گفت‌وگوهای پرستو عسکری: محمد رستمی با میانگین تراز 7401

دوره‌ی کرونا که شروع شد، شوک بزرگی برای همه بود. به خودم گفتم الان که همه متوقف شده‌اند، دوره‌ی طلایی برای پیشرفت‌کردن است.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: محمد رستمی با میانگین تراز 7401

محمد رستمی از کرج

از کلاس هشتم تا دوازدهم انسانی

باید نقاط قوتم را در نیم‌سال دوم هم حفظ کنم


محمد رستمی در یک نگاه

شهر: کرج (استان البرز)

مدرسه: شهیدسلطانی(3)

سال‌های حضور در کانون: از کلاس هشتم تا دوازدهم انسانی به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز دوازدهم: 7401

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم ‌انسانی، کارگر

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم حسابداری، خانه‌دار

نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی داشتی. چه کار کردی؟

دوره‌ی کرونا که شروع شد، شوک بزرگی برای همه بود. به خودم گفتم الان که همه متوقف شده‌اند، دوره‌ی طلایی برای پیشرفت‌کردن است. تصمیم گرفتم ابتدا ایراداتم را پیدا کنم و چون بیشتر وقتم را در خانه سپری می‌کنم زمانم را صرف برطرف‌کردن ایراداتم کنم. در درس ریاضی ضعف داشتم. با دوستان و آشنایانی که رتبه‌‌برتر بودند، مشورت کردم و برای پیشرفت در ریاضی، استفاده از کتاب آبی را پیشنهاد کردند. یک دلیل دیگرم برای پیشرفت این بود که بعد از اتمام سال تحصیلی، مدرسه‌ی ما برایمان کلاس کنکور گذاشت و طبق کلاس‌ها پیش می‌رفتم. در دوران تابستان هم که دوره‌ی بسیار مهمی بود، علاوه بر برطرف‌کردن نقاط ضعف، روی تثبیت نقاط قوت هم وقت گذاشتم. کارنامه‌ی 5نوع‌درس در این پیشرفت کمک زیادی به ایجاد فراشناخت در من کرد.

استفاده از کتاب آبی تأثیری بر پیشرفت ریاضی‌ات داشت؟

کتاب آبی را مطالعه کردم و برایم بسیار مهم بود که خلاصه‌ی نکاتی را که از درس‌نامه‌ها و تست‌هایش یاد می‌گرفتم، بنویسم. درواقع برای خودم می‌نوشتم که هر تیپ سؤال باید با چه روشی حل شود. با این کار تا حد زیادی مشکلم در درس ریاضی برطرف شد. وقتی تست ریاضی کار می‌کنم، آن‌ را نشان‌دار می‌کنم تا در دوران جمع‌بندی نیم‌سال اول و نوروز و جمع‌بندی نیم‌سال دوم، دقیق بدانم که وقتم را صرف مرور کدام تست‌ها بکنم. هر تستی که حل می‌کنم، نکته‌ی مهم آن را به‌همراه یک مثال مشابه آن در دفترچه‌ای یادداشت می‌کنم. این دفترچه کمک می‌کند که وقتی فرصت کمی برای مرور دارم، منبع مختصر و مفیدی برای مرور داشته باشم. ریاضی درسی زودبازده نیست و پیشرفت در آن، دست‌کم دوسه ماه طول می‌کشد.

درس دیگری بود که در آن پیشرفت کرده باشی؟

در درس زبان هم توجه ویژه‌ای به لغات داشتم و همین باعث شد پیشرفت کنم. وسیع‌بودن دایره‌ی واژگان تأثیر بسیار خوبی بر پیشرفت نمره‌ی چند از ده زبان در آزمون‌ها و کنکور دارد. سعی کردم لغات را در جمله‌ها یاد بگیرم تا دقیق در ذهنم تثبیت شود که هر لغت به چه صورتی در ساختار جمله‌ها به کار می‌رود. مشاورم برای برطرف‌کردن ایراداتم در موضوعی‌خوانی‌ها روشی به من پیشنهاد کردند. مثلاً در بحث آرایه ابتدا یک درس‌نامه‌ی مختصر می‌خواندم تا با موضوع درس آشنا شوم. بعد، از همان مبحث تست‌های آموزشی حل می‌کردم. سه روز را صرف حل تست‌های آموزشی همان موضوع می‌کردم. بعد به‌مدت چهار روز به سراغ تست‌های کنکور می‌رفتم. این کار تأثیر بسیار خوبی در برطرف‌شدن ایرادات در موضوعی‌خوانی‌ها داشت.

در نیم‌سال اول کدام درس‌ها نقاط قوت تو بودند؟

الان ریاضی نقطه‌قوت من است. نمره‌ام در این درس 9 از 10 است و تأثیر مثبتی بر میانگین‌ترازم دارد. نقطه‌قوت دیگرم عربی و علوم‌وفنون است که نمره‌ام در این درس‌ها بالاتر از 8 از 10 است. در درس دین‌وزندگی هم قوی هستم؛ چون معلم ما خودشان از مؤلفان کانون هستند. در کل، به‌نظرم اینکه یک درس نقطه‌قوت ما بماند و در ذهنمان تثبیت شود، خیلی مهم‌تر از این است که موقتی و فقط در یک نیم‌سال نقطه‌قوت ما باشد. باید نقاط قوتم را در نیم‌سال دوم هم حفظ کنم. دوست دارم تا عید، تا می‌توانم به اطلاعاتم اضافه کنم و بعد از عید تمام مطالبی را که یاد گرفته‌ام، تثبیت کنم.


در کدام درس روش خوبی برای مطالعه داری؟

دوست دارم ابتدا نکته‌ای درباره‌ی درس‌های دشوار بگویم. در ورزش تکواندو وقتی نمی‌توانیم به حریف غلبه کنیم، خودمان را به او نزدیک می‌کنیم یا به‌اصطلاح به او می‌چسبیم. با درس‌های دشوار هم باید چنین برخوردی داشت و به آن‌ها نزدیک‌تر شد و بیشتر درگیرشان شد. برای ریاضی و عربی، چنین رویه‌ای را پیش گرفتم. روشم را در درس ریاضی قبلاً توضیح دادم. عربی برای دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی 45 تست در کنکور دارد که شامل عربی عمومی و اختصاصی است. مهم‌ترین منبع برای یادگیری عربی، کتاب درسی است. هشت تست اول، لغت است و جواب‌دادن به آن‌ها تأثیر بسزایی در موفقیت در پاسخ به تست‌های دیگر دارد. این لغات را حفظ می‌کنم و اگر ریشه‌ی لغت یا هم‌خانواده‌های آن‌ را شنیده باشم، با خودم تکرار می‌کنم تا در ذهنم ثبت شود. با کمک لغاتی که حفظ می‌کنم، متون و جمله‌های کتاب را ترجمه می‌کنم تا با کاربرد لغات در جمله آشناتر شوم. در بخش قواعد کتاب درسی عملکرد عالی ندارم؛ اما کتاب عربی آبی کانون که مؤلفش آقای سیدمحمدعلی مرتضوی هستند، کتاب بسیار خوبی در بخش قواعد است. باید ابتدا درس‌نامه را بخوانیم و بعد به سراغ حل تست برویم. البته حل تست‌های آموزشی قبل از حل تست‌های زمان‌دار، بسیار اهمیت دارد. نوشتن خلاصه از نکات، بسیار مهم است تا در دوران جمع‌بندی مشکل خاصی نداشته باشیم.

شروع نیم‌سال دوم برایت با چه تغییرات مثبتی همراه بود؟

در دوره‌ی کرونا فرصت خوبی برای تسلط بر درس‌های یازدهم داشتم و کانون هم در این دوران از ما آزمون‌های زیادی گرفت. به همین دلیل نیم‌سال دوم حجم کارم سبک‌تر است. تصمیم دارم در درس‌هایی مثل فلسفه که ضریب بالاتری دارند، از روش مطالعه‌ی بهتری استفاده کنم. نمره‌ام در این درس 7 از 10 است و تصمیم گرفته‌ام این نمره را به حد اعلای خودش برسانم. درضمن قصد دارم در نیم‌سال دوم دوره‌های زمانی خاصی را هم برای استراحت در نظر بگیرم که تا کنکور بتوانم پیوسته مسیرم را ادامه بدهم و جا نزنم. نیم‌سال دوم نیم‌سال جابه‌جاشدن رتبه‌ها و جهش است. مهم است که بدون خستگی به مسیر ادامه دهیم.

می‌خواهی از چه روشی برای درس فلسفه استفاده کنی؟

قبلاً فکر می‌کردم همان بار اولی که فلسفه را می‌خوانم، باید آن را بفهمم؛ اما اصلاً این‌طور نیست. ابتدا برای هر درس باید پیش‌خوانی داشته باشیم. برایم این پیش‌خوانی بیشتر از 5 دقیقه طول نمی‌کشد. بعد درس را بخش‌بندی می‌کنم؛ یعنی نظر هر فیلسوفی را جداگانه می‌خوانم. وقتی دیدگاه‌های فیلسوفی را فهمیدم، به سراغ فیلسوف بعدی می‌روم. در درس فلسفه مرور خیلی مهم است. می‌خواهم وقتی قرار است 10 صفحه بخوانم، اگر به صفحه‌ی 4 رسیدم، دوباره سه صفحه‌ی اول را مرور کنم. برای این درس، تدریس ذهنی به دیگران هم خیلی روش اثربخشی است. قصد دارم درس را که یاد می‌گیرم، تصور کنم در کلاس، معلم هستم و آن را توضیح بدهم. بالاترین میزان یادگیری در زمان یاددادن درس به دیگران اتفاق می‌افتد.

در کدام آزمون‌های کانون شرکت می‌کنی؟

به‌نظرم آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال و اصلی، مکمل هم هستند. در همه‌ی آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم. آزمون هدف‌گذاری باعث می‌شود حتماً در هفته‌ی اول درس‌های دوازدهم را خوب بخوانم و جمع‌بندی کنم. اگر تمام‌کردن درس‌های دوازدهم تا پنجشنبه طول بکشد، آزمون هدف‌گذاری را جمعه از خودم می‌گیرم. در هفته‌ی اول بیشتر زمانم را به مطالعه‌ی درس‌های دوازدهم اختصاص می‌دهم و کمی هم ریاضی دهم را می‌خوانم. با آزمون‌های هدف‌گذاری ایراداتم را پیدا می‌کنم و هفته‌ی دوم با توجه به شناختی که از خودم پیدا می‌کنم، بیشتر مرور می‌کنم و تست می‌زنم. آزمون مشابه پارسال را چهارشنبه‌ها جواب می‌دهم تا اگر ایراداتم پیدا شد، بتوانم در زمان باقی‌مانده، آن را موقتی برطرف کنم و بعد از تحلیل آزمون اصلی، ایراداتی را که از آزمون مشابه پارسال و اصلی پیدا کرده بودم، به طور دائمی رفع می‌کنم.

روشت در تحلیل آزمون چگونه است؟

آزمون بدون تحلیل مثل زنبور بدون عسل است. نکته‌های آزمون را با دلایل پاسخ‌های اشتباه، در کتاب خودآموزی می‌نویسم و پیشنهاد می‌کنم بچه‌ها حتی اگر کتاب خودآموزی ندارند، از دفتری مشابه آن استفاده کنند. همه‌ی تست‌ها را در مرحله‌ی تحلیل، بررسی می‌کنم و اجازه نمی‌دهم هیچ تستی بدون تحلیل باقی بماند. برای تست‌هایی که درست پاسخ داده‌ام، فقط به مشاهده و مطالعه‌ی پاسخ‌نامه بسنده می‌کنم. مهم‌ترین سؤالات هر آزمون، سؤالاتی است که به آن‌ها پاسخ اشتباه داده‌ام و آن‌ها را ناقص یا اشتباه فهمیده‌ام. برای این تست‌ها خیلی کار می‌کنم. روی برگه‌ای اشتباهاتم را مبحث‌بندی می‌کنم تا ببینم از چه مباحثی در آزمون ایراد داشته‌ام. سعی می‌کنم شنبه‌ی بعد از آزمون، از مباحثی که به سؤالاتشان اشتباه جواب داده بودم، تست بیشتری کار کنم. این مباحث را روی کاغذهایی می‌نویسم و نگهشان می‌دارم تا بعدها در دوران جمع‌بندی هم از آن‌ها بیشتر تست کار کنم.

از چه منابعی برای مطالعه و حل تست استفاده می‌کنی؟

کتاب آبی فلسفه و منطق کانون کتاب بسیار خوبی است که دوست دارم به دانش‌آموزان دیگر هم پیشنهاد کنم. به‌خصوص کتاب آبی فلسفه‌ی 2، مؤلفشان استادم هستند. کتاب آبی ریاضی و آمار کانون هم برای پیشرفت دانش‌آموزان ضعیف و متوسط بسیار مفید و مؤثر است. خودم هم با این کتاب رشد کردم. کتاب‌های سه‌سطحی هم برای حل تست‌های سطح بالاتر مفیدند.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu