23 آبان روز جهانی دیابت

با توجه به فرا رسیدن روز جهانی دیابت، مطلب زیر در رابطه با بخشی از کتاب کوچولوی کنجکاو از انتشارات پرستو قلم چی است که به زودی به چاپ میرسد.

23 آبان روز جهانی دیابت

 مطلب زیر در رابطه با کتاب کوچولوی کنجکاو از مجموعه کتاب های مدرسه کوچولوها می باشد که توسط انتشارات پرستو قلم چی در دست چاپ می باشد.


دل‌نوشته‌‌ای برای خوانند‌گان

من در 4  تیر 1333 به دنیا آمدم. در1340، زمانی که هفت ساله بودم، متوجه شدم که دیابت دارم. گاهی احساس می‌کردم با دیگران متفاوت هستم، چرا که برای مراقبت از خودم باید کارهایی را  انجام می‌دادم که دیگران انجام نمی‌دادند. بچه‌ها وقتی می‌دیدند که به خودم آمپول انسولین می‌زنم، کنجکاو می‌شدند که چه کار می‌کنم، ولی هیچ‌وقت از من و  پدر و مادر یا معلم‌هایم چیزی نمی‌پرسیدند. اغلب احساس می‌کردم که فکر می‌کنند کار زشتی انجام می‌دهم!

بزرگ‌تر که شدم، فهمیدم مردم به روش‌های مختلفی زندگی می‌کنند و من تنها کسی نیستم که احساس متفاوت بودن دارم. این کتاب را به این دلیل ‌نوشتم که بگویم این تفاوت‌ها زیباست و باعث قوی‌تر شدن ما می‌شود.

مشکلاتی که برخی کودکان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند من که دیابت دارم، طاقت‌فرساست. 

برخی از ما به دلیل شرایطی که داریم، باید از وسایل کمکی یا داروهایی استفاده کنیم که سایر کودکان  حتی نام آن‌ها را هم نشنیده‌اند.

 بعضی از مشکلات ما برای دیگران حتی قابل دیدن هم نیست و  مجبوریم کارهایی انجام دهیم که برای دیگران غیرقابل درک است و این باعث می‌شود که احساس کنیم با دیگران فرق داریم. در نهایت، این سختی‌ها ما را توانا‌تر می‌سازد؛ چیزی که دیگران حتی تصورش را هم نمی‌کنند.

امیدوارم با بچه‌های این داستان همراه شوید و خود و دوستانتان را در آن ببینید و بدانید که ما با هم متفاوت هستیم. 

دانستن این موضوع شما را آرام‌تر و توانا‌تر خواهد کرد. 

هم‌چنین امیدوارم در این داستان، به جای ترسیدن از تفاوت‌ها یا نادیده گرفتن آن‌ها، مشترکات بین همه‌ی ما را بهتر و بیشتر بیابید. 

هر وقت احساس کردی کسی متفاوت است، فقط بپرس!


23 آبان روز جهانی دیابت



متفاوت باش، شجاع باش، خودت باش

سارا و دوستانش در یک باغ‌ گل می‌کارند و هر کدام تا جایی که می‌توانند در این کار همکاری می‌کنند. دانیال آسم دارد و گاهی باید استراحت کند تا بتواند بهتر نفس بکشد. او در زمان استراحت می‌تواند سنگ‌های باغ را به شکل زیبایی رنگ‌آمیزی کند.

میکائیل از صندلی چرخ‌دار (ویلچر) برای حرکت کردن استفاده می‌کند و به کمک آن می‌تواند سریع از جایی به جایی برود و گروه را راهنمایی کند.

نیلو لکنت زبان دارد و ترجیح می‌دهد به جای صحبت کردن، بیش‌تر گوش کند، و به همین دلیل بهتر از بقیه می‌داند که هر گلی چگونه کاشته می‌شود.

همه‌ی این دوستان با هم تفاوت‌هایی دارند، اما همه در یک چیز شبیه هستند.

آن‌ها دوست دارند سؤال کنند و از یک‌دیگر یاد بگیرند.

نویسنده‌ی این داستان شیرین، از دوره‌ی کودکی خود که به دیابت مبتلا بوده، الهام گرفته است.

خواننده نیز مانند کودکی با توانایی‌های خاص، با داستان همراه می‌شود تا توانایی‌های خود را در جهت همکاری با دوستان و هم‌سالان خود و یادگرفتن از آنان به کار بگیرد. این کتاب نشان می‌دهد که تفاوت‌ها شگفت‌انگیزند و وقتی چیزی را نمی‌دانیم، تنها کاری که باید انجام دهیم سؤال کردن است.

انتشارات پرستو قلم چی شاخه­ کودکان انتشارات کانون فرهنگی آموزش (قلم­ چی) است که کتاب های مدرسه­ کوچولوها را به دو شکل کتاب­ کار و داستان با هدف آماده ساختن کودکان پیش دبستانی برای ورود به دبستان تولید میکند.


اولین مدرسه کوچولوی خود را بسازید.

منتظر کتاب های مدرسه کوچولو ها باشید...

Menu