دینی دوازدهم : جمع بندی آیات و احادیث - جواد زینلی

این مطلب شامل درسنامه با 10 تست چالشی از کتاب سه سطحی دینی دوازدهم ، جمع بندی آیات و احادیث می‌باشد.

دینی دوازدهم : جمع بندی آیات و احادیث - جواد زینلی

این مطلب شامل درسنامه با 10 تست چالشی از کتاب سه سطحی دینی دوازدهم ، جمع بندی آیات و احادیث می باشد.

در قسمت ضمیمه فایل درسنامه به همراه 10 تست تکمیلی و پاسخ تشریحی سوالات قرار داده شده است.

این مطلب توسط جواد زینلی نوش آبادی تهیه شده است.

* گروه برترهای کانون *

.......................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 4/8/97

8- در بیان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص): «تفکّروا فی کلّ شیء» شناخت چیستی خداوند موصوف به چه صفتی است و چرا؟

1) ممکن ـ زیرا لازمة شناخت هر چیزی، احاطه و دسترسی به آن است.

2) ناممکن ـ زیرا شناخت خداوند از طریق تفکر در نعمت‌های الهی تا حدودی امکان‌پذیر است.

3) ناممکن ـ زیرا لازمة شناخت هر چیزی، احاطه و دسترسی به آن است.

4) ممکن ـ زیرا شناخت خداوند از طریق تفکر در نعمت‌های الهی تا حدودی امکان‌پذیر است.


........................................................................ منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 19/2/99

57- قرآن کریم، خطاب «أنتم الفُقراءُ الی اللهِ» را در خصوص کدام گروه به کار می‌برد و علت ستوده بودن خداوند را چه چیزی معرفی می‌کند؟

1) عموم مردمان ـ دست‌اندرکار بودن خداوند در تدبیر امور

2) خصوص مؤمنان ـ بی‌نیازی انحصاری خداوند از همة موجودات

3) عموم مردمان ـ بی‌نیازی انحصاری خداوند از همة موجودات

4) خصوص مؤمنان ـ دست‌اندرکار بودن خداوند در تدبیر امور


........................................................................ منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 23/3/99

70- سرچشمة بندگی چیست و نمود آن در کدام عبارت متجلی شده است؟

1) فقر ـ «اللّهمّ لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابداً»

2) آگاهی ـ «اللّهمّ لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابداً»

3) فقر ـ «ما رایت شیئاً الّا و رأیت الله قبله و بعده و معه»

4) آگاهی ـ «ما رایت شیئاً الّا و رأیت الله قبله و بعده و معه»


........................................................................ منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 15/1/99

96- اگر برای خداوند این حق را قائل شویم که هرگونه تصرف، فقط و فقط شایستة ذات مقدس اوست، بر باور خود به کدام آیة مبارکه اذعان داشته‌ایم و علت این اعتقاد، کدام امر است؟

1) «وَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ و ما فِی الاَرضِ» ـ باور به وحدانیت خدا در مالکیت

2) ««وَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ و ما فِی الاَرضِ» ـ عقیده به توحید در ولایت

3) «ما لَهُم مِن دونِه مِن وَلیّ» ـ باور به وحدانیت خدا در مالکیت

4) «ما لَهُم مِن دونِه مِن وَلیّ» ـ عقیده به توحید در ولایت


...................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 27/10/98

101- امیر مؤمنان علی (ع) در مناجات خود با خدای متعال، کدام‌یک را باعث افتخار خود معرفی کرده است و با توجه به مراتب توحید، با کدام آیة شریفه هم‌آواست؟

1) تو پروردگار منی ـ «قَُلِ اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ»                          2) تو عزت منی ـ «قَُلِ اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ»

3) تو عزت منی ـ «و هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْءٍ»                                    4) تو پروردگار منی ـ «و هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْءٍ»


.......................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 3/8/98

127- اگر از ما بپرسند: «در چه صورتی جا داشت که مردم در اعتقاد به توحید در شک بیفتند؟» و «چرا خداوند زاینده و مولّدی ندارد؟»، به کدام عبارت‌های قرآنی تمسکل می‌جوییم؟

1) «خلقوا کخلقه» ـ «و هو ربُّ کلّ شیءٍ»                                  2) «یستوی الاعمی و البصیر» ـ «و هو ربُّ کلّ شیءٍ»

3) «خلقوا کخلقه» ـ «اللهُ الصّمد»                                               4) «یستوی الاعمی و البصیر» ـ «اللهُ الصّمد»


........................................................................ منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 24/3/98

136- بی‌ثباتی در شخصیت، ثمرة نامیمون چیست و در کدام عبارت قرآنی تجلی یافته است؟

1) ترجیح دادن اوامر الهی بر فرمان‌های هوای نفس و قدرت‌های مادی ـ «لا تتَّخذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم أولیاءَ تُلقونَ الیهِم بالمَودَّةِ»

2) ترجیح دادن اوامر الهی بر فرمان‌های هوای نفس و قدرت‌های مادی ـ «فَاِن اَصابَهُ خَیرٌ اطمانَّ بهِ وَ اِن اَصابَتهُ فِتنَةٌ انقَلَبَ عَلی وَجهِهِ»

3) تسلیم بودن در برابر امیال نفسانی و فرمان‌پذیری از طاغوت ـ «فَاِن اَصابَهُ خَیرٌ اطمانَّ بهِ وَ اِن اَصابَتهُ فِتنَةٌ انقَلَبَ عَلی وَجهِهِ»

4) تسلیم بودن در برابر امیال نفسانی و فرمان‌پذیری از طاغوت ـ «لا تتَّخذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم أولیاءَ تُلقونَ الیهِم بالمَودَّةِ»


.......................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 9/3/99

143- درک انسان آگاه از عبارت شریفة «أنتم الفُقراء الی اللهِ» التزام او به مفاد کدام آیة شریفه را در پی دارد؟

1) «اللهُ نورُ السّماواتِ و الارضِ»                                                2) «إنَّ اللهَ ربّی وَ ربُّکُم فاعبدوه هذا صراطٍ مستقیمٌ»

3) «قَد جاءکُم بصائِرُ مِن ربِّکم فَمَن اَبصَر فَلِنفسه»                     4) «قُل الله خالقُ کُلِّ شیءٍ وَ هوَ الواحدُ القَهارُ»


........................................................................ منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 17/8/98

169- آیة شریفة «یا ایّها الّذین آمنوا لا تَتّخذوا عدّوی و عدوّکم اَولیاء ...» چه دلیلی را بر عدم دوستی و مهربانی با دشمنان خدا معرفی می‌کند؟

1) «تُلقونَ إلیهم بالمودَّةِ ...»                                                        2) «اِنّهُ لکم عدوّ مبینٌ»

3) «خَسرَ الدّنیا و الآخرة»                                                          4) «قد کفروا بما جاءَکم مِنَ الحقّ»


...................................................................... منبع: سه‌سطحی دین و زندگی، 27/10/98

178- از تدبّر در مفهوم کدام عبارت شریفه، می‌توان دریافت: «خداجویی در فطرت هر انسانی وجود دارد، اما انسان در یافتن مصداق حق گرفتار خطا و اشتباه می‌شود؟»

1) «فان اصابه خَیرٌ اطمَأنَّ به وَ اِن اَصابته فتنةٌ انقَلب عَلی وجهه»

2) «کُلّا نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربک و ما کان عطاء ربّک محظوراً»

3) «اَراَیت من اتّخذ اِلَههُ هواهُ افانت تکون علیه وکیلاً»

4) «ذلک بما قَدّمت ایدیکم و اَنَّ الله لیس بِظلّامٍ للعبید»

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu