سلام خدمت همه کنکوری های عزیز در این جزوه، تعدادی تست مهم از درس چهارم روان شناسی انتخاب شده و در بخش پاسخ تشریحی هر تست، نکات آن به طور مفصل بیان شده است.
![]() | یاسین مهدیان ، رتبه 41 انسانی ، با درصد روانشناسی 95 |
1- به ترتیب کدام یک از انواع حافظه، وظیفه ذخیره سازی کوتاه مدت اطلاعات را بر عهده دارد، از دیگر وظایف آن کدام است و نوع رمز گردانی آن به چه صورت می باشد؟ (کانون 98)
1) حافظه کوتاه مدت – کمک خوبی برای تفکر – حسی
2) حافظه کوتاه مدت – فراهم کردن فضا برای فعالیت جاری ذهن – حسی
3) حافظه کاری – کمک خوبی برای اجرای وظایف و تکالیف – حسی همراه با توجه
4) حافظه کاری – فراهم کردن فضا برای فعالیت جاری ذهن – عمدتاً معنایی
پاسخ: گزینه 3 – تمامی مطالبی که درباره حافظه کاری باید بدانید : 1- اطلاعات را بر اساس میزان استفاده از آنها به خاطر می سپاریم.
2- اطلاعات را برای کوتاه مدت ذخیره می کند. 3- کمک خوبی برای انجام وظایف و تکالیف است. 4- فضای کار برای فعالیت جاری ذهن فراهم می آورد. 5- به سایر اجزای شناخت خدمت رسانی می کند. 6- میز کار همه اجزای شناخت ماست. 7- نوع رمزگردانی آن، حسی همراه با توجه است.
با توجه به نکاتی که گفته شد، پاسخ صحیح این تست؛گزینه 3 می باشد.(سایر گزینه هارا می توان صرفاً با بخش آخر سوال، حذف کرد.)
2- کدام یک از عبارات زیر نادرست است؟
1) با توجه به نوع اطلاعات، حافظه به دو دسته رویدادی و معنایی تقسیم می شود.
2) در حافظه حسی هیچ گونه تفسیر و معنایی به اطلاعات داده نمی شود.
3) توجه، یکی از ساده ترین شیوه های انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلندمدت است.
4) برخورداری اطلاعات از یک زمان و مکان مشخص، مربوط به حافظه رویدادی است.
پاسخ : گزینه 3 – بررسی گزینه ها:
گزینه «1» : اگر بخواهیم حافظه را با توجه به نوع اطلاعاتی که در آن ذخیره می شود، تقسیم بندی کنیم، با حافظه رویدادی و معنایی رو به رو می شویم. در حافظه معنایی، اطلاعات عمومی ذخیره می شود و در حافظه رویدادی، خاطرات و تجربه های مشخصی که به یک زمان و مکان خاصی بر می گردند، ذخیره می شوند. پــس این گزینه درست است.
گزینه «2» : این گزینه نیز صحیح است. در حافظه حسی هیچ گونه تفسیری صورت نمی گیرد. (در حافظه حسی، با ادراک مواجه نیستیم.)
گزینه «3» :توجه، به خودی خود باعث نمی شود که اطلاعات از حافظه کوتاه مدت، به حافظه بلندمدت انتقال یابند؛ بلکه با بازگویی و تمرین می توان اطلاعات را به حافظه کوتاه مدت منتقل کرد. پـــس این گزینه نادرست است.
گزینه «4» : همان ظور که در توضیحات گزینه یک گفته شد، در حافظه رویدادی اطلاعاتی ذخیره می شوند که دارای زمان و مکان خاصی هستند.
3- متن زیر به کدام یک ازموارد مربوط می شود؟ (کانون 99)
« فردی به نام تیموتی در سال 1986 متهم به قتل وحشیانه یک مادر و دو دختر جوان شد؛ شواهد فیزیکی علیه او نبود؛ اما شاهدان عینی به حضور او در صحنه جنایت شهادت داده بودند. قبل از اینکه حکم اعدام او اجرا شود، مشخص شد او گناهکار نبوده است و شاهدان عینی به غلط گزارش مشاهده او را داده اند. »
1) هشدار کاذب 2) حافظه کاذب 3) عدم رمزگردانی 4) تداخل اطلاعات
پاسخ : گزینه 2 – در این موارد با خطای اضافه کردن رو به رو هستیم. در محاکم قضایی که از شاهدان عینی استفاده می شود،به دلیل خطای اضافه کردن، احتمال شکل گیری «حافظه کاذب» وجود دارد.
4- کدام مورد، درباره آزمایش ابینگهوس در زمینه رابطه بین گذشت زمان و شدت فراموشی، درست است؟ (سراسری 99)
1) با گذشت زمان شدت فراموشی مطالب یاد گرفته شده افزایش می یابد.
2) با گذشت زمان شدت فراموشی مطالب یاد گرفته شده تغییر نمی یابد.
3) شدت فراموشی در ساعات اولیه بعد از یادگیری کم است و با گذشت زمان شدت آن افزایش می یابد.
4) شدت فراموشی در ساعات اولیه بعد از یادگیری زیاد است و با گذشت زمان شدت آن کاهش می یابد.
پاسخ : گزینه 4 – طبق آزمایش ابینگهوس، اوجِ فراموشی در ساعات اولیه است و هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، شدت فراموشی هم کم می شود. با توجه به این توضیحات، گزینه 4 پاسخ صحیحی برای این تست می باشد.
5- معلمی که در روند تدریس خود، برای بیان ساختار مطالب از نمودار درختی و برای تفهیم مفاهیم مهم، از مثال های متعدد استفاده می کند، به ترتیب از کدام روش های بهسازی حافظه بهره برده است؟ (کانون 97)
1) مطالعه چند حسی – تمایزبخشی 2) استفاده از روش های حرکتی – بسط معنایی
3) کاهش اثر تداخل مطالب - تمایزبخشی 4) استفاده از رمزگردانی معنا دار – بسط معنایی
پاسخ : گزینه 2 – کلید واژه هایی که مربوط به هریک از فنون بهسازی حافظه می باشد :
تمایز بخشی : برجسته کردن تفاوت معنایی و ظاهری / بسط معنایی : مثال های گوناگون / روش های حرکتی : نمودار، خلاصه نویسی مطالعه چند حسی : شنیداری + دیداری / ساماندهی مطالب : نظم بخشی و قفسه بندی اطلاعات
در بخش اول سوال با نمودار سر و کار داریم، پس مربوط به روش های حرکتی است.
در بخش دوم سوال با مثال سر و کار داریم، پس مربوط به بسط معنایی است.
6- در رابطه با عوامل ایجاد فراموشی کدام گزینه نادرست بیان شده است؟ (کانون 99)
1) بسیاری از فراموشی ها در عمل ناشی از کم توجهی و نبود رمزگردانی است.
2) دخالت عوامل عاطفی بر حافظه، همیشه به صورت مثبت است.
3) فراموشی یعنی ناتوانی در یادآوری و بازشناسی اطلاعاتی که قبلا وارد حافظه شده است.
4) منظور از نشانه های بیرونی، نشانه های حسی یا غیر معنایی است.
پاسخ : گزینه 2 – دخالت عوامل عاطفی همیشه به صورت مثبت نیست. به مثال های زیر توجه کنید :
1. محمد به دلیل اینکه درس تاریخ را دوست دارد، مطالب آن را به خوبی به حافظه می سپارد.
2. محدثه چون درس جغرافیا را دوست ندارد، نمی تواند به راحتی مطالبش را را به حافظه بسپارد.
می بینیم که در مثال اول، تاثیر عوامل عاطفی به صورت مثبت بوده و در مثال دوم، به صورت منفی.
برترها رو در اینستاگرام دنبال کنید.
مطالب مرتبط:

