از هفتم تا قبولی در تیزهوشان
کتابهای آبی، بهترین منبع برای یادگیری و جمعبندی
محمد نجاری در یک نگاه
شهر: رشت (استان گیلان)
مدرسه: میرزا کوچک خان
سالهای حضور در کانون: از هفتم تا دهم تجربی بهمدت 4 سال
میانگینتراز: 6734
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسیارشد مدیریت، کارمند بانک صنعت و معدن
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی حسابداری، کارمند تأمیناجتماعی
در پایهی ششم هم در آزمون تیزهوشان شرکت کردی؟
خواهر بزرگترم در مدرسهی تیزهوشان درس میخواند و من هم از دوران دبستان دوست داشتم وارد مدرسهی تیزهوشان بشوم. برای قبولی هم زحمت زیادی کشیده بودم؛ اما نتوانستم آرامشم را در جلسهی آزمون حفظ کنم و همین باعث شد نتوانم مطالبی را که خوانده بودم، کامل به خاطر بیاورم. البته آن سال ذهنیتم این بود که اگر در مدرسهی تیزهوشان پذیرفته شدم، به هوشم تکیه کنم و دیگر زمان زیادی را برای درس صرف نکنم؛ اما پذیرفته نشدم و در مدرسهی نمونهدولتی ثبتنام کردم. همین باعث شد از پایهی هفتم دوباره با جدیت درس بخوانم و خودم را برای آزمون پایهی نهم آماده کنم. مدرسهی متوسطهی اول، مدرسهی بسیار خوبی بود که هر سال تعداد زیادی قبولی در آزمون تیزهوشان داشت. در مدرسهی باقرالعلوم(ع) دوستان بسیار خوبی هم پیدا کردم که انگیزهی تلاشکردن به من میدادند.
چرا تصمیم گرفتی پیوسته در آزمونهای کانون شرکت کنی؟
آزمونهای کانون جامعهی آماری پرجمعیتی داشت و سؤالاتش استاندارد طراحی میشد. درضمن پشتیبانم در پایههای هفتم و هشتم، آقای محمدی بودند که بسیار عالی راهنماییام میکردند و از طریق ایشان به پیوستگی و نظم در آزمونها تشویق میشدم. در دبستان در مؤسسهی دیگری آزمون میدادم؛ اما بعد از شرکت در آزمونهای کانون، ترجیح دادم کانونی بمانم.
پس برای آزمون تیزهوشان پایهی نهم از پایهی هفتم شروع کردی.
از پایهی هفتم تصمیم گرفتم به مطالب کتاب درسی اکتفا نکنم و حتی مطالب پایههای درسی بالاتر را خودم پیشخوانی میکردم. خوشبختانه سرعتعمل خوبی در مطالعه و حل تست داشتم و میتوانستم تعداد زیادی تست از هر مبحث درسی کار کنم. همین موضوع کارم را خیلی راحتتر میکرد. از پایهی هفتم تمرکز ویژهای روی درس ریاضی داشتم. همین باعث شد در بخشهای محاسباتی علوم، مثل فیزیک هم موفق عمل کنم. در درسهای عمومی کمی ضعیف بودم که توانستم آنها را هم با مرور و مطالعهی پیدرپی رفع کنم.
در این سالها چه دستاوردهایی از کانونیبودن داشتی؟
بازهی دوهفتهای آزمونها و طراحی درست برنامهی راهبردی به من کمک کرد تا مطالب درسی را بهموقع مرور کنم. این الگوی درسخواندن همراه با مرورهای مستمر به مطالعاتم نظم خاصی داد. درضمن وقتی در طول سال همراه با برنامهی آزمونها درس میخواندم، برای امتحانات مدرسه و پرسشهای کلاسی هم همیشه آمادگی داشتم. در آزمونهای کانون، هم به سؤالات عادی و هم به سؤالات تیزهوشان پاسخ میدادم تا به آمادگی بهتری برسم.
برنامهات برای مبحث استعداد تحلیلی چه بود؟
از پایهی هشتم میدانستم که استعداد تحلیلی جزو آزمون تیزهوشان است؛ اما در پایهی نهم متوجه شدم تعداد سؤالات این درس از 15 سؤال به 50 سؤال افزایش پیدا کرده است. برای این درس دو کتاب تست تهیه کردم. اطلاعات عمومی خوبی هم داشتم؛ بهطوریکه با متنهایی که از آنها در آزمون تیزهوشان سؤال طرح شده بود، از قبل آشنا بودم. همین باعث شد سؤالات برایم وقتگیر نشوند و بتوانم باقی سؤالات را هم در زمان خودشان پاسخ بدهم.
برای تقویت پایهی درس ریاضی چه روشی داشتی؟
نمرهام در ریاضی همیشه بیشتر از 8 از 10 بود. به کلاس تقویتی ریاضی نمیرفتم؛ اما پیشرفتم نسبت به دیگران که از کلاس استفاده میکردند، بیشتر بود. از هفتم تا نهم در مرحلهی اول برای حل تست از کتاب آبی کانون استفاده میکردم. بعد از آن، به سراغ حل تستهای دشوارتر میرفتم. با کمک کتابهای آبی مطالب را بهخوبی جمعبندی میکردم. روشم این بود که حتی اگر برای یک سؤال نیم ساعت زمان صرف میکردم، تا به پاسخ نمیرسیدم، به سراغ پاسخنامه نمیرفتم. این کار بهمرور زمان باعث شد خلاقیتم در رسیدن به پاسخ بیشتر شود. با هر سؤالی که مواجه میشدم، یک راه پیشنهادی برای حل آن در ذهن داشتم.
بهجز ریاضی در کدام درسها قوی بودی؟
در زبان و عربی هم اغلب نمرهام بالاتر از 9 از 10 بود. دبیرمان همیشه به ما میگفتند که در کتابهای عربی جدید، فن ترجمه بسیار مهم است و بهخاطرسپردن لغات عربی پایهی پاسخگویی به سؤالات این درس است. قواعد عربی به هم وابستهاند و یادگیری افعال ماضی پیشزمینهی یادگیری افعال مضارع است. با کمک طراحی جدول سعی میکردم قواعد را یاد بگیرم و در ذهنم تثبیت کنم.
برای حل تست از کدام منابع مطالعاتی استفاده میکردی؟
در پایههای هفتم و هشتم از کتابهای علوم و ریاضی و ادبیات آبی استفاده میکردم. در پایهی نهم برای تمام درسها کتابهای آبی را تهیه کردم. تستهای کتابهای آبی زیاد دشوار نیستند و سطح استانداردی دارند. همین باعث میشود این کتابها برای جمعبندی مناسبتر باشند. درواقع کتابهای آبی بهترین منابع برای یادگیری و جمعبندی هستند.

روشت برای تحلیل آزمون چگونه است؟
روشم به این صورت است که قبل از مشاهدهی پاسخنامه، یک بار دیگر به سؤالات فکر میکنم. ممکن است خارج از زمان آزمون بتوانم به پاسخ سؤالات برسم. بعد از آن، سؤالات را با استفاده از پاسخنامه تحلیل میکنم.
تکمیل دفتر برنامهریزی چه تأثیری بر پیشرفت درسیات دارد؟
کمیت و کیفیت مطالعه، هر دو برایم اهمیت دارد. دوست دارم وقتی درس میخوانم، تمرکزم زیاد باشد و در بین مطالعه به سراغ کارهای دیگر نروم. میزان مطالعهام را در دفتر برنامهریزی ثبت میکنم و سعی میکنم کیفیت آن را بیشتر کنم. سال گذشته که برای آزمون تیزهوشان درس میخواندم، از حدود 5 ساعت در روز شروع کردم و ساعت مطالعهام را بیشتر کردم. در ۴اردیبهشت تمام مباحث را تمام کرده بودم و آمادهی آزموندادن بودم؛ اما بهدلیل وضعیت شیوع کرونا آزمون به تأخیر افتاد.
از سایت کانون هم استفاده میکنی؟
در سایت کانون نتایج رتبههای برتر را در هر آزمون بررسی میکردم. دوست داشتم سطح خودم را در هر درس بسنجم و ببینم در مقایسه با سایر بچهها در کجای مسیر قرار دارم. از کارنامهی اشتباهات هم استفاده میکردم.
روش خاصی در مطالعه داری که به پیشرفتت کمک کرده است؟
از پایهی هشتم دیدگاهم به درسخواندن تغییر کرد. قبلاً هر درسی را با هدف کسب رتبه در آزمون و موفقیت در آزمون تیزهوشان میخواندم. در پایهی هشتم متوجه جذابیت درسها شدم و هر درسی را میخواندم، با انگیزهی یادگیری بود. هر کتابی برایم مثل درسی برای زندگی بود. با هدف فهمیدن مفهومِ هر درس، به سمت مطالعه میرفتم و این روش تأثیر بسیار خوبی بر پیشرفتم داشت. آنقدر ریاضی را دوست داشتم که هر سؤالی به من میدادند، برای حل آن وقت میگذاشتم.
پس چرا رشتهی تجربی را انتخاب کردی؟
خانوادهام پیشنهاد کردند برای اینکه در آینده راحتتر وارد بازار کار بشوم، رشتهی تجربی را انتخاب کنم. خواهرم هم کانونی بود و پزشکی قبول شده بود و نظرش این بود که من هم رشتهی تجربی را ادامه دهم. خودم هم زیست را دوست دارم؛ اما علاقهام به ریاضی و فیزیک بیشتر است. بهنظرم هرکس باید به دنبال رشتهای برود که علاقه دارد. در جامعه کار مناسب برای افراد باسواد همیشه هست. الان هم که رشتهی تجربی را انتخاب کردهام، حل یک مسئله در ژنتیک را هدف زندگیام قرار دادهام و دوست دارم چشمپزشکی را انتخاب کنم و بین ریاضی و تجربی پل بزنم.
آموزش غیرحضوری را چگونه مدیریت کردی؟
در پایهی نهم درسها را پیشخوانی کرده بودم و وقتی کلاسها غیرحضوری شد، درسها برایم مرور میشد. الان که مباحث دشوارتر شده است، برای من هم مثل بقیه کمی سخت است. البته کتابهای درسی از نظر ساختاری پیوستگی زیادی به درسهای متوسطهی اول دارند و چون پایهی درسیام خوب است، با مشکل بزرگی روبهرو نیستم. در خانه با رعایت صداقت و مدیریت زمان، در آزمونهای کانون شرکت میکنم. کارکردن با تلفنهمراه یا کامپیوتر کمی اذیتکننده است؛ اما با وضعیت کنار آمدهام.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
