گفت‌وگو با رتبه 21 منطقه 2 کنکور تجربی 99: سارا قاسم زاده

گفت‌وگو با سارا قاسم زاده رتبه 21 منطقه 2 کنکور تجربی 99 از شهر لاهیجان

گفت‌وگو با رتبه 21 منطقه 2 کنکور تجربی 99: سارا قاسم زاده

گفت‌وگو با سارا قاسم زاده رتبه 21 منطقه 2 کنکور تجربی 99 از شهر لاهیجان


پدرم در رشته مهندسی تحصیل کرده است  و هم اکنون فرهنگی است.

مادرم نیز  لیسانس مدیریت دارد و خانه دار است .

یک برادر ۱۳ ساله دارم که امسال در کلاس هشتم درس می خواند و از سال دهم در ازمون های کانون ثبت نام خواهد کرد.

من در مقطع ابتدایی در دبستان شاهد و در دوره راهنمایی و دبیرستان در مدرسه تیزهوشان درس میخواندم.


اهمیت کانون و برنامه راهبردی

به علت جامعه آماری بالاتر، برنامه درسی منسجم و فضای رقابتی میان دانش آموزان ، تصمیم گرفتم که در آزمون های کانون ثبت نام کنم .

از تابستان سال یازدهم در آزمون های کانون ثبت نام کردم و پس از آن تا پایان سال دوازدهم به طور پیوسته در آزمون ها شرکت کردم.

در سال یازدهم در اولین و دومین ازمون ترازم ۶۴۰۰ بود. علتش هم این بود که من آزمونها را جدی نمی گرفتم و برای آنها برنامه نداشتم اما رقابت با دوستانم باعث شد در آزمون سوم به تراز ۷۲۰۰ برسم و پس از آن تا پایان نیم سال اول یازدهم محدوده ترازی ام بین ۷۰۰۰ تا ۷۳۰۰ باقی ماند. از دی ماه یازدهم درس خواندن برایم جدی تر شد و توانستم به تدریج خودم را به تراز ۷۷۰۰ برسانم. در سال دوازدهم هم در طول نیم سال اول و آزمون های حضوری ترازم را بالای ۷۵۰۰ حفظ کردم و توانستم آن را در یکی دو آزمون به ۸۰۰۰ برسانم. اما در نیم سال دوم افت محسوسی داشتم و با غیر حضوری شدن آزمونها اهمیت تراز برایم کمتر شد و سعی کردم بیشتر روی درصدها و نقاط ضعف و قوتم متمرکز شوم.

در رابطه با مهم ترین ویژگی آزمون های کانون باید بگویم که آزمون های کانون برنامه منسجمی دارند که حاشیه امنی را از نظر روانی برای مطالعه و جمع بندی دروس در ذهن دانش آموزان ایجاد می کند. آماده  سازی نفرات برتر هم به ایجاد فضای رقابتی بیشتر کمک زیادی کرده است.

در سال یازدهم و ازمون های حضوری دوازدهم غیبت نداشتم. چون غیبت در ازمون ها را به منزله عقب ماندن از رقبا و برنامه راهبردی میدانم. در ایام کرونا نیز که ازمون ها غیرحضوری شدند، به علت مشکلات شخصی و از روی ناچاری در چند ازمون غیبت داشتم. البته سعی می کردم حتما آزمون ها را بعدا در زمان مناسب و فضای شبیه سازی شده بدهم و کامل بررسی کنم.

من سعی می کردم ابتدا دروس را با برنامه راهبردی مطالعه کنم و در برنامه ام پنجره های بازی برای مطالعه دروس ندرسه نیز در نظر بگیریم. در واقع به نظر من با برنامه ریزی درست و فکر شده میتوان هر حجمی از دروس را خواند.     

                                                 

کلکسیون  روش مطالعه دروس

دروس دینی و فیزیک و زیست و شیمی جزء نقاط قوت پایدار من در طول سال بودند و نمره هایم در آن ها در آزمون ها به طور معمول ۹ یا ۱۰ بود.

در درس زیست شناسی، که برجسته ترین درس برای هر دانش اموز تجربی محسوب می شود، بیش از هرچیز تسلط بالا بر متن کتاب درسی، قیدها وشکل ها اهمیت دارد. استفاده از درسنامه و خواندن کامل پاسخ تشریحی تست ها می تواند ما را به یافتن نکات عمیق متن حساس تر کند. زدن تست زیاد از منابع معتبر و بررسی کامل آن ها نیز مهم و ضروری است. حاشیه نویسی نکات در کتاب و هایلایت کردن قیود نیز به تثبیت بیشتر مطالب کمک می کند.

درس شیمی شامل دو بخش حفظی و محاسباتی است که لازم است با هر بخش به طور ویژه برخورد کنیم. مطالعه دقیق کتب درسی سه سال  بررسی دقیق جداول ان اهمیت بالایی در حل سوالات حفظی آن دارد. در بخش مسائل در مرحله اول فهمیدن کامل مفهوم و در مرحله دوم حل تست زیاد و و ترجیحا زماندار الزامی است.

در درس فیزیک ضمن دسته بندی و طبقه بندی درست و دقیق فرمولها حل تست زیاد از هر چیزی مهم تر است. البته درس فیزیک فصل های متنوع و متفاوتی دارد. برای مثال فیزیک دوازدهم نسبت به دهم و یازدهم مفهومی تر است و لازم است علاوه بر حل تست زیاد، توجه زیادی به کتاب درسی و مفاهیم داشته باشیم.

در درس دینی تکرار و بازخوانی زیاد متن کتاب از هر چیزی مهم تر است. حفظ آیات و بررسی دقیق نکات عمیق آن ها با کمک از درسنامه کتابها و ارتباط دادن آیات دروس مختلف باهم بسیار مهم است.

در دروس عمومی درس ادبیات از همان ابتدای سال برایم چالش برانگیز بود. در شروع سال تحصیلی تقریبا در همه مباحث ادبیات مشکل داشتم و میدانستم که باید توجه ویژه ای به این درس داشته باشم. در ادامه توانستم در مباحث دستور و ارایه به تسلط بالایی برسم و توجه ام را به مباحث حفظی آن بیشتر کنم و نمره هایم را به ۹ از ۱۰ برسانم اما همواره با مباحث املا و قرابت مشکل داشتم و متاسفانه در کنکور نیز از این مباحث ضربه خوردم.

در میان دروس اختصاصی ،  در درس ریاضی نوسان داشتم. در بعضی ازمون ها خیلی خوب و در بعضی دیگر خیلی بد میزدم.. با شروع کرونا تصمیم گرفتم این مشکل را حل کنم و تعداد تست ها و منابعم را بیشتر کردم و توانستم ریاضی را در ماه های پایانی به نقطه قوت خود تبدیل کنم.


منابع مطالعاتی کانونی

من از دفتر برنامه ریزی استفاده کردم . دفتر برنامه ریزی کمک زیادی در ایجاد نظم ذهنی و پیشروی برنامه هایم داشت. در دروس زیست و شیمی و فیزیک و ریاضی از کتاب های آبی استفاده می کردم و از کیفیت کتاب شیمی آن رضایت بیشتری داشتم.

بین کتاب های سه سطحی نیز کتاب ریاضی و فیزیک و شیمی سه سطحی را داشتم. طبقه بندی سوالات در سنجیدن وضعیتم کمک کننده بود.


اطلاع‌رسانی (سایت کانون، مجله‌ی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه

بین ابزار های اطلاع رسانی مختلف کانون، بیشتر از سایت و مجله استفاده می کردم . بعد از هر آزمون به سایت مراجعه میکردم. قبل از کرونا هفته ای یکبار و در ایام کرونا هرروز به سایت کانون مراجعه می‌کردم .

قسمت کارنامه در صفحه شخصی در بررسی دقیق تر آزمون ها و ارزیابی خودم بسیار برایم مفید بود. هم چنین قسمت نفرات برتر آزمون ها و هر درس نیز به من انگیزه زیادی می داد و علاقه زیادی به خواندن مصاحبه نفرات برتر داشتم .

من از کارنامه اشتباهات استفاده می کردم چون نقاط ضعفم را برایم شفاف سازی می کردم .

در مجله هم  گفت و گو با نفرات برتر اساسا برایم جذاب ترین بخش مجله بود .


نقش اولیا

پدر و مادرم هرگز به طور مستقیم در امور تحصیلی ام مداخله نمی کردند و امور را به خودم واگذار کرده بودند اما هرگاه از آنها کمک می خواستند به من انگیزه میدادند. در واقع بزرگترین کمک آنها ایجاد فضایی آرام بود تا بتوانم راحت تر درس بخوانم.

بهتر و بهتر شدن ;

من، بودن در فضای رقابتی را خیلی دوست دارم. و فکر می کنم کمی بلند پروازم. معمولا از خودم رضایت کامل ندارم و همواره فکر می کنم می توانم که باز هم بهتر و بهتر شوم.


 روز  کنکور سراسری

در روز کنکور ارامش و تمرکز بالایی داشتم و خیلی دچار استرس نشدم. بزرگترین مشکلم مدیریت زمان بود ک هم در دروس عمومی و هم اختصاصی وقت زیادی کم آوردم و به این ترتیب در انجام استراتژی بازگشت و زمان های نقصانی دچار مشکل شدم.

در جلسه کنکور توانستم با استراتژی بازگشت درصدم را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهم .

پشتیبان ویژه بنده خانم هانیه محمودزاده (رتبه ۱۷ منطقه ۲ در کنکور ۹۸) بودند. حضور او در طول سال کمک بزرگی به من کرد و به من انگیزه بیشتری داد تا رویاهایم را به واقعیت تبدیل کنم .

درصد هایی که در کنکور سراسری کسب کرده ام:

ادبیات : 53.4     عربی :74.7        دینی:90.7     زبان:60

زمین شناسی:  0       ریاضیات:78.9      زیست شناسی:84.7        فیزیک:66.7        شیمی:92.4

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu