گفتوگو با هانیه رمدانی بندپی رتبه 39 منطقه 2 کنکور انسانی 99 از شهر بابل
پدر و مادرم هر دو دیپلم دارند. پدرم بازنشسته نظامی است و مادرم نیز خانهدار است. یک برادر کوچکتر دارم که کلاس هشتم است.
ابتدائی را در دبستان فجر (تهران)، متوسطه اول را در نمونه دولتی شایستگان تهران و نمونه دولتی شفیع زاده بابل و متوسطه دوم را در فرزانگان بابل گذراندم.
تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسه ما در آزمون های کانون شرکت می کردند که اغلب دانش آموزانی با انگیزه بودند.
اهمیت کانون و برنامهی راهبردی
احساس نیاز به برنامه و فضای رقابتی مدرسه باعث ثبت نام من در کانون شد. به صورت پیوسته از دهم تا دوازدهم به مدت سه سال در آزمون ها شرکت داشتم. از تراز 6700 شروع کردم و جدی گرفتن آزمون های کانون و همراهی با برنامه ی راهبردی باعث پیشرفت من شد. مهمترین ویژگی آزمون کانون ایم است که امکان رقابت بین دانش آموزان را برقرار می کند و سبب شناخت بیشتر دانش آموزان از خود و رفع نواقص دانش آموزان در حوزه ی تست زنی می شود. در سال یازدهم به علت شرکت در المپیادهای ادبی و جغرافیا یک غیبت داشته ام. درسال دوازدهم به دلیل حساسیت و جدیت آزمون ها غیبتی نداشته ام. معمولا برنامه ی مدرسه کمی جلوتر از برنامه ی راهبردی بود ، برای رفع این اختلاف من درس ها را طبق برنامه ی مدرسه مطالعه می کردم و تست ها را مطابق برنامه ی راهبردی و آزمون ها حل می کردم.
کلکسیون روش مطالعه
ریاضی نقطه قوت من بود. من در کلاس با دقت به تدریس معلم گوش می کردم و ریاضی را در کلاس یاد می گرفتم و همان روز در خانه تمرین های مربوط به آن مبحث را حل می کردم و معمولا آخر هفته ها تست مبحث یاد گرفته شده را حل می کردم.
جامعه شناسی نقطه قوت دیگرم بود. وقتی که برای یادگیری مباحث جامعه شناسی اختصاص می دادم باعث پیشرفت من شد. من در سال دهم و یازدهم جامعه را حدوداً 8 از 10 می زدم اما این درصد برایم رضایت بخش نبود به همین دلیل در تابستان سال دوازدهم وقت زیادی را به خواندن جامعه شناسی اختصاص دادم به این صورت که ابتدا درس را می خواندم و بعد از گذشت سه روز تست می زدم و اگر در تست ها به مشکلی برمی خوردم ، به کتاب مراجعه می کردم و اشکال را برطرف می کردم.
باتوجه به اینکه روانشناسی را فقط در سال یازدهم می خواندیم و درس جدیدی محسوب میشد ، من نتوانستم در سال یازدهم روش مناسبی را برای این درس پیدا کنم در نتیجه به حفظ کردن مطالب اکتفا کردم که نتوانستم نتیجه ی مطلوبی از این درس بگیرم بنابراین در سال دوازدهم برای مرور این درس به سراغ روش مفهومی رفتم و بیشتر سعی کردم به معنا و ارتباط جملات توجه داشته باشم. کتاب آبی کانون به من در این تغییر روش و کسب درصد مطلوب کمک کرد.
من به طور کلی در فلسفه ی یازدهم و دوازدهم مشکل چندانی نداشتم اما در سوالاتی که بین نظرات مختلف اشخاص پیوند و ارتباط برقرار می کرد مشکل جدی داشتم. برای رفع این مشکل در دفتری جداگانه نظرات افراد را نوشتم و هر چند وقت یکبار آنها را مرور کردم تا در این بخش نیز به تسلط نسبی رسیدم.
منابع مطالعاتی کانونی
از دفتر برنامهریزی استفاده میکردم زیرا به مطالعه ام نظم می بخشید و توانستم با آن در برنامه ی مطالعاتی خود تعادل برقرار کنم. مهمترین ویژگی دفتر برنامه ریزی ، ایجاد تعادل مطالعاتی و قابلیت اولویت بندی درس ها با توجه به قوت و ضعف خودمان و قابلیت شخصی سازی آن است.
من از کتاب های آبی پیمانه ای ادبیات ، عربی ، دین و زندگی ، ریاضی ، اقتصاد ، علوم و فنون ادبی ، تاریخ و جغرافیا ، منطق و فلسفه ی یازدهم ، جامعه شناسی و روانشناسی کانون استفاده کردم. تمام این کتاب ها از نظر پیمانه ای بودن و تعداد تست بالا خوب بودند اما به نظر من بهترین آنها آبی پیمانه ای اقتصاد است زیرا هم تست های زیادی دارد و هم در کنار مسائل اقتصادی به متن کتاب نیز توجه زیادی داشته است.
کتاب سه سطحی ریاضی و علوم و فنون و اقتصاد را داشتم زیرا امکان سنجش ما و رفع نواقص را به خوبی فراهم می کند همچنین یکی از ویژگی های مهم کتابهای سه سطحی ، شناسنامه دار بودن آنهاست.
ابزار کانونی
من از سایت کانون و کانال تلگرام آن استفاده میکردم. من در تابستان سال دوازدهم از کلکسیون روش مطالعه استفاده می کردم . جذابترین بخش سایت برای من صفحه شخصی ( با توجه به وجود جعبه ابزار کارنامه) و مصاحبه با رتبه های برتر بود.
بیشتر از همه ی کارنامه ها از کارنامه ی هدف گذاری استفاده می کردم زیرا نقاط قوت و ضعف من را مشخص می ساخت و به برنامه ی هفته های بعدم جهت می داد.
در مجله سرای دانش بیشتر صفحات مربوط به مصاحبه با رتبه های برتر و قهرمانان پیشرفت را جهت الگو گیری و ایجاد انگیزه مطالعه می کردم. مصاحبه با رتبه ی 1 منطقه ی دو درسال 98 به من بسیار انگیزه میداد.
نقش اولیا
پدر و مادر من در دوران تحصیل به ویژه سال دوازدهم نقش بسیار مهمی داشته و همواره سعی کرده اند تا فضای مناسبی را در خانه برای من فراهم کنند. همچنین در طول سه سالی که من در آزمون های کانون شرکت می کردم ، همواره پیگیر درصد ها و رتبه های من بودند. در صورت افت تراز یا رتبه علت را از من جویا می شدند و توصیه های برای بهبود آن در آزمون های بعد به من ارائه می دادند.
خاطره آموزشی
بعد از سه آزمون موفق به کسب رتبه ی 2 در آزمون قلمچی شدم که به همین دلیل مورد تشویق قرار گرفتم و این موفقیت جزئی ، سر آغازی برادامه ی راه من بود.
اشتیاق در یادگیری
من همواره مشتاقم تا مطالبی که در ذهنم وجود دارد را در اختیار دیگران قراردهم و به دیگران در مشکلی که برایشان پیش می آید یاری رسانم. معمولا در زنگ های تفریح همکلاسی هایم سوالاتی که برایشان پیش می آمد را ازمن می پرسیدند و من هم به آن ها توضیح می دادم و چندین بار همکلاسی هایم به من گفتند که چه قدر راحت اطلاعاتی را که در ذهن داری در اختیار ما قرار می دهی .
من در سال هشتم به رتبه ی دوم سرود استانی و رتبه ی اول رشته ی مفاهیم منطقه ای و در سال دهم و یازدهم به رتبه ی دوم شعر شهرستانی دست یافتم همچنین در مرحله ی اول المپیاد ادبی و جغرافیا نیز پذیرفته شدم و در سال دوازدهم برگزیده ی جایزه ی پنجاه و هفتمین دوره از جوایز بنیاد فرهنگی البرز شدم.
روز کنکور سراسری
باتوجه به شرایط امسال من در آزمون های سه روز یک بار از ماسک و دستکش استفاده می کردم و به این مسئله عادت کردم و شکر خدا مشکلی در روز کنکور نداشتم.
از روش هدف گذاری چند از ده و زمان های نقصانی استفاده کردم. باتوجه به سخت بودن سوالات ادبیات روش زمان نقصانی بیشتر از بقیه ی تکنیک ها در طول آزمون به من کمک کرد. همچنین در شب قبل از کنکور درصدهای مطلوب در هر درس را مشخص کردم.
من متاسفانه وقت کافی برای بازگشت به سوالات را نداشتم و در این زمان به درس جامعه شناسی، علوم و فنون ادبی و ریاضی بازگشتم.
خانم نازنین قاسمی رتبه 2 منطقه 3 کنکور 98 پشتیبان ویژه بنده بودند. از کانون متشکرم که این فرصت را برای من فراهم کرد. من با خانم قاسمی ارتباط خیلی خوبی داشتم و به راحتی مشکلاتم را با ایشان در میان می گذاشتم و ایشان هم با توجه به تجربیاتشان پاسخگوی من بودند.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته انسانی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته انسانی و کانال تخصصی کنکور انسانی در تلگرام مراجعه کنید ***
