تدوین چیست؟
تدوین(editing)، از مراحل آخر فیلمسازی است که بعد از تولید فیلم انجام میشود و از انتخاب پیوند نماهای موجود در فیلم خام(footage) و تبدیل آنها به سکانس، برای رسیدن به فیلم نهایی، بهره گرفته میشود. می توان گفت مهم ترین بخش فیلم سازی، تدوین است که به فیلم معنا و مفهوم می دهد.تدوین در سینما، معمولاً بر عهده ی فردی غیر از فیلم ساز است.امروزه با پیشرفتهایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده است کار تدوینگر، انعطاف، سرعت، دقت و سهولت بیشتری پیدا کرده است.
مونتاژ و تدوین چه تفاوتی دارند؟
تدوین، فرایندی هنریتر است و شامل اصول زیباییشناسی، برای کنار هم قرار دادن پلانها است، تا حس خاصی را در مخاطب ایجاد کرده و تاثیر گذارتر باشد. در حالیکه اصطلاح مونتاژ، تنها بهکارهای فیزیکی و چسباندن بخشهای یک فیلم در کنار هم گفته میشود و مفهوم خاصی را دنبال نمی کند و قوانین خاصی ندارد.
به فرد مونتاژ کننده «مونتور» و به فرد تدوین کننده «تدوینگر» گفته می شود و ممکن است در یک فیلم هر دو به صورت مجزا فعالیت داشته باشند.
تدوینگر کیست؟
تدوین، جزء کار های پس از فیلم برداری است و گاهی اوقات هم از زمان شروع فیلم آغاز می شود. تدوینگر در ایران، مونتور به فرانسوی(Monteur) و ادیتور به انگلیسی(Film Editor) نیز، خوانده میشود.
همچنین به کسی گفته میشود که تدوین فیلم را انجام میدهد. او فیلم های خام و صداهای ضبط شده را با افکت ها، تصاویر گرافیکی و جلوه های ویژه ترکیب کرده و فیلم نهایی را تولید می کند. او باید به مفهوم تصاویر و قوانین فیلم سازی آشنا باشد.هر فیلم از دیدگاه یک تدوینگر، در واقع مانند یک پازل است.
مهارت های لازم برای تدوین چیست؟
خلاقیت در تدوین:
اکثر کارهای هنری، نیاز به خلاقیت دارند تا بتوانند محصولی عالی تولید کنند. در تدوین، تدوینگر باید نظرات و دیدگاه های مخاطبان را بشناسد.
تدوینگر با کمک خلاقیت خود، می تواند برای بهتر شدن فیلم، از روش های جدیدی بهره بگیرد.
دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات:
توجه کافی به کوچک ترین موارد در صحنه ها و کنار هم قرار دادن آنها مطابق با داستان فیلم، نیاز به دقت بالا دارد.
داشتن دید هنری تدوینگر:
از لازمه های اصلی کار تدوین، داشتن دید هنری است و در ایده ها، به بهتر شدن فیلم کمک زیادی می کند.
مهارت های ارتباطی عالی:
باید مهارت لازم را برای ایجاد ارتباط نزدیک با کارگردان، تهیه کننده و… داشته باشد؛ زیرا تدوینگر باید مطابق میل کارگردان، تدوین را انجام دهد.
توانایی انجام کار تیمی:
برای همکاری بهتر با عوامل صحنه، مخصوصا کارگردان و همچنین برای ایجاد محصولی با کیفیت، باید در کار تیمی حضور داشته باشد.
مهارت های کامپیوتری برای انجام تدوین:
از آنجا که بسیاری از کارهای تدوین، امروزه به کمک نرم افزارهای کامپیوتری مانند ادوبی پریمیر(Adobe Premiere) انجام می شود، تدوینگر باید بتواند از آن به نحو عالی استفاده کند که در فیلم های آموزش تدوین به آن می پردازیم.
تحمل فشار کاری زیاد و توانایی انجام به موقع پروژه ها :
تدوینگر هم مانند هر شغل دیگری باید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد، همچنین کار خود را سروقت به پایان برساند
انواع تدوین در سینما کدامند؟
تدوین تداومی:
در تدوین تداومی، اصل بر تداوم اجزای نماهایی است كه با یكدیگر پیوند میشوند، این روش، اصلیترین هدف تدوین است.
مهمترین مسئله، ایجاد روایتی یا داستانی منطبق با واقعیت است، که از این رو آن را تدوین روایتی نیز نامیدهاند. بنابراین دو نمای مجاور، متجانس بوده و موضوع یکسانی دارند. اما نمای دوم وابسته به نمای اول است و در عین حال با داشتن تجانس دو نما، با هم تفاوت هایی نیز دارند. این تفاوت، معمولا در ابعاد، زاویه فیلم برداری و … است.
تدوین غیر تداومی:
در این نوع تدوین، موضوع دو نما متفاوت از یکدیگر است و نماها همبستگی دارند. هرچند بین آنها فصل مشترک فضایی یا گرافیکی وجود ندارد، اما بین آن ها فصل مشترک معنایی(ایده یا روایتی) وجود دارد.
در اینگونه از تدوین، بر خلاف تدوین روایتی، مبنا بر همبستگی نماها است و گرایش، بیشتر توصیفی است؛ به همین جهت آن را تدوین توصیفی یا بیانی نیز خواندهاند.
تفاوت آن ها در چیست ؟
تدوین غیر تداومی، میتواند فصل مشترک معنادار را به وجود آورد؛ یعنی تدوین به صورت حاصل اساسی معنا در می آید.
در مقابل تدوین نماهای متجانس، فصل مشترک دو نمای متوالی را نامحسوس جلوه میدهد و معنا را نه ناگهانی، بلکه تدریجی منتقل میکند.
به همین سبب تدوین غیر تداومی، به سوی انفصال یا گسیختگی و تدوین تداومی، به تداوم یا پیوستگی تمایل دارد.
