیدم.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

بله. تفاوت های زیادی دارد اما از جمله آنها تست محور شدن، استفاده از روش های بازیابی، اهمیت دادن به استراتژی آزمون و افزایش چشمگیر ساعت مطالعه است. 


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

مهم ترینش افزایش ساعت مطالعه بوده. در سال دهم در چند آزمون اول نسبت به نتایج خودم در متوسطه اول نتایج خوبی کسب نمی کردم که به این نتیجه رسیدم که آن مقدار مطالع برای متوسطه ی دوم کافی نیست و ساعت مطالعه ام را افزایش دادم. 


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده می کنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟ 

همیشه منابع کانون را در اولویت قرار داده و می دهم. به دو دلیل اولا به دلیل کیفیت سوالات و درسنامه های آموزشی و ثانیا روند برنامه ریزانه این منابع که به نظر عامل مهم تر و موثر تری برای استفاده دانش آموزان از این منابع است. برای مثال در قلم چی می توان کتاب هایی از قبیل کتاب تابستان و کتاب نوروز را یافت که علاوه بر ارائه محتوا، به ارائه برنامه ای مدون برای دانش آموزان می پردازد.


6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله – برنامه ریزی را از دبستان آغاز کردم. البته در دو سال دبستان از دفتر برنامه ریزی استفاده نمی کردم ولی از ابتدای مقطع متوسطه اول به پر کردن منظم دفتر برنامه ریزی عادت کردم که این مهم تا به امروز ادامه دارد. به نظرم مهم ترین ویژگی دفتر برنامه ریزی خود ارزیابی است که دانش آموز می تواند به صورت ادواری انجام دهد. 


7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در ریاضی و زیست. در دبستان در درس ریاضی ضعیف نبودم اما در آزمون ورودی تیزهوشان کلاس ششم به هفتم در درس ریاضی درصد پایینی را کسب کردم که باعث شد در متوسطه اول نحوه مطالعه درس ریاضیم را تغییر دهم به نحوی که از سال هفتم ریاضی تبدیل به نقطه قوت پایدار و بهترین درس اختصاصی من شد. همچنین در درس زیست در سال دهم و یازدهم درصد های نسبتا پایینی را کسب می کردم که امسال توانستم با تغییر روش مطالعه میانگین درصد خودم را در زیست افزایش دهم. 

 

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

به سایت کانون همیشه به چشم یک ابزار مناسب آموزشی نگاه می کنم و معتقدم که باید از حداکثر امکانات این سایت استفاده نمود. همیشه پیگیر کارنامه ها و تغییرات آزمون، منابع جدید، نکات آموزشی و مشاوره ای و گفتگو با دانش آموزان برتر هستم


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله. تقریبا همیشه. پیش از امتحانات ترم به سراغ قسمت نمونه سوالات امتحانی می روم و پیش از آزمون های قلم چی نیز سری به جمع بندی های پیشنهادی می زنم. 


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

در اولین فرصت. همیشه پس از آزمون دادن شور خاصی برای دریافت کارنامه و ملاحظه نتیجه حاصل از آزمون دارم و برای همین با اولین آپدیت کارنامه را دریافت می کنم. پس از دریافت کارنامه همه جزئیات من جمله درصد، تراز کل و تراز درس به درس و رتبه های کلی و رتبه های درس به درس را مورد بررسی دقیق قرار می دهم و آن ها را سکوی مقایسه می کنم. 


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از همه کارنامه ها. چون هر کدام شبیه به تکه ای از پازل هستند که کامل شده ی آن نشان دهنده وضعیت و ارزیابی دقیق دانش آموز است. 


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟ 

آزمون را روز جمعه ساعت 8 صبح مشابه حال حضوری آغاز می کنم و همیشه در پردازش اول کارنامه می گیرم. 


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

پیش از این و تا دو سه سال پیش، پس از برگشتن از حوزه آزمون سوالات را با پاسخ نامه تشریحی ارائه شده و به کمک مادرم تصحیح و بررسی میکردم ولی امروز پس از آزمون ها و دریافت کارنامه خود و به تنهایی به تحلیل و بررسی سوالات می پردازم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در هر دوسال وضعیت خوبی داشتم. 


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟ 

بله اما نه به صورت مکتوب بلکه در ذهنم. 


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟ 

با روش بازیابی. اول درس بعد آزمون و دوباره درس.


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟ 

بله. هر چند کتاب های مختلف در درون خودشان چکیده های مختلفی دارند اما معتقدم چکیده نویسی هر شخص متناسب با وضعیت خود اوست. 


4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟

بله.  


5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

همیشه در جریان اخبار هستم. اما خودم را در این باتلاق غرق نمیکنم. چون می دانم که حواشی باعث عدم تمرکز و منحرف کردن ذهن از مسیر اصلی می شود. 


6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

در چند ماه گذشته اندکی افت تراز داشته ام که علت آنرا عدم برگزاری صحیح و عادلانه آزمون می دانم اما به آن اعتنایی نمی کنم.  


7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در طول سال هایی که در قلم چی هستم از پشتیبانان خوبی بهره مند شده ام و از همه آنان سپاسگزارم.


8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

آن ها همیشه و چه قبل از کرونا و چه پس از ان در جریان مستقیم و لحظه به لحظه درسهایم بوده اند و همیشه من را از حیث مادی و معنوی حمایت نموده اند. 


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟ 

متناسب زمان معین در دفترچه آزمون می دهم و از زمان ارفاقی استفاده نمی کنم. همیشه در پردازش اول آزمون می دهم و از تکنیکهای ضربدر منها و زمان نقصانی استفاده می کنم. 


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

ضربدر منها و زمان نقصانی


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

ریاضی، زیست و ادبیات چون درس های تراز آور کنکور هستند.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

احتمالا هیچ کدام چون از روش مطالعه ی خود تا به اینجا راضی ام. 


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

اندکی ضعف در حفظیات و مدیریت آزمون که سعی در رفع آنها دارم. 


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

با مرور مباحث نیم سال اول موازی با مباحث نیمسال دوم و آزمون های جامع 


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

با توجه به به تعطیلی کلاس ها برنامه افزایش ساعت مطالعه و یک جمع بندی خوب و با کیفیت را برای نوروز دارم. 


--------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول علیرضا موسوی



--------------------------------------------

Menu