گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول سمیرا قراری

در این مطلب گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول سمیرا قراری را می‌خوانید.

گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول سمیرا قراری
نام و نام خانوادگی:سمیرا قراری
رشته‌ تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 7134
تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد
شغل پدر:  کارشناس سنجش
تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد
شغل مادر: فرهنگی


اطلاعات چند از 10 دانش آموز درآزمون:

عربی86ادبیات71دینی 87زبان 98زمین 87 ریاضی 85شیمی 92فیزیک 82زیست 75


دفتر برنامه ریزی سبب می شود خودتان با خودتان رقابت کنید...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

سال پنجم و از سال هفتم تا دوازدهم (7 سال). دلیل شرکت من در آزمون های کانون به دلیل این بود که از همان سالها با شرایط آزمون دادن آشنا شوم و همچنین برای نظم در مطالعه و سنجش میزان یادگیری و بازده روشهای مطالعه علاقه مند به شرکت در آزمون های کانون شدم.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

اینکه آزمونها بطور پیوسته و منطبق بر برنامه ای هستند که عقب افتادن در آن یا عدم شرکت سبب برهم خوردن نظم مطالعاتی می شود  ویا  اینکه عدم مطالعه یا آزمودن مباحث خوانده شده می تواند مشکلاتی را در طول آزمون های دیگر به بار آورد بنابراین همواره سعی می کنم در آزمونها شرکت کنم فارغ از هر نتیجه ای که بدست می آید.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

آزمون هدفگذاری تصویر واضحی از راندمان مطالعاتی طول نیمه اول تا آزمون را به ما نشان می دهند که می توان با استفاده از آن برای نیمه دوم برنامه ریزی دقیق تری کرد و در زمان صرفه جویی کرد .بطوریکه زمان در دسترس را با آگاهی بیشتری و متوازن تقسیم بندی کرد تا نواقص برطرف شوند و بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. آزمون های اصلی هم علاوه بر اینکه جامع و بصورت منطقی دروس را پوشش می دهند بلکه سبب تداوم مطالعه نیز می شوند همچنین مهارت های آزمون دادن و مدیریتی سر جلسه را نیز افزایش می دهند.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

خیر من طبق شرایط آزمون با صندلی و پوشش جلسه آزمون سر وقت شروع به آزمون دادن می کنم و سر وقت هم آزمون را به پایان میرسانم و بعد در سایت جواب ها را ثبت می کنم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

در ابتدای سال این موضوع برایم مهم بود اما مطلع شدم که نه تنها سودی به من نمی رساند بلکه انرژی و تمرکز من را پایین می آورد. الان سعی می کنم که توجهم را روی درصدهایم، تحلیل درست آزمون ،میزان پیشرفت یا پسرفتم و همچنین پیدا کردن نکات درسی و همچنین نکاتی که مربوط به نحوه مطالعه یا جلسه آزمون است بگذارم. خیر من کاری برای پیشگیری از تقلب نمی توانم بکنم اما می دانم که در جلسه کنکور طبیعتا این موارد بسیار کمتر رخ خواهند داد و بجای صرف انرژی روی این مسئله سعی می کنم روی افزایش مهارت های خودم تمرکز کنم.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون های هدفگذاری میزان اثردهی مطالعاتی هفته اول و میزان موفقیت آن را نشان می دهد و همچنین کمک می کند تا هفته دوم برنامه ریزی با آگاهی بیشتری صورت گیرد تا به هر درس برحسب نیاز آن رسیدگی شود و از نظر من می تواند عامل محرکی نیز بین آزمون باشد تا با همان جدیت هفته اول مطالعات ادامه پیدا کند.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

بطور معمول سعی می کنم در آزمون های هدفگذاری شرکت کنم. در این حالت سوالها را زماندار حل می کنم سپس پاسخها را وارد می کنم تا سطحم مشخص شود البته گاهی نیز بصورت جدا جواب می دهم.


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از سال یازدهم در آزمون های تابستان نیز شرکت می کردم چون این سال حساس تر بود نمی خواستم از فضای آزمون دور باشم و همچنین درسها را قبلتر از مدرسه خوانده باشم تا در طول سال کارم راحت تر باشد و همچنین تثبیت مطالب بیشتر باشد.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

 درس سال اول راهنمایی 7279 بود و در اولین آزمون دهم تراز 7023 راکسب کردم الان ترازم بطور میانگین 7100 می شود.

 

10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

در دروس عمومی انگلیسی و اختصاصی شیمی انگلیسی را بصورت تست محور کار می کنم و همچنین هر شب یک کلوز تست و درک مطلب کار می کنم. و در درس شیمی تست مسائل زیاد حل می کنم همچنین سعی می کنم بطور متناوب مفاهیم را مرور کنم.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

بله از نظر من کمک گرفتن از اشخاصی که در این مسیر بوده اند و یا تجارب زیادی دارند و شخصی سازی آنها علاوه بر انگیزه دادن به شخص سبب بهتر شدن روند مطالعاتی فرد میشود و درنتیجه پیشرفت او را به همراه دارد


12-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

من سعی می کردم محوریت اصلی برنامه ام را برنامه کانون قرار دهم و معمولا دروس را قبل از تدریس معلم مطالعه می کردم تا هم از برنامه آزمون عقب نیفتم(چون معمولا در مدرسه از کانون عقب تر بودیم) و هم وقتی به آن مبحث رسیدیم   یادگیری من کامل تر و بهتر شود و درکم از آن مطلبم نیز بیشتر شود. بدلیل اینکه روش درست مطالعاتی را با تحلیل آزمون های کانون بدست می آوردم نمراتم نیز در مدرسه بهتر می شد.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

جامع بودن و همچنین پیشروی منطقی و وجود ایستگاه های جبرانی میتواند از ویژگی های برنامه راهبردی باشد.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

معمولا در مدرسه عقب تر از برنامه راهبردی هستیم و من سعی می کنم طبق برنامه کانون پیش روم چون در این حالت در هردو می توانم نتیجه بهتری بگیرم و وقتی به آن مبحث در مدرسه می رسیم به دلیل تسلط نسبتا خوبم در آن مطلب مرور جزئی برای مدرسه کفایت می کند.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

روش مطالعه من در طول سالها کامل تر و بهتر شده و هر وقت نکته ای بوده که باید در هنگام مطالعه آن را دز نظر می گرفتم به روشم اضافه کردم و اساسا تغییر آنچنانی ایجاد نشده. اما در درس ادبیات از درس محور به موضوعی تغییر دادم که نتیجه ی مطلوبی کسب کردم.

 

4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

سعی کردم نواقصم را در هر آزمون شناسایی کنم و برای رفع آن اقدام نمایم مثلا دروس را برحسب سطح خودم در بودجه بندی پیشرو متوازن در برنامه ام قرار دادم. سعی کردم ساعت مطالعه ام را بالا ببرم.


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

کتاب های آبی و سه سطحی در ابتدای مطالعه هر درس و یا در تابستان کتاب آبی را استفاده می کردم و هنگامی که به تسلط خوبی از درس رسیدم از کتاب سه سطحی به دلیل سطح بالاترش استفاده می کردم.


6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله دفتر برنامه ریزی سبب می شود خودتان با خودتان رقابت کنید و عملکرد خودتان را بسنجید و یا اگر اشکالی بود آن را بتوانید با تحلیل درست بین شیوه مطالعه زمان گذاشته شده و... رفع کنید . همچنین تصویر صحیحی نسبت به خودتان و توانایی هایتان میدهد و میتواند عامل محرک باشد.


7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

ادبیات از درس محور به موضوعی خواندن تغییر دادم و همچنین تمرین و تکرار زیادی برای این درس در نظر گرفتم

 

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

مصاحبه با نفرات یا مقاله های آموزشی و در بعضی موارد از جزوات آموزشی سایت بهره می گیرم همچنین در صفحه شخصی از کارنامه های مختلف برای ارزیابی عمکلردم استفاده می کنم.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

در سالهای پایه بله


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

به محض قرار گرفتن کارنامه آنرا دریافت می کنم تا نتیجه ام را ببینم و مشکلاتم را شناسایی کنم. بیشتر روی درصدها و میزان تغییراتشان توجه می کنم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

کارنامه اصلی اشتباهات کارنامه اصلی در روز آزمون نتیجه را به ما نشان می دهد و کارنامه اشتباهات می تواند منبع خوبی برای شناسایی مبحثی که در آن بیشترین اشتباهات را داشتیم را نشان دهد و علت را آشکار کند.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

هفته اول سعی میکنم مباحث را کامل برسانم و هفته دوم مباحث مانده و همچنین مرور و تمرین مباحث هفته اول را انجام میدهم.ساعت 8 صبح آزمون را شروع میکنم. سعی میکنم پردازش یک بزنم چون کارنامه را زودتر دریافت میکنم و زمان برای تحلیل و برنامه ریزی بیشتر است.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

بررسی آزمونها را روز آزمون بعد از نتایج شروع می کنم و در بعضی دروس تمامی سوالات را بررسی می کنم و نکات استخراج شده را یادداشت میکنم و سعی می کنم دلیل اشتباهاتم را بیابم و در بعضی دروس سوالاتی را که اشتباه جواب دادم و یا در طول آزمون برایم چالش برانگیز بودند و آنها را مشخص کرده ام را حل می کنم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

من همیشه سعی می کردم دروس را کامل بخوانم تا در سال دوازدهم مشکلی نداشته باشم.در سال دهم میانگین ترازم 7068 و در سال یازدهم 7200 بود.دلیل پیشرفت من شاید حساسیت بیشتر سال جدید نسبت به سال قبل بود و همچنین اهمیت دروس و نزدیکتر شدن به کنکور که مرا ملزم می کرد خودم را آماده تر کنم. 


8-آیا تاکنون در تالار گفت  و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟

چندبار به کامنتها پاسخ داده ام.

 

 مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

بله برای تمامی دروس برحسب آمادگی خودم و با در نظر گرفتن سطح سوالات سعی میکنم هدفگذاری معقولانه ای داشته باشم.


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد آزمون؟

من از روش بازیابی استفاده می کنم چون علاوه بر کمک به ذخیره زمان و بازدهی بیشتر نیز دارد.


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

برای بعضی دروس مثل فیزیک ،ریاضی و شیمی. بعضی فرمول ها و روابط را خلاصه می نویسم و یا بعضی نکات را در درس زیست و شیمی بصورت فلش کارت خلاصه نویسی و جمع آوری می کنم تا تا حد امکان مرور کنم.


4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

از نظر من خلاصه نویسی هر فرد بسته به نظم و طبقه بندی ذهنی وی و همچنین میزان درک شخص از آن مطلب و نکاتی که بیشتر میخواهد آنها را خلاصه نویسی و یادداشت کند ، است و برای هر شخصی متفاوت است .


5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

سعی می کنم از اینترنت و تکنولوژی دور بمانم و به مسائلی که پیرامون چنین موضوعاتی است اهیمت و توجه خاصی نشان نمی دهم همچنین اگر چیزی ذهنم را درگیر کند آنرا می نویسم و یا با شخصی مثل یکی از اعضای خانواده یا مشاور در میان می گذارم.


6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

امسال و سال پیش ماه آذر من افت داشتم و دلیلش شاید بخاطر کمتر شدن انرژی ام نسبت به شروع بود که موجب ناامیدی و خستگی من میشد یا شاید هم آسودگی خاطرم از بابت اینکه وضع تحصیلیم خوب است و از درس فاصله می گرفتم اما افت نتیجه ام سبب می شود به خودم بیایم و ببینم که مهلت زیادی نمانده و باید همچنان به تلاشم ادامه دهم و همچنین سعی می کنم از اشتباهات گذشته ام درس بگیرم و آنها را دوباره تکرار نکنم. 

  

7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان من با رسیدگی های مستمر در پیدا کردن مشکلاتم در روند مطالعه و در حین آزمون به من کمک می کند همچنین نکاتی را راجب همین موضوعات به من پیشنهاد می دهد. از نظر من پشتیبان خوب علاوه بر کمک به دانش آموز در شناسایی خودش و ضعف هایش او را در برطرف کردن مشکلاتش همراهی کند و نکاتی را که ممکن است خود دانش آموز متوجه نباشد به آنها یاداوری کند و پیگیری هایش عامل محرکی برای فرد باشد.


8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

از تجارب شخصی خود برایم بازگو می کنند سعی می کنند وضعیت پیشرفتم را بررسی کنند و با صحبت با مشاور یا پشتیبان از وضعیت آگاهی بیشتری می یابند و اگر مشکلی بود علل آنرا می یابند و راه حل هایی را برای رفع آن با کمک هم پیدا می کنیم  همچنین پیگیری دائمی آنها و مکالماتی که با آنها پیرامون مسائل درسی دارم من را ملزم به تلاش مداوم می کند.


روش های مدیریت زمان

 1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

سعی می کنم سوالاتی را که می توانم در بار اول جواب دهم را پاسخ بدهم وگرنه آنها را برای پایان آزمون نگه می دارم و هر درس را نسبت به زمان مورد نیاز (برحسب زمانهای کنکور) جواب می دهم و در آخر نیز سوالات مانده را سعی می کنم در صورت امکان جواب دهم.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

ضربدر منها و زمان های نقصانی


---------------------------------------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحهکانون برتر ها  دنبال کنید. 

گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول سمیرا قراری

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Menu