گفت‌وگوهای پرستو عسکری: ریحانه آرش با میانگین تراز 7106

ششم که بودم، چون شهرمان مدرسه‌ی تیزهوشان دخترانه نداشت، نتوانستم در این آزمون شرکت کنم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: ریحانه آرش با میانگین تراز 7106

از کلاس هفتم تا قبولی در تیزهوشان

گفت‌وگو با ریحانه آرش از ایذه


نیم‌سال دوم زمان خوبی برای مرور مطالب است


ریحانه آرش در یک نگاه

شهر: ایذه (استان خوزستان)

مدرسه: فرزانگان شهرکرد

سال‌های حضور در کانون: از کلاس هفتم تا دهم تجربی به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز نهم: 7106

تحصیلات و شغل پدر: دکتری فلسفه، کارشناس مسئول آموزش متوسطه‌ی اول

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی الهیات، فرهنگی

برای قبولی در آزمون تیزهوشان، چگونه برنامه‌ریزی کردی؟

ششم که بودم، چون شهرمان مدرسه‌ی تیزهوشان دخترانه نداشت، نتوانستم در این آزمون شرکت کنم. خواهر بزرگ‌ترم، رضوان آرش که دانش‌آموز کانون هم بود، در سال 97 در رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد پذیرفته شد و من هم از پایه‌ی هفتم تلاشم را برای موفقیت در آزمون تیزهوشان پایه‌ی نهم شروع کردم. درواقع موفقیت خواهرم یکی از دلایل ورود من به کانون بود. قصدمان این بود که به شهرکرد مهاجرت کنیم و برای قبولی در مدرسه‌ی فرزانگان شهرکرد درس می‌خواندم. در طول این سه سال دقیقاً طبق برنامه‌ی راهبردی کانون درس خواندم و در آزمون‌ها شرکت کردم. پدر و مادرم هم فضای خوبی را برای درس‌خواندنم ایجاد کرده بودند و مشوقم بودند.

پس درواقع سه سال برای هدفت تلاش کردی.

ابتدا که می‌خواستم این مسیر را شروع کنم، انگیزه‌ام کم بود و هنوز خودباوری نداشتم. در اولین آزمونم در پایه‌ی هفتم، رتبه‌ی 1 کشور شدم. همین موضوع انگیزه‌ام را زیاد کرد. تلاش می‌کردم که رقابت کنم و ترازم را در سطح خوبی نگه دارم. خیلی برایم هیجان‌انگیز بود که در اولین آزمون توانسته بودم نفر اول کشور شوم و بازخوردی که از اطرافیانم می‌گرفتم، روحیه‌‌ام را خیلی تقویت کرد.

در متوسطه‌ی اول، کدام درس‌ها نقاط قوت تو بود؟

تمام درس‌ها نقاط قوتم بودند؛ اما ریاضی و بخش فیزیک در کتاب علوم، نقاط قوت پایدارم بودند که معمولاً نمره‌ام در این دو درس، 10 از 10 بود.

این دو درس را با چه روشی می‌خواندی؟

تابستان پیش از شروع سال تحصیلی، درس‌ها را پیش‌خوانی می‌کردم. در تابستان، درس‌ها را مفهومی و تشریحی می‌خواندم و یاد می‌گرفتم. پایه‌ی درسی‌ام قوی بود و به ریاضی و فیزیک علاقه‌ی زیادی هم داشتم. عاملی که در موفقیت در هر درسی تأثیر زیادی دارد، حل‌کردن تست‌های متنوع و تمرین زیاد است. سعی می‌کردم روی حل مسائل متمرکز شوم و تیپ‌های مختلف سؤال را بشناسم. برای مسائل چالشی راه‌حل‌های گوناگونی پیدا می‌کردم. هر روز در برنامه‌ام برای این دو درس، زمان در نظر گرفته بودم. برای تست‌ها حتی اگر پاسخم درست بود، باز هم پاسخ‌نامه را می‌خواندم تا اگر راه‌حل جدید یا نکته‌ی بهتری برای حل سؤال وجود داشت، آن را هم یاد بگیرم و بتوانم سؤال را در زمان کمتری حل کنم. حل تست‌های زمان‌دار هم به من کمک می‌کرد تا در جلسه‌ی آزمون بتوانم زمان را به‌خوبی مدیریت کنم و دقت و سرعت‌عمل خوبی داشته باشم.

در کدام درس با تغییر روش مطالعه، پیشرفت کردی؟

در بخش زیست‌شناسی پیشرفت کردم. اوایل، مطالعه‌ام خیلی سطحی بود و نتیجه‌ای را که می‌خواستم، نمی‌گرفتم. روش‌های دانش‌آموزان برتر را مطالعه کردم و تصمیم گرفتم به نکات این درس بیشتر توجه کنم. بین مطالب ارتباط برقرار می‌کردم و نکات ریز تست‌ها را درمی‌آوردم. تست‌های زیادی کار کردم و تمام نکات مهم را در حاشیه‌ی کتاب می‌نوشتم. بعد از هر آزمون کانون، تک‌تک سؤالات را تحلیل می‌کردم تا متوجه شوم طراح سؤال به چه نکاتی بیشتر توجه کرده است. سعی کردم به تصویرهای کتاب هم اهمیت زیادی بدهم و مجموعه‌ی این کارها به من کمک کرد نمره‌ام از 7 به 10 از 10 برسد.


در سال گذشته، شروع نیم‌سال دوم برایت با چه تصمیمات مهمی همراه بود؟

با شروع نیم‌سال دوم، هدفم را مرور و جمع‌بندی مطالبی که خوانده بودم، تعیین کردم تا بتوانم خودم را برای آزمون تیزهوشان آماده کنم. البته بعد کرونا آمد و آزمون به تعویق افتاد. نیم‌سال دوم زمان خوبی برای مرور مطالب است. دوران عید نوروز هم در نیم‌سال دوم زمان بسیار مهمی بود که می‌توانستم در آن، بیشتر درس بخوانم و با حل تست، مطالب را به‌خوبی جمع‌بندی کنم. سعی کردم با شروع نیم‌سال دوم، ماه‌های گذشته را ارزیابی کنم تا اشتباهاتم را اصلاح کنم و تغییرات مثبتی داشته باشم. نقاط ضعفم را تقویت و نقاط قوتم را تثبیت کردم.

از چه زمانی مبحث استعداد تحلیلی را شروع کردی؟

از تابستان پیش از ورود به پایه‌ی نهم، حل تست‌های این درس را شروع کردم. کتاب‌های هوش کلامی و غیرکلامی کانون را تهیه کردم و هر روز از هر کتاب، یک پیمانه کار می‌کردم. با این پیوستگی تا روز آزمون توانستم چند دور این کتاب‌ها را دوره کنم. چون در خانه تست‌ها را زیاد کار کرده بودم و زمان‌دار تست حل می‌کردم، با مدیریت زمان مشکلی نداشتم. شرایط آزمون را در خانه شبیه‌سازی می‌کردم و با درنظر‌گرفتن زمان، از خودم آزمون می‌گرفتم. همیشه سعی می‌کردم در خانه، تست‌ها را در زمانی کمتر از زمان استاندارد حل کنم و برای همین در مدیریت زمان آزمون به مشکل برنخوردم. اگر سؤالی وقت‌گیر بود، از حل‌کردنش صرف‌نظر می‌کردم و ابتدا زمانم را صرف حل سؤالات دیگر می‌کردم. اگر می‌توانستم زمانی ذخیره کنم، به سراغ سؤالات وقت‌گیرتر می‌رفتم.

روزهای جمعه‌ی آزمون را چطور سپری می‌کنی؟

خیلی برایم مهم است که در آزمون‌های غیرحضوری در دوران کرونا، دقیقاً شرایط آزمون‌های حضوری را شبیه‌سازی کنم. به همین دلیل دفترچه‌ی کاغذی را از نمایندگی کانون می‌گیرم و دقیقاً طبق زمان استاندارد آزمون می‌دهم. اوایل، کمی برایم دشوار بود؛ اما بعد کم‌کم توانستم خودم را با وضعیت جدید هماهنگ کنم. سر ساعت هشت، آزمون را شروع می‌کنم و کارنامه‌ام را در پردازش اول می‌گیرم. در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنم. با کمک آزمون هدف‌گذاری، تلاشم را در هفته‌ی اول می‌سنجم و اگر مطلبی را خوب نخوانده باشم، برای هفته‌ی دوم برنامه‌ریزی منطقی‌تری می‌کنم. این آزمون برای هفته‌ی دوم، دید بهتری به من می‌دهد و راحت‌تر می‌توانم برنامه‌هایم را تنظیم کنم. آزمون مشابه پارسال هم بهترین روش برای دوره‌کردن و جمع‌بندی درس‌ها برای آزمون اصلی است. منطقی نیست که پنج‌شنبه‌ها بخواهیم دوباره تک‌تک کتاب‌ها و نکته‌ها را دوره کنیم؛ اما می‌توانیم با کمک آزمون مشابه پارسال، مرور و بازیابی خوبی انجام دهیم.

از چه منابعی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان کمک گرفتی؟

به‌جز کتاب‌های استعداد تحلیلی (هوش کلامی و غیرکلامی)، از کتاب 1500 سؤال تیزهوشان هم استفاده کردم. این کتاب را حتی به دوستان غیرکانونی‌ام پیشنهاد کردم و آن‌ها هم استفاده کردند و راضی بودند. از کتاب‌های آبی هم برای تمام درس‌ها و به‌خصوص درس‌های عمومی استفاده می‌کردم که برایم خیلی مفید بودند. کتاب 1500 سؤال دقیقاً سؤالات آزمون تیزهوشان را شبیه‌سازی کرده و سؤالاتش بسیار قوی و استاندارد است. از این کتاب کلی نکته‌ی جدید یاد گرفتم.

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنی؟

از پایه‌ی هفتم پیوسته این دفتر را تکمیل می‌کنم. با کمک دفتر برنامه‌ریزی برنامه‌هایم منسجم و دقیق‌تر اجرا می‌شود و می‌توانم روزانه و هفتگی و ماهانه، عملکردم را بررسی کنم. این باعث می‌شود به فراشناخت خوبی از خودم دست پیدا کنم.

از سایت کانون و مجله‌ی آزمون استفاده می‌کنی؟

هم مجله‌ها را می‌خوانم و هم به سایت کانون سر می‌زنم. گفت‌وگو با دانش‌آموزان برتر به من کمک کرد از روش‌های بچه‌ها الگو بگیرم. در سایت تمام کارنامه‌هایم را بررسی می‌کنم. با کمک کارنامه‌ی 5نوع‌درس متوجه می‌شوم که روی چه درس‌هایی بیشتر کار کنم و متوجه نقاط قوتم می‌شوم. کارنامه‌ی اشتباهات هم ایراداتم را به من نشان می‌دهد تا ایراداتم را هدفمندتر برطرف کنم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu