گفت‌وگوهای پرستو عسکری: علی خسروانی‌فر با میانگین تراز 7259

از اولین آزمون تعیین سطح فصل تابستان، آزمون‌دادن در پایه‌ی دهم تجربی را شروع کردم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: علی خسروانی‌فر با میانگین تراز 7259

علی خسروانی‌فر از یاسوج

از ششم دبستان تا دهم تجربی

آزمون هدف‌گذاری چه کمکی به من می‌کند؟


علی خسروانی‌فر در یک نگاه

شهر: یاسوج (استان کهگیلویه و بویراحمد)

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز: 7259

تحصیلات و شغل پدر: فوق‌دیپلم بهداشت، کارمند اداره‌ی بهداشت

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی مشاوره، فرهنگی

در کدام درس‌ها در پایه‌ی دهم تجربی قوی‌تری؟

از اولین آزمون تعیین سطح فصل تابستان، آزمون‌دادن در پایه‌ی دهم تجربی را شروع کردم. در این مدت، درس‌های زیست و عربی نقاط قوت پایدار من بودند که نمره‌ام در این دو درس، 9 یا 10 از 10 است.

روش خاصی برای مطالعه و یادگیری زیست داری؟

زیست را نباید با هدف حفظ‌کردن خواند؛ چون درسی مفهومی است و اگر مفاهیم را حفظ کنیم، امکان دارد آن‌ها را فراموش کنیم. در مرحله‌ی اول، یک دور کتاب درسی را روزنامه‌وار مطالعه می‌کنم. بعد از آن باید با دقت شکل‌های کتاب را یاد بگیریم. این شکل‌ها اطلاعات زیادی به ما می‌دهند و با کمک آن‌ها می‌توانیم مفهوم درس را بفهمیم. بعد از آن، نوبت تمرین تست‌ است. تمرین تست را با دو هدف انجام می‌دهم. یک هدف، آموزش است و هدف دیگر تثبیت مطالب. تست‌های آموزشی را که حل کردم، نکات مهم آن را استخراج می‌کنم و پاسخ تشریحی آن‌ها را مطالعه می‌کنم تا نکاتی را که در سؤال وجود دارد، یاد بگیرم. بعد از آن، تمام نکات به‌دست‌آمده از تست‌ها را یادداشت می‌کنم و به کتاب مراجعه می‌کنم تا ببینم در کدام بخش از کتاب درسی به آن نکات اشاره شده است. آن بخش‌های مهم کتاب را هم مشخص می‌کنم. بعد دوباره کتاب درسی را به‌همراه نکات یادداشت‌شده و شکل‌ها به‌صورت خط‌به‌خط بررسی و مطالعه می‌کنم. بعد نوبت تست زمان‌دار با هدف تثبیت مطالب است. به‌نظر من، تقریباً برای هر گفتار، 100 تست کافی است. در زیست، هر گفتار یا فصل مستقل از گفتار و فصل دیگر نیست و باید آن‌ها را ترکیبی خواند.

برای درس عربی هم روشی با این دقت برای خود طراحی کرده‌ای؟

عربی درسی پایه‌ای است. اسم کتاب ما عربی، زبان قرآن است. این نام اهمیت ترجمه به زبان قرآن را بیان می‌کند. یعنی کتاب، ترجمه‌محور است. باید بتوانیم به تک‌تک لغات و جملات کتاب از نظر ترجمه تسلط پیدا کنیم. تسلط هم به معنای حفظ معنای لغات نیست. باید بتوانیم علاوه بر آن، لغات را ریشه‌یابی کنیم و از جنبه‌های دیگر هم آن‌ها را تحلیل کنیم. من بعد از این کار، تمرین‌های کتاب را هم حل می‌کنم و سپس به سراغ حل تست می‌روم.

روشت برای تمام تست‌های عربی یکسان است؟

تست‌های عربی سه دسته‌اند. یک دسته مرتبط با لغات، دسته‌ی دوم مربوط به قواعد و دسته‌ی سوم تست‌های درک مطلب هستند. تست‌های مرتبط با لغات، پایه‌ی دو دسته‌ی دیگر هستند. ابتدا آن‌ها را کار می‌کنم. در بین تست‌ها هم اگر با لغت یا تست جدیدی برخورد کردم، آن را در حاشیه‌ی کتاب درسی یادداشت می‌کنم. قواعد هم اغلب مربوط به صرف افعال عربی است که به‌نظرم اگر بتوانیم افعال را با فارسی توأم کنیم، یعنی ابتدا افعال مفرد و سپس جمع را تمرین کنیم، به‌خوبی یاد می‌گیریم. درک‌مطلب هم ترکیبی از دو دسته‌ی قبلی است. من هر متن را جزء‌به‌جزء می‌خوانم و قبل از خواندنش، ابتدا نگاهی کلی به سؤالات می‌کنم. مثلاً یک سوال این است که متن درباره‌ی چه موضوعی است. در مقدمه‌ی متن، این سوال پاسخ داده می‌شود. درک‌مطلب از ما مفهوم کلی می‌خواهد و ترجمه‌ی تحت‌اللفظی فقط وقت ما را هدر می‌دهد. من بیشتر روی تست‌های درک‌مطلب کار می‌کنم.

در کدام درس توانستی با تغییر روش مطالعه پیشرفت کنی؟

درس زبان برای من چالشی بود. این درس هم پایه‌ای است و باید آن را از سال‌های پایه خوب آموخت و تمرین کرد. قبلاً نمره‌ام در این درس، 6 از 10 بود که الان آن را به 9 از 10 رسانده‌ام. در هر درس سعی می‌کنم از ابتدا تا انتهای درس، تمام واژه‌ها را مطالعه کنم و چند درک متن برای آن درس کار کنم که در آن‌ها همان کلمات به کار رفته باشد. متن‌ها به ما کمک می‌کنند که بهتر کلمات و کاربرد آن‌ها را در جملات بفهمیم.

در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنی؟

این دو آزمون علاوه بر آزمون اصلی برای من اهمیت ویژه‌ای دارند. آزمون هدف‌گذاری به من کمک می‌کند در پایان هفته‌ی اول متوجه شوم که در درس‌های اختصاصی در چه وضعیتی هستم و بعد از دیدن نتیجه‌ی این آزمون، تصمیم بگیرم که در آزمون اصلی به چند سؤال از 10 سؤال در هر درس پاسخ بدهم. درواقع مسیر من در هفته‌ی دوم با کمک آزمون هدف‌گذاری روشن‌تر و هموارتر می‌شود. پنج‌شنبه‌ی قبل از آزمون اصلی را هم گذاشته‌ام برای پاسخ به آزمون مشابه پارسال. این آزمون کمک می‌کند بتوانم نتایجم را با نتایج دانش‌آموزان سال گذشته که آزمون‌هایشان حضوری بوده است، مقایسه کنم و با دید واقع‌بینانه‌تری خودم را برای آزمون اصلی آماده کنم.


پدر و مادرت چه تصمیمات خوبی برای پیشرفت تو گرفته‌اند؟

پیشرفتم را در درس‌ها مدیون پدر و مادرم هستم. وقتی ششم دبستان بودم، چون با کانون آشنا بودند، برای من بهترین تصمیم را گرفتند و زمینه را برای ورودم به کانون فراهم کردند. پدر و مادرم به‌خوبی می‌دانستند که کانون برای هر پایه‌ی تحصیلی برنامه‌ی مؤثر و ویژه‌ای دارد و ورود من به کانون زمینه‌ساز پیشرفتم شد. هر زمان هم امکاناتی را نیاز داشته باشم، پدر و مادرم حمایتم می‌کنند. از آن‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم.

تا چه حد توانسته‌ای خودت را با آموزش‌ غیرحضوری هماهنگ کنی؟

آموزش غیرحضوری دردسرهایی دارد؛ اما سرشار از فرصت‌های خوب برای ما دانش‌آموزان است. آموزش غیرحضوری باعث صرفه‌جویی در زمانم شده است و از این فرصت برای گوش‌دادن به تدریس دبیرها، مطالعه‌ی بیشتر درس‌ها، افزایش ساعت مطالعه و حل تست‌های بیشتر استفاده می‌کنم. نقش کانون در پیشرفت درسی ما در این دوران بسیار پررنگ و مؤثر است. الان هم مثل تمام بازه‌های زمانی مهم دیگر در طول تحصیلمان، برنامه‌ی ویژه‌ای در نظر گرفته که کمک می‌کند پیوستگی‌مان را به درس‌خواندن حفظ کنیم.

تکمیل دفتر برنامه‌ریزی چه دستاوردهایی برایت داشته است؟

این سؤال را با جمله‌ای از آقای قلم‌چی پاسخ می‌دهم: کم‌رنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارترند. من از ششم دبستان دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنم و به‌نظرم با ثبت ساعت مطالعه‌ام در این دفتر است که می‌توانم به شناخت خوبی از خودم برسم. زمانی که نتیجه‌ام در درسی در آزمون مطلوب است، به میزان مطالعه و تعداد تست‌هایم در دو هفته نگاه می‌کنم تا وضعیت مناسبم در آن درس برایم شفاف‌تر شود. زمانی هم که از خودم می‌پرسم چرا نتیجه‌ام در درسی در آزمون مطلوب نیست، پاسخ این سؤال را هم در دفتر برنامه‌ریزی پیدا می‌کنم. همه‌چیز به میزان تلاش و پیوستگی ما بستگی دارد. اگر در درسی ساعت مطالعه و تعداد تست‌هایم زیاد باشد، اما نتیجه‌ام مناسب نباشد، باز هم به دنبال تحلیل منابع و شیوه‌های مطالعاتی‌ام می‌روم که مسیر اشتباه را ادامه ندهم.

همین اهمیت را به تحلیل آزمون هم می‌دهی؟

همان روز جمعه بعد از آزمون، آن را تحلیل می‌کنم. اگر سؤالی ساده باشد و به آن پاسخ درست داده باشم، باز هم به‌سادگی از کنار آن نمی‌گذرم و نکات سؤال و گزینه‌ها را یادداشت می‌کنم. سؤالات شک‌دار را هم که ممکن است پاسخ داده باشم یا سفید گذاشته باشم، با نکاتش یادداشت می‌کنم و مبحث مربوط به سؤال را دوباره می‌خوانم. سؤالاتی که نادرست پاسخ داده‌ام ممکن است ناشی از تسلط‌نداشتن باشد. مباحث آن‌ها را هم دوباره مطالعه و بررسی می‌کنم و سؤال را همراه با نکات و پاسخش در کتاب خودآموزی می‌نویسم. کتاب خودآموزی کتابی مستقل است و شامل اشتباهات ما همراه با تمام نکات موجود در آن سؤالات است. برای تحلیل بهتر، از کارنامه‌های اشتباهات و هدف‌گذاری استفاده می‌کنم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری