صحبت های رتبه 136 ریاضی، سید محمد مهدیان فرد در مورد نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون:
مسئله مدیریت زمان در آزمون مسئله بسیار مهمی است.این که در آزمون بتوانیم زمان را برای خود ذخیره کنیم، سود بسیاری برای ما دارد.از جمله فواید این مسئله میتوان به اختصاص زمان ذخیره شده به درسی که جزو نقاط قوت ما محسوب میشود، اشاره کرد.
در واقع مدیریت زمان مسئلهای است که روش های مختلفی دارد: 1. روش زمان نقصانی 2. روش ضربدر و منها 3. روش استراتژی بازگشت. من در طول یک سالی که با آزمون های مختلف دست و پنجه نرم می کردم، تمامی این روش ها را شخصی سازی کردم. به طوری که با استفاده از روش زمان نقصانی، برای هر یک از دروس عمومی 15 دقیقه وقت میگذاشتم و در آخر که وقت اضافه داشتم، با استفاده از استراتژی بازگشت این زمان را به ادبیات اختصاص می دادم چون کمی در آن ضعف داشتم.
در دروس اختصاصی، بیشتر از روش ضربدر و منها استفاده میکردم؛ یعنی سوالاتی را که زمان بیشتری برای حل میخواست یا سوالاتی که در آن لحظه راهحل مناسب پیدا نمیکردم، به آخر موکول میکردم. اما یک نکته:به نظر من، گاهی تغییر در رویه دفترچه میتواند مفید باشد. من دوران منتهی به کنکور، به این فکر افتادم که بعد از 30 تست از درس ریاضی به سراغ شیمی بروم و بعد از آن دوباره به ریاضی و سپس فیزیک برسم. این روش من در کنکور این خوبی را داشت که نسبت به بقیه زودتر با سختی سوالات مواجه شدم، به همین جهت از ادامه دادن شیمی منصرف شدم و به ریاضی برگشتم و ریاضی را کامل کردم و سپس فیزیک را. خوشبختانه همان 35 دقیقه زمان استاندارد را دوباره برای شیمی بدست آوردم. اما چون میدانستم که شروع با سوالات سخت هست، ایندفعه از آخر شروع به حل کردم و نتیجه خوبی گرفتم.
