گفتوگو با احمد قربانیان استبرق رتبه 4 کنکور هنرستان 99 رشته مکانیک خودرو
تحصیلات پدر من دیپلم و شغل ایشان دامدار است. و تحصیلات مادر من سیکل و شغل ایشان خانه دار است.
دوتا برادر کوچکتر از خودم دارم، بزرگتری از سال ششم دبستان بورسیه کانون شده و تا امسال که در پایه دوازدهم تجربی در حال شرکت در آزمون ها است، کوچکتری سال نهم است و هنوز در آزمون ها شرکت نکرده است.تعداد اندکی از همکلاسی هایم در این آزمون ها شرکت میکردند و اکثرا انگیزه خوبی داشتند.
دبستانم را در مدرسه شهید جمالی استبرق و متوسطه اول را در مدرسه نمونه دولتی سالاری و متوسطه دوم را در هنرستان شیخ احمد نجفی گذراندم.
حضور در کانون، آزمونهای برنامهای و برنامهی راهبردی
از آنجایی که هر دانش آموزی باید خودش را محک بزند و بفهمد در چه سطحی است و همچنین باید برای کنکور، تمرین آزمون دادن را داشته باشد. تصمیم گرفتم در آزمون های برنامه ای کانون ثبت نام کنم.از سال نهم به کانون آمدم و حضورم ناپیوسته بود و سال داوزدهم هم کانونی بودم.
دوهفته ای بودن یکی از مهمترین ویژگی های این آزمون ها بشمار می آید و زمان مناسبی برا خواندن یک سری از مباحث است که از لحاظ حجم نه خیلی زیاد و نه خیلی کم است و همچنین دانش آموز زیاد با آزمون دادن فاصله نمی گیرد.در مدتی که کانونی بودم در هیچ آزمونی غیبت نداشتم چون آزمون های کانون با نظم خاص و دقیقی پیش میرفت غیبت در آنها باعث مشکل در درس خواندن میشد.
کلکسیون روش مطالعه
من ساعات مطالعه دروس و تست هایی که لازم داشتم تا برای آزمون آماده بشوم را برای خودم شخصی سازی میکردم بعد این ساعات بر اساس برنامه درسی مدرسه ام ،در برنامه شخصی خودم می گنجاندم درس های ریاضی و فیزیک و دروس اختصاصی که نقطه قوتم بودند را انتخاب میکردم.
روش مطالعه من در این دروس اینگونه بود که بعد از اینکه معلم درس میداد همان روز آن درس را مرور میکردم و چند روز بعد آن درس را دقیق مطالعه و تست کار میکردم.درس تعمیرات برق خودرو برایم کمی چالشی بود چون اول فقط متن کتاب را میخواندم اما بعدا یاد گرفتم که باید در کنارش نقشه ها و دیاگرام ها را هم بخوانم.
ابزارهای کانونی
تنها منبع کمک درسی من کتاب جامع خیلی سبز قلمچی بود. من فقط در آزمون های کانون شرکت میکردم . من همیشه از سایت کانون و هفته ای دوبار به سایت کانون سر میزدم.گفتگو با رتبه ها و دانش آموز های برتر برایم جذابتر از بقیه قسمت ها بود چون با مشکلات و تجربه های رتبه برتر ها بیشتر آشنا میشدم و سعی میکردم اگر مشکلی مشابه مشکلات آنها برایم پیش می آمد را به شیوه ی آنها با آن مشکل مقابله کنم. از کارنامه اصلی آزمون و کارنامه اشتباهات استفاده میکردم و از کارنامه اصلی آزمون بیشتر استفاده میکردم چون وضعیت واقعی درسی ام را نشان می داد و مرا نسبت به درس هایی که ضعیفتر از بقیه عمل می کردم، آگاه می کرد. من در گفتگو با نفرات برتر و دانش آموزان برتر مصاحبه با علی جعفری رتبه ۸ الکتروتکنیک را خیلی دنبال میکردم.
نقش اولیا
پدرمادرم مهمترین پشتوانه عاطفی من در سال کنکور بودند و این موضوع مهمترین دلگرمی من بود و از مشورت هایشان خیلی استفاده کردم و طی این مسیر هیچ وقت پشتم را خالی نگذاشتن و پیوسته به من امید میدادند من هم میخواستم نهایت لطفشان را جبران کنم.
و اگر در آزمونی افت میکردم ، اول با کمی ناراحتی سعی میکردند و بعد از حرف زدن به من آرامش میدادند و بعد اشتباهاتی که انجام داده بودم را یادآور میشدند و در آخر هم با امیدواری سعی میکردند تا آزمون بعدی را با انگیزه شروع کنم.برادرم که در آزمون های پایه دوازدهم تجربی شرکت میکند و پسر دایی ام که دانشجو رشته پزشکی است. همه در آزمون ها بوده اند. مهم ترین ویژگی من سخت کوشی بود که در بین اطرافیان به این ویژگی معروف بودم چون وقتی یک هدفی ذهنم را مشغول میکند باید به آن برسم .در سال ششم دبستان در آزمون های آزمایشگاه مدرسه شرکت کردم و توانستم در آن آزمون ها رتبه پنجم شهرستان را کسب کنم. و در یکی از آزمون های پیشرفت تحصیلی هنرستان نیز رتبه پنجم استان را کسب کردم.
روز کنکور
روز کنکور مثل بقیه روز ها عادی بود و هیچ اتفاق خاصی برخلاف تصوراتم در جلسه آزمون پیش نیامد. من از تکنیک زمان های نقصانی استفاده میکردم چون باعث میشد تا وقت بیشتری را روی یک درس صرف نکنم و در آخر بر اساس اهمیت درس بازگردم و پاسخ دهی ام را در آن درس تکمیل کنم.
ترتیب پاسخگویی به درس ها به صورت ریاضی، فیزیک،شیمی، دروس غیر فنی ،زبان انگلیسی ، دروس تخصصی، دینی ، عربی و فارسی که با این استراتژی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت اضافه آوردم و این وقت اضافه را صرف سوالات نزده دروس ریاضی و تخصصی کردم.
