گفتگو با شینا سحرخیز ساسانسرا-رتبه 8 منطقه 2 - کنکور زبان 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر زبان ، خانم شینا سحرخیز می‌پردازیم . رتبه 8 منطقه دو - 19 کشوری قهرمان پیوستگی در آزمون‌های کانون قلمچی

گفتگو با شینا سحرخیز ساسانسرا-رتبه 8 منطقه 2 - کنکور زبان 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر زبان ، خانم شینا سحرخیز ساسانسرا می پردازیم . 

رتبه 8 منطقه دو - 19 کشوری کنکور 1400

قهرمان پیوستگی در آزمون های کانون قلمچی 


مشاهده صفحه شخصی شینا سحرخیز ساسانسرا

 نام و نام خانوادگی : شینا سحرخیز ساسانسراسابقه در کانون : 3 سال
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
تعداد آزمون : 62
میانگین تراز کانون : 6158
نام پشتیبان : مریم اندخن
 شهر : لاهیجان  شغل مادر : دبیر 
 سهمیه / منطقه کنکور : 2 نام مدرسه : متوسطه 2 دخترانه دولتي امام رضا


 شرکت در آزمون های کانون 

از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟

در سـال ششم / یازدهم / دوازدهم ، در آزمـون های کـانون شرکت می کردم . دلیل آن نظم دهی به درس خواندن و تسهیل برنامه ریزی برای مطالعه دروس بود. ضمناً شرکت در آزمون ها به من فرصت سنجش خود با دیگر دانش آموزان را می داد و قرار گرفتن در محیط و جو رقابتی باعث حفظ انگیزه می شد. از همان سال های دبستان همکلاسی ها و دوستانم در آزمون های آزمایشی از جمله قلمچی شرکت می کردند و من نیز از این طریق تصمیم به شرکت در آزمون ها گرفتم.

 

نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

در هر دو برهه زمانی به قصد آمادگی برای شرکت در آزمون ها در کانون ثبت نام کردم. در سال ششم جهت آمادگی برای آزمون ورودی و در سال های یازدهم و دوازدهم جهت آمادگی برای آزمون سراسری. طبیعتاً جدیت آزمون سراسری بیشتر بود و تلاش مضاعفی را می طلبید، هر چند در سال یازدهم این جدیت نمود کمتری در من داشت، در سال دوازدهم مصمم تر در آزمون ها شرکت می کردم. تا جایی که به یاد دارم در آزمون های اصلی سال دوازدهم کانون غیبتی نداشته ام یا اگر بوده یک یا دو مورد پیش آمده است، زیرا آزمون دادن خود یک اصل مهم است و حتی اگر آمادگی کافی برای آزمون را در خود حس نمی کردم، حداقل تلاش می کردم هر تعداد سؤال را که می توانم پاسخ دهم و از تحلیل آزمون نیز بهره ببرم. 


 شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

شرایط کرونا در نحوه شرکت در آزمون ها تأثیر داشت ولی در پیوستگی و مداومت آزمون دادن، خیر! چرا که در این شرایط که اغلب در خانه حضور داشتیم، شاید بهترین راهِ حفظ ارتباط با دنیای بیرون از نظر درسی و قرار گرفتن در جو رقابتی، همین آزمون های آزمایشی و نیز آزمون های مطرح شده توسط دبیران محترم مدرسه بود. بله همواره تلاش می کردم تا در پردازش اول قرار گیرم.


چقدر تراز و رتبه بقیه برایتان مهم بود؟

تراز و رتبه و درصد خودم در اولویت قرار داشت، هر چند رتبه ای که کسب می کردم تا حدودی در ناامیدی من یا بالعکس امیدواری ام تأثیر داشت ولی به علت شرایط غیرحضوری بودن آزمون ها و نیز  حواشی و موارد دیگر، سعـی می کـردم درصـد خود را در هر درس ملاک اصلی سنجش عملـکردم قرار دهم و برای بهبـود آن تلاش کنم، هر چند تا حدودی جـای خـالی تراز و رتبه مطمئن و قابل اتکا حـس می شد. 


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

بله در تابستان نیز در آزمون ها شرکت می کردم ولی متأسفانه به علت برنامه ریزی نادرست و عدم هماهنگی کامل با آزمون ها نتوانستم بهره کامل از تابستان را ببرم و شاید همین امر هم موجب افزایش فشار درسی در ماه های آتی برای من شد. شرکت در آزمون های تابستان سبب مرور سال های پیش و دریافت یک دید کلی نسبت به سال تحصیلی پیش رو می شود و در دوران مدرسه نیز موجب کاسته شدن فشار درسی و بهبود عملکرد در طول سال می شود.


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

درکارنامه به درصدها، رتبه و تراز در هر درس توجه کرده و در ابتدا سؤالات غلط و نزده خود را یافته و آنها را تحلیل می کردم.


 برنامه راهبردی 

چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ 

برنامه ها معمولا هماهنگ و منطبق بود و سبب استفاده بهینه می شد.


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ آیا درباره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

بله، در سال کنکور بیشتر به صورت تستی کار می کردم . نسبت به سال های پایه منظم تر و با تنوع درسی بالاتر عمل می کردم . مشورت در همه زمینه ها از جمله روش مطالعه می تواند بسیار کارآمد باشد. همچنین از روش مطالعه رتبه برترها نیز بهره می بردم.


در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردی؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندی؟

بله، در دوران دبستان برای آزمون ورودی برنامه ریزی می کردم. در دوران امتحانات نیز همواره برنامه ای منظم برای مطالعه دروس و اتمام به موقع آنها داشتم.


 کارنامه و سایت 

آزمون‌ ها را چگونه تحلیل می‌کردی ؟ 

آزمون ها را درس به درس بر اساس تعداد غلط ها و تعداد نزده ها و همچنین سؤال های شک دار بررسی می کردم و همچنین نکات آنها را در دفترهای مخصوص هر درس یادداشت کرده و سؤالاتی که برای من پیش می آمد را از دبیران می پرسیدم.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟ 

سایت کانون و مجله سرای دانش


از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

کارنامه اصلی آزمون + کارنامه اشتباهات و کارنامه 5 نوع درس


هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟

در هر دو هفته مطالعه تشریحی در کنار تستی در برنامه خود قرار می دادم، به طوریکه دروس حـفظی در انتـهای هفته دوم قرار داشت. آزمـون را در ساعت 8:30 شـروع کرده و در پـردازش اول قرار مـی گرفتم، چرا که اینگونه ، نتایج زودتر به دستم می رسید و تحلیل را زودتر شروع می کردم.


در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال های پایه سعی می کردم مطالعه مناسبی داشته باشم و نمراتم همواره از وضعیت مطلوبی برخوردار بود. سال یازدهم که وارد کانون شدم مطالعه ام بیشتر جهت تستی گرفت. در سال یازدهم تراز من میانگین 6300 بود. تراز من نسبت به سالهای پایه پیشرفتی نداشت ولی درصدهایم بهتر شد. دلیل این پیشرفت مطالعه منظم تر و با تنوع درسی بالاتر و همچنین ساعت مطالعه بیشتر و استفاده از تجربیات و برنامه ریزی مشاور بود.


 دفتربرنامه ریزی و روش مطالعه 

آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله، دفتر برنامه ریزی دید دقیقی از عملکردم به من می داد و توصیه می کنم دانش آموزان همواره با جدیت دفتر برنامه ریزی خود را تکمیل کنند و اهمیت برنامه ریزی را دست کم نگیرند.


میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟

میانگین ساعت مطالعه من در تابستان سال دوازدهم 6 ساعت بود و در طول دوران مدرسه به تدریج ساعت مطالعه ام را افزایش دادم به میانگین 11 ساعت بخصوص در دوران جمع بندی رساندم. بعضاً این ساعت مطالعه به بیشتر از 12 ساعت هم می رسید.


برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ 

در هر روز سعی می کردم حداقل 5 درس را اعم از اختصاصی و عمومی در برنامه خود قرار دهم و بسته به بودجه آزمون و نقاط ضعف و قوت خود، مباحث پایه دوازدهم را پیش می بردم.

 

ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 

به طور میانگین در سال های پایه، 6 ساعت و در سال دوازدهم در کل سال، 10 ساعت الی 11 ساعت بود.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

در درس ادبیات هر چه بیشتر به موضوعی خواندن پرداختم ، توانستم درصد خود را بیشتر افزایش دهم . 



 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟

بله، در همه دروس نکات مهم و پرتکرار را برای خود در دفترهای مخصوص هر درس یـادداشت می کردم و مجدداً در طول سال به آنها باز می گشتم و در دوران جمع بندی نیز از آنها استفاده می کردم.


چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

امتحان نهایی فرصت خوبی برای مرور مجدد متن کتاب های دوازدهم و پرداختن به تمرین های کتاب است، چرا که در طول سال غفلت دانش آموزان از متن کتاب بخصوص در دروسی مثل فیزیک و ریاضی بیشتر است.


بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ 

بهترین تراز من در دروس عمومی و بعضاً زیست بود. برای دروس عمـومی مـطالعه به سبـک روتین وار را پیشنهاد می کنم . در درس عربی باید قواعد مهمترین اصل مطالعه و تست زنی دانش آموزان قرار گیرد. در درس ادبیات مطالعه موضوعی و تحلیل دقیق تست ها کارآمد هست. در درس دینی مطالعه چند باره کتاب و توجه زیاد به آیات و احادیث مورد انتظار است، و در درس زبان افزایش دامنه لغات و یادگیری آنها در جمله مهم است.


از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟

سعی می کردم اشتباهات خود را بررسی کرده و با استفاده از تحلیل آزمون دلیل آن را بیابم و نواقص خود را برطرف کنم.


قویترین درس شما چیست؟

عربی / زبان / زیست

 

بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟ 

بدترین تراز من در آزمون جمع بندی نیمسال اول پایه دوازدهم بود که باعث دلخوری و ناراحتی من و اعضای خانواده شد، ولی مادرم با حمایت از من همواره مرا به ادامه راه، ترغیب و امیدوار می کرد.


Menu