گفت‌وگو با رتبه 11 منطقه 3 کنکور تجربی 99: امیرحسین قربان پور

گفت‌وگو با امیرحسین قربان پور رتبه 11 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7000 از شهر رامسر

گفت‌وگو با رتبه 11 منطقه 3 کنکور تجربی 99: امیرحسین قربان پور

گفت‌وگو با امیرحسین قربان پور رتبه 11 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7000 از شهر رامسر


مادرم دکترای عمومی دارد و پزشک است، متاسفانه پدرم فوت شده­اند. من تک فرزند هستم.

متوسطه اول  و دوم را در مدرسه استعدادهای درخشان شهیدبهشتی تنکابن تحصیل نمودم. در مدرسه ما بیشتر دانش آموزان در آزمون ها شرکت میکردند و معمولا جو رقابتی خوبی میان ما برقرار بود بطوریکه باعث میشد جدی تر درس بخوانیم و معمولا هم درباره برخی سوالات باهم گفتگو میکردیم.


اهمیت کانون و برنامه‌ی راهبردی

بیشترین هدفم از ثبت نام آشنایی با شرایط آزمون و محک زدن خودم بین بقیه داوطلبان بود. از سال هشتم به کانون آمدم. سعی میکردم تمام آزمون ها را شرکت کنم چون باعث میشد جدی تر درس خواندن را دنبال کنم و برنامه ریزی دقیقتری برایش داشته باشم. از تراز 6900 شروع کردم. مهمترین ویژگی آزمون های کانون منظم بودن برنامه آن و پوشش مطالب پایه در سال دوازدهم است که باعث میشود همه مباحث به درستی مرور شوند و استرس دانش آموزان کمتر شود.معمولا غیبت نداشتم اگر هم غیبتی داشتم بخاطر مشکلاتی بود که پیش می آمد مثلا دریکی از آزمون های غیرحضوری شرایط آزمون آنلاین را نداشتم. مدرسه ما در سال دوازدهم جلوتر از برنامه کانون حرکت میکرد.برای همین میبایست هم با مدرسه جلو میرفتم هم با کانون. معمولا با مدرسه درس­ها را پیش خوانی میکردم و چند تست از آن بخش حل میکردم.

                     

کلکسیون روش مطالعه

فارسی نقطه قوت من بود. در سالهای پایه معمولا فارسی را درس به درس میخواندم ولی با شروع سال دوازدهم شروع به مطالعه موضوعی ادبیات کردم و برای هر بخش یک کتاب تهیه کردم.بیشترین تمرکزم را روی بخش قرابت گذاشتم زیرا تاثیر زیادی بر سایر بخش ها دارد. برای قرابت و آرایه  بیشتر بر تحلیل تستها تمرکز میکردم و شیوه های متفاوت طرح سوال را تمرین میکردم. برای دستور خلاصه نویسی انجام میدادم و تست ها را مبحثی حل میکردم. خواندن لغت را از اسفندماه شروع کردم به این صورت که لغات مهم و پرتکرار را از روی واژه نامه کتاب هایلایت میکردم سپس به سراغ تمرین تیپ های مختلف لغت و املا میرفتم و در هفته های پایانی تاریخ ادبیات را از روی خلاصه نویسی خودم مطالعه میکردم.

شیمی نقطه قوت دیگرم بود. برای یادگیری با برنامه مدرسه و کانون جلو میرفتم و سعی میکردم ابتدا متن کتاب را بخوانم و تست هایش را تمرین کنم و سپس سراغ یادگیری و حل مسائل بروم.برای مرور معمولا تست های نشان دار را مرور میکردم. معمولا تا قبل از نیم سال دوم دوازدهم بیشتر بر حل مسئله تمرکز میکردم ولی در نیم سال دوم تا کنکور بر متن کتاب دقیق تر میشدم وتست های بیشتری از آن حل میکردم. البته مطالعه برای المپیاد هم مهارت حل مسئله ام را افزایش داد و باعث شد بتوانم مسائل را با روش های بهتری حل کنم.حل مسائل با روش های متفاوت در کنکور 99خیلی به من کمک کرد.

چون معمولا از دوران ابتدایی با درسهای حفظی مشکل داشتم دینی چالشی ترین درس کنکورم بود.در سالهای پایه معمولا فقط کتاب را میخواندم اما سال دوازدهم با خواندن پیام آیه ها و ترکیبی خواندن درس ها توانستم مهارت تست زنی ام را افزایش دهم.معمولا از خلاصه نویسی ها و جزوه ها برای مرور استفاده میکردم و تست های نکته دار را چندبار حل میکردم تا بتوانم قدرت تحلیلم را در حل تست های دینی افزایش دهم.

در سالهای پیش معمولا به مطالعه جزوات ریاضی اکتفا میکردم و تست های کمی دراین درس حل میکردم که باعث میشد درصدهای خوبی نداشته باشم. بدلیل اینکه مباحث ریاضی قابلیت ترکیب دارند و به نوعی به هم مرتبط هستند از تابستان سال دوازدهم برای حل منظم تستها و مرور مباحث پایه و دوازدهم برنامه ریزی کردم و در ماه های پایانی برخی فصلها مانند هندسه را هرروز مطالعه میکردم و این کار باعث شد هم در آزمون های کانون پیشرفت کنم هم درصد بالایی در کنکور بزنم. این روش باعث شد ریاضی برایم خسته کننده نشود و به آن علاقه مند شدم.


منابع مطالعاتی کانونی

سال آخر از کتاب جامع شیمی آبی پیمانه ای استفاده میکردم زیرا در بخش تست ها کتاب خوبی بود.


ابزار کانونی

معمولا آخر هفته ها به سایت سر می­زدم. به گفتگو با رتبه ها و کلکسیون روش ها علاقه زیادی داشتم زیرا باعث میشد روش صحیح مطالعه دروس را از خود کسانی که در آزمون ها و کنکور موفق بوده اند و این شرایط را تجربه کرده اند یاد بگیرم و اشتباهات را سریعا جبران کنم.

برای کارنامه 5 نوع درس ارزش زیادی قائل بودم زیرا عملکردم را در طول چند آزمون و مقایسه با بقیه تحلیل میکرد و باعث پی بردن به نقاط قوت و ضعفم میشد. از مجله سرای دانش هم به گفتگو با نفرات برتر و مقالات مشاوره ای علاقه داشتم و برایم جالب بودند.  اکثر مصاحبه هایی که با قهرمانان پیشرفت انجام میشد باعث افزایش انگیزه ام میشد.


نقش خانواده

متاسفانه پدرم در سال کنکور در قید حیات نبودند اما مادرم تاثیر زیادی در آرامش من برای مطالعه داشت.بطوریکه سعی میکرد محیط خانه را آرام نگه دارد و همینطور مرا آزاد میگذاشت تا برنامه درسی­ام را خودم تنظیم کنم و از دور نظارت داشت. گاهی اوقات که افت تراز داشتم سعی میکرد بیشتر در این زمینه با من صحبت کند و دلایل این افت و نتایج تحلیل آزمون را مورد بررسی قرار دهد همیشه سعی میکرد استرسی به من وارد نکند تا با تمرکز و آرامش درس بخوانم.


یک خاطره

همیشه نگران این بودم که در آزمون وقت کم بیاورم و معمولا خیلی ساعتم را نگاه میکردم که باعث استرسم میشد. یکبار ساعتم را جا گذاشتم و کلاسی که در آن آزمون میدادیم ساعتش خراب بود. مجبور شدم بدون زمان گرفتن آزمون بدهم. در پایان تقریبا در همان زمانی که برای خودم مشخص کرده بودم آزمون را به پایان رساندم. انگار کم کم بصورت ناخودآگاه زمان را در تست زدن رعایت میکردم و از آن به بعد دیگر نگران کم آوردن زمان نبودم.


اراده، راز موفقیت

مهمترین ویژگی من اراده قوی و سعی زیاد برای رسیدن به هدف بود که باعث شد در سال آخر با وجود مشکلات زیاد، افت های مقطعی و تعویق کنکور روحیه ام را حفظ کنم و با برنامه، مطالعاتم را پیش ببرم. در المپیاد های شیمی و ادبی در مرحله اول پذیرفته شدم و همینطور مقام شهرستانی طراحی را کسب کردم.


درصدهایی که در کنکور کسب کردم:

زبان و ادبیات فارسی: 68

عربی: 94.7

دین و زندگی: 84

زبان خارجی: 78.7

زمین شناسی: 0

ریاضیات: 90

زیست شناسی: 76

فیزیک: 82.3

شیمی:  76.2


روز کنکور سراسری

من در خانه آزمون دادن با ماسک را تجربه کرده بودم و با بررسی کنکور ریاضی و هنر متوجه شده بودم که برخلاف تصورات، کنکور سختی در پیش داریم. شاید این سطح بالای سوالات ابتدا باعث ایجاد استرس در من شد ولی کم کم بر این استرس غلبه کردم و در جلسه کنکور خودم بودم.

از زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم. زمان های نقصانی بسیار برایم موثر بود زیرا استرس از دست دادن زمان را هنگام آزمون کاهش داد و باعث شد در مواجه با سوالات سخت کنکور وقت اضافه بیاورم تا بتوانم سوالات نزده ام را دوباره مورد بررسی قرار دهم درحالی که بسیاری از دوستانم چند دقیقه ای وقت کم آورده بودند.

در دروس عمومی حدود 7دقیقه وقت اضافی آوردم که به سراغ درس ادبیات رفتم و 3سوالی را که از مبحث قرابت نزده بودم پاسخ دادم و بقیه سوالات شک دار ادبیات را دوباره مورد بررسی قرار دادم. در دروس اختصاص هم 10دقیقه وقت اضافی آوردم که آنرا به حل دو سوال وقت گیر شیمی و سوالات هندسه اختصاص دادم.



*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته انسانی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته تجربی و کانال تخصصی کنکور تجربی در تلگرام مراجعه کنید ***

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین