گفت‌وگوهای پرستو عسکری: امیررضا شکارتبار رتبه‌ی 20 تجربی

معتقدم پیوستگی در آزمون‌دادن، پیوستگی در درس‌خواندن را به همراه دارد. وقتی از متوسطه‌ی اول، آزمون‌دادن را شروع کردم، این را تمرینی برای پیوستگی در درس‌خواندن تا کنکور می‌دیدم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: امیررضا شکارتبار رتبه‌ی 20 تجربی

گفت‌وگو با امیررضا شکارتبار از بندپی

از هفتم تا دوازدهم تجربی


پیوستگی در درس‌خواندن با پیوستگی در آزمون‌ها


امیررضا شکارتبار در یک نگاه

شهر: بندپی (استان مازندران)

مدرسه‌ی دبستان: شهیدحسینعلی کریمی‌بندپی

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول و دوم: شهیدبهشتی بابل

سال‌های حضور در کانون: از هفتم تا دوازدهم تجربی به‌مدت 6 سال

رتبه‌ی کنکور: 20 تجربی منطقه‌ی 2

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی ادبیات فارسی، فرهنگی

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

چرا متوسطه‌ی اول را برای شروع آزمون‌دادن انتخاب کردی؟

معتقدم پیوستگی در آزمون‌دادن، پیوستگی در درس‌خواندن را به همراه دارد. وقتی از متوسطه‌ی اول، آزمون‌دادن را شروع کردم، این را تمرینی برای پیوستگی در درس‌خواندن تا کنکور می‌دیدم. در پایه‌ی ششم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شده بودم؛ اما احساس نیاز می‌کردم که در درس‌خواندن جدی‌تر از قبل باشم و آزمون بدهم. یکی از مزیت‌های مهم برنامه‌ی راهبردی کانون برای من این بود که هر درس در دوسه آزمون تکرار می‌شد و بعد در آزمون‌های جمع‌بندی هم تکرار می‌شد. این ویژگی به من کمک می‌کرد تا درس‌ها را به‌موقع مرور کنم. مرور هم باعث می‌شد داده‌ها و اطلاعات در ذهنم تثبیت شود. وقتی به آزمون‌های جامع یا امتحانات پایان‌ نیم‌سال می‌رسیدم، درس‌ها در ذهنم تثبیت شده بود. همین ویژگی‌ باعث شد از متوسطه‌ی اول به‌طور پیوسته تا کنکور 99، در آزمون‌ها شرکت کنم.

در متوسطه‌ی اول کدام درس‌ها نقاط قوت تو بود؟

کلاً در درس‌های محاسباتی، مثل ریاضی یا بخش‌های از شیمی و فیزیک در کتاب علوم‌تجربی، خیلی موفق‌تر بودم و عملکرد بهتری داشتم. در آزمون‌های کانون هم نتیجه‌ی این درس‌ها به من کمک می‌کرد تا تراز بالاتری کسب کنم.

چرا فکر کردی رشته‌ی تجربی انتخاب بهتری برایت خواهد بود؟

ریاضی را بیشتر دوست داشتم؛ اما از طرفی معتقد بودم همیشه علاقه‌ی انسان لزوماً انتخاب بهتری برایش نیست. عوامل دیگری مثل بازار کار را در نظر گرفتم. در پایه‌ی هفتم دوست داشتم رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنم؛ اما به‌مرور زمان هرچه بیشتر درس‌های رشته‌ی تجربی را خواندم، بیشتر به این رشته علاقه‌مند شدم. احساس کردم زیست برایم شیرین‌تر است. در ضمن، به‌نظرم کسی که از پس فهم درس ریاضی برمی‌آید، حتماً می‌تواند در باقی درس‌ها هم عملکرد خوبی داشته باشد و موفق شود. از اوایل پایه‌ی هشتم، مطالعاتم را برای آشنایی با رشته‌ی تجربی شروع کردم و چون دیدم علاقه هم به عامل‌های دیگری که مدنظرم بود، اضافه شد، بدون تردید تجربی را انتخاب کردم.

کمی برای دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول از مسیری که طی کردی بگو.

متوسطه‌ی اول بهترین زمان برای تحقیق درباره‌ی رشته‌ها و شغل‌های آینده است. خودم تحقیق کردم که برای ادامه‌تحصیل در رشته‌ی تجربی و بعد از آن، ورود به رشته‌ی پزشکی لازم است چه روحیاتی داشته باشم تا بتوانم در درس‌ها و بعد در کار موفق‌تر باشم. بچه‌ها باید از الان بدانند که عادت به سخت‌کوشی بسیار مهم است. وقتی رشته‌ی پرمخاطبی را انتخاب می‌کنند، کسانی به مقصد می‌رسند که نسبت به بقیه، سخت‌کوش‌ترند. برای سخت‌کوشی و عادت به مطالعه همراه با برنامه‌ریزی منظم، به انگیزه هم نیاز داریم. صرفاً کسب معدل خوب کافی نیست. مصمم‌بودن در هدف و حرکت با انگیزه و امید بسیار مهم است.

چه عادت‌های خوبی در درس‌خواندن داشتی که به موفقیت تو کمک کرد؟

یکی از عادت‌های مؤثر من این بود که درس‌ها را زیاد مرور می‌کردم. در دو هفته‌ای که برای هر آزمون درس می‌خواندم، هر مبحث را سه‌چهار بار مرور می‌کردم. این باعث می‌شد درس‌ها در ذهنم تثبیت ‌شود. نکته‌ی مثبت بعدی این بود که از متوسطه‌ی اول با کمک آزمون‌های کانون سرعتم در حل تست‌ها خیلی بیشتر شد. حتی سرعتم در محاسبات یا خواندن صورت سؤالات هم به‌مرور و با آزمون‌دادن‌های پی‌درپی، افزایش پیدا کرد.

آزمون‌ها را تحلیل می‌کردی؟

فلسفه‌ی آزمون‌دادن این است که با نقاط قوت و ضعفمان آشنا شویم. در عمل، نقاط قوتمان را بهتر می‌شناسیم. وقتی در شرایط آزمون قرار می‌گیریم، آنجاست که می‌فهمیم نقاط ضعفمان کجاست. در طول هفته سؤالات آزمون گذشته را یک بار دیگر حل می‌کردم تا بتوانم ایراداتم را برطرف کنم و اگر سؤالی را با تردید پاسخ داده بودم، بتوانم روش درستِ حل‌کردنش را یاد بگیرم. تحلیل آزمون‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند تا در پایان سال ارزیابی خوبی از عملکرد خودش داشته باشد.

پدر و مادرت در موفقیت تو چه سهمی دارند؟

در فیلم‌ها و عکس‌ها و صداهایی که از کودکی‌ام دارم، مشخص است که پدر و مادرم از سه‌چهارسالگی‌ام با من کتاب‌های پایه‌ی اول و دوم یا حتی زبان پایه‌ی هفتم را کار می‌کردند و برای پیشرفت من وقت می‌گذاشتند. این کار در پرورش ذهن من تأثیر زیادی داشت. هر سال قبل از ورود به مدرسه، با کمک پدر و مادرم درس‌های فارسی و ریاضی و علوم را کامل می‌خواندم. از متوسطه‌ی اول هم که در مدرسه‌ی تیزهوشان پذیرفته شدم، همیشه برای مهمانی‌رفتن یا تفریح، برنامه‌هایشان را با برنامه‌ی درس‌خواندن من هماهنگ می‌کردند تا بتوانم با خیال راحت درس بخوانم. همه‌ی پدرها و مادرها امکانات لازم را برای تحصیل بچه‌ها فراهم می‌کنند؛ اما توجه پدر و مادرم و اولویت‌دادن به برنامه‌های من، کمک خیلی زیادی به موفقیت من کرد. پدر و مادرم در اغلب تصمیماتی که در خانواده گرفته می‌شد، با من مشورت می‌کردند.

از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کردی؟

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردم و هر دو هفته، آن را بررسی می‌کردم. وقتی دفتر برنامه‌ریزی را به‌همراه کارنامه‌ی هر آزمون بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در کدام درس کم‌کاری کرده‌ایم و چه درس‌هایی برای آزمون‌های بعدی به توجه بیشتری نیاز دارند. بعد از چند آزمون، بدون نیاز به راهنمایی کسی از خودم شناخت پیدا می‌کردم و می‌دانستم که دقیقاً برای هر درس به چه میزان باید زمان بگذارم تا بتوانم نتیجه‌ی دلخواهم را بگیرم.

از چه منابعی برای یادگیری و حل تست استفاده می‌کردی؟

کتاب‌های آبی کانون منبع کاملی از سؤالات شناسنامه‌دار بودند و شامل سؤالاتی از آزمون‌های گذشته‌ی کانون بودند که از آن‌ها استفاده می‌کردم. کتاب‌های سه‌سطحی هم سؤالاتی دارند که درصد پاسخ‌گویی دانش‌آموزان برای هرکدام نوشته شده است و کمک می‌کند با حل این سؤالات سطح درسی خودمان را ارزیابی کنیم.

کانون چه تأثیری در موفقیت تو داشت؟

همیشه به دوستانم می‌گویم که صرف‌نظر از کیفیت سؤالات و آزمون‌های دوهفته‌یک‌بار کانون، برنامه‌ی راهبردی کانون برای دانش‌آموزان بسیار عالی طراحی شده است. دانش‌آموزان در هر نیم‌سال می‌توانند با کمک برنامه‌ی راهبردی، هر مبحث را چندین بار مرور کنند. دوره‌کردن‌ کمک زیادی به تسلط بر درس‌ها می‌کند. در طول شش سالی که آزمون دادم، یاد گرفتم که به برنامه‌ی راهبردی پیوستگی داشته باشم. در آزمون‌های جامع پایان هر نیم‌سال با خیال راحت نقاط ضعفم را مرور می‌کردم. جامعه‌ی آماری باکیفیت و پرتعداد کانون معیار خوبی برای ارزیابی عملکردمان در سطح کشور است.

به‌جز درس‌خواندن چه مهارتی را دنبال می‌کردی؟

در میان ورزش‌ها به فوتبال علاقه‌ی خیلی زیادی دارم و در کنار درس‌خواندن، فوتبال بازی می‌کردم. در متوسطه‌ی اول مطالعه‌ی غیردرسی هم داشتم.

از سایت کانون و مجله‌ی آزمون هم استفاده می‌کردی؟

بخش‌هایی را که مرتبط با گفت‌وگو با دانش‌آموزان برتر بود، مطالعه می‌کردم. بچه‌ها راهکارهایی می‌دادند که خیلی وقت‌ها کمک زیادی به من می‌کرد. از طریق این گفت‌وگوها روش‌های جدید و مناسبی برای مطالعه یاد می‌گرفتم. در سایت کانون هم مطالب صفحه‌ی مقطع را مطالعه می‌کردم و به صفحه‌ی شخصی هم سر می‌زدم. گاهی هم به سؤالات بچه‌ها در بخش نظرات پاسخ می‌دادم.

نکته‌ی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟

دوست دارم از خانواده‌ام تشکر کنم که بستر را برای تلاشم فراهم کردند. از کانون هم سپاسگزارم که حتی در دوران کرونا با نظم سابق، آزمون‌ها را برگزار کرد. این موضوع تأثیر زیادی در حفظ آرامش و پیوستگی دانش‌آموزان به برنامه داشت. سؤال‌های جدید و باکیفیت کانون برایم خیلی باارزش بود.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu