از سوم دبستان تا قبولی در تیزهوشان
گفتوگو با کیانا عنایتینقیبی از بابل
مادرم بهترین مشاور من است
کیانا عنایتینقیبی در یک نگاه
شهر: بابل (استان مازندران)
مدرسه: فرزانگان
سالهای حضور در کانون: از سوم دبستان تا دهم تجربی بهمدت 8 سال
میانگینتراز نهم: 6989
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی مدیریت بازرگانی، سولهی بستهبندی مرکبات
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی فیزیک، معلم
چرا در طول این 8 سال، پیوستگیات را به آزمونهای کانون حفظ کردی؟
از سوم دبستان که به کانون آمدم، با کمک برنامهی راهبردی کانون برنامهی درسخواندنم خیلی منظم شد. وقتی هر دو هفته در کانون آزمون داشتم، خودم را ملزم میدیدم که درسهایم را طبق برنامه بخوانم و دوره کنم. عقبنیفتادن از روال درسها را خیلی دوست داشتم و به همین دلیل تصمیم گرفتم تا انتهای مسیر، آزموندادن را در کانون دنبال کنم. البته گاهی خسته هم میشدم؛ اما میبایست برای هدفم تلاش میکردم. در پایهی ششم هم آزمون تیزهوشان دادم و برایش تلاش کرده بودم؛ اما پذیرفته نشدم و به مدرسهی نمونهدولتی رفتم.
بهنظرت چه شد که در آزمون تیزهوشان قبول نشدی؟
وقتی آزمون را تحلیل کردم، تعداد پاسخهای درستم به گونهای بود که فکر میکردم پذیرفته میشوم؛ اما اینطور نشد. دلیلش را نمیدانم؛ اما در دورهی متوسطهی اول وقتی وارد مدرسهی نمونهدولتی شدم، خودم را پیدا کردم.
ورود به این مدرسه چه تغییری در درسخواندنت ایجاد کرد؟
در دورهی دبستان در مدرسهای درس میخواندم که دائم از ما امتحان میگرفتند و زیاد سختگیری میکردند. زیاد درس میخواندم و حتی تا دیروقت برای درسخواندن بیدار میماندم؛ اما درسخواندنم انگار کیفیت لازم را نداشت. در متوسطهی اول دوست داشتم به خودم و دیگران ثابت کنم که خیلی بهتر از آن هستم که فکر میکنند. به همین دلیل کیفیت و دقت درسخواندنم را خیلی زیاد کردم و درسها را مفهومیتر میخواندم.
انجام مداوم چه کاری در دورهی متوسطهی اول باعث موفقیتت شد؟
مادرم کمک زیادی به من کردند تا برنامهی منظمتری داشته باشم و حرکتکردن طبق برنامهریزی منظم به موفقیتم کمک زیادی کرد. برنامهای که هر روز انجام میدادم و روال درسی منطقی مدرسهای که در آن درس میخواندم، طوری بود که هم فرصت میکردم طبق برنامهی راهبردی درس بخوانم و هم زمان کافی برای حل تست داشته باشم. بهاندازهی کافی هم برای امتحانات مدرسه تلاش میکردم و امتحاناتم آنقدر زیاد نبود که از برنامهی راهبردی فاصله بگیرم.
در متوسطهی اول در کدام درسها قویتر بودی؟
درسهای ریاضی و فیزیک نقاط قوتم بودند. معمولاً نمرهام در این درسها بالاتر از 8 از 10 بود.
بهنظرت اگر کسی بخواهد پایهی درسیاش را در این دو درس تقویت کند و در آزمون تیزهوشان هم موفق شود، باید این دو درس را با چه شیوهای بخواند؟
برای همهی درسها و بهخصوص این دو درس سعی میکردم تمام مفاهیم را در کلاس درس یاد بگیرم تا در خانه دیگر برای یادگیری و فهم درسها دچار مشکل نشوم. بعد کتابهایم را میخواندم و نکاتی را که دبیرانم تدریس کرده بودند، مرور میکردم. حل تست مرحلهی بعدی یادگیریام بود. در دفعات اولی که برای هر مبحث تست کار میکردم تعداد غلطهایم زیاد بود؛ اما نکاتی را که از تستها یاد میگرفتم، یادداشت میکردم. این کار باعث میشد هرچه تست بیشتری حل میکردم، ایراداتم کمتر و کمتر میشد و نکات بیشتری یاد میگرفتم.

همین دقت و توجه را در تحلیل آزمونها هم داشتی؟
تحلیل آزمون برایم مهم بوده و هست. بعد از هر آزمون، سؤالات را بررسی میکنم. اشتباهاتم را جدا میکنم و در طول دو هفته دوباره آنها را مرور میکنم.
در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکنی؟
برنامهریزی میکنم و همیشه سعی میکنم تا جایی که زمان اجازه میدهد، در این آزمونها هم شرکت کنم. بهنظرم شرکتکردن در این دو آزمون خیلی خوب است. هر آزمونی که میدهیم، ما را با نحوهی طراحی تستهای جدیدتر آشنا میکند. این آزمونها به ما کمک میکنند با سؤالات متنوعتری آشنا شویم.
تا چه حد با آموزش غیرحضوری سازگار شدهای؟
مطمئناً تدریس در فضای مجازی نسبت به کلاسهای حضوری کیفیت کمتری دارد. از کلاسهای مجازی هم درسها را یاد میگیرم؛ اما امسال سهم یادگیریام از کتابهای کمکدرسی نسبت به سالهای گذشته خیلی بیشتر شده است. درواقع بخشی از زمانم صرف خودآموزی میشود و خودآموزی برایم مکمل آموزش غیرحضوری مدرسه است. بعد با کمک آموختههایم، تست حل میکنم. سعی میکنم آزمونهای غیرحضوری کانون را هم سر ساعت معین خودش شروع کنم و مدیریت زمان را در خانه کاملاً رعایت میکنم. همیشه کارنامهام را در پردازش اول میگیرم تا بتوانم فرصت کافی برای تحلیل داشته باشم.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکنی؟
در سه سال گذشته آنقدر به درسخواندن طبق برنامهریزی عادت کردهام که همیشه با دقت دفتر برنامهریزی را تکمیل میکنم. مادرم در برنامهریزی کمک زیادی به من میکنند. وقتی دفتر برنامهریزی را تکمیل میکنم، تعادل بین مطالعه و حل تست را بهتر میتوانم رعایت کنم. همیشه سهم حل تست در هفتهی دوم بیشتر است.
پدر و مادرت در موفقیتت چه سهمی دارند؟
پدر و مادرم همیشه حمایتم میکنند تا در درسخواندنم اختلالی ایجاد نشود. مادرم تا امروز همیشه در درسخواندن کمک زیادی به من کردهاند. ایشان معلماند و هروقت از نظر درسی ایرادی داشتهام، راهنماییام کردهاند. مادرم در این ده سالی که درس میخواندم، بهترین مشاور من بودهاند.
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی میخواندی؟
با شروع کرونا و درواقع از اسفندماه، حل تستهای استعداد تحلیلی را شروع کردم. کتابهایی داشتم که تستهای متنوعی از استعداد تحلیلی داشت. تا مرداد چند بار تستهای استعداد تحلیلی را کار کردم؛ اما باز هم در آزمون تیزهوشان 50 سؤال بود که در مدیریت زمان آنها به مشکل برخوردم و تعدادی از سؤالات را نزده گذاشتم. برای استعداد تحصیلی زمان اضافه داشتم تا دوباره سؤالات را مرور کنم. اگر زمان به عقب برمیگشت، تلاش میکردم تستهای بیشتری کار کنم و تستهای زماندار کار میکردم.
الان که در خانه هستی، روزهایت را چطور سپری میکنی؟
الان که در پایهی دهم هستم، حجم درسهایم بیشتر از گذشته شده است و سعی میکنم از فرصتی که با درخانهماندن برایم فراهم شده است، برای تلاش بیشتر استفاده کنم. تا ساعت یک ظهر در کلاسهای مدرسه شرکت میکنم و بعد از آن، درس میخوانم و تست کار میکنم.
نکتهی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟
بعضی از بچهها شاید به برنامهریزی اعتقاد نداشته باشند؛ اما مهمترین عاملی که تا امروز به پیشرفت من کمک کرده است، برنامهریزی است. برنامهریزی درست و متعادل باعث شد هم درس بخوانم و هم از درسخواندن خسته نشوم. بهنظرم بهتر است همهی دانشآموزان برنامهریزی خوبی داشته باشند و به پیشخوانی درسها اهمیت بدهند. من هر سال از فصل تابستان برای پیشخوانی استفاده میکنم تا در طول سال تحصیلی درسخواندن برایم جنبهی مرور و تسلطپیداکردن داشته باشد.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
