امیرحسین عبرت بین: گفتوگو با سویل مصری گبلو رتبه 37 منطقه 1 کنکور انسانی 99 از شهر تبریز
من مقطع ابتدایی را در مدرسه دولتی و متوسطه اول را در مدرسه شاهد و متوسطه دوم را در تیزهوشان (فرزانگان ۱ تبریز) گذراندم. تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسه ما در آزمون کانون شرکت میکردند و این دانش آموزان تقریبا از هر قشری بودند.
اهمیت کانون و برنامه راهبردی
برای منظم شدن و بابرنامه شدن شیوه درس خواندن و دیدن نتایجم در کانون ثبت نام کردم.
از پایه یازدهم در آزمون های کانون شرکت کردم و حضورم پیوسته بود. دلیل پیوستگی ام این بود که میخواستم منظم بودن و با برنامه شدن شیوه مطالعه ام پا برجا بماند و نتایجم را به صورت مرتب مشاهده کنم.
در سال های پایه از تراز 6200 شروع کردم و دلیل پیشرفتم در مرتبه اول افزایش مطالعه و تصحیح شیوه مطالعه و در مرتبه دوم آشنا شدن با شرایط آزمون دادن بود.
به نظرم مهم ترین ویژگی کانون برنامه خوب و منظم است که اگر فردی از این برنامه پیروی کند میتواند به خوبی پیشرفت را در درس ها ببیند. به یاد دارم که یکبار در کتاب دین و زندگی دوازدهم یک آیه و حدیث قدسی وجود داشت که هر دو راجع به یک موضوع بودن و من این دو تا را با هم اشتباه میگرفتم یکبار همین موضوع در یکی از آزمون ها سوال آمد و من آن سوال را جواب ندادم ولی بعد از آزمون جواب را دیدم و هر وقت سوالی راجع به آن موضوع وجود داشت آن خاطره در ذهنم تداعی میشد و من دیگر در آن موضوع هرگز اشتباه نکردم
من در آزمون های هیچ موسسه دیگری شرکت نکردم.
برنامه مدرسه ما در اکثر مواقع با برنامه کانون هماهنگ بود و به همین خاطر مشکل زیادی نداشتم ولی در مواقعی که هماهنگ نبود ابتدا برنامه مدرسه را مطالعه میکردم و بعد برنامه کانون را مطالعه میکردم و بیشتر اوقات خالی را به برنامه کانون اختصاص میدادم .
کلکسیون روش مطالعه دروس
درس جامعه شناسی اولین نقطه قوتم بود. من واقعا به این درس بسیار علاقه مند بودم و در کلاس خوب گوش میکردم و در بحث های کلاسی اکثرا شرکت میکردم و هنگام امتحان از این درس یا پرسش شفاهی کتاب را با دقت مطالعه میکردم و تمامی مطالب را یاد میگرفتم و سعی میکردم مانند معلم مفاهیم و توضیحات را به خودم شرح دهم.
درس عربی دومین نقطه قوتم بود که میدانستم که این درس تاثیر زیادی در کنکور دارد و به همین دلیل انگیزه و تلاشم در این درس زیاد بود. در این درس هم در کلاس خوب گوش میکردم و سپس نکات را یادداشت میکردم و تست میزدم و در هر مبحث که اشکال داشتم به جزوه برمیگشتم و سعی میکردم دوباره مطالب مربوط به آن را خوب بخوانم و یاد بگیرم.تست های نشان دار و چند بار زدن آنها هم میتواند در بالا بردن درصد این درس خیلی موثر باشد
درس زبان انگلیسی برایم چالش برانگیز بود که ابتدا درس به درس مطالعه میکردم و میزان تست زنی ام برای این درس کم بود که بعد ها شیوه مطالعه ام را مبحثی کردم و ابتدا از درسنامه کتاب های کمک آموزشی گرامر و قواعد را مطالعه میکردم سپس تست میزدم و کنار تست هایی که نکته گرامری شان مهم بود و چالشی نکته را یادداشت میکردم که این خیلی به من کمک کرد سپس واژگان را مطالعه میکردم و بعد برای کلوز و ریدینگ تست تمرین میکردم و برای ریدینگ زمان میگرفتم و این به مدیریت زمانم هم خیلی کمک کرد.بالا بردن میزان تست در این درس کمک خیلی خوبی برای بالا رفتن میزان درصد در این درس است.
در درس ادبیات عمومی نیز مشکل داشتم. من نوعی ترس داشتم از این درس و فرار میکردم ولی حضور در کلاس یکی از دبیرهای ادبیاتمان واقعا علاقه من به این درس را افزایش داد و باعث شد تلاشم را در این درس افزایش دهم و سعی کردم با سوالات مختلف درگیر شوم و آشنایی با نوع سوالات در این درس خیلی به من کمک کرد در بعضی مواقع به سوالات آزمون های قبلی برمیگشتم و آن سوالات را دوباره حل میکردم و این هم بسیار موثر بود .
ابزار کانونی
من از کتاب آبی پیمانه در دروس ریاضی و آمار یازدهم و علوم و فنون ادبی جامع و روانشناسی استفاده کردم. که علوم و فنون جامع خیلی خوب بود و به نظرم مهم ترین ویژگی این کتاب بالا بودن تعداد سوال و با کیفیت بودن سوالات بود.
من از خدمات سایت کانون، مجله سرای دانش و کانال اصلی کانون استفاده میکردم و تقریبا در هفته یکبار به سایت سر میزدم. مفید ترین بخش سایت برای من گفت و گو با رتبه برتر ها و صفحه شخصی بود.
در بین کارنامه ها نیز از کارنامهی اصلی آزمون، کارنامهی اشتباهات و کارنامهی بازیابی سؤالمحور استفاده میکردم. اما بیشتر از کارنامه اصلی آزمون برای شناخت نقطه قوت و ضعف ها استفاده میکردم.
در سایت های گاهی کامنت هایی در حوزه پاسخ به دانش آموزان میگذاشتم.
به نظرم جذاب ترین بخش مجله گفت و گو با نفرات برتر و دانش آموزان برتر بود. و این مصاحبه تاثیرزیادی برمن داشتند.
نقش اولیا
پدرم کارمند شرکت خصوصی است.
مادرم نیز خانه دار است.
یک برادر کوچکتر هم که کلاس پنجم هستند.
پدر و مادرم تاثیر بسیار زیادی در موفقیتم داشتند مخصوصا مادرم که در مواقعی که روحیه ام ضعیف میشد و انگیزه ام پایین میومد واقعا با حرف هایشان انگیزه زیادی بهم میدادند و میدانستند چگونه با من رفتار کنند یا حرف بزنند که خستگی را فراموش کنم و دوباره با انگیزه ادامه دهم .
من را بیشتر به ویژگی درس خوان و محافظه کار و آینده نگر و منطقی میشناسند چون ذاتا شخصیتم اینگونه است و من نمیتوانم بدون برنامه و نگاه کردن به آینده زندگی کنم.
تجربه روز کنکور سراسری
روز کنکور ارامش خاصی داشتم که باعث تعجب خودم و خانوادم شده بود خیلی آرام بودم و چندین جمله را به طور مکرر در ذهنم تکرار میکردم و با خودم میگفتم سعی کن آرام باشی عجله نکن تمام سوالات را با دقت بخوان که تکرار این جمله ها خیلی تاثیر گذار بود
در جلسه از روش های نقصانی که در دفتر برنامه ریزی بود تا حدودی توانستم استفاده کنم سرعتم در سوالات اختصاصی به علت مطالعه بالا زیاد بود و در پایان هم سی دقیقه اضافه اوردم
تقریبا ترکیبی از تکنیک های مدیریت زمان را داشتم. مثلا با استفاده از زمان های نقصانی بازگشتم و سوالاتی را که ضربدر زده بودم حل کنم.
در درس های عمومی ده دقیقه و در درس های اختصاصی سی دقیقه در درس های عمومی به ادبیات عمومی و درک مطلب عربی بازگشتم در درس های اختصاصی به حلیات اقتصاد ریاضی بازگشتم.
