درس دوم جامعه شناسی یازدهم - فاطمه حجتی

این مطلب شامل درسنامه با 5 تست چالشی از کتاب سه سطحی جامعه شناسی یازدهم، درس دوم میباشد.

درس دوم جامعه شناسی یازدهم - فاطمه حجتی

این مطلب شامل درسنامه با 5 تست چالشی از کتاب سه سطحی جامعه شناسی یازدهم، درس دوم میباشد.

در فایل ضمیمه درسنامه به همراه پاسخ تشریحی سوالات قرار داده شده است.

این مطلب توسط فاطمه حجتی تهیه شده است.

* گروه پشتیبانان ویژه کانون *


فرهنگ جهانی:

فرهنگی که از مرز های جغرافیایی و قومی عبور کرده و در جهان گسترش می یابد.

دو گونه فرهنگ جهانی :

گونه نخست : فرهنگی که عقاید ، ارزش ها و هنجار های آن مربوط به قوم خاصی است ولی نگاه سلطه جویانه دارد . این فرهنگ به صورت منطقه مرکزی در می آید و با عبور از مرز های جغرافیایی ، منطقه پیرامونی را به خدمت می گیرد ؛ مانند فرهنگ صهیونیسم و فرهنگ سرمایه داری.

گونه دوم : فرهنگی که سعادت همه انسان ها را دنبال می کند و از آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.


........................................................................... منبع: سه‌سطحی جامعه‌شناسی 4/8/97

104-فرهنگ‌هایی که به سوی جهانی‌شدن حرکت می‌کنند، بر دو نوع هستند؛ گونة دوم آن …

1) عقایدش، ناظر به گروهی خاص است.                                  2) کانون ثروت و قدرت را مورد توجه قرار می‌دهد.

3) از آرمان‌های مشترک انسانی سخن می‌گوید.                       4) جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می‌کند.


فرهنگ حق: فرهنگی که در همه لایه‌های خود با نیاز های فطری انسان مطابق است.

مدینه فاسقه: جامعه ای که عقاید و ارزش‌های آن حق باشد اما رفتار های آن همسو با حق نباشد. (دیدگاه فارابی)


........................................................................... منبع: سه‌سطحی جامعه‌شناسی 4/8/97

110-کدام گزینه، نادرست است؟

1) فرهنگ‌هایی که عقاید و ارزش‌های آن‌ها ناظر به قوم و منطقة خاصی است جهانی می‌شوند، مگر این‌که نسبت به سایر اقوام و مناطق، نگاه سلطه‌جویانه داشته باشند.

2) فرهنگ صهیونیسم بین‌الملل و فرهنگ سرمایه‌داری از نوع نخست فرهنگ‌های جهانی هستند.

3) فرهنگی که تسلط یک قوم، جامعه و گروهی خاص را بر دیگران به دنبال می‌آورد و دیگران را به ضعف و ناتوانی می‌کشاند، فرهنگ سلطه است.

4) فرهنگی که عقاید، ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهای آن، مطابق نیازهای فطری باشد، همان فرهنگ حق است.


ویژگی‌های فرهنگ جهانی مطلوب:

قایل بودن به حقیقت: قایل نبودن به حقیقت  =>  نداشتن معیار برای سنجش عقاید =>  عدم توانایی در دفاع از حقانیت ارزش‌های خود

معنویت: چشم‌پوشی از نیازهای معنوی انسان  => گرفتار ساختن او به بحران‌های روحی و روانی / انسان مجموعه‌ای از نیازهای معنوی و دنیوی

عدالت: لزوم تعهد به عدالت در لایه‌های مختلف فرهنگ جهانی / مانع دو قطبی شدن جهان، بهره‌کشی ظالمانه برخی انسان‌ها، پایمال شدن حقوق انسان‌ها، تفرقه بین جوامع و تباه شدن امکانات

آزادی: رهایی از قید و بندهای بر سر راه کمال انسانی و فراهم کننده ظلم / معنا یافتن آزادی با پاسخی که به دو پرسش «آزادی از چه» و «آزادی برای چه» داده می‌شود / پاسخ به این دو پرسش باید بر اساس حقیقت، معنویت و عدالت باشد

تعهد و مسیولیت: باعث گسترش تحقق عقاید جهان شمول می‌شود / تقویت روحیه مقاومت در برابر بیگانگان و فعالیت در انسان‌ها / در مقابل فرهنگ‌های جبرگرا



عقلانیت: 

 دارای دو سطح:    

- پاسخ به پرسش‌های بنیادین بشر درباره انسان و جهان در ابتدا / عدم توانایی فرهنگ در پاسخگویی به این پرسش‌ها  =>  عدم توانایی در دفاع از هویت خود

- پاسخ به پرسش‌ها و نیازهای متغیر بشر در شرایط تاریخی مختلف


........................................................................... منبع: سه‌سطحی جامعه‌شناسی 4/8/97

116-به‌ترتیب هریک از موارد زیر، نتیجة فقدان کدام ویژگی فرهنگ مطلوب جهانی است؟

«بحران‌های روحی و روانی انسان» - «دو قطبی شدن جهان» - «نفوذ فرهنگ بیگانگان» - «عدم توانایی در دفاع از ارزش‌ها»

1) معنویت ـ قسط ـ تعهد ـ حقیقت                                          2) معنویت ـ قسط ـ آزادی ـ مسئولیت

3) حریت ـ عقلانیت ـ آزادی ـ مسئولیت                                  4) حریت ـ عقلانیت ـ تعهد ـ حقیقت

........................................................................... منبع: سه‌سطحی جامعه‌شناسی 4/8/97

118-فرهنگ جهانی ابتدا باید به … و علاوه بر …، باید به … نیز پاسخ دهد.

1) پرسش‌های بنیادین بشر دربارة انسان و جهان، پاسخ دهد ـ نیازهای متغیر ـ پرسش‌های متغیر

2) نیازهای مادی و دنیوی انسان، پاسخ دهد ـ نیازهای مادی ـ نیازهای دنیوی

3) پرسش‌های بنیادین بشر دربارة انسان و جهان، پاسخ دهد ـ پرسش‌های بنیادین ـ نیازهای متغیر

4) نیازهای مادی و دنیوی انسان، پاسخ دهد ـ پرسش‌های بنیادین ـ نیازهای متغیر


چند نکته مهم :

قایل نبودن به حقیقت باعث می‌شود که فرهنگ نتواند از حقانیت ارزش‌های خود دفاع کند.

نداشتن عقلانیت باعث می‌شود که فرهنگ نتواند از هویت خود دفاع کند.

آزادی درکنار حقیقت، معنویت و عدالت معنای اصلی خود را پیدا می‌کند.

تعهد و مسئولیت زمینه‌ساز گسترش ارزش‌ها و عقاید جهان شمول می‌شود.


........................................................................... منبع: سه‌سطحی جامعه‌شناسی 7/1/98

138-به‌ترتیب، کدام فرهنگ‌ها ظرفیت جهانی‌شدن ندارند و فراهم شدن زمینة گسترش و تحقق عقاید و ارزش‌های جهان‌شمول، نتیجة برخورداری از کدام ارزش است؟

1) فرهنگ‌هایی که ارزش‌ها و عقاید آن‌ها ناظر به قوم و منطقة خاصی نیست. ـ حقیقت

2) فرهنگ‌هایی که نگاهی سلطه‌جویانه نسبت به دیگر اقوام ندارند. ـ مسئولیت و تعهد

3) فرهنگ‌هایی که ارزش‌ها و عقاید آن‌ها ناظر به قوم و منطقة خاصی نیست. ـ مسئولیت و تعهد

4) فرهنگ‌هایی که نگاهی سلطه‌جویانه نسبت به دیگر اقوام ندارند. ـ حقیقت

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu