بعد از اینکه تدریس ریاضی تمام شد، تمرینی پای تخته نوشتم و منتظر ماندم تا دانشآموزان تکالیف خود را انجام دهند. خیلی زود تمرین خود را حل کردند و یکی پس از دیگری اعلام کردند که تمرین را حل کردهاند. وقتی پاسخ تمرین را حل میکردیم، خیلی خوشحال شدم؛ چون از یادگیری بچهها خیالم راحت شده بود. سؤال احمدرضا حواسم را پرت کرد.
احمدرضا: خانم، ما در کلاس خیلی خوب یاد میگیریم؛ اما چند روز بعد که دوباره همین درس را مرور میکنیم، خیلی از نکتهها را فراموش کردهایم.
کمکم صدای دانشآموزان هم بلند شد. همگی صحبت احمدرضا را تأیید کردند.
محمدحسین گفت: «خب، در خانه ویدئوهای خانم را ببین تا یادت بیاید چه درسی داده است.»
من: آفرین! چه فکر خوبی! شما این کار را انجام میدهید؟
محمدحسین: بله خانم. من این کار را انجام دادهام.
من: حرف محمدحسین کاملاً درست است و ایدهی بسیار عالی به شما میدهد؛ اما بگذارید من هم راهحلی به شما بگویم. یکی از روشهای خیلی خوب برای تثبیت آموختهها این است که درس هر روز را در همان روز بخوانید یا تمرین کنید. وقتی امروز ریاضی درس میدهم، به خانه بروید و چند تمرین حل کنید و اگر نتوانستید حل کنید، به ویدئوهای تدریس مراجعه کنید و باز تمرین حل کنید. با این روش، دیگر با این مشکل مواجه نمیشوید. در ضمن، روزهای بعد برای بهخاطرآوردن درسها زمان کمتری صرف میکنید و میتوانید بهجای هدردادن زمان برای بهخاطرآوردن آموختهها، تست و تمرین بیشتری حل کنید. به این کار مدیریت زمان میگویند.
تمرین بعدی را پای تخته نوشتم و دانشآموزان با ذوق بیشتری شروع به حل تمرین کردند.
