داستان معلم مدرسه: با بازیابی از یادگیری خود مطمئن شوید

همیشه بعد از زنگ آخر در کلاس آنلاین تکالیف بچه‌ها را برایشان ارسال می‌کنم.

داستان معلم مدرسه: با بازیابی از یادگیری خود مطمئن شوید

همیشه بعد از زنگ آخر در کلاس آنلاین تکالیف بچه‌ها را برایشان ارسال می‌کنم. یکی از‌ تکالیف، بیست دقیقه مطالعه‌ی فصل دوم علوم بود. اشکان پسر درس‌خوان و پرتلاش کلاس، فایل صوتی فرستاد: «خانم، ما چندین بار فصل دوم علوم رو خونده‌یم. باز هم باید بخونیم؟ می‌شه من دیگه نخونم؟»

بعد از گذشت دو دقیقه، بیشتر دانش‌آموزان حرف اشکان را تأیید کردند. ناگهان فکری به ذهنم آمد. به دانش‌آموزان گفتم: «خب، می‌تونید به‌روش بازیابی فصل دوم علوم رو یاد بگیرین.»

دوباره تعداد پیام‌ها در گروه زیاد شد و همگی یک سؤال پرسیدند: «خانم، بازیابی دیگه چیه؟»

به آن‌ها گفتم: «بازیابی یعنی ابتدا یه امتحان از خودتون بگیرین و سپس به هر سؤالی نتونستین پاسخ بدین، از کتاب علوم کمک بگیرین و اون رو دوباره بخونین. با این روش نه‌تنها در وقت صرفه‌جویی کرده‌ین، بلکه از یادگیری‌تون مطمئن می‌شین.»

علی پرسید: «خانم، این روش سخت نیست؟ ما باید یه بار کتاب رو بخونیم تا بتونیم به سؤال‌ها جواب بدیم.»

گفتم: «درسته. این روش کمی سخت‌تر از روشیه که شما می‌گید؛ اما مطمئن باشین بازخوردی که از این روش می‌گیرین، خیلی بهتره و می‌تونین وقت خودتون رو روی مباحثی از این فصل بذارین که خوب یاد نگرفته‌ین.»

کم‌کم بچه‌ها خداحافظی کردند و آفلاین شدند. غروب بود که پیامی از اشکان به دستم رسید: «سلام خانم. من به روش بازیابی درس خوندم و موقع امتحان متوجه شدم برای یه مبحث باید دوباره کتاب رو بخونم. متشکرم که ما رو با این روش آشنا کردین. اگه روش بازیابی رو نمی‌دونستم، امروز علوم رو نمی‌خوندم و فکر می‌کردم تمام فصل‌ دوم رو خوب یاد گرفته‌م.»

از خواندن پیام اشکان لبخند بر لبانم نشست.

Menu