گفت‌وگوهای پرستو عسکری: رزا دانش‌پژوه از خوی

وقتی چهارم و پنجم دبستان بودم، پدر و مادرم از طرف وزارت آموزش‌وپرورش مأمور به خدمت در کشور گرجستان شدند تا در آن کشور به ایرانی‌های مقیم تفلیس تدریس کنند.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: رزا دانش‌پژوه از خوی

از پنجم دبستان تا قبولی در تیزهوشان

شرکت در آزمون هدف‌گذاری، ایده‌ی جدیدی در شرایط جدید


رزا دانش‌پژوه در یک نگاه

شهر: خوی (استان آذربایجان غربی)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز نهم: 6681

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد ریاضی، دبیر ریاضی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی زبان انگلیسی، دبیر زبان انگلیسی

درس‌خواندن برای آزمون تیزهوشان را از چه پایه‌ای شروع کردی؟

وقتی چهارم و پنجم دبستان بودم، پدر و مادرم از طرف وزارت آموزش‌وپرورش مأمور به خدمت در کشور گرجستان شدند تا در آن کشور به ایرانی‌های مقیم تفلیس تدریس کنند. از طریق یکی از دوستانم در تفلیس متوجه شدم که می‌توانم در آزمون‌های کانون به‌صورت غیرحضوری شرکت کنم. بنابراین از پنجم دبستان آزمون‌دادن را شروع کردم. ششم دبستان به ایران برگشتیم و من همان سال درس‌خواندن جدی برای آزمون تیزهوشان را شروع کردم؛ اما خیلی دیر و در بهمن‌‌ماه متوجه شدم که از مطالب پنجم دبستان هم سؤال طرح می‌شود. برای مطالعه‌ی درس‌های پنجم برنامه‌ریزی نکرده بودم و این تغییر تازه‌ای در آزمون تیزهوشان ششم دبستان بود. بنابراین سردرگم شده بودم و نتوانستم این سردرگمی را مدیریت کنم. آن سال فقط توانستم در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی غدیر پذیرفته شوم.

اما امیدوارانه این مسیر را ادامه دادی.

تصمیم گرفتم با جدیت در آزمون‌های کانون شرکت کنم و دوباره خودم را برای آزمون تیزهوشان پایه‌ی نهم آماده کنم. از کلاس هفتم دقیقاً مطابق با برنامه‌ی راهبردی کانون پیش رفتم و همین باعث شد از پایه در تمام درس‌ها قوی و مسلط باشم. مطالب آزمون تیزهوشان نهم از دو پایه‌ی هشتم و نهم بود. برای آزمون تیزهوشان آماده بودم، آرامش خاصی داشتم و درنهایت هم موفق شدم به مدرسه‌ی فرزانگان بروم.

به ‌نظرت چه عاملی باعث شد در آزمون تیزهوشان کلاس نهم آرامش داشته باشی؟

قبل از این آزمون به‌مدت 5 سال در کانون آزمون داده بودم. وقتی زیاد آزمون می‌دهی، مدیریت زمان را یاد می‌گیری و می‌فهمی در هر وضعیتی باید چطور تصمیم‌ بگیری. همچنین این بار درس‌های هر پایه را در همان پایه طبق برنامه‌ی راهبردی خوانده بودم و در طول سال هم مطابق با برنامه‌ی راهبردی درس‌های هشتم و نهم را پیش برده بودم و خودم را به‌خوبی آماده کرده بودم.

امسال ششمین سالی است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنی. پیوستگی در آزمون‌ها چه نتایجی برایت دارد؟

دو نوع مدیریت زمان را یاد گرفتم. یکی اینکه در خانه چطور زمان را برای درس‌ها برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی کنم و دیگر اینکه چطور زمان را در جلسه‌ی آزمون مدیریت کنم. آزمون‌دادن در طول این سال‌ها باعث شد با تست‌ها و سؤالات متنوعی آشنا شوم و همین موضوع کمک کرد تا بتوانم دید طراحان سؤال را درباره اهمیت بخش‌های مختلف کتاب درسی بشناسم. با زیاد آزمون‌دادن وضعیت آزمون‌های مهمی مثل تیزهوشان یا حتی کنکور برایم شبیه‌سازی شده و برای قرارگرفتن در هر وضعیتی آماده شده‌ام. نتیجه‌ی مهم دیگر این است که هر سال مطابق برنامه‌ی راهبردی بارها درس‌ها را مرور کرده‌ام و باعث تثبیت مطالب در ذهنم شده است. نقاط قوت و ضعفم را شناخته‌ام و به‌خوبی می‌توانم با شناختی که از خودم پیدا کرده‌ام، برای هر درس برنامه‌ریزی کنم.

در کلاس نهم در چه درس‌های قوی‌تر بودی؟

علوم و ریاضی نقاط قوت من بود و نمره‌ام بالاتر از 9 از 10 بود. اغلب در درس علوم تشخیصم خوب بود و جواب نادرست نداشتم. سؤالاتی را که می‌دانستم بلد نیستم، بدون پاسخ می‌گذاشتم. این ویژگی خوب من بود.

این دو درس را با چه روشی مطالعه می‌کردی؟

ابتدا از روی کتاب درسی و جزوه‌ی دبیر مطالعه می‌کردم و سعی می‌کردم ابتدا سؤالات کتاب و جزوه را تمرین کنم. با حل این تمرین‌ها متوجه می‌شدم که موضوع هر فصل چیست و هر فصل از دانش‌آموز چه می‌خواهد. سپس تست کار می‌کردم. در بین تست‌هایی که به آن‌ها پاسخ درست نداده بودم، اگر پاسخ را از روی پاسخ‌نامه متوجه نمی‌شدم، به پدرم مراجعه می‌کردم و سؤالات ریاضی را از پدرم می‌پرسیدم. برای درس علوم هم وقتی به پاسخ‌نامه مراجعه می‌کردم، نکات مهم را در کتابم می‌نوشتم. برای حل تست از کتاب‌های آبی و برای جمع‌بندی مطالب از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کردم. درضمن وقتی در بخشی از کتاب ایراد داشتم، سعی می‌کردم از آن قسمت تست‌های بیشتری حل کنم.

از چه منابع دیگری برای حل تست استفاده می‌کردی؟

از کتاب سه‌سطحی عمومی برای درس‌های فارسی و عربی و زبان و از کتاب سه‌سطحی علوم استفاده می‌کردم. کتاب‌های آبی مطالعات اجتماعی، پیام‌های آسمان، ریاضی و علوم را هم کار می‌کردم.

شیوه‌ی درس‌خواندنت در دوران کرونا چه تغییراتی کرد؟

درس‌خواندن همه‌ی ما بیشتر به سمت خودآموزی رفته است. با تدریس حضوری دبیر راحت‌تر بودم؛ اما الان با شرایط هماهنگ شده‌ام و سعی می‌کنم خودم زمان بیشتری را صرف خودآموزی و یادگیری مطالب بکنم. از فرصتی که کرونا ایجاد کرد، ابتدا برای تثبیت نقاط قوتم استفاده کردم. سال گذشته از اسفند مدارس تعطیل شد و این تعطیلی فرصت خوبی برای رسیدن به تسلط در نقاط قوتم ایجاد کرد. بعد هم به سراغ مباحث جدیدتر رفتم که البته از آزمون تیزهوشان حذف شدند. به برنامه‌ی کانون اعتماد کردم. قبلاً در پنجم دبستان هم آزمون مجازی داده بودم و با این روش آشنا بودم.


پس غیرحضوری‌شدن آزمون‌ها جدیتت را کم نکرد.

در آزمون‌های غیرحضوری با جدیت شرکت می‌کنم و کارنامه‌ام را همیشه در پردازش اول می‌گیرم. تصور می‌کنم که آزمون حضوری است و سر ساعت 8 صبح، آزمون‌دادن را شروع می‌کنم. ما باید در درس‌خواندن و آزمون‌دادن صداقت داشته باشیم و این روزها را از دست ندهیم. شرایطی است که برای همه‌ی ما پیش آمده و باید به بهترین شکل ممکن آن را پشت‌سر بگذاریم. در خانه هم برایم مهم است که منظم باشم و سر ساعت آزمون بدهم.

در آزمون‌های هدف‌گذاری هم شرکت می‌کنی؟

در آزمون هدف‌گذاری که ایده‌ی جدیدی در شرایط جدید است، شرکت می‌کنم. این آزمون برایم چند ویژگی خوب دارد. اول اینکه عملکردم را در هفته‌ی اول می‌سنجم تا ببینم درس‌خواندنم تا پنج‌شنبه چقدر خوب پیش رفته است. نکته‌ی مهم بعدی این است که مطابق با نتیجه‌ی این آزمون برای هفته‌ی دوم برنامه‌ریزی می‌کنم و نقاط قوت و ضعفم را در برنامه‌ریزی‌هایم مدنظر قرار می‌دهم. البته اگر درسی نقطه‌قوتم باشد، باز هم در هفته‌ی دوم تمرین و تکرار و مرور را ادامه می‌دهم تا فراموش نکنم.

پدر و مادرت چه نقشی در مسیر پیشرفت تو دارند؟

پدر و مادرم تا امروز با تمام توانشان برای پیشرفت و موفقیت من زحمت کشیده‌اند و هر امکاناتی که برای پیشرفتم نیازم داشته‌ام، در اختیارم قرار داده‌اند. بعد از هر آزمون، همراه هم کارنامه‌ام را بررسی می‌کنیم و پیگیر پیشرفت من هستند. سعی می‌کنند توصیه‌های خوبی برای موفقیت در آزمون‌های بعدی به من ارائه بدهند. پدر و مادرم در روزهای قرنطینه تلاش کردند از فضای درس‌خواندن فاصله نگیرم.

در طول دوران تحصیل، مهارت‌های دیگری را هم دنبال کرده‌ای؟

شنا و والیبال را دنبال می‌کردم. به کلاس زبان هم می‌رفتم و سعی می‌کردم در کنار درس‌ها همیشه زبان بخوانم. زمان استراحتم را هم با مشغولیت در فضای مجازی پر می‌کردم.

در چه درسی پیشرفت کرده‌ای؟

در درس قرآن پیشرفت کردم. درسی بود که علاوه بر معنا، باید مفهومش را هم درک می‌کردیم. از کتاب‌های آبی استفاده می‌کردم. کتاب آبی کمک کرد که معنا و مفهوم آیات قرآن را به‌خوبی بفهمم. در آزمون تیزهوشان از این درس سؤال مطرح می‌شد. حتی سؤالات ترکیبی با قرابت‌معنایی ادبیات از این درس مطرح می‌شد و هیچ کتابی مثل کتاب آبی نمی‌توانست برای پیشرفت در این درس به من کمک کند.

نکته‌ی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟

دوست دارم به دوستانم بگویم که امیدوارانه مسیر درس‌خواندن را ادامه بدهند. حتی اگر در آزمون تیزهوشان یا نمونه‌دولتی پذیرفته نشدند، فرصت زیادی تا رسیدن به هدف نهایی باقی مانده و با تلاش و انگیزه می‌توانیم به هر هدفی که برای خودمان مشخص کرده‌ایم، برسیم. اتفاقاً می‌توان از هر شکستی، پله‌ای برای تلاش بیشتر ساخت.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu