امیرحسین عبرت بین: گفتوگو با مریم دهقانی اشکذری رتبه 26 منطقه 2 کنکور انسانی 99 از شهر اشکذر
پدرم فوق لیسانس دارد و هم اکنون مهندس صنایع دفاع شهید مقدم است و مادرم نیز خانه دار است.
یک خواهر و یک برادر دارم. خواهرم در ۲ سال در آزمون های کانون شرکت میکرد و رتبه اش در رشته ریاضی ۹۹۹ شد و بعد در رشته کامپیوتر دانشگاه یزد تحصیل کرد ولی آنرا رها کرده و تصمیم به ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی گرفتند.
من در مقطع ابتدایی در دبستان معصومیه اشکذر و در دوره راهنمایی در مدرسه نمونه ابویی نژاد و دبیرستان را در مدرسه معارف شهید مطهری درس میخواندم.
اهمیت کانون و برنامه راهبردی
تجربه خواهرم و برنامه خودم باعث شد در کانون ثبت نام کنم. به مدت تقریبا دو سال به صورت ناپیوسته در کانون بودم: در سال چهارم و همچنین در سال دوازدهم به خاطر رعایت نظم در خواندن. در سال دوازدهم تنها یک بار غیبت داشتم و آن هم به علت بیماری بود. از دست دادن یک آزمون به نظر من هم نگرانی نسبت به هفته های آتی را افزایش میدهد هم ممکن است پیوستگی در درس خواندن را دچار اختلال کند. مهم ترین ویژگی آزمون های کانون آن است که بودجه بندی به گونه ایست که درس ها دوره میشود و اگر از برنامه کسی عقب افتاد توان و فرصت جبران را دارد و همچنین زمان دو هفته یکبار باعث پیوستگی و رعایت نظم در درس خواندن و عدم کاهش انگیزه میشود.
برنامه راهبردی آزمونها به گونه ای بود که عموما برنامه قلم چی جلوتر از برنامه مدرسه بود و به علت کثرت دروس رشته معارف نسبت به انسانی در هفته، ما فقط جمعه ها تعطیل بودیم و این باعث فشردگی برنامه ما میشد اما من برای رسیدن به برنامه از وقت های مرده مثل زمان رسیدن از مدرسه به خانه استفاده میکردم و شاید ۵۰ درصد برنامه من در ماشین و یا زنگ های تفریح انجام میشد.
کلکسیون روش مطالعه دروس
عربی از نقاط قوت من بود. برای مطالعه این درس، ابتدا نکات کتاب درسی را با دقت میخواندم و اگر برایم میسر بود قبل از تدریس معلم پیش خوانی میکردم و سعی میکردم حداقل ۴ روز در هفته در برنامه ام تست عربی را قرار دهم اما متاسفانه برای عربی اختصاصی معارف تنها یک منبع با تست های کم در اختیار داشتیم و به نظرم همین امر نوعی بی عدالتی نسبت به بچه های معارف محسوب میشود
ریاضی و اقتصاد نیز دیگر نقطه قوت های من بودند. در این دروس هم سعی داشتم هنگام تدریس معلم فرمول ها را در کلاس به خاطر بسپارم و بیشتر روی تست تمرکز داشتم البته حل تست های مشارکتی به همراه دوستانم و حل کردن آنها بایکدیگر تاثیر بسزایی در پیشرفت در این دروس داشت ،مطالب حفظی اقتصاد نیز در اثر مرور زیاد در ذهنم تثبیت شده بود.
در مقابل منطق یکی از نقاط ضعفم حساب میشد. در ابتدا در صد خوبی نداشتم در حد ۶۰_۵۰ اما در اثر حل تست های بیشتر و دقت نظر بیشتر روی نکات خود کتاب درسی و عمیق تر خواندن نکات درصدم رشد خوبی داشت.
زبان هم نقطه ضعف دیگرم بود که بیشتر مشکل من زمانبندی بود و به همین خاطر به ریدینگ دوم نمیرسیدم اما سعی داشتم در روز حداقل یک ریدینگ بزنم که این باعث افزایش سرعت من در تست زنی شد در تست لغت مشکل خاصی با لغات کتاب درسی نداشتم اما با لغت هدی خارج از کتاب به مشکل برمی خوردم که باعث شک من روی تست میشد اما با برنامه ریزی تا کنکور حدود ۵۰۰_۶۰۰ لغت خارج از کتاب حفظ کردم.
منابع مطالعاتی کانونی
من در دروس روانشناسی،علوم و فنون،اقتصاد و ریاضی از کتاب آّبی پیمانه ای استفاده میکردم. برای من ادبیات اختصاصی و اقتصاد آبی پیمانه ای، بسیار برایم مفید بودند و هر لحاظ تعداد و کیفیت تست ها جایگاه خوبی در بین کتب دیگر داشتند.
ابزار کانونی
به عنوان ابزار مطالعاتی، از سایت کانون استفاده میکردم و بعد از هر آزمون و گاهی نیز در پنجشنبه ها به آن مراجعه میکردم. از بین بخش های مختلف کانون و مجله سرای دانش، گفت و گو با رتبه های برتر برایم بسیار مفید و جذاب بود، چون باعث افزایش انگیزه در من میشد.
از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات استفاده میکردم: از کارنامه اصلی برای تشخیص جایگاه و رتبه ام بین دانش آموزان دیگر استفاده میکردم و برای مطالعه و یارگیری نکات سوالات اشتباهم از کارنامه اشتباهات استفاده کرده و نکته برداری میکردم.
نقش اولیا
مسلما تاثیرگذار بودند مادرم که بیشتر برنامه غذایی مرا مدیریت میکردند و پدرم از لحاظ خرید کتاب و شرکت در آزمون ها هیچ چیز برایم کم نگذاشتند و از همه مهم تر هیچ کدام از آنها کوچک ترین فشاری برای درس خواندن یا رتبه آوردن در آزمون ها به من وارد نکردند و همین یکی از عوامل مهم آرامش روانی من بود
سماجت در رسیدن به هدف
به نظر خودم و بقیه با اراده و پشتکار هستم و درصورت شکست های متمادی هدف را رها نمیکنم و دوست دارم کاری که انجام میدهم تمام و کمال باشد و این به کمال طلبی و ایده آل گرایی من برمیگردد تا در تمام شرایط زندگیام وجود دارد.
در یکی از آزمون ها به خاطر سختی سوالات کمی انگیزه ام را از دست دادم و میخواستم وسط آزمون آنرا رها کنم اما با کمی تامل و نفس عمیق آزمون را به پایان رساندم و رتبه و تراز خوبی کسب کردم و آموختم اگر سطح سوالات برای من دشوار است برای دیگران هم هست و این باعث حفظ آرامش سد جلسه کنکور شد.
روز کنکور سراسری
روز کنکور، با آرامش تمام و انگیزه مند وارد جلسه شدم ولی تیپ سوالات متفاوت دینی و ادبیات و جغرافیا کمی مرا به حیرت آورده بود ولی نتوانست آرامش مرا به هم بریزد. از روشهای ضربدر منها و استراتژی بازگشت برای مدیریت زمان استفاده کردم که هردو موثر بود. با تکنیک ضربدرمنها زمان را کنترل کردم و با تکنیک استراتژی بازگشت توانستم برخی از سوالات نزده ام را جبران کنم.
در مورد زمان ذخیره شده با استراتژی بازگشت، در درس های عمومی ۱۵ دقیقه وقت ذخیره شده ام را بیشتر روی ریدینگ های زبان و برخی سوالات دینی صرف کردم و در دروس اختصاصی ۱۵_۲۰ وقت اضافی را روی فلسفه و ادبیات اختصاصی و جغرافیا گذاشتم.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته انسانی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته انسانی و کانال تخصصی کنکور انسانی در تلگرام مراجعه کنید ***
