گفتوگو با احمدرضا پوزش از یاسوج
از کلاس نهم تا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
بهمرور در آزمونها پیشرفت کردم
احمدرضا پوزش در یک نگاه
شهر: یاسوج (استان کهگیلویه و بویراحمد)
مدرسهی دبستان: فارابی
مدرسهی متوسطهی اول: شهیدبهشتی
مدرسهی متوسطهی دوم: شهیدبهشتی و دهخدا
میانگین تراز نهم: 6356
رتبهی کنکور: 7 تجربی
تحصیلات و شغل پدر: مهندسی کشاورزی، بازنشستهی ادارهی منابع طبیعی
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانهدار
چرا تصمیم گرفتی از پایهی نهم در آزمونها شرکت کنی؟
در مدرسهی تیزهوشان درس میخواندم. سال نهم به ما گفتند برای ورود به متوسطهی دوم دوباره باید در آزمون ورودی شرکت کنیم. این شد که فضای آزموندادن و تلاشِ بیشتر در کلاسمان به وجود آمد و من هم تصمیم گرفتم در آزمونهای کانون شرکت کنم. آزمونها را با تراز 5900 شروع کردم و در پایهی نهم تا تراز 6500 پیشرفت کردم. از پایهی دهم که در درسخواندن جدیتر شدم، ترازم باز هم رشد کرد و آخرین میانگینترازم در آزمونهای حضوری کانون 7710 بود. درواقع بهمرور در آزمونها پیشرفت کردم.
لطفاً داستان انتخابرشتهات در پایهی نهم را برایمان تعریف کن.
تا قبل از ورود به پایهی دهم نتوانسته بودم به شناخت خوبی از خودم دست پیدا کنم. در پایهی نهم هم واقعاً نمیدانستم به چه رشتهای علاقه دارم. رشتهی تجربی را انتخاب کردم. در پایهی دهم متوجه شدم که ریاضی را بیشتر دوست دارم و دوست داشتم برای ادامهتحصیل به خارج از کشور بروم. برادر بزرگترم هم در خارج از کشور استاد دانشگاه در رشتهی مهندسی مکانیک هستند. به همین دلیل در پایهی یازدهم به رشتهی ریاضی تغییر رشته دادم. خانواده از این انتخاب ناراضی بودند و ترجیح میدادند در ایران درس بخوانم و پیشرفت کنم. بنابراین دوباره در پایهی دوازدهم به رشتهی تجربی برگشتم و درنهایت هم توانستم در رشتهی پزشکی دانشگاه علومپزشکی تهران پذیرفته شوم.
اگر دوباره به دورهی متوسطهی اول برمیگردی، چه چیزهایی را در آن سه سال برای خودت تغییر میدهی؟
اگر به گذشته برمیگشتم سعی میکردم از پایهی هفتم تا نهم جدیتر درس بخوانم، برای درسخواندن برنامه داشته باشم و برنامهریزیکردن را یاد بگیرم. آن سالها در درسخواندن سختکوش نبودم و در کنارش هیچ فعالیت غیردرسی خاصی نداشتم. درواقع آن زمان را بهنوعی از دست دادم. اگر دوباره به متوسطهی اول برگردم، علاوه بر جدیتر درسخواندن، سعی میکنم تکبعدی نباشم و فعالیتهای غیردرسی را هم دنبال کنم. دوست دارم کتابهای غیردرسی بیشتری مطالعه کنم و فیلمهای بیشتری ببینم که علمم را بیشتر کنم. دلم میخواست از آن سن اشعار حافظ و سعدی را بخوانم و انیمیشنهای انگلیسی را برای تقویت پایهی درس زبان ببینم. اینها موضوعاتی است که باید پایهی آن از متوسطهی اول ریخته شود و به بچهها پیشنهاد میکنم به آنها توجه کنند.
ثبت ساعت مطالعه در دفتر برنامهریزی چه تأثیری بر روند پیشرفت تو داشت؟
ساعت مطالعه و تعداد تستهایی را که حل میکردم، یادداشت میکردم. بعد در طول یک بازهی زمانی طولانی، مثلاً یکماهه، آن را بررسی میکردم. ممکن بود ابتدا در یک ساعت 20 تست ریاضی کار کرده باشم و یک ماه بعد، از همان مبحث توانسته باشم در یک ساعت، 40 تست کار کنم. درواقع با کمک دفتر برنامهریزی روند پیشرفتم در درسها و مدیریت زمان را متوجه میشدم. دومین فایدهی دفتر برنامهریزی این بود که نتیجهی هر درس را در کارنامهی آزمونهایم با میزان تلاشی که برای آن درس در دو هفته کرده بودم، مقایسه میکردم تا تکلیفم برای هفتهی آینده مشخص شود.
روشت در تحلیل آزمونها چگونه بود؟
تحلیل آزمونها برایم بسیار مهم بود. بعد از آزمون، غلطها و نزدههایم را پیدا میکردم. وقتی کارنامه صادر میشد، در همان روز جمعه ابتدا غلطها و نزدهها را بررسی و تحلیل میکردم و دلیل اشتباهاتم را پیدا میکردم. در طول هفته که برای خودم برنامهریزی درسی داشتم، زمانی را هم به تحلیل سؤالاتی که به آنها پاسخ درست داده بودم، اختصاص میدادم. سؤالات نکتهدار را یادداشت میکردم. دفترچهای هم مخصوصِ بیدقتیهایم داشتم که سؤالاتی را که در آنها بیدقتی کرده بودم، یادداشت میکردم.
کدام کتابهای کانون برایت کاربردیتر و مفیدتر بود؟
از کتابهای آبی و سهسطحی استفاده میکردم؛ اما کتابهای آبی را بیشتر دوست داشتم. همیشه ابتدا سؤالات کتابهای آبی را کار میکردم. کتابهای آبی تستهای متنوعی دارند و تعداد تستهایشان زیاد است. درضمن دربرگیرندهی سؤالات آزمونهای کانون است و آزمونهای کانون اغلب سؤالات بسیار خوبی دارند. تنوع تستها، تعداد زیاد و کافی تستها و طراحی بسیار خوب آنها مجموعهی بسیار خوبی برای یادگیری و حل تست به وجود آورده بود.

پدر و مادرت چه نقشی در موفقیت تو داشتند؟
پدر و مادرم امکانات را برای درسخواندنم بهخوبی فراهم میکردند. مثلاً اغلب خانهی ما ساکت بود و فضای خوبی برای درسخواندن فراهم بود. زمانی که آزمون میدادم، پدر و مادرم سعی میکردند واکنش خاصی نشان ندهند تا بتوانم خودم مسیر درست را پیدا کنم. وقتی نتیجهی آزمونم بسیار خوب بود، هیجانشان را کنترل میکردند که من از نتیجهام مغرور نشوم و این برخورد، بهترین واکنش برایم بود. با مادرم گفتوگو میکردم و زمانی که مشکلی به وجود میآمد، بیشتر به ایشان مراجعه میکردم.
مطالب سایت کانون و مجلهی آزمون را هم مطالعه میکردی؟
در مجله و سایت گفتوگوها را میخواندم و نفرات برتر آزمونها را پیگیری میکردم. در دوران کرونا گفتوگوها را از طریق سایت دنبال میکردم. در دوران کرونا وضعیت برایم خیلی سخت شد و انگیزهام برای درسخواندن خیلی کم شد بود. در گفتوگوها وقتی میدیدم دانشآموزانی که مثل من جزو نفرات برتر آزمونها هستند هم دچار مشکل شدهاند و این وضعیت فقط برای نیست نیست، از اینکه تنها نبودم، احساس آرامش میکردم.
اکنون که آموزش غیرحضوری شده است، چه پیشنهادی برای دانشآموزان داری؟
زمانی که آموزش غیرحضوری شروع شد، درسهای ما در مدرسه تمام شده بود؛ بنابراین تجربهی آموزش از طریق فضای مجازی را ندارم؛ اما قرار است کلاسهای دانشگاهمان غیرحضوری باشد و وضعیت برای دانشجویان هم مثل دانشآموزان است. قطعاً کلاسهای غیرحضوری شوروحال کلاسهای حضوری را ندارد. بهنظرم الان که بچهها در خانه هستند، باید برای روحیهی خودشان بهاندازهی درسشان اهمیت قائل شوند. درست است که حالا میتوانند ساعت مطالعهی بیشتری داشته باشند؛ اما بهتر است برای استراحت هم برنامهریزی کنند و به کیفیت مطالعه اهمیت زیادی بدهند. استفاده از موبایل و کامپیوتر و تبلت آنهم بهمدت طولانی ممکن است به دانشآموزان آسیب برساند و بهتر است در کنار اینکه به خودآموزی و مطالعه اهمیت میدهند، زمانی را هم برای استراحت در نظر داشته باشند.
نکتهی دیگری هست که بخواهی برایمان بگویی؟
دوست دارم به دانشآموزان متوسطهی اول پیشنهاد بدهم که موفقیت در امتحانات مدرسه را هدف جدی در نظر بگیرند. سالهای متوسطهی اول سالهایی هستند که شخصیت نوجوانان در حال شکلگیری است و بهتر است زمانی را به انجام فعالیتهای غیردرسی اختصاصی بدهند تا شخصیتشان هم رشد کند. بسیار مهم است که دانشآموز در همهی زمینهها رشد کند و تکبعدی نباشد. نباید از درس غافل شد و پیشرفت درسی اهمیت زیادی دارد؛ بهخصوص برای دانشآموزانی که آزمون ورودی مدارس برتر را در پیش دارند؛ اما در کنارش باید سعی کنند در زبان و عربی و ریاضی، پایهی درسی خود را بیشتر از سایر درسها تقویت کنند. پایهی این سه درس در متوسطهی اول گذاشته میشود.
سایر گفتوگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:
