تابستان دورهی گذار و انتقال است. هر گاه دلیل کاری را که انجام میدهید بدانید، نتیجهی بهتری میگیرید و بهتر یاد میگیرید.
برنامهی ، شامل دو بخش نگاه به گذشته و نگاه به آینده است. بخش نگاه به گذشته موجب میشود دانشآموز درسهایی را که در طول سال تحصیلی فرا گرفته است دوباره بررسی کند، بر نقاط مثبتش مسلط تر شود و بقیهی قسمتهایی را که نیاز به تمرین و بازآموزی دارند، در فصل تابستان با آرامش بیشتر و در فرصت بهتری مطالعه کند.
تابستان دورهی گذار و انتقال است. هر گاه دلیل کاری را که انجام میدهید بدانید، نتیجهی بهتری میگیرید و بهتر یاد میگیرید. محور اصلی برنامهی تابستان این است که مطالب سال آینده را پیشخوانی میکنید تا با آمادگی بیشتری در سال تحصیلی بعد حاضر شوید. دومین محور برنامه این است که مطالب سال گذشته را مرور میکنید. کار اصلی، خواندن مطالب سال آینده است. برای اینکه با منطق برنامهی تابستان بیشتر آشنا شوید به چند سؤال در مورد منطق برنامهی تابستان پاسخ میدهم.
- چرا در تابستان باید هم نگاه به گذشته داشته باشیم و هم نگاه به آینده؟
تابستان ماهیت انتقالی دارد. وقتی از دانشآموز دوم دبستان میپرسید که کلاس چندم است میگوید دوم هستم و به سوم میروم ولی بیشتر تمایل دارد بگوید سوم هستم؛ بنابراین برنامهی تابستان نیز باید ماهیت انتقالی داشته باشد و در تابستان باید بیشتر به آینده توجه داشته باشید.
-چرا پاسخ به سؤالات نگاه به گذشته اجباری است؟
این مطالب را بارها خواندهاید و بارها امتحان دادهاید؛ پس میتوانید بهراحتی و با مرور و مقداری تمرین به سؤالهای این قسمت پاسخ دهید.
-بخش عمدهی زمان دانشآموزان در برنامهی تابستان صرف مطالعهی کدام بخش میشود؟ نگاه به گذشته یا نگاه به آینده؟
بیشتر وقت شما صرف نگاه به آینده میشود؛ زیرا مطالب جدید هستند. ازطرفی مطالعهی مطالب تکراری ملالآور است و همچنین مطالب نگاه به آینده که جدید هستند نیاز به مطالعه و وقت بیشتری دارند.
-برای نگاه به آینده بیشتر تست بزنیم یا برای نگاه به گذشته؟
بهتر است برای نگاه به گذشته بیشتر تست بزنید تا مسلطتر شوید. اگر تمرینهای درسهای سال گذشته را به شکل جدید و تازه و به صورت تستی انجام دهید برایتان جذابتر میشود.
-برنامهی کانون در تابستان کدام جهتگیری را دارد؟ فراموش نکردن آموختههای گذشته یا پیشخوانی مطالب آینده؟
نگاه به آینده و پیشخوانی اهمیت بیشتری دارد؛ فراموش نکردن مهم است اما با مرور، مطالب را به یاد میآورید و زمان زیادی نیاز ندارید. با کمی تست هم مشکل حل میشود؛ ولی مطالب نگاه به آینده، جدید هستند و باید زمان بیشتری صرف آنها کنید تا مطالب را بهخوبی یاد بگیرید. در تحقیقی که انجام دادهایم متوجه شدیم کسانی که در تابستان نگاه به آینده را کار کردهاند
دویست نمره موفقتر از کسانی بودند که نگاه به گذشته را پاسخ داده بودند؛ د
نمره موفقتر از کسانی بودند که نگاه به گذشته را پاسخ داده بودند؛ اما اگر دانشآموزی نتواند در تابستان مطلبی را که برای آزمون مشخص شده بخواند، میتواند از ایستگاههای جبرانی استفاده کند. یکی از ویژگیهای مهم برنامهی راهبردی آزمونها، همین ایستگاههای جبرانی است.
دانشآموزانی که در تابستان به آموزشگاه یا مدرسه نمیروند، برای بخش نگاه به آینده چه کار باید بکنند؟
پیشنهاد ما این است که اگر خودشان خواستند بخوانند، میتوانند از فیلمهای 3 دقیقهای سایت کانون به صورت رایگان استفاده کنند. ، دیویدیهای مفهومی و همراه کتاب و کتاب تابستان و کتاب سبز و پرتکرارخلاصهدرسها هم ابراز مناسبی برای این کار است.و برای نگاه به گذشته کتاب آبی و سه سطحی
دانش آموزان ششم ونهم حتما کتاب استعداد تحلیلی کلامی و غیر کلامی را تهیه و تمرین نمایند
-محتوای آزمونهای تابستان پوششی، نیمهپوششی یا مستقل است؟
در نگاه به گذشته مستقل است؛ زیرا دانشآموزان مطالب را میدانند و قبلاً خواندهاند. در نگاه به آینده پوششی است؛ به این دلیل که اولاً مطالب، جدید است و دوم اینکه سرعت پیشروی مدارس متفاوت است.
- محتوای دو آزمون پایانی تا حد زیادی مشترک و مشابه هستند.
آزمون اول حکم تعیین سطح را دارد. آزمون9 مهر هم دو هدف دارد: تعیین سطح و جمعبندی تابستان
توصیه می کنم دانش آموزان عزیز کتاب تابستان راحتما تهیه نمایندو همچنین کتاب سبز برای آموزش بهتر به شما کمک می کند..
