امیرحسین عبرت بین: گفتوگو با امیر رضا رنگریز رتبه 42 منطقه 2 کنکور انسانی 99 از شهر سمنان
حضور در کانون، آزمونهای برنامهای و برنامهی راهبردی
من مقطع دوازدهم را در مدرسه شهید بهشتی سمنان سپری کردم.
من ۲سال به صورت ناپیوسته در مقاطع ششم و دوازدهم کانونی بودم.هر ساله بسیاری از رتبه های برتر کنکور از قلم چی هستند و هم چنین جامعه اماری بالایی دارد که باعث شد در کانون ثبت نام کنم.
در ازمون های تابستان سال دوازدهم که اولین ازمون بود تراز ۵۸۰۰ و تا تراز ۸۰۰۰ پیش رفتم.ممارست و عدم توقف در هنگام برخورد با موانع دلیل پیشرفت بود.
برنامه ای بودن مهم ترین ویژگی ان است.ایجاد هدف کوتاه مدت ۲ هفته ای برای درس خواندن باعث انسجام مطالعه می شود و بازخورد منظم ان باعث افزایش خوداگاهی من نسبت به وضعیت تحصیلی و روش های مطالعهام می شود.من در هیچ ازمونی غیبت نداشتم زیرا این ازمون ها و بازخورد ها به من نشان میداد در کجای مسیر قرار دارم.مدرسه ما در اکثر دروس جلو تر از بودجه بندی بود و برای اینکه تداخلی بین امتحانات مدرسه و برنامه ازمون پیش نیاید درس ها را در همان روز تدریس می خواندم چون برای دریافت مطالب اماده تر بودم.
کلکسیون روش مطالعه
نقاط قوت
علوم و فنون و اقتصاد: علوم و فنون مانند ادبیات عمومی به صورت مبحثی می خواندم و به ۴ بخش عروض،ارایه،تاریخ ادبیات و سبک شناسی تفکیک می شد.
ارایه ها را موازی با ارایه های ادبیات عمومی می خواندم.
از انجا که فنون بخش تخصصی ادبیات است،استفاده از تکنیک های و مباحث فنون در ادبیات عمومی باعث تقویت ادبیات تخصصی می شود.برای مثال هنگام کار کردن برای قرابت ادبیات عمومی سعی کردم بر اساس محتوای شعر ،سبک ان شعر را تشخیص دهم و هیچ شعری از زیر مدادم بدون نوشتن وزن در کنار ان رد نشد. در کل یعنی بسط ادبیات اختصاصی به عمومی.
اقنصاد سعی کردم در تابستان روی مسائل کار کنم و به دلیل پتانسیل مطالب تئوری برای فراموشی،برنامه خاصی در طول سال ترتیب دادم تا انها را مرتب مرور کنم.
دروس چالشی
عربی: از عربی متنفر بودم ولی وقتی فهمیدم که برای قبولی در رشته دلخواهم به درصد خوبی نیاز دارم سعی کردم کمی این تنفر را کم کنم ولی باز هم مشکلاتی داشتم که به مرور زمان حل شد.یکی از این مشکلات متن های عربی بود که در اولین ازمون ها نمیزدم و دلیل ان هم ترس بود.کم کم با این ترس مقابله کردم.فهمیدم در قدم اول نباید سعی کنم به هر ۴ سوال جواب بدهم.دفعه اول به یک سوال و در ازمون های بعدی که تجربه بیشتری پیدا کردم این تعداد را بالا بردم.
ریاضی :ریاضی درسی بود که اولین بار منفی زدم ولی کم کم به ۱۰۰ رساندم.مشکل اصلی بحث روش نیست مشکل اصلی القای ذهنیت ضعف ریاضی به خود است.موفقیت در تمام درس ها نیاز به صبر دارد و فکر به نتیجه آنی ،تلاش را خراب می کند.به همین دلیل در ریاضیم نتیجه مطلوب را نمی گرفتم.اما قدم اول که حل این مشکل بود باید با تست زیاد همراه می شد.
منابع مطالعاتی
ابزار اصلی من در برنامه ریزی در طول سال بود.زیرا باعث می شد ساعت مطالعه،ترکیب درس ها و تعداد وعده های درسی از بالا به صورت یک کل در نظر داشته باشم.
من از کتاب های پیمانه ای عربی و فنون استفاده میکردم.زیرا تست کافی برای تمرین مباحث کتاب را دارد.همچنین برای درس ریاضی و عربی از کتاب های سه سطحی استفاده میکردم؛زیرا با سخت ترین حالت سوالات برخورد می کردم.وقتی این سوالات را حل می کردم باعث می شد به توانمندی های خودم مطمئن شوم.
اطلاعرسانی (سایت کانون، مجلهی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه
من هرروز 2 یا 3 بار به سایت کانون مراجعه میکردم.جذابترین قسمت سایت برایم گفت و گو با رتبه های برتر بود؛ زیرا نشان میداد که کجای کارم ایراد دارد و تلاش می کردم از تجربه انها استفاده کنم.
از بین کارنامه ها از کارنامه اصلی ازمون و ۵ نوع درس بیشتر استفاده میکردم؛ زیرا ۵ نوع درس به من میگفت که برای چه درسی در طول سال وقت کمتر گذاشتم.
از مجله ی سرای دانش هم قسمتهای گفت و گو با نفرات برتر و مقالات اقای قلم چی را میخواندم.
مصاحبه با نفرات برتر کنکور ۹۸ از جمله خانم اسماعیلی و اقای سخایی راد بر روی من تاثیر زیادی گذاشت.
خانواده
نا امید نشدن مهم ترین ویژگی من بود.همیشه در مورد دورانی حرف میزدند به نام دوران دلسردی که دانش اموزان از درس خواندن خسته می شوند ولی هیچ گاه این دوره را تجربه نکردم و حتی هنگامی که ترازم از ۷۵۰۰ به ۶۷۰۰ در ازمون قبل از امتحانات نوبت اول افت کرد ناامید نشدم زیرا به هدفم نگاه میکردم.
پدرم فوق لیسانس جامعه شناسی هستند و کارمند کمیته امداد ؛مادرم فوق لیسانس روان شناسی و معلم کودکان استثنایی هستند.من همچنین یک برادر بزرگتر دارم.تقریبا ۳ سال کانونی بود و رتبه ۲۴۴ منطقه۲ سال ۹۴ و دانشجوی رشته هوافضای شریف هستند.
بسیاری از بچه های مدرسه ما کانونی بودند و از همه نوع دانش اموزی بود.
امیررضا از نقش پدر و مادرش میگوید!!!
پدر و مادرم یکی از پایه های پیشرفتم هستند.ارامش روحی،ایجاد فضای مطالعاتی و پشتیبانی بی قید و شرط از من باعث شد بدانم انها در هر شرایطی پشت من هستند و از من حمایت میکنند.
اگر افت تراز داشتم چون میدانستند خودم زیاد از این ماجرا ناراحت نمی شوم و حتی خوشحالم،چون چیز جدیدی برای یاد گرفتن پیدا کردم، ناراحت نمیشدند و از من و تمام کارهایم پشتیبانی میکردند
روز کنکور و سایر موارد
بخاطر اینکه در دوران جمع بندی ازمون با ماسک را تمرین کرده بودم روز کنکور مشکلی به وجود نیامد و حتی استرس نداشتم و اتفاق خاصی نیفتاد.من ازبین روش های مدیریت زمان از روشهای ضربدر منها ،زمان های نقصانی و تکنیک بازگشت در جلسهی کنکور استفاده کردم.به نظر من هر سه اهمیت یکسانی دارند زیرا این در کنار هم جواب می دهند و هر کدام بدون دیگری ناقص است.
در جلسه کنکور در دروس عمومی ۳۰ دقیقه و در دروس اختصاصی ۱ ساعت زمان اضافه اوردم که به دلیل سطح بالای ادبیات،نیمی از ان زمان را در عمومی صرف ادبیات کردم و در اختصاصی سراغ سوالات فلسفه،ادبیات اختصاصی و مسائل اقتصاد رفتم و در اخر باز هم نگاهی به تمامی دروس انداختم.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته انسانی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته انسانی و کانال تخصصی کنکور انسانی در تلگرام مراجعه کنید ***
