گفت و گوی الناز رحمتی با قهرمان پیشرفت فائزه گلستانی

اولیا با دلگرمی و آرامشی که در محیط خانه برقرار کردند و باوری که به من و پتانسیل من داشتند انگیزه و امید به من می‌دادند

گفت و گوی الناز رحمتی با قهرمان پیشرفت فائزه گلستانی

فائزه گلستانی در یک نگاه

نام شهر : ورامین

نام مدرسه :فرزانگان

رتبه سال 1399 :37331  تجربی منطقه ی 2

رتبه سال 1400 :1556 ریاضی منطقه ی 2

سال های حضور در کانون : از دهم تا دوازدهم و یک سال آخر فارغ التحصیلی

رشته قبولی :مهندسی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران

شغل پدر :آزاد

شغل مادر :خانه دار

 

دلیل اینکه مجدد کنکور دادی و در واقع پشت کنکور ماندید چی بوده ؟

در واقع موضوعی که من داشتم این بود که من ابتدا رشته ام تجربی بود و کنکور تجربی دادم وقتی رتبه های کنکور مشخص شد خیلی بدتر از انچه که فکر می کردم شده بود به همین خاطر خواستم پشت کنکور بمانم. بعد از اینکه رتبه ام را دیدم تصمیم گرفتم تغییر رشته بدهم و رشته ریاضی را دنبال کنم. رشته تحصیلی و دانشگاه خیلی برای من مهم بود و شاید مهم ترین دلیل و انگیزه ی من برای پشت کنکور ماندن  همین موضوع بود.به همین علت اصلا سال اول انتخاب رشته نکردم و سال دوم کنکور مجدد دادم و بعد انتخاب رشته کردم و رشته و دانشگاه خوب هم قبول شدم. زمانی هم که تغییر رشته دادم  و تصمیم گرفتم سال دوم کنکور ریاضی بدهم خیلی مردد بودم چون سه سال به صورت کنکوری از دهم برای کنکور تجربی خوانده بودم و کنکور تجربی هم داده بودم و در این زمینه تجربه داشتم و هیچ آشنایی خاصی هم  با رشته ریاضی نداشتم با دبیرهایم و چند مشاور صحبت کردم و در نهایت تصمیم بر این شد که کنکور ریاضی بدهم.


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چی بود؟ 

خانواده ام در واقع مخالفت خاصی نداشتند اما در مورد این که بچه های پشت کنکوری به علت دوری از مدرسه و یه سری دلایل مشابه ممکن است خسته شده و وسط راه کار را رها کنند نگران بودند.


چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

اولیا با دلگرمی و آرامشی که در محیط خانه برقرار کردند و باوری که به من و پتانسیل من داشتند انگیزه و امید به من می دادند.


فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

برای قبول نشدنم در سال اول دلایل زیادی وجود داشت از جمله این که نزدیک عید مدارس مجازی شدند و ما اولین دوره ای بودیم که مجازی را امتحان می کردیم. وقتی مدارس حضوری نبود رقابت کمتر بود و درس خواندنم کمتر شده بود. به خصوص از فروردین به بعد که دوره ی طلایی است من اصلا درس نخواندم.زمان هایی هم که آزمون می دادم رتبه ام خیلی خوب نمی شد  و به همین علت حس نا امیدی را تجربه می کردم و از یک جایی به بعد به صورت کامل درس را رها کردم.


امسال به چه چالش هایی روبه رو بودی؟

سال گذشته انگار سال آزمایش و خطا بود تا ایراداتم را در بیاورم و روش درست درس خواندن را یاد بگیرم. سال اول من دو مشاور عوض کردم ولی امسال به این نتیجه رسیدم که خودم شناخت بهتری نسبت به پتانسیل خودم دارم. امسال خیلی از چالش هایی که قبل تر داشتم برایم حل شده بود.

 

روش مطالعه نقاط قوت خودت در عمومی ها چگونه بود؟

 من نقاط قوتم در درس عمومی دینی بود چون سال قبل کار کرده بودم و با نحوه سوالات اشنا شده بودم و سال دوم بیشتر برای من دینی مثل دوره کردن بود که اول متن کتاب رو مطالعه می کردم و به فاصله ی یک تا سه روز بعدش تست می زدم.


اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

 من نحوه مطالعه رادر درس زبان تغییر دادم که به طور چشمگیری تاثیر داشت و میانگین درصدم رااز ۳۰- ۴۰ درصد به ۶۰ تا۷۰ درصد در آزمون ها رساند. به این صورت که لغات زبان را تقسیم بندی می کردم و بین پارت های درسی ام معمولا ۱۰ دقیقه وقت برای لغات می گذاشتم و بقیه رادر پارت های بعدی. لغات ادبیات هم به این صورت خواندم . درصورتی که قبل از آن معمولا تست های لغت را نمی توانستم  بزنم ولی بعد از اینکه روش مطالعه راتغییر دادم به راحتی تست های لغت را می زدم.


چطور با کانون آشنا شدید ؟

من از سال دهم در کانون ثبت نام کردم به دلیل این که نسبت به آزمون های دیگر جامعه اماری بالاتری داشت و بهتر می توانستم خودم را محک بزنم. زمانی که بودجه بندی آزمون های مختلف را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که برای من بودجه بندی کانون مفید تر است.


برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

من برنامه ریزی هایم را طبق بودجه بندی کانون هر دو هفته انجام می دادم و به این صورت بود که معمولا هفته اول را به پایه و هفته دوم را به دروس دوازدهم اختصاص می دادم و روز قبل از آزمون هم دروسی که در طی دو هفته خوندم را مرور می کردم

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

معمولا همان روزی که آزمون می دادم تحلیل عمومی ها و در طی هفته اول تحلیل اختصاصی ها را انجام می دادم چون زمان بیشتری می برد.

یکی از دلایلی هم که سال اول موفق نشدم این بود که تحلیل آزمون هارا جدی نمی گرفتم و اکثر آزمون هاراتحلیل نمی کردم. ولی سال دوم تمام آزمون ها را تحلیل می کردم. تحلیل آزمونم هم به این صورت بود که تک تک سوالات را بررسی می کردم و نکته های مهم راکنار سوال یا داخل کتاب یادداشت می کردم و سوالات مهم را هایلایت می کردم تا برای جمع بندی از آن استفاده کنم.


از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟

من از کتاب های ابی کانون برای دروس هندسه ، گسسته و حسابان استفاده می کردم و این که درس نامه هاس کاملی داشت. مخصوصا برای من که این دروس را برای اولین بار می خواندم

 

فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟

با توجه به نتایجی که از آزمون های جمع بندی کانون و کنکور سال های قبل که می زدم بدست اوردم، توقع رتبه ای بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ داشتم که خب رتبم ۱۵۰۰ شد. من در کنکور هنر هم شرکت کرده بودم تا با سطح سوالات اشنایی پیدا کنم. برای کنکور چون سال اول با دیدن سوالات به شدت جا خوردم و خب نتوانستم اوضاع را در سال اول مدیریت کنم. سال اول هم سخت بودن سطح سوالات و هم اینکه برای بار اول داشتم با ماسک آزمون می دادم باعث شد که حالم بد بشود و زمانی که دفترچه اختصاصی را داشتم می زدم نیم ساعت از تایم کنکور زودتر بلند شدم و جلسه راترک کردم. ولی با توجه به تجربه ای که در سال اول بدست اوردم تصمیم گرفتم که برای سال دوم برای تمام آزمون های ازمایشی ماسک بزنم و تا لحظه ی اخر سر جلسه بنشینم.

 

درصد های کنکور 1400:

ادبیات فارسی :46.7  عربی:46.7  دینی:72  زبان خارجی:57.4  ریاضیات:12.5  فیزیک:23   شیمی:26.7


خاطره زمان اعلام نتایجت رو می گویی که چه حسی داشتی قبل و بعد اعلام نتایج؟

روز اعلام نتایج رتبه ام مصادف شده بود با هفتم مادربزرگم که خب داشتیم به سمت فیروزکوه حرکت می کردیم و زمانی که نتایج اعلام شد  من در جاده بودم که خب انتن یا ضعیف بود یا قطع و وصل می شد. من کلا ادم ریکلسی هستم وخیلی کم پیش می آید که استرس بگیرم ولی آن زمان از شدت استرس یادم هست دست هایم ان قدر میلرزید که نمی توانستم اطلاعاتی که باید برای ورود به سایت بزنم را درست وارد کنم و چندین بار این کار را مجبور شدم انجام بدهم. که خب از طرفی هم اینترنت ضعیف بود و ترافیک سایت هم بالا بود و طول کشید تا نتایج بالا بیاید.

زمانی که رتبه ام را دیدم خودم به شدت ناراحت شدم چون توقعم رتبه بهتری بود ولی خانواده ام که کنارم بودند برعکس من خیلی خوشحال شدند. نکته ای هم که فراموش کردم این بود که من سال دومی که کنکور دادم دفترچه عمومی به خوبی پیش رفت و تقریبا هم سطح با سوالات کنکور هنر روز قبل بود. اما دفترچه اخصاصی زمانی که سوالات ریاضی را دیدم برای یک لحظه احساس کردم که کنکور امسالم را هم باید قیدش را بزنم و یک سال دیگر دپشت کنکور بمانم. چون تک تک سوالات را بررسی می کردم و می دیدم که حتی سوالات سخت تر از سال قبل شده بود و نمونه هایی که من ازآن تا به حال کار نکردم زیاد بود. در آن لحظه حدود یک دقیقه به خودم فرصت دادم و فقط فکر کردم و دیدم که من امسال نهایت تلاشم را کرده بودم و نمی توانستم به راحتی قید زحمات و زمانی را که در آن سال صرف کرده بودم بزنم و تسلیم شوم.

با این که در آن لحظه به خاطر سوالات عصبی شده بودم و تمام اعتماد به نفسم رادر لحظه از دست دادم  ولی به خودم در آن لحظه اجازه ندادم که این عصبانیت ادامه پیدا کند و با خودم گفتم که وقت برای عصبانی شدن هست و بعد آزمون می توانم این کار رابکنم و الان مهم تر از هرچیزی فقط حفظ ارامشم و برگرداندن اعتماد به نفسم هست تا درس های بعدی را بتوانم از پسش بر بی آیم که خب باعث شد همه ی احساسات منفی رادر لحظه فراموش کنم و ارامشم را بدست بیاورم. و تصمیم گرفتم سوالاتی را که می توانم بزنم و بروم سراغ درس های بعدی و دوباره اخر سر برگردم به سوالات ریاضی. چون اگر این کاررا نمی کردم وقت کم می اوردم و به دروس بعدی نمی رسیدم چون سوالات ریاضی اکثرا سوالات وقت گیری بود.


توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

توصیه ام به دانش اموزان این هست که سال کنکور روی اعتماد به نفس و مدیریت زمان و شرایط کار کنند تا اگر زمان کنکور با سوالات سختی روبه رو شدند بتوانند اوضاع را در آن لحظه مدیریت کنند. چون موفقیت در کنکور تنها به درس خواندن زیاد خلاصه نمی شود و روحیه ای که روز کنکور دارند و کنترل شرایط آن روز بسیار مهم هست همان قدری که تلاش مهم هست. و این که تحت هیچ شرایطی خودشان را نبازند تا لحظه ی اخر تلاششان را بکنند که حداقل اگر نتیجه کنکورشان مطلوب نبود مطمئن باشند که همه ی تلاش خودشان را کردند و کم نگذاشتند.

تحلیل آزمون هارا جدی بگیرند و حتما همه ی آزمون هارا تحلیل کنند و از خلاصه نویسی غافل نشوند چون زمان جمع بندی و نزدیک کنکور به شدت به کار می اید چون حجم مطالب زیادهست  و تایم هم کوتاه . رویای خودشان را دنبال کنند و هر لحظه خودشان را در رشته ای که به آن علاقه دارند تصور کنند چون انگیزه زیادی می گیرند و می توانند سختی های ان سال را تحمل کنند و کم نیاورند.

مصاحبه کننده: الناز رحمتی


قهرمان پبشرفت، سید محمدرضا حسینی، از رتبه ی 17385 تا رتبه ی 654

قهرمان پیشرفت، ملیکا شلیله، از رتبه ی 12581 تا رتبه ی 2060

Menu