گفتوگو با سبا جعفرزاده صابری رتبه 29 منطقه 1 کنکور انسانی 99 از شهر تبریز
حضور در کانون، آزمونهای برنامهای و برنامهی راهبردی
من دوران دبستان را در مدرسه دولتی رازی ، متوسطه اول را در دبیرستان نمونه دولتی معراج و متوسطه دوم را درنمونه دولتی پروین اعتصامی سپری کردم.در سال آخر به دلیل اهمیت فوق العاده برنامه ریزی درست در آزمون های کانون ثبت نام کردم که باعث شد به صورت گام به گام و برنامه ریزی شده به پیش روم.بنده تنها در سال دوازدهم در آزمون های کانون شرکت کردم که پس از کنکور به اهمیت این آزمون ها و داشتن یک برنامه درست پی بردم.در ابتدا در آزمون های تابستانه تراز 7400 را داشتم ولی در انتها در چهار آزمون جامع توانستم نمره علمی خودم را به 7700 هم برسانم.
به نظرم ویژگی های آزمون های کانون تنها در برنامه ریزی درست خلاصه نمیشود. آزمون های کانون تمام آن چه که یک دانش آموز کنکوری نیاز دارد را فراهم میکند از جمله نظم و سازمان دهی به درس خواندن و عمیق کردن فهم دانش آموزان از مطالب کتاب درسی و سایر ویژگی های مهم و البته کاربردی را.خدا را شکر که توانستم در طی این یک سال حضورم در آزمون های کانون هیچ غیبتی نداشته باشم و حتی آزمون های غیرحضوری را هم مانند آزمون های حضوری با جدیت دنبال کنم.
درباره هماهنگی بین برنامه کانون و مدرسه باید بگویم که برنامه راهبردی کانون به گونه ای تنظیم شده بود که بیشترین تطابق را با برنامه مدرسه داشت و اگر احیانا در برخی از دروس جلوتر بود من به روش خودخوانی آن دروس را مطالعه میکردم و مشکلی از این بابت نداشتم و باعث میشد که از دروس جدید پیشخوانی داشته باشیم. در رابطه با شخصی سازی برنامه باید بگویم من برنامه آزمون هاو خواندن بودجه بندی هر آزمون را جوری تنظیم میکردم که تداخلی بین دروس پایه و دوازدهم ایجاد نشود ؛ برای مثال سه روز آخر هفته را به خواندن دروس پایه اختصاص میدادم و در سایر روزهای هفته دروس دوازدهم را خوانده و برای دروس پایه نیز تست میزدم . معمولا دروس حفظی را که به مرور بیشتری نیاز داشتند در روزهایی که به مدرسه میرفتم همراه خود برداشته و در بین راه خانه تا مدرسه مرور میکردم که این مرورها بسیار موثر و کمک کننده بود.
کلکسیون روش مطالعه
نقاط قوت سبا
فلسفه و منطق و ریاضی آمار: دروس فلسفه و منطق و ریاضی آمار از نقاط قوت پایدار من بودند. به دلیل علاقه زیادی که به این دروس داشتم باعث میشد که مطالب را با عمق بیشتری مطالعه کنم . به نظرم اولین مقدمه برای هرکاری داشتن علاقه و انگیزه نسبت به آن میباشد به همین دلیل اگر دانش آموزی در هر یک از دروس مشکل دارد ابتدا باید نسبت به آن ایجاد علاقه و انگیزه کند و سپس مطالعه خود را شروع نماید.
اگر بخواهم در مورد شیوه مطالعه درس فلسفه توضیح دهم باید بگویم که من ابتدا به طور کامل کتاب درسی را با تمام نکاتی که دبیرمان میفرمودند مطالعه میکردم و سپس شروع به تست زدن کرده و نکات مهم آن را در سررسید ویژه خودم که مخصوص یادداشت نکات در نظر گرفته بودم ثبت میکردم و در نهایت توانستم در این درس چند از ده خود را تا 9 از ده افزایش دهم و درصد 83 را در کنکور سراسری کسب کنم.
ریاضی: در مورد درس ریاضی هم باید گفت که آشنا شدن با انواع سوالات و دام های آموزشی در این درس اهمیت فراوانی دارد چون در درس ریاضی از سال های قبل پایه قوی داشتم باعث شد که در فهم دروس مشکلی نداشته باشم و به کمک انواع تست ها توانستم با نوع سوالات این درس آشنا شوم.
دروس چالشی سبا
ادبیات و عربی و علوم و فنون
ادبیات و عربی و علوم و فنون. در درس ادبیات روش مطالعه ام را از درس به درس به مبحثی تغییر داده و باعث شد پیشرفت زیادی کنم. در ابتدا به فهم درست از تمامی مفاهیم میپرداختم و سپس از منابع مطالعاتی درست تست های استاندارد را میزدم و نکاتش را یادداشت میکردم.در درس عربی و علوم و فنون نیز افزایش ساعات مطالعه و میزان تست ها کمک زیادی به پیشرفتم کرد تا آن جا که توانستم درصد 100 را در عربی اختصاصی و درصد 85 را در درس علوم و فنون ادبی کسب نمایم.
منابع مطالعاتی
بنده از ابتدا که در کانون شرکت کردم با دفتر برنامه ریزی آشنا شدم. ابتدا وسواس زیادی به تکمیل آن نداشتم ولی پس از نوبت اول نسبت به تکمیل آن دقیق تر شده و تاثیر ان را در برنامه ریزی خود مشاهده کردم. به نظرم مهم ترین ویژگی آن دادن نظم موثری به برنامه هفتگی دانش آموزان است که منجر میشود دانش آموزان بدانند برای کدام درس باید وقت بیشتری بگذارند و بالعکس و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی نمایند.از کتاب های آبی پیمانه ای در دروس دین و زندگی و عربی و ریاضی و آمار استفاده میکردم و تا حد مطلوبی از آن راضی بودن چرا که زدن تست ها به صورت پیمانه ای باعث منظم و دقیق شدن برنامه ام میشد. من همچنین از کتاب سه سطحی در درس علوم و فنون استفاده میکردم که ، تاثیر بسزایی در پیشرفت این درس داشت.
اطلاعرسانی (سایت کانون، مجلهی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه
در درس اقتصاد در دوران جمع بندی از فلش کارت برای مرور سریع استفاده کردم همچنین نزدیک به هر آزمون در سایت کانون آزمونک هایی برای آمادگی در آزمون بارگذاری میشد که بسیار موثر بود.
در سایت گفت و گو با رتبه های برتر بسیار به من انرژی و امید میداد مخصوصا مصاحبه خانم قاسمی و اسماعیلی که بسیارعالی بودند و از الگوهای من محسوب میشدند.
خانواده
تحصیلات پدر و مادرم دیپلم است وشغل پدرم آزاد ( پیک موتوری ) و مادرم خانه داری است.
سبا درباره نقش خانواده اش میگوید!!
در مورد حمایت های خانواده ام باید بگویم که بیشترین تاثیر را در موفقیت من در کنکور سراسری داشتند. اگر حمایت های پدرم و کمک های علطفی و روحی مادرم و مهربانی های برادر کوچکترم نبود این موفقیت حاصل نمیشد. پدرم با تمام سختی هایی که داشتند شرایط را برای تحصیل من فراهم نمودند. بیشترین انگیزه و روحیه من مدیون آرامش مادرم بود که در طوال سال اگر در آزمونی افت تراز داشتم با در نظر گرفتن ویژگی های من بهترین مشاورم بودند و هر لحظه من را به مغرور نشدن بر پیروزی ها و ناامید نشدن از شکست ها دعوت میکردند. من یک برادر کوچکتر از خودم به نام محمد صدرا دارم که مشغول تحصیل در پایه پنجم ابتدایی میباشند و در زمان خستگی خیلی به من کمک میکردند. در اینجا جا دارد از تک تک اعضای خانواده ام نهایت تشکر را به جا آورم که صمیمانه در همه لحظات پشتیبان و یاری رسان بنده بودند.
روز کنکور و سایر موارد
میتوانم بگویم روز کنکور یکی از بهترین و به یادماندنی ترین روزهای عمرم بود. شب قبل خواب خوبی نداشتم ولی چون از چند روز قبل مطالعه سخت و جدی ام را کاهش داده بودم و روزهای قبل استراحت خوبی داشتم و مشکلی از این بابت نداشتم. صبحانه را با آرامش خوردم و از آن جا که فاصله خانه ما که در سهند بود با حوزه امتحانی زیاد بود یک ساعت قبل به راه افتادم و بسیار آرام بودم. شروع شدن امتحان در ساعت هشت و نیم کمی نگرانم کرد ولی توانستم خودم را کنترل کنم و پشت کارت ورود به جلسه جمله آرام باش هیچ چیز ارزش این همه دلهره را ندارد و آیه فتوکل علی الله و هو حسبه را یادداشت کردم که به قدر چشمگیری آرامم کرد. با شروع شدن آزمون سوالات ادبیات قدری غافلگیرم کرد اما دوباره به حالت اولیه بازگشتم و به سوالات پاسخگو بودم.
من رتبه کنکور خود را مدیون یک ربع اضافی در دروس عمومی و نیم ساعت اضافی در دروس اختصاصی میدانم که توانستم با تکنیک ضربدر و منها این زمان را ذخیره کنم و توانستم استراتژی بازگشت را به اجرا درآورم.
حرف آخر
من از دانش آموزان بورسیه بنیاد قلمچی بودم و از این بابت بسیار خوش حالم که توانستم با رتبه ام قدری از زحمات این بنیاد و موسس با تدبیر آن جناب آقای کاظم قلمچی را جبران نمایم. تصمیم دارم به عنوان پشتیبان ویژه در این بنیاد به دانش آموزان با استعداد سرزمینم یاری رسانم.
