سلام دوستان !
به ایستگاه شانزدهم آموزش صفر تا صد عروض سماعی خوش اومدین. من یاسین مهدیان هستم رتبه 41 انسانی 1400 دانشجوی آموزش ادبیات فرهنگیان و با ایستگاه عروض سماعي در خدمتتونم. برای شروع ، اول ویس رو گوش بدين و در نهایت بیاین سراغ این تست ها. اما اگه ايستگاه هاي قبل رو نديدين اول برين تو لينک هايي که پايين اين مطلب قرار دادم و بعد بياين سراغ اين ايستگاه :))
«ایستگاه شانزدهم»: |
وزن: مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن یـــا مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعل
کی رفته ای ز دل که تمنا کنم تو را؟/ کی بوده ای نهفته که پیدا کنم تو را؟
زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست/ راه هزار چارهگر از چار سو ببست
ای هدهد صبا به سبا می فرستمت/ بنگر که از کجا به کجا می فرستمت
از من جدا مشو که توام نور دیده ای / آرام جان و مونس قلب رمیده ای
هرگز وجود حاضر غایب شنیده ای / من در میان جمع و دلم جای دیگریست
یار آن بود که صبر کند بر جفای یار/ ترک رضای خویش کند در رضای یار
«تست»:
1- وزن عروضی بیت زیر کدام است؟ (خارج 95)
«گر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار / صاحب دلان حکایت دل خوش ادا کنند»
1) مستفعلُ فاعلاتُ فع لن 2) مفعولُ مفاعیلن مفعولُ مفاعیلن
3) مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن 4) مستفعلُ مفعولن مستفعلُ مفعولن
2- وزن کدام بیت، متفاوت است؟ (تأليفي)
1) پیوند روح میکند این باد مشک بیز / هنگام نوبت سحرست ای ندیم خیز
2) بیدل گمان مبر که نصیحت کند قبول / من گوش استماع ندارم لمن یقول
3) از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود / زنهار از این بیابان وین راه بینهایت
4) انصاف نیست پیش تو گفتن حدیث خویش / من عهد میکنم که نگویم دگر سخن
3- کدام بیت بر وزن «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن» سروده نشده است؟ (کانون 97)
1) دوشم ز بلبلی چه خوش آمد که می سرود / گل گوش پهن کرده ز شاخ درخت خویش
2) با تو پیوستم و از غیر تو ببرید دلم / آشنای تو ندارد سر بیگانه و خویش
3) ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش / بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش
4) ای حافظ ار مراد میسر شدی مدام / جمشید نیز دور نماندی ز تخت خویش
4- در همه گزینه ها به جز گزینه ... از پایه های آوایی ناهمسان بهره برده شده است. (کانون 97)
1) از غیب رو نمود و صلایی زد و برفت / کاین راه کوته است گرت نیست پا روا
2) ای شاه تو شاهی کن و آراسته کن بزم / ای جان ولی نعمت هر وامق و عذرا
3) شکار خسته اویم به تیر غمزه جادو / گرم به مهر بخواند که ای شکار چه باشد
4) نوش تو را ذوق و طعم و لطف نه این بود / وان شتر مست خوش عیار نه این بود
5- کدام مصراع قابلیت دو نوع دسته بندی هجایی ندارد؟ (تأليفي)
1) خموش حافظ و این نکتههای چون زر سرخ / نگاه دار که قلاب شهر صراف است
2) هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریدهٔ عالم دوام ما
3) بگشاد نشان خود بربست میان خود / پر کرد کمان خود تا راه زند ما را
4) مطرب چه پرده ساخت که در پردهٔ سماع / بر اهل وجد و حال درِ های و هو ببست
«پاسخنامه»:
سوال 1: گزینه 3 - بیت صورت سوال در وزن «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن» یا «مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل» سروده شده است.
سوال 2: گزینه 3 - بیت گزینه «3» در وزن «مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن» سروده شده است در حالی که سایر ابیات در وزن «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن» سروده شده اند.
سوال 3: گزینه 2 - وزن بیت گزینه «2»، «فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن» است.
سوال 4: گزینه 3 - وزن بیت گزینه «3» از پایه های همسان دولختی تشکیل شده است: مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن
تشریح سایر گزینه ها:
گزینه «1»: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
گزینه «2»: مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن
گزینه «4»: مفتعلن فاعلات مفتعلن فع
سوال 5: گزینه 1 - این بیت در وزن «مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن» سروده شده است که به گونه دیگری قابل دسته بندی هجایی نیست. تشریح سایر گزینه ها:
گزینه «2 و 4»: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن یــا مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل
گزینه «3»:مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن یــا مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن
لينک ايستگاههاي قبل:
