نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون با روش رتبه 38 انسانی، نگار غلامی:
در روش نقصانی، از زمان پیشنهادی هر درس در کنکور سراسری، چند دقیقه کم می کنیم تا بعد از پایان سوالات یک دفترچه، زمان اضافی برای مرور داشته باشیم و سراغ سوال های بی جواب هم برویم. با این روش به راحتی و بدون استرس می توانیم درصدهای خودمان را ارتقا ببخشیم. برای مثال، این تکنیک در درس های عمومی به این شکل اجرا می شود: در دروس عمومی ۷۵ دقیقه فرصت برای پاسخگویی به ۱۰۰ سوال عمومی داریم. آزمون ساعت ۸:۰۰ شروع می شود و اولین بخش ۲۵ سوال ادبیات است که باید تا ساعت ۸:۱۵ دقیقه سوالات ادبیات را به پایان برسانیم. درس بعدی عربی است. ۲۵ سوال عربی داریم و باید از ساعت ۸:۱۵ تا ۸:۳۰ به سوالات این درس پاسخ دهیم. سپس باید ساعت ۸:3۰ تا ۸:۴۵ را به سوالات دینی اختصاص دهیم. درانتها، از ساعت ۸:۴۵ تا ۹، ۲۵ سوال زبان را حل می کنیم. حالا ما ساعت ۹ دفترچه عمومی را تمام کرده ایم و ۱۵ دقیقه وقت ذخیره داریم. در این ۱۵ دقیقه، با آرامش کامل و اعتماد به نفس می توانیم برگردیم و هر سوالی را که مشخص کرده ایم یا فکر می کنیم که می توانیم پاسخ دهیم را حل کنیم.
در تکنیک ضربدر و منها، سوالات کنکور به سه دسته تقسیم می شوند: یک دسته سوالات ساده هستند که همان لحظه گزینه درست را وارد پاسخنامه می کنید. دسته دوم سوالاتی هستند که شما شک دارید و یا یادگیری ناقصی داشتید. برای این سؤالات، علامت × را به نشانه شک دار بودن، کنار سوال در دفترچه سؤال قرار دهید. سؤالات شک دار را در پایان وقت مجدداً بررسی می کنید. اگر در بررسی مجدد هم نتوانستید پاسخ دهید، علامت منها کنار ضربدر در دفترچه سوال اضافه کنید. دسته سوم، سوالاتی هستند که پاسخ آن ها را بلد نیستید. این سوالات را باید با علامت منفی مشخص کنید و به آنها پاسخ ندهید. تکنیک ضربدر و منها باعث کاهش اشتباهات در آزمون، آرامش، مدیریت و تنظیم زمان می شود.
روش استراتژی بازگشت برای کسانی است که وقت اضافه می آورند. برای این روش، دانش آموزان باید به سوالات وقت گیر هر درس که با توجه به تکنیک ضربدر و منها مشخص کردن،د برگردند. وقتی در پایان درس های عمومی یا در پایان درس های اختصاصی، وقت ذخیره کنید با آرامش و آسودگی خاطر به سوالات برمی گردید. توصیه می شود برای بازگشت به سوال ها روش مشخصی داشته باشید و بدانید که ابتدا به سراغ کدام درس ها و کدام سوال ها می روید. در مجموع، به عقیده من برای مدیریت بهتر زمان، این سه تکنیک یعنی روش های نقصانی، روش ضربدر منها و استراتژی بازگشت مکمل یکدیگر هستند و نمیتوان از یکی به تنهایی استفاده کرد زیرا مانند زنجیره ای متصل هستند. ابتدا باید با تکنیک ضربدر و منها سوالات شک دار را مشخص کنیم، با روش زمان نقصانی زمان ذخیره کنیم و در انتها با استراتژی بازگشت برگردیم و به سوالات مشخص شده پاسخ دهیم. بنابراین، من از هر سه تکنیک استفاده کردم و در جلسه کنکور با وجود سطح بالای سوالات، هیچ مشکلی از نظر مدیریت زمان برای من پیش نیامد. همچنین، لازم است درجلسه آزمون بر مطالب تسلط داشته باشیم و حتماً مدیریت زمان اختصاصی خود را چندین بار تمرین کنیم. توجه داشته باشید که با توجه به تفاوت های دانش آموزان نمی توان برای همه افراد یک نسخه در نظرگرفت؛ بنابراین هریک از این روش ها را می توانید باتوجه به سطح خود به نحوی شخصی سازی کنید که بهترین نتیجه را بگیرید.
