از پنجم دبستان تا قبولی در تیزهوشان
گفتوگو با پارسا اژدریان از مراغه
آزموندادن باعث شده برنامهی درسیام هدفمندتر باشد
پارسا اژدریان در یک نگاه
شهر: مراغه (استان آذربایجان شرقی)
مدرسه: شهیدبهشتی
سالهای حضور در کانون: از پنجم دبستان تا دهم تجربی بهمدت 6 سال
میانگینتراز نهم: 6905
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسیارشد مدیریت، کارمند ادارهی گمرک
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی زبان، خانهدار
چرا از کلاس پنجم تصمیم گرفتی در آزمونهای کانون شرکت کنی؟
دوستانم آن زمان در آزمونها شرکت میکردند و من هم تشویق شدم تا با آزمونهای برنامهای کانون خودم را بسنجم. خودم را برای آزمون تیزهوشان سال ششم هم آماده کردم؛ اما در جلسهی آزمون آرامش کافی نداشتم و نتوانستم جلسهی آزمون را بهخوبی مدیریت کنم. به همین دلیل، آن سال پذیرفته نشدم. از پنجم دبستان تا کلاس نهم که میخواستم دوباره در آزمون تیزهوشان شرکت کنم، در آزمونهای زیادی در کانون شرکت کردم و با سؤالات بسیار زیاد و متنوعی آشنا شدم. تواناییام در مدیریت جلسهی آزمون بیشتر شده بود و این بار در مدرسهی شهیدبهشتی پذیرفته شدم.
شش سال آزموندادن مداوم چه تغییراتی در درسخواندنت ایجاد کرده است؟
آزموندادن باعث شده برنامهی درسیام هدفمندتر باشد و برای درسخواندنم هدف خوبی داشته باشم. در کانون برنامهریزیکردن را یاد گرفتم؛ کاری که تا قبل از ورودم به کانون، انجامش نمیدادم. شرکتکردن در آزمونهای کانون باعث شد برای حل تستهای زیادی وقت بگذارم و در طول این سالها با تستهای متنوع و استانداردی آشنا شدم. از پایهی هفتم مطالعات جدیام را برای آزمون تیزهوشان کلاس نهم شروع کردم و مطالعهی مطابق با برنامهی راهبردی در طول این سه سال، کمکم کرد تا به هدفم برسم.
چه لزومی داشت مطالعه برای آزمون تیزهوشان را از کلاس هفتم شروع کنی؟
مطالب درسی کلاس هفتم پایهی درسهایی بود که در کلاسهای هشتم و نهم میخواندیم. لازم بود تا پایهی درسی بسیار خوبی داشته باشم تا بتوانم در سالهای بعد بهخوبی از پس یادگیری مفاهیم و حل تستها برآیم. فقط خواندن و تمرین تستهای استعداد تحلیلی را از کلاس هشتم شروع کردم و در کلاس نهم میزان تلاشم را برای تسلط بر مباحث استعداد تحلیلی بیشتر کردم.
کدام درسها نقاط قوت تو بود؟ با چه روشی آنها را میخواندی؟
درسهای ریاضی و علوم نقاط قوتم بود. اغلب اوقات نمرههایم در این دو درس 10 از 10 بود. برای یادگیری این دو درس، در وهلهی اول در کلاس درس با دقت به تدریس دبیرم گوش میدادم. این باعث میشد در خانه نیازی نباشد زمان زیادی را برای فهم مطالب صرف کنم. در خانه، یک بار دیگر درسها را از روی کتاب درسی روزنامهوار مرور میکردم. بعد تست آموزشی حل میکردم تا میزان یادگیریام را بفهمم. این بار دوباره به کتاب مراجعه میکردم و با دیدی که تستها به من داده بود، متن کتاب درسی را دقیقتر مطالعه میکردم. پس از مطالعهی دقیق، دوباره به سراغ حل تستهای دشوارتر و بیشتری میرفتم تا به تسلط برسم.
برای هر مبحث بهطور میانگین چه مقدار تست کار میکردی تا خیالت از بابت تسلطیافتن راحت شود؟
بسته به دشواری مبحثی که میخواندم بهطور میانگین بین 100 تا 120 تست کار میکردم تا از بابت تثبیت مطالب در ذهنم و روبهرو شدن با انواع تستها خیالم راحت شود. برای درسی مثل ریاضی که تستهای متنوعتری داشت، از روی دو کتاب مختلف تست کار میکردم. برای درسهای ریاضی و علوم و فارسی از روی کتابهای سهسطحی تست حل میکردم.
چه دلیلی باعث میشد کتابهای سهسطحی را انتخاب کنی؟
تستهای کتابهای سهسطحی سطحبندی شده بود و چون سطح دشواری تستها مشخص بود، میتوانستم خودم را بهخوبی در سطوح مختلف بسنجم و متوجه بشوم که هر درس را چقدر خوب یاد گرفتهام.
شروع کرونا و غیرحضوریشدن مدرسهها چه تأثیری بر آمادگیات برای آزمون تیزهوشان گذاشت؟
با شروع کرونا تغییری در نحوهی درسخواندنم ایجاد نکردم. همان قدر که در زمان حضوریبودن کلاسها برای شرکت در کلاسها و مطالعه در خانه وقت میگذاشتم، با غیرحضوریشدن مدرسهها هم برای کلاسهای غیرحضوری و درسخواندنم در خانه وقت صرف کردم. خودم در خانه تلاش میکردم طبق بودجهبندی برنامهی راهبردی، درس بخوانم. از درسنامههای کتابهای کمکدرسی کمک میگرفتم و هرجا لازم بود، خودآموزی میکردم تا از برنامه عقب نیفتم. اگر لازم بود در کلاسهای خصوصی هم شرکت میکردم.

در روز حدود چند ساعت درس میخواندی؟
بهطور مفید در روزهایی که به مدرسه میرفتم، شش ساعت مطالعه میکردم و در روزهای تعطیل حداقل هشت ساعت درس میخواندم. هر روز هم میزان مطالعهام را در دفتر برنامهریزی مینوشتم. دفتر برنامهریزی به درسخواندنم هدف و جهت میداد. آن را با نتایجم مقایسه میکردم و اگر برای درسی وقت کمی اختصاص داده بودم، در هفتههای بعدی جبران میکردم.
در آزمون تیزهوشان برای مدیریت زمان استعداد تحلیلی موفق بودی؟
حتی کمی وقت اضافه آوردم. همان طور که گفتم، از کلاس هشتم حل تستهای استعداد تحلیلی را شروع کردم و کلاس نهم تعداد تستهایم را برای این درس افزایش دادم. به همین دلیل با تیپهای متنوع سؤال از این درس بهخوبی آشنا بودم. همین موضوع کمک کرد بتوانم حتی زودتر از زمان استاندارد به 50 سؤال استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان پاسخ بدهم. در خانه تستهای زماندار زیادی کار کرده بودم.
تا چه حد در برگزاری آزمونهای غیرحضوری جدیت داری؟
دفترچهی کاغذی را از نمایندگی تحویل میگیرم و ساعت 9 آزموندادن را شروع میکنم. آزمونم تا ساعت ۱۱:۱۵ طول میکشد. دقیق طبق زمان استاندارد در جلسهی آزمون مینشینم. برایم برگزاری جدی آزمون بسیار مهم است. وقتی هم پاسخنامهی تشریحی آزمون منتشر میشود، آزمون را تحلیل و بررسی میکنم. در تحلیل آزمون، تمرکزم روی اشتباهات و نزدههایم است. نکتههای جالب سؤالات را در کتاب درسی حاشیهنویسی میکنم. در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکنم. دوست دارم قبل از برگزاری آزمون اصلی با انواع تستها آشنا شوم. حتی ممکن است در زمان برگزاری آزمون هدفگذاری درسمان هنوز به بودجهبندی نرسیده باشد؛ اما خودم پیشخوانی میکنم تا با سؤالات آزمون آشنا شوم.
برای شروع نیمسال دوم چه تصمیمی داری؟
مهمترین تصمیم من برای نیمسال دوم، افزایش ساعت مطالعهام است. روند درسخواندنم در نیمسال اول خوب بود. میخواهم همان روال را ادامه بدهم.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
